Cian Uijtdebroeks droomt van witte trui in Giro: “Maar laten we eerst top-10 proberen”
foto: Cor Vos
vrijdag 3 mei 2024 om 19:00

Cian Uijtdebroeks droomt van witte trui in Giro: “Maar laten we eerst top-10 proberen”

Interview Visma | Lease a Bike gaat in de komende Giro d’Italia met name voor ritzeges met sprinter Olav Kooij. Ook andere renners krijgen kansen in de wat zwaardere etappes. Eén renner krijgt een andere taak en dat is klassementsman Cian Uijtdebroeks. “Ik ga vooral conservatief rijden, zo weinig mogelijk energie verspillen en dan kijken wat dat waard is op het einde”, vertelt hij op de persconferentie voorafgaand aan de Giro. WielerFlits was daarbij.

Uijtdebroeks begon zijn seizoen met een vijfde plaats in O Gran Camiño en eindigde vervolgens als zesde in Tirreno-Adriatico. Een prima begin bij Visma | Lease a Bike, maar in de Ronde van Catalonië ging het minder. De 21-jarige klimmer stapte op de slotdag ziek af. Inmiddels voelt hij zich echter weer fris en sterk, laat hij weten. “Na Catalonië ben ik opnieuw op gaan bouwen. Ik heb niet meer gekoerst, maar dat is de manier waarop ik het liefst naar een grote ronde toewerk. Zo heb ik het vorig jaar ook gedaan in aanloop naar de Vuelta.”

In die Vuelta – zijn eerste grote ronde – werd Uijtdebroeks knap achtste. Hoe is zijn niveau momenteel ten opzichte van toen? “Dat is altijd moeilijk te zeggen. Het is afwachten hoe fris je nog bent na drie weken, maar ik denk dat we qua voorbereiding al het mogelijke hebben gedaan om geode te zijn. Ik rijd voor een nieuw team en het is altijd de vraag hoe het lichaam reageert op een bepaalde aanpak. Dat moet je dan weer finetunen richting de toekomst. Maar ik voel me goed en kijk uit naar de Giro.”

Top-tien
Visma | Lease a Bike gaat in de Giro d’Italia met verschillende renners voor dagsucces, maar Uijtdebroeks zelf legt de focus op het klassement, vertelt hij. “Dat betekent dat ik iets anders ga rijden dan de andere jongens. Ik ga vooral conservatief rijden, zo weinig mogelijk energie verspillen en dan kijken wat dat waard is op het einde. Ik denk niet dat mijn doel om een klassement te rijden zal botsen met de ambities van de ploeg om ritten te pakken. In het verleden hebben veel ploegen dit ook al gecombineerd, dus ik zie geen groot probleem.”

Uijtdebroeks wil voor ‘het best mogelijke resultaat’ gaan in de Ronde van Italië. “Wat dat resultaat is, zullen we na drie weken wel zien. De witte trui? Je weet het nooit. Dat zou geweldig zijn, een droom. Ik zie Thymen Arensman als grootste favoriet voor het jongerenklassement. Maar laten we rustig beginnen en eerst een top-tienklassering proberen te behalen.”

Om zoveel mogelijk ritten te winnen, heeft Visma | Lease a Bike meerdere renners opgesteld die sprinter Olav Kooij kunnen ondersteunen. De Nederlandse ploeg beschikt in de Giro echter ook over krachten die Uijtdebroeks bergop bij kunnen staan. “Attila (Valter, red.) is hier, Robert (Gesink, red.) is hier. We hebben zeker jongens die er kunnen zijn, als dat nodig is. Ik zie daar geen groot probleem. En uiteindelijk is het ieder voor zich op de laatste beklimmingen. Dan is het gewoon zaak om zo lang mogelijk te volgen.”

Tijdritten
Het klassement in de komende Giro d’Italia zal ook deels gemaakt worden in de tijdritten. Uijtdebroeks heeft hier in zijn eerste maanden bij Visma | Lease a Bike hard aan gewerkt, maar het blijft zijn zwakke punt. “De tijdritten zullen zeer belangrijk zijn deze Giro. Voor mij is dit een proces. Je kan niet in drie of vier maanden een heel goede tijdrijder worden. Het zal één, twee jaar kosten om me perfect op die fiets te krijgen.”

“We hebben de voorbije maanden al hard gewerkt aan de fietspositie en de flexibiliteit van het lichaam. Ik heb veel getraind op de tijdritfiets, met intervallen in die houding. Tot nog toe hebben we goed werk geleverd. Ik hoop dat ik al een stap heb gemaakt ten opzichte van vorig jaar, maar er is nog een lange weg te gaan. Daarom is het ook mooi om twee langere tijdritten te hebben om te zien waar we staan en te kijken wat nog beter moet. Want zonder competitie heb je niet veel data. Dit zal heel interessant worden.”

