Classic Brugge-De Panne ontaardt in chaos met veel valpartijen, Molano verrast met zege
foto: Cor Vos
woensdag 26 maart 2025 om 16:59

Classic Brugge-De Panne ontaardt in chaos met veel valpartijen, Molano verrast met zege

Juan Sebastián Molano heeft woensdag een volledig ontsierde editie van de Classic Brugge-De Panne 2025 gewonnen. Hij was na 195 kilometer tussen Brugge en De Panne als eerste aan de finish in de sprintklassieker. De finale werd gekenmerkt door een reeks aan valpartijen waardoor veel favorieten uitgeschakeld werden. Molano ging vervolgens vroeg de sprint aan en verraste de nog overgebleven sprinters.

Twee Nederlanders en twee Belgen in de kopgroep
Vroeg in de wedstrijd reden vijf renners weg. Unibet Tietema Rockets was attent en zat met Harttijs de Vries en Joren Bloem mee, maar ook de naam van António Morgado (UAE Emirates XRG) viel op. Victor Vercouillie (Flanders-Baloise) en Michiel Lambrecht (Wagner Bazin WB) maakten de kopgroep compleet. Hun voorsprong schommelde lange tijd zo rond de twee à drie minuten.

foto: Cor Vos

Opvallend waren de opgaves van onder meer Fabio Jakobsen (Picnic PostNL) en Victor Campenaerts (Visma | Lease a Bike) al vroeg in de wedstrijd. Ondanks de afwezigheid van Campenaerts reed Visma | Lease a Bike op kop voor kopman Olav Kooij, samen met de teams van favorieten Tim Merlier en Jonathan Milan. Met Jasper Philipsen was er een andere kandidaat-winnaar, die wel nog altijd herstellende was van zijn crash in Nokere Koerse een week geleden.

Inmiddels waren de renners na de start in Brugge aangekomen op de lokale ronde in de omgeving van De Panne. De plaatselijke omloop was met zijn 42,9 kilometer quasi identiek aan dat van vorig jaar en moest 3,5 keer worden afgewerkt. De ronde leidde de renners langs Koksijde, Veurne, de gevreesde Moeren (op 11,9 kilometer van de streep), Plopsaland, Adinkerke en weer De Panne.

foto: Cor Vos

De Vries houdt stand in volle finale
De vijf koplopers draaiden goed rond, maar De Vries, Bloem, Morgado, Vercouillie en Lambrecht zagen hun voorsprong wel steeds wat slinken. Bij het ingaan van de laatste omloop was het gat ruim een minuut. De wind stond in De Moeren niet goed voor waaiers, maar op 20 kilometer van de meet was er toch even wat opschudding. Het zette de boel op scherp, maar niet op de kant.

In de kopgroep was het 15 kilometer voor de finish tijd om aan te vallen. Unibet Tietema Rockets speelde het overtal uit door De Vries te laten aanvallen. Morgado kon de Fries niet volgen, waardoor hij terugviel in het groepje waar Bloem afstopwerk verrichtte. De voorsprong van De Vries bleef rond de halve minuut schommelen, ook na de laatste passage door De Moeren. Hij hield knap stand, ook omdat in het peloton de organisatie ver te zoeken was.

Grote chaos leidt tot valpartijen
In de laatste zes kilometer ging het tempo toch de hoogte in bij de sprintersploegen, die allemaal hun kopman goed wilden positioneren in de technische finale. De nervositeit leidde ook tot enkele valpartijen, waarbij onder meer Tudor-kopman Alberto Dainese en Intermarché-Wanty-sprinter Gerben Thijssen bij lagen. Het peloton brak zo in stukken uiteen.

foto: Cor Vos

Het avontuur van Hartthijs de Vries duurde tot op 2,5 kilometer van de finish, toen de treintjes over hem heen walsten. In de chaos werd er opnieuw op hoge snelheid gevallen, wat onder anderen Arnaud De Lie, Arnaud Démare en Milan Fretin uitschakelde. Een klein peloton ging vervolgens als dolle stieren de laatste kilometer in, waarna opnieuw massaal gevallen werd. Dit keer waren Tim Merlier en Olav Kooij bij de slachtoffers, terwijl Jasper Philipsen opgehouden werd.

