Chaos bij start van Vuelta Femenina hindert meerdere teams, woede bij Visma | Lease a Bike
foto: Cor Vos
zondag 4 mei 2025 om 17:14

Chaos bij start van Vuelta Femenina hindert meerdere teams, woede bij Visma | Lease a Bike

De Vuelta España Femenina is met een schandaal van start gegaan. Meerdere teams begonnen met een niet-volledige ploeg aan de ploegentijdrit door Barcelona, omdat er problemen waren bij de controle van de tijdritfietsen. Onder meer Visma | Lease a Bike en Uno-X Mobility gingen daardoor te laat of niet-compleet van start en dat leidt tot woede bij die ploegen. De organisatie en de UCI moeten het daarbij ontgelden.

“What the fuck! Hoe kan de organisatie van een grote ronde zo amateuristisch zijn?”, vraagt Parijs-Roubaix-winnares Pauline Ferrand-Prévot zich af in een bericht op social media dat inmiddels is verwijderd. “Was de jury aan het slapen toen ze onze fietsen moesten controleren? We waren 20 minuten voor de start daar, voor de check, en twee van onze rensters waren niet op tijd klaar. We bleven tegen de jury zeggen dat we moesten gaan, maar het leek erop alsof ze aan het chillen waren.”

Ferrand-Prévot heeft dan ook geen goed woord over voor de juryleden van de UCI. “We hebben zoveel voorbereiding en moeite gedaan, voor niets. We verliezen nu zoveel tijd in het algemeen klassement. Hé UCI, je gaat voor een eerlijke sport, maar dan is dit niet de manier waarop je het moet doen”, aldus de Franse kopvrouw van Visma | Lease a Bike.

Ook Uno-X-renster Anouska Koster liet zich uit over de situatie. “Door toedoen van een van de teams voor ons kwamen we te laat aan bij de start. We waren ruim een kwartier van tevoren bij de fietscontrole, maar omdat een andere ploeg later aankwam, moesten we wachten en was onze controlepost niet op tijd klaar”, vertelde zij aan ProCyclingUK. “We hadden geen idee dat we al moesten starten, want niemand gaf de tijd aan. We stonden dus nog niet in de startopstelling, dus we waren nog niet ingeklikt en er werd niet afgeteld. Uiteindelijk vertrokken we tien seconden te laat.”

Movistar bestraft, problemen voor Uno-X en Visma | Lease a Bike
Inmiddels hebben meerdere verhalen vanuit het vrouwenpeloton WielerFlits bereikt over dit schandaal, dat meerdere teams dus tijd heeft gekost in de ploegentijdrit. Daaruit wordt duidelijk dat de verplichte controles van de fietsen (of alle afmetingen binnen de regels zijn, red.) te lang duurden. Movistar was te laat bij de controle – daarvoor heeft de jury alle rensters én de ploegleiding inmiddels beboet – waardoor er een opstopping ontstond. De Spaanse ploeg kon nog maar net met alle rensters tegelijk starten.

Maar drie minuten daarna moest Uno-X Mobility van start gaan en die tijd was te kort om alle fietsen van de Noorse ploeg te controleren. Vooral kopvrouw Katrine Aalerud had tijdnood om bijtijds op het startpodium te komen. Weer drie minuten later ging Visma | Lease a Bike van start en daar liep het dus helemaal fout, want om 13.27 uur moest de ploeg vertrekken en stonden er maar vijf rensters klaar. Op tv-beelden was te zien dat Imogen Wolff zelfs niet via het podium startte, maar door de afleiding voor volgwagens van start ging.

Na de ploegentijdrit hebben Visma | Lease a Bike en Uno-X Mobility verhaal gehaald bij de wedstrijdleiding. Die heeft erkend dat enkele procedures niet goed gegaan waren. Daarnaast was de UCI-commissaris die de fietsen moest controleren in zijn eentje, waardoor het niet mogelijk was om alle fietsen te controleren in zo’n korte tijd.

Visma | Lease a Bike eindigde uiteindelijk als tiende in de ploegentijdrit en Uno-X Mobility als elfde, op respectievelijk 21 en 23 seconden van het winnende Lidl-Trek.

Reactie uit het kamp van Movistar
Ploegleider Kelvin Dekker van de Movistar-vrouwen erkent de fout van zijn ploeg, maar verklaarde op sociale media dat ook zijn ploeg problemen kende. “Toen onze rensters aankwamen was de jury nog bezig met de ploeg voor ons, die kwamen 10-20 seconden voor de start het podium op, onze laatste renster komt 5 seconden voor de start podium op. Daarna werd het steeds erger. Wij waren niet op tijd, maar hebben alsnog staan wachten…”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
55 Reacties
04-05-2025 17:38
Enige terechte oplossing voor deze farce: Tijdsverschillen en UCI punten schrappen. Officiele daguitslag met Lidl trek als winnaar en Ellen van Dijk als leider wel laten staan, ook als credits naar Lidl- Trek, alleen met iedereen op 0 seconden.
    04-05-2025 17:47
    Dat zou de enige juiste beslissing zijn. Het checken duurde veeeeeel te lang . Rensters in paniek . Dit was niet OK
    04-05-2025 20:24
    Inderdaad helemaal eens. Zou de meest charmante oplossing zijn, waar denk ik ook wel veel begrip voor zou zijn.

    Benieuwd of de dames morgen nog collectief een statement durven maken jegens de UCI.
04-05-2025 17:44
Complimenten aan Iris Slappendel. Zij wist al tijdens het commentaar geven dat het (zeer waarschijnlijk) lag aan de langzame controle van de fietsen.
04-05-2025 17:26
Koersvervalsing door de jury. Het moet niet gekker worden. Dit kan (!) invloed gehad hebben op de rituitslag en straks op het eindklassement. Dan kun je niets anders doen dan de uitslag schrappen. Wat een amateurisme!
    04-05-2025 17:40
    Alle tijden schrappen is wel het meest eerlijk t.o.v. de benadeelde teams. En Movistar een tijdstraf geven.
    04-05-2025 18:11
    Iedereen in dezelfde tijd als Mollema zetten...
    04-05-2025 21:04
    Degenen die langzamer waren dan Vollering krijgen haar tijd. :-)
04-05-2025 17:23
Wat een schande weer vanuit uci. En dan doodleuk zeggen : ja ging niet goed, onze fout, jullie pech, doen we niks aan......

Begrijp dat sommige ploegen woedend zijn.
    04-05-2025 18:19
    En daar moeten de ploegen dan weer op reageren door te zeggen: Als jullie er niets aan doen, gaan wij etappe 1 niet rijden.
04-05-2025 17:41
Dus je bestraft één ploeg, maar compenseert de daadwerkelijk benadeelde teams op geen enkele manier. Dan werk je als UCI gewoon vakkundig mee aan indirecte koersvervalsing. Wederom een aanfluiting en écht te schandalig voor woorden.
    04-05-2025 21:50
    Tja de UCI is nu eenmaal enkel goed in boetes opleggen om de eigen kas te spekken.
    05-05-2025 07:35
    Money money . Bijna 2000 euro boete hè . UCI is in fout maar verdiend eraan
04-05-2025 17:37
Wat een grap. Als je niet genoeg mensen hebt om alle fietsen te controleren, dan doe je toch een steekproef?
    05-05-2025 00:03
    Bijvoorbeeld, of je gaat de kopbrouw en belangrijkste renners eerst langs zodat iig die niet achter moeten blijven bij de start. Er zijn zoveel dingen te bedenken waarin het effect iig al minder desastreus was geweest
04-05-2025 17:50
En dan te weten alle fietsen een uur ervoor ook al getest zijn . Dan willen ze weer alle fietsen controleren . Dan moet je voor een TTT 2 testtoestellen hebben of om de 5 min starten
04-05-2025 17:20
Aanfluiting. Veel meer dan dat is er eigenlijk niet over te zeggen.