RIDE Magazine
41 Reacties
02-05-2024 21:54
Waarom zou je voor een plek 7 conservatief gaan koersen? Je leert toch veel meer van gewoon af en toe je neus aan het venster steken, en vol op de aanval te gaan dan lafjes erachteraan rijden. Met zijn tijdrit zal hij ergens toch echt moeten aanvallen.
    02-05-2024 23:41
    Omdat de beslissingen vaak in de laatste week vallen, vooral in de zware Giro's. Die jongen is aan het leren hoe hij het beste grote rondes en Klassementen kan rijden. Dan is conservatief rijden de perfecte manier om te kijken hoeveel je nog in de tank hebt om wanneer het om de knikkers gaat.

    Als Arensman in de laatste week piekt vinden we het allemaal geweldig, laat Uijtdebroeks dat ook gewoon lekker proberen.
    03-05-2024 08:48
    Om een koers te leren winnen heb je wellicht gelijk. Om een goed klassement te leren rijden is het juist wel belangrijk om je limieten te leren kennen over 3 weken en het resultaat van je voorbereiding te kunnen schatten op deze manier.
    03-05-2024 10:39
    @Het Vleesmonster Van De Visafslag, van een saaie betweter maak je geen sympathieke speelvogels zoals Pogacar of Van der Poel, maar heeft hij nu niet de leeftijd om nog wat te klooien? Een lichaam is pas tegen je 24 volgroeid, dus er zit toch nog marge op alles wat hij doet en kan dus waarom nu al starten met conservatief fietsen...
03-05-2024 07:21
Dit is eigenlijk heel sneu, zo'n jonge knul die conservatief moet gaan rijden. Waarom niet gewoon lekker aanvallend, en kijken waar je staat? Ik denk dat zelfs top10 te hoog gegrepen is voor Ui, niet consistent genoeg, en een drama in het tijdrijden. Hij zal bij het wit in de buurt komen, als ie de sokken van Arensman mag gaan kuisen:).
    03-05-2024 09:42
    Wat betreft zijn consistentie de laatste resultaten in rondjes:
    - catalonie 24: opgegeven
    - tirreno 24: 7e
    - gran camino 24: 5e
    - Vuelta 23: 8e
    - ronde van zwitserland 23: 7e
    - Romandie 23: 6e
    - tour of the alps 23: opgegeven
    - catalonie 23: 9e
    - Oman 23: 9e

    9 rondes: 7 keer top 10, 2 maal opgegeven
    lijkt me redelijk consistent?

    De vele tijdritkilometers en het minder zware hooggebergte is wel in zijn nadeel.
    03-05-2024 10:25
    Ik ben niet overtuigd. We gaan het gelukkig snel zien. Veel Jannekemiekes deze ronde, dat is in zijn voordeel. Maar als jong broekie zo conservatief moeten of willen rijden, not my cup of tea.
    03-05-2024 10:57
    @kraamverlof Hij rijdt al zijn rondes top 10 wat hartstikke consistent is. Jouw belangrijkste argument, niet consistent genoeg, wordt daarmee volledig onderuit gehaald. Naturrlijk is er bij hem nog geen zekerheid op top5 of top10 en als jonge renner zal hij waarschijnlijk wisselvalliger zijn dan de wat meer ervaren, oudere, renners. Maar ben gewoon benieuwd welke argumenten je naast zijn tijdrit dan wel hebt, anders dan; gevoel.
    03-05-2024 11:44
    Ik denk niet dat top 10 te hoog gegrepen is. Ik denk alleen wel dat je beter wordt van aanvallend koersen. Zeker op jonge leeftijd. Als je de beste enkel probeert te volgen zal je nooit beter worden dan hem enkel op gelijke hoogte komen. Spelen, aanvallen en op je neus gaan wordt je beter van en leer je koersinzicht van. Sta je in 3e week nog goed kun je altijd nog gaan volgen. De dag dat bv Kelderman zijn speelsheid en aanvallende koersen op jonge leeftijd verloor, stokte ook meteen zijn progressie. Zeg ik op gevoel vanuit mijn luie stoel. Anderzijds heeft Visma ruimschoots bewezen hoe ze een renner beter maken en perfect aan de start brengen van een grote ronde. Dus zullen ze wel weten wat voor Cian het beste is!
    03-05-2024 22:16
    Weet je wat sneu is? Dat je weet dat je bij een artikel van Cian een zielige zeikpost krijgt van kraamverlof.

