Contador over Sky: “Erg lastig om team met budget van 35 miljoen euro te verslaan”
foto: Sirotti
maandag 31 oktober 2016 om 15:13

Contador over Sky: “Erg lastig om team met budget van 35 miljoen euro te verslaan”

Alberto Contador richt zijn pijlen volgend seizoen opnieuw op de Tour de France. Om de drieweekse door Frankrijk te winnen moet de Spanjaard Sky weten te verslaan en hij realiseert zich dat dat geen eenvoudige opgave is. “Ze hebben een budget van meer dan 35 miljoen euro. Dat maakt het extra lastig”, zegt hij in gesprek met Marca.

“Ze kunnen drie teams opstellen als het moet. We gaan hard werken om zo goed als mogelijk aan de start te verschijnen”, laat de 33-jarige renner weten.

In 2017 draagt Contador het shirt van Trek-Segafredo. Bij de Amerikaanse ploeg kan hij rekenen op enkele sterke klimmers ter assistentie. “De sleutel is een sterk team, zonder hen is de Tour winnen onmogelijk”, aldus Contador. Bij Trek-Segafredo treft hij onder meer Bauke Mollema, Jarlinson Pantano en Peter Stetina.

Contador, die in 2009 voor het laatst de Tour won, moest dit jaar vanwege de gevolgen van valpartij opgeven in de door Tom Dumoulin gewonnen negende etappe.

RIDE Magazine
42 Reacties
31-10-2016 15:17
Tja, helemaal eens met Bertje. Niets nieuws natuurlijk, heb ik en velen met mij al eerder geroepen / geconstateerd. Het is mooi dat er geld gestopt wordt in het wielrennen, maar met dergelijke budget verschillen wordt de competitie er ook niet beter op.
31-10-2016 15:27
Iemand een linkje met de budgetten per team?
31-10-2016 15:34
Waar komt dat 'Bertje' toch elke keer vandaan? Vind het zo minderwaardig als mensen hem zo noemen, ook als het goed is bedoeld. Contador is een groot renner en hij heet Alberto, sorry hoor maar heb er gewoon een hekel aan.
Zal inderdaad moeilijk worden om tegen Sky te rijden, maar ik zal hem altijd supporten. Gelukkig nog in ieder geval een jaar bij Trek, ben benieuwd hoe en of hij gaat samenwerken met Bauke.
31-10-2016 15:39
Ik niet. Vind het juist een zeer sympathiek koosnaampje.
Bertje klinkt een stuk sympathieker dan Alberto. Het feit dat het een verkleinwoordje is doet voor mij niets af aan de grootsheid van de renner en de mans prestaties.
31-10-2016 15:58
Als hij nu in 2017 gewoon op de fiets blijft zitten, dat zou ook schelen ;-)
31-10-2016 15:59
Als je in dat lijstje van 3 klimhelpers al Stetina moet bijvoegen... Ik ben eens gaan kijken naar Trek 2017 en inderdaad, kan ook geen betere vinden. Dan zat hij vorig jaar bij Tinkoff toch in een net iets betere klimmersploeg, al was dat ook al nipt.
31-10-2016 16:16
Tja bij Astana had hij dan weer een ijzersterke ploeg (afgezien van het jaar met Armstrong natuurlijk. Toen was hij alleen)Elk op z'n beurt.
31-10-2016 16:17
Budget en sterkte van het team wordt toch overschat. Als de kopman niet goed is of valt is het voor een ploeg als sky ook gedaan. Froome won de tour al meermaals omdat hij de sterkste was. Door zijn ploeg wordt het enkel makkelijker.
31-10-2016 16:23
Hij zat op papier qua klimmers misschien beter omringd bij Tinkoff, in de praktijk viel dat echter nogal eens zwaar tegen. Vorig jaar in de Giro kwam hij er bijvoorbeeld een aantal keer erg vroeg alleen voor te staan, ondanks een sterke selectie om zich heen. Enkel de aanwezigheid van Mollema als schaduwkopman zou al een wereld van verschil kunnen maken; dat is iemand van wie een aanval om een serieuze reactie van de knechten van Froome zal vragen.
31-10-2016 16:23
Hij heeft gelijk.
Gewoon een maximum budget instellen.
Elk miljoen van het max budget dat wordt overschreden ,een strafminuut per ronde instellen.
31-10-2016 16:26
Alberto: je bent in 2015-2016 geen moment op het niveau Froome geweest (referentie topvorm van beiden). Om Froome te verslaan zal je toch eerst zelf vermogen moeten winnen in het klimwerk én in de tijdrit. Mocht dat gebeuren, en die kans acht ik nihil, dan pas komt de tactiek aan de orde. Froome wint de Tour omdat hij de meest complete renner is, niet omdat hij voor Sky rijdt. Zet Froome bij Movistar, Astana of BMC en hij wint de Tour nog steeds.
31-10-2016 16:42
Orakel, niet mee eens, hij won de klimtijd rit in de dauphine t.o.v. Froome.

Sky heeft het zeker wel makkelijker dan de meesten teams, maar AC moet ook op zn fiets blijven zitten.
31-10-2016 16:48
@ orakel
2015 Giro winst vergeten? daar was Alberto op de Mortirolo van buitencategorie. (geen Froome, en andere keuzes maken dat we ze dat jaar niet met elkaar kunnen vergelijken)
2016 - wellicht, maar ging ook wel een paar keer ongelukkig op zijn kokosnoot.

Niet dat ik Alberto-tje de grootste kansen geef, maar 1 op 1 blijft hij een geduchte tegenstander die je nooit moet uitvlakken.
Bovendien: Froome heeft zich in het laatste weekeinde van de tour meermaals kwetsbaar getoond en liet zich met team Sky in de Vuelta ook foppen. (alles kan!)

@janjansen: belachelijk idee. Salary Cap zoals in de VS bij honkbal/basket wellicht..

Alberto zou er goed aan doen Mollema voor zich te laten werken, of Mollema daar dan weer karakter voor heeft...
31-10-2016 17:05
@sportfan
Helemaal met je eens....dat "bertje" slaat nergens op...iemand is daar een keer mee begonnen en anderen zijn daar mee doorgegaan...
Ik start nu met Alberto en hoop dat anderen daar ook mee doorgaan (-;

Denk trouwens dat Bauke serieus moet knechten in de tour...
31-10-2016 17:16
Bertje Bertje Bertje toch, och Bertje Bertje Bertje …

Hij heeft een heel sterk punt maar de Movi's en hijzelf hebben in de vuelta nog mooi getoond hoe je ze moet pakken. SKY is een ploeg die je niet moet toestaan om met de gepaste rem erop naar de eindklim te denderen, na het handtekeningen zetten meteen chaos stichten, dat snappen die robots een stuk minder.
31-10-2016 17:22
Romannetje Rojongetje Robabytje toch :-))
31-10-2016 17:25
De beste renner met een slecht team wint niet. Een renner die niet top5 is, wint ook niet met het beste team. Een beetje van alles dus. ;-)
31-10-2016 17:45
Alberto heeft gelijk.
Een Froome met een a-selectie van Sky had in de Vuelta misschien zijn 2e grote ronde van het jaar kunnen winnen.
Het maakt wel uit hoe sterk je team is ondanks dat het een individuele sport is.

Jammer dat er weinig tegen gedaan word, is natuurlijk ook moeilijk.
De Tour is gewoon verpest door Sky, al jaren niet meer om aan te gluren helaas.
31-10-2016 17:46
het schijnt dat het niet is toegestaan om namen te verbasteren op wielerflits.
[i]edit redactie: niet uitdagen.[/i]
31-10-2016 17:47
@RV
Naar mijn mening had Froome met een Tour-team gewoon de Vuelta gewonnen. Dan was de Vuelta ook gewoon zwaar verpest geweest maar dan hadden ze het net zo gecontroleerd als in de Tour. Let maat op dit jaar nu hij weet dat het gewoon mogelijk is gaat dat gebeuren ook.
31-10-2016 18:08
Uiteindelijk ligt alles aan de vorm van de kopman op het moment van de waarheid, maar ik begrijp Contador wel.
31-10-2016 18:13
@ redactie:
ik daag niet uit. er staat in de huisregels een regel die niet toegepast wordt, pas de huisregels dan maar aan of zo maar ga niet op mij liggen vitten omdat ik dat constateer.
31-10-2016 18:13
'Uiteindelijk ligt alles aan de vorm van de kopman op het moment van de waarheid'

Op het moment dat je gedwee de SKYBots volgt wel ja. Smerig aanvallen op momenten dat anderen het niet verwachten inclusief + combines & vooruitgeschoven hardrijders kan wonderen verrichten, vraag maar aan Dumoulin en Kruijswijk.
31-10-2016 18:30
Ieder zn mening, ik vind Bertje een hartstikke leuke bijnaam.
Beter als el pistolero.


Go Bertje!
31-10-2016 18:42
@achtpuntzes
Eigenlijk heb je ook helemaal gelijk...
Geef roman vainstains ook een voorzet die gewoon niet te missen is.. en scoor gelijk terug....
Daar moeten we het ook maar bij laten en ik ben helemaal niet tegen bijnamen alleen heb "bertje"echt duizend keer voorbij zien komen in reacties en blijkbaar ben ik niet de enigste die dat niks vind....

Maar goed er zijn ergere dingen...Denk dat Alberto er niet mee kan zitten...

Reacties zijn gesloten.