Cian Uijtdebroeks verbaast zichzelf in Giro: “Had gedacht dat ik meer tijd zou verliezen”
Interview Bij Visma | Lease a Bike kan men weer lachen, na de ritzege van Olav Kooij voor de rustdag. Maar de man die altijd lacht, is natuurlijk klassementskopman Cian Uijtdebroeks. De 21-jarige Belg prijkt na negen dagen koers op een knappe vijfde plek in het klassement, waardoor hij ook de leider in het jongerenklassement is. Hoe kijkt Uijtdebroeks zelf naar zijn Giro, en wat betekent dat voor de rest van de drieweekse? Dat werd hem gevraagd tijdens een online persconferentie, waarbij WielerFlits aanwezig was en hem ook enkele vragen voorlegde.
Cian, heb je jezelf verbaasd in de eerste Giroweek?
“Laat ons zeggen dat die eerste week sowieso niet de week was waar ik het meest van houd. Er zat bijvoorbeeld een lange tijdrit in, een graveletappe, en ook op dag één meteen een etappe voor puncheurs. Dat is niet per sé mijn ding, maar uiteindelijk heb ik de eerste week redelijk goed overleefd. Ik ben heel blij met de positie waar ik nu sta. Op dat vlak kan je zeggen dat ik mezelf heb verbaasd. Ik had gedacht dat ik wat meer tijd zou verliezen, zeker in de tijdrit. Of dat ik in de gravelrit misschien in moeilijkheden zou geraken. Maar daar genoot ik juist enorm van.”
In een ander interview zei je dat je veel hebt bijgeleerd. Wat bedoel je daar concreet mee?
“Dat kan veel betekenen. Ik heb veel bijgeleerd over mijn eigen capaciteiten, door bepaalde etappes te overleven. En dan zeker die gravelrit. Zoiets had ik in mijn carrière nog nooit gedaan. Ik had nog nooit Parijs-Roubaix of Strade Bianche gereden, dus als je deze etappe goed doorkomt, dan neem je dat sowieso op een positieve manier mee naar de toekomst.”
“Maar ik ben ook bijvoorbeeld gegroeid in mijn rol als leider. Ik denk dat de ploeg me daar ook goed bij helpt. We zijn er natuurlijk al langer mee bezig, want eerder dit seizoen heb ik ook al veel bijgeleerd van Jonas (Vingegaard, red.) en Sepp (Kuss, red.). Nu voel ik dat ik progressie heb gemaakt in het feedback geven aan de jongens, elke dag praten. Hoe doen we het in een lead out, hoe word ik bergop bijgestaan? Dat soort zaken.”
De grootste twijfels – van buitenaf – kwamen vooral door je mindere tijdritten. Hoe heb je jouw prestatie tegen de klok nu achteraf zelf geanalyseerd?
“Laat ons zeggen dat het voor mij een grote stap voorwaarts was. We hebben de afgelopen maanden en weken heel hard op die tijdrit gewerkt, maar je kan natuurlijk niet heel snel van ‘er niet goed in zijn’ naar ‘er supergoed in zijn’ gaan. Ik ben blij met de stappen die ik de afgelopen maanden in het tijdrijden heb gemaakt, er is al een mooie progressie. We gaan dat blijven analyseren en we zijn op de goede weg. Maar het gaat nog één of twee jaar duren om een perfect gevoel te krijgen in die discipline.”

In de tijdrit moet Uijtdebroeks nog steeds groeien, vindt hij – foto: Cor Vos
Een andere zorg kwam voort uit het vroege wegvallen van je ploegmaats Christophe Laporte en Robert Gesink. Wat heeft dat met de ploeg gedaan?
“Het is natuurlijk niet ideaal dat ze al zo vroeg uit de koers waren. Dat is meteen een klimmer en een lead-out man minder. We waren daarna wat down, maar de sprintzege van Olav (Kooij, red.) was dan weer een heel positief verhaal voor de ploeg. Ik denk dat – niet alleen voor de groep hier maar voor de ploeg in het algemeen – het véél deugd deed. Je moet weten dat er veel tegenslagen zijn geweest, met Wout en Jonas hun valpartijen als uitschieters. Veel jongens waren ook ziek de laatste weken. Het was leuk om dat winnende gevoel terug te hebben. Dat moeten we voorzetten.”
Is de aankomst bergop naar Bocca della Selva dan meteen iets om naar uit te kijken?
“Het is meteen een belangrijke dag, natuurlijk. Het is al een zwaardere klim dan we hier gewend zijn, maar nog altijd geen extreme hoge berg. Het is een goed parcours, maar de dagen waar ik meer naar uitkijk, zijn ritten zoals zondag (de rit naar Livigno (Mottolino) met onderweg ook de Passo del Mortirolo, red.).”
Met het gevoel dat je nu hebt: is de top 5 in het klassement al realistischer dan voor de start van de Giro? Je staat op een mooie positie.
“Ja, dat zeker. Er is één man die echt op een andere planeet leeft. Daarachter is de strijd momenteel nog volledig open. Het wordt een mooi gevecht. Misschien is top 5 een goede optie, maar het is nog een lange wedstrijd. Ik heb mezelf geen druk opgelegd voor een bepaalde plaats, ik doe alleen elke dag mijn best. Ik wil nog niet te veel naar de verschillen en de plekjes kijken. Er kan nog zo veel gebeuren tot in Rome.”
Heb je nog specifieke andere doelen. De witte trui of een ritzege, om maar iets te noemen?
“Het is mijn strategie om elke dag zo hard te rijden als ik kan. Er is volgens mij weinig verschil tussen rijden voor een klassement en rijden voor de witte jongerentrui. Ook met een ritzege ben ik niet meteen bezig. We willen wel nog etappes winnen met de ploeg, maar ik focus me op het algemeen klassement. Het is vanuit die positie lastig om ritwinst te ambiëren. Je hebt Tadej Pogacar en andere sterke jongens om je heen. Als er een kans is, zou ik het fantastisch vinden om een rit te winnen, maar daar ligt de focus niet op.”
Je staat bekend als de jongen die altijd lacht. Welk voordeel kan dat opleveren in een grote ronde?
“Dat is heel belangrijk, omdat het elke dag ook afzien is. Zeker in de derde week word je steeds vermoeider. Als je dan niet kan rekenen op een positieve sfeer in de ploeg of bij jezelf, dan brengt dat je zeker niet dichter bij je doel.”
Al vind ik het grappig hoe vaak Cian in interviews aangeeft dat een bepaalde etappe/klim/tijdrit niet zijn ding is. Volgens mij heb ik hem dat bijna elke dag horen zeggen deze Giro. Het is helaas toch wel een beetje een eendimensionale renner. Ik zie hem als een soort verbeterde versie van Kruijswijk. Die jongen gaat gigantisch veel top-10 plekjes bij elkaar rijden in zijn carriere, maar ik vrees ook gigantisch weinig overwinningen boeken.
Hij kan goed bergop rijden maar het moet EN lang EN steil zijn.
Vandaag heeft hij de wapens om een goed klassement te rijden maar niet de wapens om ritten te winnen.
Maar hij is nog jong en kan zich nog ontwikkelen. Als hij bergop sterk genoeg wordt om anderen echt te lossen kan hij alsnog heel wat moois winnen.
Er is genoeg reden om te denken dat hij het wel verder zal schoppen dan, met alle respect, Kruiswijk.
Wat doet jou denken dat Pogacar en Vingegaard over een jaar of 5 stoppen met fietsen? Dan zijn ze amper 30...
Ik denk dat Steven vooral de pech heeft dat er met Roglic een nog groter talent voorbij kwam en hij zo in de rol van knecht belandde.
Wit gaat voor Arend zijn, en wie weet wie weet...
Is inderdaad opvallend, mocht hij wit halen dan zal er schande worden gesproken over het feit dat hij geen podium reed. Altijd weer dat schuiven met hun eigen voorspellingen om toch maar iets negatiefs te zeggen. Dat gedweep nu met Arensman is ook veelzeggend.
uijtdebroeks doet zelfs in 2028 nog steeds meer voor het jongerenklassement, die heeft nog wel wat herkansingen
Het discours past zich dus gewoon aan naargelang de Belg van dienst, zie ook Michelangelo zijn lange rij aan accounts.
Het enige waar ik nog niet over uit ben, is of de hele act gewoon een parodie is. Alleen, waarom zou iemand daar dan zo ontzettend veel tijd van z’n leven insteken?
Zeer scherp opgemerkt. De reden kun je wel raden, het zorgt voor clicks en actie-reactie dus vandaar dat ze ook snel terugkeren onder talloze nieuwe namen want de redactie vindt het best. Er zijn 2 onderwerpen waar men van weet dat er meer dan 3 reacties zullen komen. Als er iets van Nederland vs Vlaanderen kan worden in gefietst. Bij voorkeur Evenepoel maar die is even out dus pakken we Cian als rode vlag op de stier of Visma Lab en alles wat daar mee samen valt. Ook Lefevere werkt prima.
Het is dus geen act maar een willens en wetens provoceren om het verkeer hier hoog te houden. Daarbij past ook dat deze paar man waarschijnlijk meerdere accounts hebben. Kun je een beetje afwisselen en de illusie in stand houden dat het om een grotere groep gaat die jouw standpunten deelt.