    Maar troost je, je bent niet de enige anti-supporter op deze website die gewoon z’n gang kan gaan tegen renner X en team X.
    04-05-2024 12:23
    [quote]Ik ben niet overtuigd.[/quote]
    Dezelfde reactie had je toen je twijfelde (of trolde) over Van Gils en iemand de resultaten van Van Gils onder je neus duwde in de aanloop naar de Ardennen klassiekers. Een fikse rechtse was het gevolg.
    Ik heb het gevoel dat nu de uppercut volgt.
02-05-2024 19:10
Na de Vuelta had ik hoge verwachtingen voor Cian, na zijn verhuis naar Jumbo kwamen die alleen hoger te liggen. De resultaten sinds zijn echter niet zo denderend. Top 10 lijkt me mogelijk maar ik vrees ervoor.
In de tijdritten wat voor hem een zwak punt is zag ik dit jaar geen verbetering en de Giro telt er daarvan toch maar liefst 2.
    02-05-2024 21:12
    Jeetje hij heeft nauwelijks gekoerst! Jij bent ook snel daar met de machette zeg
    03-05-2024 10:50
    Hij heeft drie rondes gereden voor VLab. Hij wordt daarin 5e en 7e en moet één keer opgeven vanwege ziekte. Wat waren je verwachtingen dan als je dit al tegen vindt vallen?
    03-05-2024 13:30
    @Zietemgaan

    Als je als klassementsrijder in de tijdritten 109 van 118 renners word in Gran Camiňo & 129 van 175 in de Tirreno. (openingstijdrit) Geeft dat wel aan dat je echt bij de allerslechtste behoort qua tijdrijden op dat moment. Want tal van renners laten het lopen, zoals een Bias die gaat daar echt geen energie in zal gaan steken. Met ontsnappingen op het oog. Het is een renner met enorm veel klimcapaciteit en twijfel er ook niet echt over dat hij veel beter gaat worden. Maar het tijdrijden wat hij tot dusver heeft laten zien is van een schokkend laag niveau.
    03-05-2024 22:49
    De Vuelta liet zien tot waar hij toe in staat was. Echter, hij is nog erg jong. Kooij rijdt toch al een jaartje langer uitslagen en die spreekt toch met meer ambitie en zelfvertrouwen. Voor nu verwacht ik dan ook dat Uijtdebroeks door de mand zakt, om volgend jaar dubbel zo hard terug te komen.
02-05-2024 22:11
Er zijn maar weinig renners die op plek 7 terecht komen door aanvallen. Het rijden van het klassement voor de plekken 5-10 is per definitie je karretje aanhaken.
02-05-2024 22:54
Zou Valter niet een beter klassement rijden? Ik zie het zomaar gebeuren!
    02-05-2024 23:30
    Zou mooi zijn als dat zou lukken voor Valter :-)
    03-05-2024 01:12
    Ik denk zelf dat Valter het vergeleken met Uijtdebroeks moeilijk gaat krijgen op de echt lange beklimmingen. Hij is tot nu toe vooral goed gebleken in de wat kortere beklimmingen.
    03-05-2024 11:48
    Valter werd namelijk ook door de ploeg genoemd als een klassementsman voor de toekomst maar heeft eigenlijk nooit een echte poging gewaagd. Ondersteunend wel mooie dingen gedaan en ook in het verleden bij zijn vorige ploeg top 10 gereden in Giro. En met dit deelnemers veld een uitgelezen mogelijkheid zou je zeggen!
03-05-2024 08:31
Cian is een te goede renner om niet in de top 10 te eindigen. Don't worry.
03-05-2024 11:03
Ik denk dat een top10 een realistisch doel is en dat meer mooi meegenomen is. Op zo'n jonge leeftijd, zegt een eerdere 8e plek in de Vuelta dat de potentie er duidelijk is, maar zegt die nog zeker niet dat hij meteen altijd maar top10 gaat rijden. Hij moet nog leren om niet door de ondergrens te zakken en de hardheid op doen om altijd top10 en wellicht top5 te rijden. Iets wat hem in rondes van een week duidelijk al wel gelukt is.
03-05-2024 08:39
Top 10!halen is een realistische uitdaging, al wat erbij komt is pure winst
03-05-2024 08:56
Cian lijkt gemaakt voor de grote ronden en het feit dat hij in zijn eerste Vuelta juist boven kwam drijven op de zwaarste dagen is veelzeggend. Achter Pogacar ligt het open en al die renners mogen hopen op het podium, ook Cian.
03-05-2024 09:39
Het kan interessant worden voor ons laaglanders om te zien hoe Uijtdebroeks en Arensman het doen, wellicht een end achter het grote geweld van de Pogi-show. Dat zorgt toch voor een extra pigment in een ronde die op het eerste zicht niet zo spannend lijkt te worden voor de eindzege.

