Christophe Laporte bekroont topvorm met winst in Dwars door Vlaanderen
Christophe Laporte heeft drie dagen na Gent-Wevelgem ook Dwars door Vlaanderen 2023 gewonnen. Na een koers van 183,7 kilometer, die al vroeg openbrak, was de Fransman van Jumbo-Visma als eerste aan de finish in Waregem. Hij won solo, nadat hij drie kilometer voor de meet wegreed uit een elitegroep van tien.
De kopgroep van de dag ontstond in twee schuifjes. Eerst reden Yevgeniy Gidich (Astana Qazaqstan), Oier Lazkano (Movistar), Nickolas Zukowsky (Q36.5) en Ward Vanhoof (Team Flanders-Baloise) weg. Zij kregen later Leon Heinschke (Team DSM) en de ervaren Alexander Kristoff (Uno-X) met zich mee.
Het zestal kreeg maximaal vier minuten voorsprong van het peloton, dat het gat niet al te groot liet worden. Op 100 kilometer van de meet was het verschil nog maar twee minuten, waarna Trek-Segafredo op de Côte de Trieu (Knokteberg) het heft in handen nam. Op de klim zelf werd het tempo gedrukt, maar op de top opende de ploeg van Mads Pedersen en Jasper Stuyven de finale al.

Een ijzersterke Oier Lazkano in de kopgroep – foto: Cor Vos
Het peloton werd op een lint getrokken en scheurde in stukken, waarna Trek-Segafredo het weer liet stilvallen op de Kortekeer om vervolgens weer hetzelfde kunstje uit te halen. Op de Steenbeekdries toonden de eerste favorieten zich al in het offensief, met onder meer Pedersen, Tim Wellens, Arnaud De Lie en Filippo Ganna. Geen van hen geraakte daar weg.
Peloton breekt, opgaves Tim Merlier en Olav Kooij
Op Berg Ten Houte werd het peloton opgeschrikt door een crash van Tim Merlier. De Belgische kampioen zat lang op de grond en moest toezien hoe in het peloton het kaf van het koren gescheiden werd. Een grote elitegroep ging zo de laatste 70 kilometer in. Opvallende afwezige daar: Olav Kooij, die op Berg Ten Houte langs de kant stond.
Desondanks nam Jumbo-Visma de controle in handen. De Nederlandse ploeg jaagde op de kopgroep, waar Kristoff, Lazkano, Heinschke en een strijdende Vanhoof het langst overbleven. Op de Kanarieberg openden Tiesj Benoot de aanval. Die kon alleen gevolgd worden door Christophe Laporte, Quinten Hermans en Jasper Philipsen. Omdat er geen samenwerking was, kon de favorietengroep terugkeren.

Tiesj Benoot was de aanstichter van de elitegroep – foto: Cor Vos
Elitegroep met Benoot, Laporte, Küng en Hermans
Een nieuwe periode met speldenprikken volgde, waaronder een van Krists Neilands in aanloop naar de laatste keer Côte de Trieu. Jumbo-Visma haalde hem terug, waarna Benoot gelanceerd werd door Tosh Van der Sande. De Belg versnelde en liet iedereen achter. Kort na de top vonden Hermans en Neilson Powless de aansluiting, waarna Laporte, Valentin Madouas, Stefan Küng, Mikkel Honoré en Jhonatan Narváez nog de sprong maakten.
Die groep kreeg daarna nog de Hotond, Ladeuze en twee keer Nokereberg voor de kiezen. Zij volgden op ongeveer 45 seconden van de vier vroege vluchters en hadden zelf een halve minuut op het uitgedunde peloton, waar Lotto Dstny moest werken. Dat ging moeizaam, waardoor het verschil met de groep-Laporte opliep.
Op 30 kilometer van de meet hadden Kristoff, Lazkano en Heinschke nog altijd een halve minuut voorsprong op de elitegroep met Laporte, Benoot en Küng. Een halve minuut daarachter volgde dan weer het overgebleven peloton, dat wel steeds dichterbij kwam. Tim Wellens probeerde op een kasseistrook in zijn eentje de sprong te maken, terwijl in de kopgroep Heinschke overboord gegooid werd door zijn medevluchters.

