Clément Champoussin tekent bij Astana Qazaqstan na vroegtijdig afscheid van Arkéa-B&B Hotels
foto: Cor Vos
maandag 21 oktober 2024 om 12:52

Clément Champoussin tekent bij Astana Qazaqstan na vroegtijdig afscheid van Arkéa-B&B Hotels

Clément Champoussin rijdt in 2025 en 2026 voor Astana Qazaqstan. De Fransman had nog een doorlopend contract bij Arkéa-B&B Hotels, maar bij de WorldTour-formatie bestaat onzekerheid over het voortbestaan van de ploeg na volgend seizoen. Emmanuel Hubert, ploegmanager bij Arkéa-B&B Hotels, liet daarom al weten dat Champoussin vrij was om te vertrekken.

En Champoussin heeft dus eieren voor zijn geld gekozen. Hij tekent voor twee jaar bij Astana Qazaqstan, dat zodoende een sterke puncheur in huis haalt. De 26-jarige renner won dit jaar de Giro della Toscana en werd tweede in zowel de Arctic Race of Norway als de Circuito de Getxo. Daarnaast was er nog een derde plaats in de Grand Prix de Wallonie en een etappe van de Tour de la Provence.

“Ik kijk er naar uit om me aan te sluiten bij Astana Qazaqstan, een project dat me altijd geïnspireerd heeft”, zegt Champoussin op de site van zijn toekomstige werkgever. “Niet alleen vanwege de rijke historie, maar ook vanwege de duidelijk ambities voor succes. De team heeft een sterke reputatie voor het presteren op het hoogste niveau en de doelen van het project passen perfect bij die van mij.”

Eerste Fransman sinds 2011
Alexandre Vinokourov, teammanager bij Astana Qazaqstan, wijst op een opvallend feitje met betrekking tot het aantrekken van Champoussin. “Met de komst van Clément, heeft ons team voor het eerst in lange tijd weer een Fransman in de gelederen”, wijst Vino erop dat sinds Rémy Di Grégorio in 2011 geen enkele Fransman meer voor de Kazachse ploeg koerste.

De Kazach haalt ook aan dat Champoussin eigenlijk nog een doorlopend contract had. “We willen het management van Arkéa-B&B Hotels bedanken voor hun open en professionele aanpak tijdens de onderhandelingen voor deze transfer. We zijn blij dat Clément de kans heeft om bij ons team te komen, want een renner met zijn specialiteit – een aanvallende stijl, met een krachtige sprint bergop – zal een belangrijke versterking voor ons zijn in de eendagskoersen.”

“Natuurlijk heeft Clément ook een groot potentieel in de grote rondes, waar hij in veel verschillende soorten etappes mee kan strijden. Champoussin heeft een heel sterk seizoen achter de rug en we verwachten dat hij zich bij ons nog verder kan ontwikkelen. Hij zal zeker de kans krijgen om dat te doen.”

RIDE Magazine
7 Reacties
21-10-2024 13:08
Waar gaat dat toch heen met de nationale trots van Kazachstan met nog maar drie kazachen in het team. Wat een bizar vreemdelingenlegioen!

Als een Nederlandse ploeg dit zou doen was de wereld te klein geweest...
    21-10-2024 13:17
    Het verschil is natuurlijk dat er veel Nederlandse renners in de WT ik dienst zijn, maar dan voor buitenlandse teams. Dus het talent is er wel, de wil van de Nederlandse teams niet. In Kazakstan is er gewoon te weinig talent aanwezig.
    21-10-2024 13:33
    In Nederland is er zoals bekend te weinig aanwas van talent. Veel koersen verdwijnen door gebrek aan vrijwilligers EN deelnemers
21-10-2024 12:55
Wordt eindelijk weer eens een leuk ploegje, dat Astana.
21-10-2024 19:02
Inmiddels geldt het toch voor de meeste ploegen wat betreft de verschillende nationaliteiten. Even op een rijtje voor 2025 volgens PCS. En zie dan vooral Lidl in verhouding met Astana en zo slecht doen ze het niet. :-)

Alpecin: 8 nationaliteiten 10 Belgen op 22 renners.
Arkea: 6 nationaliteiten 11 Fransen op 22 renners.
Astana: 11 nationaliteiten 3 Kazakken op 27 renners.
Bahrain: 15 nat. en 0 Bahreini op 26 renners.
Cofidis: 8 nat. en 12 Fransen op 27 renners.
Decathlon: 9 nat. 16 Fransen op 30 renners.
EF: 12 nat. en 3 Amerikanen op 19 renners.
Groupama: 7 nat. en 18 Fransen op 26 renners.
Ineos: 16 nat. en 7 Britten. op 29 renners.
Intermarché: 9 nat. en 10 Belgen op 26 renners.
Lidl: 15 nat. en 1 Amerikaan op 30 renners.
Movistar: 10 nat. en 11 Spanjaarden op 24 renners.
Red Bull: 14 nat. en 3 Duitsers op 24 renners.
Soudal: 11 nat. en 14 Belgen op 30 renners.
DSM: 10 nat. en 10 Nederlanders op 27 renners.
Jayco: 11 nat. en 9 Australiërs op 29 renners.
Visma: 10 nat. en 8 Nederlanders op 29 renners.
UAE: 18 nat. en 0 UAE op 28 renners.
    22-10-2024 11:15
    Gesorteerd op ratio:

    UAE: 18 nat. en 0 UAE op 28 renners.
    Bahrain: 15 nat. en 0 Bahreini op 26 renners.
    Lidl: 15 nat. en 1 Amerikaan op 30 renners.
    Astana: 11 nationaliteiten 3 Kazakken op 27 renners.
    Red Bull: 14 nat. en 3 Duitsers op 24 renners.
    EF: 12 nat. en 3 Amerikanen op 19 renners.
    Visma: 10 nat. en 8 Nederlanders op 29 renners.
    DSM: 10 nat. en 10 Nederlanders op 27 renners.
    Intermarché: 9 nat. en 10 Belgen op 26 renners.
    Cofidis: 8 nat. en 12 Fransen op 27 renners.
    Alpecin: 8 nationaliteiten 10 Belgen op 22 renners.
    Movistar: 10 nat. en 11 Spanjaarden op 24 renners.
    Soudal: 11 nat. en 14 Belgen op 30 renners.
    Arkea: 6 nationaliteiten 11 Fransen op 22 renners.
    Decathlon: 9 nat. 16 Fransen op 30 renners.
    Groupama: 7 nat. en 18 Fransen op 26 renners.
21-10-2024 15:37
Voor het te besteden geld mag je toch wel wat meer verwachten. Dit is toch wel heel slecht.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine