Cian Uijtdebroeks droomt van witte trui in Giro: “Maar laten we eerst top-10 proberen”
Interview Visma | Lease a Bike gaat in de komende Giro d’Italia met name voor ritzeges met sprinter Olav Kooij. Ook andere renners krijgen kansen in de wat zwaardere etappes. Eén renner krijgt een andere taak en dat is klassementsman Cian Uijtdebroeks. “Ik ga vooral conservatief rijden, zo weinig mogelijk energie verspillen en dan kijken wat dat waard is op het einde”, vertelt hij op de persconferentie voorafgaand aan de Giro. WielerFlits was daarbij.
Uijtdebroeks begon zijn seizoen met een vijfde plaats in O Gran Camiño en eindigde vervolgens als zesde in Tirreno-Adriatico. Een prima begin bij Visma | Lease a Bike, maar in de Ronde van Catalonië ging het minder. De 21-jarige klimmer stapte op de slotdag ziek af. Inmiddels voelt hij zich echter weer fris en sterk, laat hij weten. “Na Catalonië ben ik opnieuw op gaan bouwen. Ik heb niet meer gekoerst, maar dat is de manier waarop ik het liefst naar een grote ronde toewerk. Zo heb ik het vorig jaar ook gedaan in aanloop naar de Vuelta.”
In die Vuelta – zijn eerste grote ronde – werd Uijtdebroeks knap achtste. Hoe is zijn niveau momenteel ten opzichte van toen? “Dat is altijd moeilijk te zeggen. Het is afwachten hoe fris je nog bent na drie weken, maar ik denk dat we qua voorbereiding al het mogelijke hebben gedaan om geode te zijn. Ik rijd voor een nieuw team en het is altijd de vraag hoe het lichaam reageert op een bepaalde aanpak. Dat moet je dan weer finetunen richting de toekomst. Maar ik voel me goed en kijk uit naar de Giro.”
Top-tien
Visma | Lease a Bike gaat in de Giro d’Italia met verschillende renners voor dagsucces, maar Uijtdebroeks zelf legt de focus op het klassement, vertelt hij. “Dat betekent dat ik iets anders ga rijden dan de andere jongens. Ik ga vooral conservatief rijden, zo weinig mogelijk energie verspillen en dan kijken wat dat waard is op het einde. Ik denk niet dat mijn doel om een klassement te rijden zal botsen met de ambities van de ploeg om ritten te pakken. In het verleden hebben veel ploegen dit ook al gecombineerd, dus ik zie geen groot probleem.”
Uijtdebroeks wil voor ‘het best mogelijke resultaat’ gaan in de Ronde van Italië. “Wat dat resultaat is, zullen we na drie weken wel zien. De witte trui? Je weet het nooit. Dat zou geweldig zijn, een droom. Ik zie Thymen Arensman als grootste favoriet voor het jongerenklassement. Maar laten we rustig beginnen en eerst een top-tienklassering proberen te behalen.”
Om zoveel mogelijk ritten te winnen, heeft Visma | Lease a Bike meerdere renners opgesteld die sprinter Olav Kooij kunnen ondersteunen. De Nederlandse ploeg beschikt in de Giro echter ook over krachten die Uijtdebroeks bergop bij kunnen staan. “Attila (Valter, red.) is hier, Robert (Gesink, red.) is hier. We hebben zeker jongens die er kunnen zijn, als dat nodig is. Ik zie daar geen groot probleem. En uiteindelijk is het ieder voor zich op de laatste beklimmingen. Dan is het gewoon zaak om zo lang mogelijk te volgen.”
Tijdritten
Het klassement in de komende Giro d’Italia zal ook deels gemaakt worden in de tijdritten. Uijtdebroeks heeft hier in zijn eerste maanden bij Visma | Lease a Bike hard aan gewerkt, maar het blijft zijn zwakke punt. “De tijdritten zullen zeer belangrijk zijn deze Giro. Voor mij is dit een proces. Je kan niet in drie of vier maanden een heel goede tijdrijder worden. Het zal één, twee jaar kosten om me perfect op die fiets te krijgen.”
“We hebben de voorbije maanden al hard gewerkt aan de fietspositie en de flexibiliteit van het lichaam. Ik heb veel getraind op de tijdritfiets, met intervallen in die houding. Tot nog toe hebben we goed werk geleverd. Ik hoop dat ik al een stap heb gemaakt ten opzichte van vorig jaar, maar er is nog een lange weg te gaan. Daarom is het ook mooi om twee langere tijdritten te hebben om te zien waar we staan en te kijken wat nog beter moet. Want zonder competitie heb je niet veel data. Dit zal heel interessant worden.”
Als Arensman in de laatste week piekt vinden we het allemaal geweldig, laat Uijtdebroeks dat ook gewoon lekker proberen.
- catalonie 24: opgegeven
- tirreno 24: 7e
- gran camino 24: 5e
- Vuelta 23: 8e
- ronde van zwitserland 23: 7e
- Romandie 23: 6e
- tour of the alps 23: opgegeven
- catalonie 23: 9e
- Oman 23: 9e
9 rondes: 7 keer top 10, 2 maal opgegeven
lijkt me redelijk consistent?
De vele tijdritkilometers en het minder zware hooggebergte is wel in zijn nadeel.
Maar troost je, je bent niet de enige anti-supporter op deze website die gewoon z’n gang kan gaan tegen renner X en team X.
Dezelfde reactie had je toen je twijfelde (of trolde) over Van Gils en iemand de resultaten van Van Gils onder je neus duwde in de aanloop naar de Ardennen klassiekers. Een fikse rechtse was het gevolg.
Ik heb het gevoel dat nu de uppercut volgt.
In de tijdritten wat voor hem een zwak punt is zag ik dit jaar geen verbetering en de Giro telt er daarvan toch maar liefst 2.
Als je als klassementsrijder in de tijdritten 109 van 118 renners word in Gran Camiňo & 129 van 175 in de Tirreno. (openingstijdrit) Geeft dat wel aan dat je echt bij de allerslechtste behoort qua tijdrijden op dat moment. Want tal van renners laten het lopen, zoals een Bias die gaat daar echt geen energie in zal gaan steken. Met ontsnappingen op het oog. Het is een renner met enorm veel klimcapaciteit en twijfel er ook niet echt over dat hij veel beter gaat worden. Maar het tijdrijden wat hij tot dusver heeft laten zien is van een schokkend laag niveau.
Mooi ook voor Cian dat hij hier zonder al te veel druk van start kan, naast grote namen als Kooij en Laporte. Toch nog altijd maar net 21 geworden, dan is er nog tijd om rustig verder te groeien.
Alleen Top 10 zou echter geen goede resultaat zijn voor de beste ploeg ter wereld.
dat hij zichzelf in staat achtte om een top5 notering te kunnen behalen.
Om opeens te switchen van een top5 naar top10, lijkt het er meer op dat hij
gezichtsverlies wil beperken indien hij niet goed genoeg zou zijn om die top5 te behalen.
Waar hij zich wel mee in opspraak brengt is zijn gebrek aan lef en grinta, om hier
gewoon lekker aanvallend te koersen en het boeltje op stelten te willen zetten
.....en hopelijk krijgt hij voor dergelijk laf koersen,
wat dreuntjes uitgedeeld door renners die de uitdaging wel aandurven.
Uiteraard moet een ronderenner ook eens grote rondes rijden die hem niet zo goed liggen, maar lijkt me toch beter om dat te proberen op 't moment dat ze al wat aan die zwakke plekken hebben gewerkt.