Clubrensters mogen – in tegenstelling tot bij de mannen – niet naar NK bij de profs, waarom?
Er rijden op het NK wielrennen 2025 in Ede wel (U23-)clubrenners bij de mannen mee, maar niet bij de vrouwen. Daar waren de afgelopen weken de nodige vragen over. WielerFlits zocht uit waarom de KNWU tot deze beslissing is gekomen.
We leggen de situatie nog even kort uit. De afgelopen weken streden de beste U23-clubrenners bij de mannen voor een plaatsje op het NK bij de profs. Normaal gesproken zouden er ongeveer 60 tot 100 clubrenners mogen deelnemen aan het beloften-NK, maar omdat de KNWU in 2025 last-minute nog op zoek moest naar een geschikte locatie om het NK te organiseren – vanwege de beperkte politie-inzet door de NAVO-top die ook eind juni plaatsvindt – rijden de beloften- en prof-renners bij de mannen het NK samen. In deze wedstrijd worden twee nationale titels verdeeld: eentje bij de profs en eentje bij de beloften. Om clubrenners toch de kans te geven om Nederlands kampioen bij de beloften te worden, mogen de beste U23-clubrenners van Nederland naar het ‘grote’ NK.
Bij de vrouwen is dat helemaal anders. Al jaren rijden de beste U23-clubrensters niet mee op het ‘grote’ vrouwen-NK, waar wel een beloften-titel wordt vergeven. Zij rijden mee op het NK voor elite-vrouwen zonder contract, waar zij om één titel strijden. Dit jaar vindt dat NK op zaterdag 21 juni in Roden plaats. De verdeling was de afgelopen jaren simpel: heb je een UCI-licentie, dan rijd je mee op het prof-NK, heb je geen UCI-licentie, dan rijd je mee op het NK elite-vrouwen zonder contract. Omdat er dit jaar U23-clubrenners – noodgedwongen – mogen meedoen aan het prof-NK bij de mannen, ontstond er de afgelopen weken verwarring bij verschillende clubteams in Nederland. Want: is hier geen sprake van ongelijkheid? Waarom mogen U23-clubrenners bij de mannen wel strijden tegen de profs, maar U23-clubrensters niet?
WielerFlits deed vervolgens navraag. Ook de KNWU vindt de situatie niet ideaal, maar noemt het een gevolg van het NK op korte termijn organiseren. Met de gemeente Ede waren afspraken gemaakt om het gehele NK dat eigenlijk in Nijmegen zou worden verreden, naar Ede te halen. Dat betekent: wel met mannelijke clubrenners die al het beloften-NK zouden rijden, maar niet met vrouwelijke clubrensters, aangezien die in Roden hun NK hadden. Idealiter had de wielerunie de mannelijke clubrenners ook in Roden hun NK laten rijden, maar omdat de afspraken met de gemeente Ede al waren gemaakt, besloot de KNWU het zo te laten.
Waarom dan niet de belofte-rensters die eigenlijk in Roden zouden rijden, alsnog naar Ede halen, was de vraag die toen opkwam. Op die manier zouden beide NK’s aan elkaar gelijk worden gesteld. Volgens de KNWU was dat geen optie. Als de clubrensters alsnog het vrouwen-NK mochten rijden, zou het peloton in Roden met de elite-vrouwen te klein zijn geweest voor een volwaardig NK, stelt de wielerunie. Om die reden blijven clubrensters ‘hun’ NK gewoon houden zoals het de afgelopen jaren ook is geweest. De KNWU sluit niet uit dat dit in de toekomst nog gaat veranderen, maar moet dan wel een oplossing vinden voor de beperkte pelotonsgrootte bij de vrouwen. De bond hoopt het vrouwenwielrennen verder te kunnen blijven ontwikkelen, zodat in de toekomst drie losse vrouwen-NK’s, zoals bij de mannen, een haalbare kaart wordt.