De groep die overbleef werd in de laatste rechte lijn verrast door Juan Sebastián Molano, die ruim 300 meter voor de finish wegreed bij de rest. Hij viel volledig stil, maar de aanstormende Jonathan Milan kwam met zijn jump net te laat om Molano nog in te halen. De derde plaats ging naar een even verrassende Madis Mihkels. Voor de topsprinters was het wonden likken, en de organisatie zal ook nog eens achter de oren krabben.

Shirt for ODRC EENDAG
RIDE Magazine
85 Reacties
26-03-2025 17:18
En sporza moest en zou en moest dit tot WK sprint willen laten verklaren door iedere renner. Zeg nu ja... toe nou
26-03-2025 17:25
Vlakke aankomsten zijn per definitie te gevaarlijk.
    26-03-2025 17:28
    Het wordt serieus tijd dat de sport zich gaat bedenken of het nog te verantwoorden is om met een peloton te sprinten. Het wijzen naar de renners, dan weer naar de organisatie vanwege het parcours. Alles speelt mee. Het is gewoon te gevaarlijk. Het besef moet indalen dat dit niet langer kan.
26-03-2025 17:44
Het is gelijk aan zelfmoord om te starten in zo'n koers. Wat een schandalige vertoning.
26-03-2025 17:58
als er door een chaotische finale en een ontregelde sprint eens een kleinere sprinter kan winnen, dan gun je 't natuurlijk wel aan uae, die winnen al zo weinig
26-03-2025 18:13
Flutkoers. Knaldrang. Kolderbrigade. Domino-effect. Waan van de dag.
Op naar de Scheldeprijs!
26-03-2025 18:18
Wat ik me afvraag: waarom willen alle ploegen proberen te winnen met hun sprinter, en niet met een andere renner?

Denk je nou echt dat je meer kans hebt met je sprinter in het sprintersveld dan met een sterke man in een kopgroep van 10 die het haalt tot de streep. Zeker als je weet dat Merlier er tot nu toe bovenuit steekt.

Ga eens rekenen:
Kans dat Merlier wint: 40%
Kans dat Milan wint: 20%
Kans dat Kooij wint: 20%
Kans dat Philpsen wint: 10%
Kans dat een andere sprinter wint: ook 10%

En hoe groot is de kans dat je met een sterke renner in een groep van 10 man de wedstrijd wint? Bijvoorbeeld type Stuyven? Ook pakweg 20%?

Eigenlijk zouden de sprintersploegen ook eens een rekensom moeten maken... En dan de gebroken botten ook meenemen in de vergelijking.
    26-03-2025 18:31
    Stukhout, je hebt wss helemaal gelijk maar het probleem is volgens mij de strijd om de punten achter en ver achter de winnaar. Dat zorgt voor drang van een stel blinde renners die zich helemaal binnenstebuiten keren voor een 15de plek. Met dit als gevolg.
26-03-2025 18:39
We hebben meer van dit soort aankomsten nodig. Zodat sprintersploegen een keer gaan leren dat ze botten blijven breken als ze zo blijven koersen. Het liefst met een paar topsprinters die sleutelbeentjes breken. Net als hun leadouts.

Wie weet gaan dan de ploegen zich afvragen of dit gedrag iets oplevert, of toch vooral heel veel kost.
26-03-2025 19:03
Het parcours kan ook gedrag bij renners uitlokken. Als de beste sprinters aan de start staan en je hebt 12 kans hebbers, je noemt het, het WK voor sprinters, dan kan je met dit parcours verwachten dat het uit de hand loopt. In de laatste kilometers nog even van 2 naar 1 rijbaan met een hele hoge berm ertussen, voordat ze slingerend richting centrum trekken, zodat opschuiven bijna niet meer kan. Je kan van de renners niet verwachten dat vooraf strooitjes trekken wie er als eerste door die bocht mag.
26-03-2025 17:15
Waarom is deze koers ook Worldtour? Maakt het alleen maar gevaarlijker, verder hetzelfde parcours wat we afgelopen vrijdag en aanstaande zondag ook al hebben gezien.
26-03-2025 17:58
Hier mogen best wat gele kaarten uitgedeeld worden. Verder waren de laatste kilometers best gevaarlijke obstakels. Maar de renners zelf waren de dwazen!!
26-03-2025 18:00
En dit is dan WT, de koningsklasse vh wielrennen. Stop er maar mee, gasten.
26-03-2025 18:08
Kleine : Papa, ik kan niet kiezen tussen wielrennen of tennis…
Papa: Stil, ik zit naar De Panne te kijken
Kleine : ….Slik…
26-03-2025 18:39
We hebben meer van dit soort aankomsten nodig. Zodat sprintersploegen een keer gaan leren dat ze botten blijven breken als ze zo blijven koersen. Het liefst met een paar topsprinters die sleutelbeentjes breken. Net als hun leadouts.