Niet te voorzien natuurlijk, zoiets gebeurt anders nooit.
Ze gaan hem gewoon kneden.
Misschien paste hij als renner en persoon niet bij bora. Net zo als pogi niet bij visma zou passen.
Hoogstwaarschijnlijk niet. En áls het al zo was, had hij nog drie opties;
- geen knechten komende twee weken
- knechten die met dubbele agenda koersen en andere kaarten trekken
- eigen ploeggenoten die hem aanvallen
Visma gelooft in deze jongen en dat is een ongelooflijk belangrijk element, zeker als Uijtdebroeks zelf nog zoekende is naar zijn potentieel.
Hoogstwaarschijnlijk niet. En áls het al zo was, had hij nog drie opties;
- geen knechten komende twee weken
- knechten die met dubbele agenda koersen en andere kaarten trekken
- eigen ploeggenoten die hem aanvallen
Visma gelooft in deze jongen en dat is een ongelooflijk belangrijk element, zeker als Uijtdebroeks zelf nog zoekende is naar zijn potentieel. [/Quote] Njah ik weet het niet Wim, je drie opties vind ik er maar wat bijgetrokken. Want Vlasov rijdt de Giro niet en als hij wel bij Bora was gebleven hadden ze hem hoogstwaarschijnlijk beter omringd en neem ook in acht dat met Roglic ze nu een duidelijkere pikorde hebben. Uiteindelijk hebben Roglic en Vingegaard ook een hele tijd samen gereden zonder al teveel problemen en heeft Vingegaard er ook veel aan gehad.
Waar je wel een punt hebt, als de ploeg hem nu de tijd geeft is dat best veel waard, voor zijn prijs en alle heisa om hem binnen te halen zijn ze bij Visma-Lab héél geduldig. Wout was nog problematischer qua overgang maar daar konden ze eigenlijk als direct mee 'oogsten'.
Nu zelf de koers nog wat kleuren, zou al mooi zijn…
En wat houdt dat juist in? Want Zubeldia hing steeds achteraan in elk groepje waarin hij zat en bleef ook daar altijd slaafs volgen, Uijtdebroeks rijdt weg uit groepjes en dicht regelmatig zelf het gat naar de groep voor hem (soms met een half dozijn renners in zijn wiel), terwijl Zubeldia Zubeldia was omdat hij eender waar, eender wanneer, eender hoe altijd bleef zitten.
Al is het wel vermakelijk om zo'n Uijtdebroeks regelmatig honderden meters te zien harken om een gat dicht te rijden om dan elders zo'n pisaanvalletje van 5 meter van een Tiberi te zien (die altijd in een wiel terugkeert), waarbij Antonio wordt uitgeroepen als een voorbeeld van attractief koersen en Uijtdebroeks als luie aanklamper.
Als er eentje in deze Giro aanspraak maakt op de Zubeldia-award, dan is 't wel Rubio.
Grote onzin natuurlijk, net zoals jouw "theorie"
Is het door het Eurosongfestival in het achterhoofd, maar hoe Cian praat, hoe hij zwaait op het podium, ... Toon de beelden aan een homofiele vriend en de reactie zal zijn: ooh ja.
En nee, daar is niets mis mee. We zijn 2024, niet 1924.
Het zou de eerste homofiele renner zijn - naar mijn weten.
Ik heb die foto ook gezien, Maillot. Is het echt zijn vriendin, of heeft hij iemand meegebracht ? Niet dat het veel uitmaakt. Maar bij Cian zie je veel trekjes. De reden dat ik dit thema eens wou aankaarten.
Je stelt de vraag of er EERDER homoseksuele renners geweest zijn.
Je insinueert dus iets te weten over Uijtdebroeks wat je helemaal niet weet en blijkbaar baseert over hoe hij "praat en zwaait". Op die manier speculeren over iemand zijn geaardheid is voor mij bekrompen, ook als je er later bijzegt dat je er "natuurlijk helemaal geen problemen mee hebt hoor".
(En ja, het is/was echt zijn vriendin. Zoals ik zei, ze was erbij in de Tour de l'Avenir. Viel in haar armen na de aankomst, knuffels en kussen enzo.)
Wat een ongelooflijk zwak verhaal van je, uit het niets beweer je dat Cian homoseksueel is en waar nu je argumentatie voor is dat hij zwaait en praat op een bepaalde manier. Alle homo's lijken op elkaar, dat is nu precies wat homofobe types als jij denken. Ook nog die rare disclaimer dat jij er geen moeite mee hebt. Ja Sure! Ten tweede had je opmerking op geen enkele manier wat met dit artikel te maken. Nogmaals, het enige doel was trollen en dat ten koste van een renner. Zwak en laag bij de gronds, maar zo kennen we je hier.