Mooi ook voor Cian dat hij hier zonder al te veel druk van start kan, naast grote namen als Kooij en Laporte. Toch nog altijd maar net 21 geworden, dan is er nog tijd om rustig verder te groeien.
03-05-2024 11:16
Die tijdrit is toch wel een dingetje. Hij kwam niet eens in de top 100 dit jaar en verliest meer dan een minuut op 10km. Met zoveel tijdrit kilometers dit jaar, zal hij ergens vele minuten moeten gaan goedmaken.
    03-05-2024 11:57
    Daar ligt voor mij inderdaad wel de twijfel. Als hij een minuut per 10 kilometer verliest, zijn dat er al zeven. Als hij zijn benen van bv het BK van vorig jaar weet te vinden, dan zal het 'maar' een minuut of vier zijn. Hij heeft wel als 'voordeel' dat ook Pogacar bv niet bij de absolute wereldtop op tijdritgebied hoort (zoals een Ganna, Tarling, Evenepoel of Van Aert). Daarmee denk ik (of beter gezegd; hoop ik) dat het gaat wel duidelijk minder dan zeven minuten, over twee tijdritten, zal zijn.
    03-05-2024 12:28
    Het verschil met Pogacar doet toch niet terzake? Het verschil met Arensman en andere types voor plek 6, daar gaat het voor zo iemand om. En dan zijn de statistieken voor Uijtdebroeks niet zo best.
    03-05-2024 14:54
    Bv tov Arensman hebben ze één keer tegen mekaar gereden in een tijdrit. Pak je dat verschil als leidraad, gaat Uijdebroeks vijf minuten verliezen in deze Giro. Hij lijkt bergop iets beter, maar vijf minuten terug pakken lijkt inderdaad wat veel. Er zijn echter relatief weinig wedstrijden waarop je enige vergelijking kunt baseren.
03-05-2024 06:29
Hij is zo bescheiden. Ik volg hem en ik ben zeker dat hij podium gaat rijden.

Alleen Top 10 zou echter geen goede resultaat zijn voor de beste ploeg ter wereld.
    03-05-2024 09:38
    De beste ploeg waren ze vorig jaar, maar dat is nu alweer verleden tijd.
    03-05-2024 10:53
    Als je zeker er van bent dat hij podium gaat rijden, ben ik er zeker van dat je teleurgesteld zal zijn. De stap van 8e naar podium is een hele grote. Als je kijkt naar de pcs GC ranking voor de giro, staat hij 11e, dus waar die zekerheid vandaan komt, geen idee. Klinkt meer als nu alvast kunnen voorsorteren op achteraf kritiek leveren.
    03-05-2024 11:26
    Heel opmerkelijk dat Cian eerder dit jaar, zodanig vol van zichzelf was om te verkondigen
    dat hij zichzelf in staat achtte om een top5 notering te kunnen behalen.
    Om opeens te switchen van een top5 naar top10, lijkt het er meer op dat hij
    gezichtsverlies wil beperken indien hij niet goed genoeg zou zijn om die top5 te behalen.

    Waar hij zich wel mee in opspraak brengt is zijn gebrek aan lef en grinta, om hier
    gewoon lekker aanvallend te koersen en het boeltje op stelten te willen zetten
    .....en hopelijk krijgt hij voor dergelijk laf koersen,
    wat dreuntjes uitgedeeld door renners die de uitdaging wel aandurven.
    03-05-2024 12:59
    @BADGIO wat een treurige negatieve antisupporter reactie, frustratie druipt er vanaf. Jammer hoor...
    04-05-2024 11:59
    Met 70 tijdrit kilometers gaat hij zeker podium rijden volgens jou? Dan moet hij minuten pakken op Thomas en co bergop. Hij heeft al getoond de beteren te kunnen volgen maar van wegrijden en dan nog eens minuten pakken ook? Lijkt me sterk…
03-05-2024 23:46
Het is wel raar dat de klimmer Uijtdebroeks naar een (relatief gezien) minder zware Giro met veel rijdritten moet, terwijl er straks nog een erg zware Vuelta komt met maar half zoveel tijdritkilometers en schijnbaar alleen maar bergen.

Uiteraard moet een ronderenner ook eens grote rondes rijden die hem niet zo goed liggen, maar lijkt me toch beter om dat te proberen op 't moment dat ze al wat aan die zwakke plekken hebben gewerkt.
04-05-2024 01:45
Inkoppertje, witte trui voor witte renner.
04-05-2024 07:37
Groot talent! Jammer dat hij niet bij Quickstep fietst, maar ok dat heeft niets met dit artikel te maken. Top 10 moet lukken! Had 'm wel, om kilometers te maken, liever als knecht in de Tour of Vuelta gezien.
04-05-2024 15:36
Cian zal het moeilijk hebben om een goed klassement te rijden e
    04-05-2024 15:37
    En de witte trui te winnen. Arensman is wat dat betreft de favoriet. Zeker met die 2 vlakkere tijdritten. Maar cian is nog heel jong. Tijd genoeg om nog stappen te zetten in het klassement

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine