Chantal van den Broek-Blaak na laatste WK: “We waren geen echt team”

zaterdag 25 september 2021 om 17:33
Chantal van den Broek-Blaak na laatste WK: “We waren geen echt team”

foto: Cor Vos

Chantal van den Broek-Blaak reed vandaag haar laatste WK. Daarin bleef het gewenste resultaat uit voor de Nederlandse ploeg, want geen van de acht vrouwen ging met de regenboogtrui aan de haal. “Een teleurstelling”, noemt ze het bij de NOS. “Het was geen goede koers van onze kant.”

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“We waren geen echt team. Ik denk dat we er Marianne niet op kunnen afrekenen, want in een sprint kan het gebeuren dat je wordt geklopt. Ik vond dat het niet ging zoals het had moeten gaan, want iedereen reed voor zich. We hadden meer gegroepeerd moeten rijden. Ik denk dat we elkaar allemaal graag wilden helpen, maar ik heb nooit een opeenvolging aan demarrages gezien en ook niet dat we achter demarrages aanreden.”

“Balsamo was heel snel”, eindigt Van den Broek-Blaak. “Tweede is niet iets om je voor te schamen. Dit was mijn laatste WK, het is mooi om zo af te sluiten.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

Murcia 25 september 2021 om 17:42

Het probleem is natuurlijk dat zodra een parcours niet bijster selectief is, binnen Team Oranje zich iedereen kansrijk acht. Pak daarbij de geselecteerde maar niet goed genoeg zijnde AVDB en een Bondscoach die niet bepaald krediet heeft en dan wordt een zekere gouden medaille opeens onzeker. Blaak heeft op één punt volledig gelijk, er reed niet een echt team rond, die laatste kilometers met dat moment van van Dijk zegt wel veel net als het gebrek aan ondersteuning voor Marianne. Wat mij opviel was dat Vos meer leek te hebben aan merkenploeg maatje Henderson dan haar landgenotes. Lessen te trekken dus.

Donna Tello 25 september 2021 om 17:48

Anna was zeker van haar plek als regerend kampioene. Dus ze zat niet op de stoel van een ander (gelukkig).

Nederland kreeg wat je kon verwachten. Namelijk iedereen die koerst op het wiel van de oranje dames. En dat vraagt een slimmere aanpak dan “gewoon demarreren”. Waarom niet proberen met 3 dat laatste klimmetje op te draaien, en het gat laten vallen door links en rechts op het asfaltstrookje te blijven rijden. Nu kreeg er niemand het gat doordat er steeds meteen iemand op het wiel zat.

Benieuwd of vandaag ook de blauwdruk gaat zijn voor morgen…

andre77 25 september 2021 om 17:43

Wat ik me dan afvraag, is wat ze zegt als Vos wel net iets sneller gesprint had en gewonnen had. Had ze dan ook gezegd dat ze geen goede koers gereden hadden?

Poeksel 25 september 2021 om 18:06

Dan hadden ze een geweldige teamprestatie geleverd.

koos1 25 september 2021 om 18:08

Blaak moet misschien eerst eens naar haar zelf kijken. Duidelijk niet goed genoeg om te winnen, maar verder zelf ook niets gedaan als ‘teamspeler’.
Het is voor Vos vooral jammer dat er eentje sneller was in de sprint, verder was er niet veel aan te merken op het rijden. Enige punt van kritiek is dat de rensters die je zou verwachten als leadout nergens meer waren of gewoon niet goed genoeg meer.

Henk van Bouw 25 september 2021 om 19:32

Leadout voor Vos is niet wat het probleem is, onderstaand uit de analyse van WF is denk ik het verhaal van de wedstrijd voor Nederland.

”Op 5,5 kilometer voor de streep had Nederland misschien de beste situatie gecreëerd om voor goud te rijden. Met twee rensters had Oranje een overwicht in een kopgroep van vijf. Ellen van Dijk, Marianne Vos, Elisa Longo Borghini, Kazia Niewiadoma en Alison Jackson kregen een paar tientallen meters. ‘Rijden, rijden’, schreeuwde Vos naar Van Dijk. “Ik zat echter ook op mijn limiet en kon in mijn eentje niet doorbrommeren tot aan de finish. En van de anderen wilde natuurlijk niemand overnemen”, aldus Van Dijk.

Al is het dan wel weer opmerkelijk dat Van Dijk anderhalve kilometer verder zelf opnieuw in de aanval gaat.”

ponniebuik 25 september 2021 om 22:07

Het zijn vrouwen. Andere wezens.

vroege vlucht 26 september 2021 om 02:58

Een zeer weinig zeggende opmerking die niet bijdraagt.

Romāns Vainšteins 26 september 2021 om 06:51

Alleen al dit forum bewijst zeer geregeld het tegendeel.

vroege vlucht 26 september 2021 om 15:09

Couldn’t agree more

Headlines

Materiaalzone

Populair