Classic Brugge-De Panne ontaardt in chaos met veel valpartijen, Molano verrast met zege
Juan Sebastián Molano heeft woensdag een volledig ontsierde editie van de Classic Brugge-De Panne 2025 gewonnen. Hij was na 195 kilometer tussen Brugge en De Panne als eerste aan de finish in de sprintklassieker. De finale werd gekenmerkt door een reeks aan valpartijen waardoor veel favorieten uitgeschakeld werden. Molano ging vervolgens vroeg de sprint aan en verraste de nog overgebleven sprinters.
Twee Nederlanders en twee Belgen in de kopgroep
Vroeg in de wedstrijd reden vijf renners weg. Unibet Tietema Rockets was attent en zat met Harttijs de Vries en Joren Bloem mee, maar ook de naam van António Morgado (UAE Emirates XRG) viel op. Victor Vercouillie (Flanders-Baloise) en Michiel Lambrecht (Wagner Bazin WB) maakten de kopgroep compleet. Hun voorsprong schommelde lange tijd zo rond de twee à drie minuten.
Laatste winnaars Classic Brugge-De Panne

foto: Cor Vos
Opvallend waren de opgaves van onder meer Fabio Jakobsen (Picnic PostNL) en Victor Campenaerts (Visma | Lease a Bike) al vroeg in de wedstrijd. Ondanks de afwezigheid van Campenaerts reed Visma | Lease a Bike op kop voor kopman Olav Kooij, samen met de teams van favorieten Tim Merlier en Jonathan Milan. Met Jasper Philipsen was er een andere kandidaat-winnaar, die wel nog altijd herstellende was van zijn crash in Nokere Koerse een week geleden.
Inmiddels waren de renners na de start in Brugge aangekomen op de lokale ronde in de omgeving van De Panne. De plaatselijke omloop was met zijn 42,9 kilometer quasi identiek aan dat van vorig jaar en moest 3,5 keer worden afgewerkt. De ronde leidde de renners langs Koksijde, Veurne, de gevreesde Moeren (op 11,9 kilometer van de streep), Plopsaland, Adinkerke en weer De Panne.

foto: Cor Vos
De Vries houdt stand in volle finale
De vijf koplopers draaiden goed rond, maar De Vries, Bloem, Morgado, Vercouillie en Lambrecht zagen hun voorsprong wel steeds wat slinken. Bij het ingaan van de laatste omloop was het gat ruim een minuut. De wind stond in De Moeren niet goed voor waaiers, maar op 20 kilometer van de meet was er toch even wat opschudding. Het zette de boel op scherp, maar niet op de kant.
In de kopgroep was het 15 kilometer voor de finish tijd om aan te vallen. Unibet Tietema Rockets speelde het overtal uit door De Vries te laten aanvallen. Morgado kon de Fries niet volgen, waardoor hij terugviel in het groepje waar Bloem afstopwerk verrichtte. De voorsprong van De Vries bleef rond de halve minuut schommelen, ook na de laatste passage door De Moeren. Hij hield knap stand, ook omdat in het peloton de organisatie ver te zoeken was.
Grote chaos leidt tot valpartijen
In de laatste zes kilometer ging het tempo toch de hoogte in bij de sprintersploegen, die allemaal hun kopman goed wilden positioneren in de technische finale. De nervositeit leidde ook tot enkele valpartijen, waarbij onder meer Tudor-kopman Alberto Dainese en Intermarché-Wanty-sprinter Gerben Thijssen bij lagen. Het peloton brak zo in stukken uiteen.

foto: Cor Vos
Het avontuur van Hartthijs de Vries duurde tot op 2,5 kilometer van de finish, toen de treintjes over hem heen walsten. In de chaos werd er opnieuw op hoge snelheid gevallen, wat onder anderen Arnaud De Lie, Arnaud Démare en Milan Fretin uitschakelde. Een klein peloton ging vervolgens als dolle stieren de laatste kilometer in, waarna opnieuw massaal gevallen werd. Dit keer waren Tim Merlier en Olav Kooij bij de slachtoffers, terwijl Jasper Philipsen opgehouden werd.
De groep die overbleef werd in de laatste rechte lijn verrast door Juan Sebastián Molano, die ruim 300 meter voor de finish wegreed bij de rest. Hij viel volledig stil, maar de aanstormende Jonathan Milan kwam met zijn jump net te laat om Molano nog in te halen. De derde plaats ging naar een even verrassende Madis Mihkels. Voor de topsprinters was het wonden likken, en de organisatie zal ook nog eens achter de oren krabben.
Op naar de Scheldeprijs!
Denk je nou echt dat je meer kans hebt met je sprinter in het sprintersveld dan met een sterke man in een kopgroep van 10 die het haalt tot de streep. Zeker als je weet dat Merlier er tot nu toe bovenuit steekt.
Ga eens rekenen:
Kans dat Merlier wint: 40%
Kans dat Milan wint: 20%
Kans dat Kooij wint: 20%
Kans dat Philpsen wint: 10%
Kans dat een andere sprinter wint: ook 10%
En hoe groot is de kans dat je met een sterke renner in een groep van 10 man de wedstrijd wint? Bijvoorbeeld type Stuyven? Ook pakweg 20%?
Eigenlijk zouden de sprintersploegen ook eens een rekensom moeten maken... En dan de gebroken botten ook meenemen in de vergelijking.
Wie weet gaan dan de ploegen zich afvragen of dit gedrag iets oplevert, of toch vooral heel veel kost.
Papa: Stil, ik zit naar De Panne te kijken
Kleine : ….Slik…
Wie weet gaan dan de ploegen zich afvragen of dit gedrag iets oplevert, of toch vooral heel veel kost.
In de laatste 20km zijn er 4-5 valpartijen geweest, zorgt wel voor spektakel en een zwaar ontregelde massasprint. Zolang er geen zwaargewonden en doden vallen kan je dit onder de noemer "normale" koersincidenten schuiven. De wedstrijdjury mag weleens goed naar de beelden van de laatste 20km kijken en of er hoofdschuldigen kunnen worden gevonden die er dan met een gele kaart nog goed van afkomen.
Hetzelfde geldt voor de order "gegroepeerd voorin zitten". Blijkbaar moeten daarvoor alle mogelijke risico's genomen worden.
begraaf deze belachelijke begoocheling