Coalitiepartijen VVD en NSC zeer kritisch over geen politiebegeleiding in wielrennen
De NAVO-top in juni volgend jaar in Den Haag legt een bom onder de Nederlandse wielerkalender. In aanloop naar het evenement schroeft de Nederlandse regering de beveiliging van ons land flink op. Het resultaat daarvan is dat er geen politie-inzet mogelijk is bij wielerwedstrijden. Dit heeft geleid tot de nodige kritische vragen vanuit de Tweede Kamer.
De KNWU kwam vorige week met zeer slecht nieuws met betrekking tot het Nederlandse wielrennen. Volgend jaar zal de NAVO-top plaatsvinden in het World Forum in Den Haag. De impact van deze tweedaagse top (24-25 juni) op de wielerkalender 2025 is desastreus voor de Nederlandse wielersport. Van 1 januari 2025 tot en met 31 augustus 2025 is er geen enkele capaciteit beschikbaar van motoragenten voor de begeleiding van wielerkoersen.
Het gebrek aan politiebegeleiding in de komende wielerwedstrijden werd besproken tijdens het plenaire debat ‘Begrotingsonderdeel Sport en Bewegen’. De staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport, Vincent Karremans, ziet de problemen waar de Nederlandse wielersport nu mee te maken krijgt. “Je ziet dat de inzet van politiemensen voor de NAVO-top bredere gevolgen heeft voor de maatschappij.”
“Ook voor wielerkoersen. Daar is een rapport over verschenen. Ik weet dat de politie in gesprek is met de KNWU om te kijken: hoe kunnen we wielerwedstrijden toch mogelijk maken, zonder garanties. Dat gesprek vindt nu plaats. Ik hoop natuurlijk dat er iets uitkomt, maar dat er een effect is voor wielerwedstrijden lijkt me evident.”
Onbestaanbaar
Coalitiepartijen VVD en NSC zijn zeer kritisch over het gebrek aan politiebegeleiding. Daarbij wordt de Amstel Gold Race als voorbeeld aangehaald. “Praatjes vullen geen gaatjes. Ik begrijp dat er gesprekken zijn, maar dat ze pas begin januari weten of bepaalde koersen kunnen doorgaan”, aldus Jacqueline van den Hil van de VVD. “Als je een Amstel Gold Race organiseert, dat is geen wielerwedstrijd voor de buurjongetjes om de hoek. Daar moet je op tijd mee beginnen. Ik zoek of daar nog wat druk op kan worden uitgeoefend. Ik vind het anders onbestaanbaar.”
Van den Hil krijgt bijval van Ilse Saris van het NSC. “Ik begrijp best dat de NAVO-top buitengewoon veel politiecapaciteit vraagt, maar rondom wielerwedstrijden heb je specifieke agenten nodig: de motoragenten. Ik kan me niet voorstellen dat deze motoragenten nu al rondrijden. En dat er eind maart en begin april geen motoragent beschikbaar is, terwijl de NAVO-top pas eind juni zal plaatsvinden.”
“Ik blijf het een heel vreemd verhaal vinden. Ik wil de staatssecretaris dan ook oproepen om hier meer druk op uit te oefenen. Ik kan me echt niet voorstellen dat motoragenten al vanaf januari op de motor zitten om de NAVO-top te beschermen.”
Duidelijkheid
“Ik snap dat de staatssecretaris geen garanties kan geven, maar wat ik weet is dat de KNWU bezig is geweest met het opleiden van agenten”, neemt Van den Hil weer het woord. “Ik ben als geen ander voor veiligheid, maar ik vind wel dat je op een gegeven moment moet kijken wat een redelijke termijn is om antwoord te krijgen. Het klinkt nu misschien een beetje crux, maar nee is ook een antwoord.”
“Dat willen we allemaal niet horen, maar je moet dan wel man en paard noemen. Dan kunnen we namelijk ook kijken of we vanuit België en Duitsland bevoegde motards mee kunnen laten rijden. Ik snap de krapte, we zitten allemaal in schaarste, maar ik zoek een beetje naar de welwillendheid hoe we hier met elkaar kunnen uitkomen.”
Druk
Staatssecretaris Karremans is achter de schermen druk bezig om de plooien glad te strijken. “Die druk heb ik ook al uitgeoefend. Reken maar dat ik mijn collega van justitie hierover heb opgebeld. Alleen: die kan er ook geen agenten bijprinten. Ik snap ook dat het lastig is. Ik hoop dat we er met de Amstel Gold Race goed kunnen uitkomen, maar dat moeten we afwachten. Ik deel het belang van sport en dat ik wil graag onderstrepen. Maar ik kan natuurlijk geen garanties geven.”
Karremans deed tijdens het plenaire debat wel zijn toezegging dat hij in gesprek zal gaan met de ministers van Infrastructuur en Waterstaat en Justitie over een structurele uitgave van 40.000 euro per jaar voor het dekken van de kosten van motorverkeersregelaars.
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed
Blijkbaar snappen journalisten deze redenering niet. De pool van bevoegde Agenten is al jaren gewoon veel te klein en dat is het echte probleem. Niet dat ze nu een Navo top moeten beveiligen.
Zelfde verhaal als die onzin onlangs rond de BTW "verhoging" die helemaal geen verhoging was.
Waarheidsvinding is slechts een bijzaak in de strijd om de clicks.
Hoog tijd dat voor dit soort events met commerciële doelen ook commerciële oplossingen mogelijk zijn en dat deze niet ten koste gaan van diensten betaald uit algemene belastingen. Ik voel er niets voor om te moeten bijdragen aan de veiligheid van rellende voetbal supporters die elkaar naar het leven staan.
heeft niks met beveiliging als in het voetbal te maken
Compleet achterhaalde belastingverspilling om dit in 2024 nog steeds fysiek te doen.