Je zou straks maar een paar seconden tekort komen voor een podium...
04-05-2025 17:50
Maar goed dat Merijn Zeeman niet ter plaatse was. Dat had het jurylid in kwestie niet overleeft.
    04-05-2025 19:08
    Merijn had Wouter Goes op ze afgestuurd..
04-05-2025 17:39
De UCI moet eens ernstig op de schop... maar dat zal niet gebeuren. Op deze manier is al invloed op de mogelijke eindzege uitgeoefend voordat de Giro van start is gegaan. Dit is een aanfluiting voor de sport en een anticlimax voor de Giro voordat het begonnen is.
    05-05-2025 00:04
    Zo dat het effect zelfs op de giro is,die pas over anderhalve maand gereden wordt
04-05-2025 18:30
1 commissaris die 7 fietsen moet checken iedere 3 minuten... Dat kan natuurlijk niet anders dan fout gaan
    05-05-2025 00:07
    Absurd ja, als je al ziet dat er maar één iemand aanwezig is die dit kan doen, kun je de tijden ertussen ruimer maken. Of iemand ander twee specifieke punten van alle fietsen alvast laten meten zodat officiële commissaris minder hoeft te doen in die 3 minuten en bij vermeende afwijking alsnog de officiële commissies allea zelf kan nameten indien nodig.
04-05-2025 18:18
Je kunt toch als jury hier maar 1 beslissing nemen en dat is alle tijdsverschillen op 0 zetten. Al het andere maakt de UCI zich compleet belachelijk mee.
04-05-2025 18:43
En wederom slaagt het leger idioten dat zich de UCI noemt er in het toch NOG gekker te maken! Wanneer gaan de ploegen eindelijk eens in opstand komen tegen deze dwazen die de sport aan het slopen zijn? Dit kan echt niet langer zo!
04-05-2025 17:46
Ook Fenix bijna te laat doordat visma laat kon checken . Moest Fenix ook wachten had gevolgen voor vele ploegen
04-05-2025 18:47
Chaos in een TTT in de Vuelta. Been there, done that. Next.
04-05-2025 19:05
Bij die hele Vuelta Feminina straalt al jarenlang het gevoel uit dat het een “moetertje” is….
04-05-2025 19:05
Kunnen ze dan niet improviseren als ze zien dat het fout dreigt te lopen? Wat behelst die controle dan? Wegen, scannen op motortje? Beide? Of doen ze steekproeven? Ze kunnen dan toch ook meteen beslissen om de starttijden tussen de teams met 10 minuten oid te verlengen als ze zien dat het mis loopt? Het zal allemaal wel weer over veel te veel schijven moeten en niemand durft een beslissing te nemen. En daarvan worden de renners en teams de dupe.
    05-05-2025 08:43
    Opmeten en kijken of zadel niet te ver naar voren staat, afstand zadel->tt-extensies niet te groot, tt-extensies niet te hoog, etcetera. En die afmetingen/marges zijn dan weer gekoppeld aan de lengte van de renster (al zijn er maar, meen ik, 3 'groepen' en veel meiden zullen qua lengte in groep 1 zitten).
04-05-2025 19:14
Heerlijk toch, die chaos! Eindelijk eens een goede reden om naar het anders vrij saaie vrouwenwielrennen te kijken.
    04-05-2025 20:42
    Veel dommer moet een opmerking in het tijdperk Pogacar niet worden.
    04-05-2025 23:32
    Heerlijk toch, Oblomov? Lekker op de bank liggen en naar die dominante Sloveen kijken. Ik kan er enorm van genieten. Het vrouwenwielrennen is gewoon nog niet op dat niveau.
    04-05-2025 23:40
    Ja, een kopgroep 13 minuten geven en dan met alle favorieten naar elkaar kijken "jij zou het toch dichtrijden?" dat is lekker.
04-05-2025 20:08
LIjkt mij handiger de fietsencontroles direkt na de finish van elke ploeg te doen, waarbij ook de achterblijvers van elke ploeg niet vergeten mogen worden. Tevens kan er 1 uur voor de start ook een fietsencontrole gedaan worden. Tijdens de tijdrit zelf dient de wedstrijdjury onderweg controle te houden op eventuele fietswissels en de fietsen die op de volgauto's staan. En verder dienen er ook geen motoren vlak voor de renners te blijven rijden (zoals vandaag gezien in de Tour Romandie).
    05-05-2025 00:10
    Inderdaad waarom doet de jury daar niks mee, terwijl we elke wedstrijd beelden van motoren dicht op renners zien. Die beelden überhaupt bekijken zou nuttiger zijn dan wat men nu doet
04-05-2025 23:37
Ze hadden gewoon op t podium moeten blijven staan en tegen de kerel van de tijdwaarneming moeten zeggen dat ie zn stopwatch nog maar een keer opnieuw in moest drukken. Je gaat toch niet met een halve ploeg van start als de organisatie zelf je heeft opgehouden.
04-05-2025 17:22
Wat een matige straf voor de Mobis. Hadden de tijd van de laatste plaats moeten hebben als dit verhaal zo concreet zo vast te stellen is.
    04-05-2025 17:45
    Zoals Dekker zelf al aangeeft liep het voor hun ook al niet soepel. Één jurylid om telkens zoveel fietsen te controleren slaat vooral echt nergens op. Schuld ligt volledig bij de UCI wat dat betreft.
    04-05-2025 19:04
    Hoe kan je een ploeg bestraffen terwijl hun moeten wachten omdat de voorgaande ploeg controle nog niet klaar is? De UCI had gelijk moeten ingrijpen en de start tijden voor ploegen in problemen 2 - 5 min opschuiven, probleem opgelost.
    04-05-2025 19:29
    Omdat Movistar naar verluidt ook nog te laat was
    05-05-2025 00:02
    Als ze nog met vorige bezig zijn maakt het niks uit of movistar iets later aankomt. Inderdaad gewoon doorgeven dat team 1 of 2 minuten later start, of 5 minuten. Dat is nauwelijks een probleem en alle problemen waren daarmee opgelost. Dit lijkt vooral een communicatie en verantwoordelijkheid probleem, niemand in de wedstrijd organisatie/ jury ziet het kennelijk als zijn haar rol om door te gevenwat er speelt en of een tamelijk simpele beslissing te nemen
04-05-2025 17:39
De UCI moet eens ernstig op de schop... maar dat zal niet gebeuren. Op deze manier is al invloed op de mogelijke eindzege uitgeoefend voordat de Giro van start is gegaan. Dit is een aanfluiting voor de sport en een anticlimax voor de Giro voordat het begonnen is.
    04-05-2025 19:28
    V U E L T A
04-05-2025 19:02
Ook vreemd dat Prevod meent dat dit een grote ronde is, terwijl de UCI daar gewoon duidelijke regels over heeft. Voor de vrouwen worden er helaas al heel lang geen grote rondes meer georganiseerd. Hopelijk snel weer!
    04-05-2025 20:35
    Is dit serieus je takeaway van dit hele gebeuren?
    04-05-2025 21:29
    Nope, maar wel mijn hobby horse dat ik blijf berijden totdat journalisten stoppen met onjuiste berichtgeving over zogenaamde "grote rondes" in het huidige vrouwenwielrennnen. Van Vleuten heeft bijvoorbeeld nooit de kans gekregen een grote ronde te beslechten.
    05-05-2025 00:08
    Ja het blijft gek dat week rondes bij de mannen geen grote ronde zijn, maar bij de vrouwen wel als zodanig gelden. En kansloos dat vrouwen die kans nog altijd niet krijgen
    05-05-2025 07:58
    Het punt is nou juist dat die rondes van een week ook bij de vrouwen niet als grote ronde gelden. Alleen doen veel mensen alsof dat wel zo is, omdat ze toevallig in Spanje/Italië/Frankrijk worden gereden. En in recente jaren spelen organisatoren daar op in door de parallel steeds explicieter te leggen.
04-05-2025 21:27
Dit amateuristisch niveau is gewoon tekenend voor het niveau waarop het vrouwenwielrennen momenteel staat.

Het gaat echt nog wel even duren voordat het echt professioneel wordt.
    04-05-2025 22:53
    En wat betekende de belachelijke Vuelta-ploegentijdrit bij de mannen van 2023 dan juist, toen enkele ploegen aankwamen in het pikdonker?
    05-05-2025 09:40
    @Gebruikersnaam Deze situaties zijn niet met elkaar te vergelijken. SQS had voor de start al kunnen aankaarten dat het start tijdstip te laat was! Ze gingen pas achteraf klagen. Oftewel dit kun je niet alleen schuiven op de UCI maar ook op de alert heid van de ploegen en ploegleiders
    05-05-2025 09:40
    Dat het bij de mannen niet veel beter is.

    Maar het kan aan mij liggen maar ik heb het gevoel dat het vrouwenwielrennen door de uci minder serieus wordt genomen.
05-05-2025 09:25
Ligt dit aan "vrouwen wielrennen " of gewoon aan de UCI ?
Dat lijkt me duidelijk de UCI !
Wat een klucht heel die uci eigenlijk, zakkenvullers pur-sang

Reacties zijn gesloten.