Alexander Kristoff maakte indruk – foto: Cor Vos
Secondenspel in de finale
Wellens kwam tot op 12 seconden, maar moest vervolgens toch de strijd staken en zakte terug in het peloton-De Lie. De winnaar leek op dat moment in een van de twee voorste groepen te rijden. Kristoff en Lazkano vielen niet stil, want zij liepen richting Waregem zelfs wat uit op de achtervolgers.
Maar 10 kilometer voor de finish sloeg de koerssituatie plots om. De groep-Laporte kwam tot op acht seconden van de koplopers en het peloton volgde op ruim 25 seconden. Kortom, alles schoof in elkaar. Op 5,9 kilometer van de meet werden Kristoff en Lazkano dan toch ingerekend, maar het peloton volgde daar op een kleine 20 seconden. Kort na de samensmelting volgen al de eerste demarrages in de kopgroep.
Laporte profiteerde optimaal van het spel dat gespeeld werd. Heel sneaky schoof hij mee met een viertal, waarna hij met een ferme krachtinspanning weg wist te rijden van de rest. Direct sloeg de winnaar van Gent-Wevelgem een gat. Een gat dat niet meer te dichten was in de laatste drie kilometer.
Powless en Lazkano wisten in de slotkilometer nog uit handen te blijven van het aanstormende peloton. De Spanjaard verraste door in de ‘sprint’ de tweede plaats te pakken na een hele dag in de aanval, voor Powless. Jasper Philipsen was daarachter de snelste in de strijd om plek vier.
Dat de heel eigenzinnige en onvoorspelbare Dumoulin daar helemaal niet kon aarden, lijkt dat wel te bevestigen. Ook meteen een reden dat van der Poel daar nooit zal gaan rijden.
Laat Van Baarle dan de slimste zijn in Roubaix en van Aert eindigt het voorjaar als hét kneusje. De beste renner van deze eeuw, nota bene. Ja toch, Wim ?
Tot zover…
als pogacar gaat, kan mathieu waarschijnlijk volgen, van aert misschien en hangt laporte ergens in de achtergrond tussen zijn kader
als er zondag dan toch een jumbo wint door tactisch overwicht, dan wordt dat gewoon van baarle
Duidelijk in een goede flow, onklopbaar. Als Ajax in het kampioensjaar. Als Argentinië tijdens het WK. En als die sloopkogel Van Gerwen jarenlang tijdens de dartstoernooien. Mooi om te zien na jaren opbouw.
Sterk van JV, Benoit goede charge en nog gaatje toe rijden waardoor achtervolging even stil viel. Klasse teamwerk.
Van Baarle - Laporte (Omloop)
Benoot- Van Hooydonck (K-B-K)
Van Aert- Laporte (G-W)
Laporte - Benoot (DDV)
Bi-bi-bi-bicarbonaat!
Jumbo stopt na volgend jaar met de sponsoring. Was Frits maar aangebleven, die sponsorde om zakelijke redenen maar ook vanuit passie.
Die passie is nu weg bij de Jumbo (aanvulling voor de zgn slimmeriken: bij Jumbo zijnde de superketen, niet de ploeg ).
Zijn overigens zo bleek lang niet meer een goedkope super.
Uit het lachwekkende restant, de overigen van de wereld
toen sky en ineos zoveel wonnen werd ik er ook moe van . ondanks het een nederlandse ploeg is kan ik mezelf er niet van weerhouden voor andere ploegen te zijn zolang jumbo maar niet wint.
hoop echt op een andere uitslag aankomend weekend . vind ook vreemd dat renners die voorheen niet de straatstenen eruit reden het bij jumbo wel doen destijds hadden we onze twijfels bij ineos/sky ik zo nu en dan ook bij jumbo
Terwijl ik INEOS nu wel sympathiek vind
Dat elke renner beter wordt heeft te maken met extreme professionalisatie van elk detail, zelfs een renner als van Baarle die overkomt van Ineos geeft aan dat hij op voeding echt weer een stap heeft gemaakt.
Echter hoor je mij absoluuuut niet klagen met zo'n succesvolle Nederlandse ploeg. Alle credits naar de bijtjes..
Sky was innovatief destijds op meerdere vlakken. Één gevolg ervan was het als treintje op max threshold de koers lam leggen. Niet mooi, wel imponerend.
Het is typisch zo velen wier eigen ego gesteeld moet worden of beter hun donkere verlangen waarbij slechts en alleen hun bevrediging telt.
Fietst een ploeg dan dwars door dat verlangen beginnen afkeer en verdachtmakingen.
Zwakker als dit kan men de weinig standvastige niet zien. Triest dus.
van renner die op 8 seizoenen geen enkele koers wist te winnen op wt-niveau naar dominante renner op datzelfde niveau en die daar nu meer dan 50% van zijn zeges haalt
terwijl hij de vorige 8 jaren ook al in diezelfde koersen meereed, het is niet zo dat hij nu plots meer opportuniteiten krijgt, hij deed er altijd al mee en toen zelfs veel vaker als kopman dan nu het geval is, dus met véél meer vrijheid
En dat allemaal omdat Jumbo een Nederlandse licentie heeft. De renners die iedereen aan gort rijden zijn voor het overgrote gedeelte niet eens Nederlands... Als Jumbo met exact dezelfde ploeg op een, ik noem maar wat, Duitse licentie had gereden waren bijna alle reacties zoals deze hierboven. Daar ben ik 100% van overtuigd.
On topic, u met uw nuchtere en realistische reactie die eenvoudigweg de feiten belicht fietst dwars door de klaagzang van lieden zoals Romano etc. U maakt hun liedje stuk.
En terecht, Thumbs up.
1. Van Baarle
2. Laporte
5. Vd Sande
Allemaal bij hun oude ploeg.
Laporte werd bij Cofidis (zonder focus op deze koersen) al 4e GW, 6e Roubaix, 7e Frankfurt, 1e Wallonie (2x), 3e Wallonie, 2e/9e DdV, 11e RvV, 3e Samyn en heel veel top-10 in Tour, Benelux, PN etappes.
Benoot won de Strade voor Jumbo. Van Baarle won Roubaix en DdV voor Jumbo.
Laporte reed de jaren voor JV al erg vaak voorin de koers, ook aanvaller, en haalde vaak net het podium niet maar evengoed soms wel.
Het was een pareltje waar nog wat aan gewerkt kon worden en bij JV hebbenze dat goed gezien.