Wie weet gaan dan de ploegen zich afvragen of dit gedrag iets oplevert, of toch vooral heel veel kost.
26-03-2025 18:45
Lees weer veel reacties die afgeven op het parkoers. De organisatie is hier niet schuldig. Het parkoers is gekend, de renners hebben het lokale rondje en de finishlijn al 2x gepasseerd. Dit was gewoon imbeciel rijgedrag van het peloton met zwiepers van links naar rechts, kopstoten - duwen, afsnijden, uitzakken etc.
In de laatste 20km zijn er 4-5 valpartijen geweest, zorgt wel voor spektakel en een zwaar ontregelde massasprint. Zolang er geen zwaargewonden en doden vallen kan je dit onder de noemer "normale" koersincidenten schuiven. De wedstrijdjury mag weleens goed naar de beelden van de laatste 20km kijken en of er hoofdschuldigen kunnen worden gevonden die er dan met een gele kaart nog goed van afkomen.
    26-03-2025 18:58
    @skylimit er zijn meer reacties over het absurde gedrag van de renners zelf.
26-03-2025 18:54
Probleem is vooral dat de renners te veel luisteren wat er in hun oortje geroepen wordt. Dus denken ze blijkbaar niet zelf meer na. Dat werd bij de uitval van Molano wel duidelijk: de renners achter hem zaten wezenloos om zich heen te kijken, niet wetende wat ze moesten doen. In plaats van er direct achter aan gaan. Nee, de oortjes hadden gezegd "aangaan vanaf 200 meter voor de finish" dus bleef iedereen wachten tot 200 meter voor de finish.
Hetzelfde geldt voor de order "gegroepeerd voorin zitten". Blijkbaar moeten daarvoor alle mogelijke risico's genomen worden.
26-03-2025 19:28
Mwah, zal ik dan een beetje in het midden gaan zitten tussen alle extreme meningen. De renners doen het natuurlijk in de eerste plaats zelf, maar de Belgische wegen zijn gewoon totaal ongeschikt voor zo'n aankomst. Die valpartijen vonden toch het meest plaats bij allerlei rare wegversmallingen of plekken waar opeens kasseien of grote stenen langs de weg lagen.
    26-03-2025 19:45
    Het is wielrennen op de openbare weg met allerlei obstakels van dien. De renners kennen c.q. dienen de aankomst te kennen. De finaleronde hebben ze 3x keer gereden, dus deze keer treft alleen de renners alle blaam voor hun idiote rijgedrag.
27-03-2025 02:30
ontaard ter aarde

begraaf deze belachelijke begoocheling
26-03-2025 17:02
Weer een paar voorjaarscampagnes gesneuveld omdat ze elkaar het licht in de ogen niet gunnen
26-03-2025 17:08
Je kan net zo goed kappen met sprinten als de renners op deze manier met elkaar omgaan. Het gaat echt helemaal nergens meer over. Gaan van links naar rechts en duiken in gaten die er niet zijn zonder naar elkaar om te kijken.
26-03-2025 17:08
Ik weet niet of het Milan was, maar er is er 1 van Lidl trek die sowieso uit koers gehaald dient te worden. Gaf een flinke beuk/kopstoot
26-03-2025 18:24
Alleen die versmalling, waar o.a. Kooij en Merlier vallen, is niet wijs. Dan kan je zulke dingen ook verwachten. Voor de rest heb ik veel laverende renners gezien. Dat maakt dat de afzakkende renners geen kant kunnen kiezen en door het midden terugzakken. Wel een mooie actie op het eind van Molano! Een van de meest opportunistische sprinters.
26-03-2025 19:03
Als ik de beelden terug kijk, lijkt het alsof die lidl-trek renner die zich terug laat zakken wordt geduwd, door een renner rechts voor hem. Bij die grote valpartij op ongveer 1km voor de finish. Je ziet ineens een arm bewegen, wat denken jullie?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine