Ceylin del Carmen Alvarado pakt het meeste prijzengeld van allemaal
Het crossseizoen 2019-2020 heeft Ceylin del Carmen Alvarado geen windeieren gelegd. Ze reed meer prijzengeld bij elkaar dan Eli Iserbyt, die bij de mannen de meeste winstpremies opstreek.
Alvarado verdiende met haar prestaties op het WK, in de klassementsproeven en andere crossen 126.870 euro, berekenden Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws. Zo werd ze wereldkampioene in Dübendorf, won ze de Superprestige en DVV Verzekeringen Trofee en werd ze tweede in de Wereldbeker. In totaal won de renster vijftien crossen bij de elites dit seizoen.
Eli Iserbyt pakte de meeste winstpremies bij de mannen met een totaal van 108.380 euro, maar bleef daarmee 18.490 euro achter bij Alvarado. Mathieu van der Poel won van de 25 wedstrijden waaraan hij deelnam er 24, maar bleef qua prijzengeld ‘steken’ op 66.000 euro. Vergeleken bij de andere crossers reed hij een pak minder wedstrijden.
Mooi bedrag
“Zo, dat is een mooi bedrag”, reageerde Alvarado toen ze geconfronteerd werd met haar prijzengeld. “Ik had er zelf geen idee van. Het is natuurlijk ook het eerste jaar dat ik zoveel win. Voor mij is mijn prijzengeld hoger dan mijn loon en startgeld. In totale verdienste komen wij niet in de buurt van de mannen, maar heel fijn dat we toch met zo’n bedrag naar huis mogen.”
Hoewel de prijzengelden grotendeels zijn gelijkgesteld tussen de mannen en de vrouwen, is er nog wel een aanzienlijk verschil tussen de lonen en de startgelden.
Dacht dat Van Aert ergens rond de 10k ligt en Aerts rond de 6K. De andere subtoppers zitten ergens rond de 2500-4000€.
Heb ik toch ergens eens gelezen
Volgens mij waren de bezoekersaantallen best aardig. En volgens mij zien ook Vlamingen liever Van der Poel rijden dan Eli Iserbyt...
Mathieu gaf juist aan dat bij een aantal crossen het nog nooit zo druk is geweest. Heb je cijfers om je uitspraak te staven of is het een gevoelskwestie?
Wat een kletspraat verkoop je weer
Alvarado dus terechte winnares van dit 'klassement', al moet ze daarvoor haar concurrenten danken, die zorgen ervoor dat het spannend is.
Anderzijds is het niet een zo gek, ze maken ook gebruik van de infrastructuur om te trainen, waterleiding om de fiets af te spuiten, organisatie en openbare ondersteuning om de wedstrijden te kunnen rijden, en ga zo maar door.
Ik vind dat "gezeik" over belasting betalen een beetje overdreven. Het is niet dat je er niks voor terug krijgt.
Wat betreft de 3e poot, salaris, is het natuurlijk helemaal lastig vergelijken aangezien een aantal crossers een combi-salaris hebben voor weg/veld (en soms nog mtb).
"professionele begeleiding": bergtopzitten, persoonlijke foefelthekers, solide advocaat incluis, etc.
Ik vind dat verdiensten op de eerste plaats moeten afhangen van de marktwaarde van de sporters. De meeste vrouwensporten zijn absoluut niet profwaardig. Dat is pas het geval als een vrouwensport evenement als zelfstandige organisatie levensvatbaar is zoals bijvoorbeeld in het tennis en een aantal wegwedstrijden voor vrouwen.
Als de vrouwen los gekoppeld zouden zijn van de mannenveldrittten dan zou er nauwelijks een organisatie die alleen een vrouwenveldrit inricht rendabel zijn.
Als mensen vinden dat vrouwen in het veldrijden recht zouden hebben op dezelfde prijzen en startgelden dan vind ik dat onzin. Dat ze momenteel toch redelijk aan prijzengeld opstrijken komt eigenlijk dat ze figuurlijk mee rijden op de bagagedrager van profmannen.
Als je niet weet wat de X-factor bij vrouwen inhoudt kun je beter niet zo reageren. Is een beetje dom. Ook je eerder gegeven reactie (boring) is inderdaad vervelender dan je denkt. Kun je je niet beter gaan uitleven op een andere site, want je struikeltsoms over je eigen woorden of geeft nietszeggende en stupide reacties. In other words: you are boring oftewel je verveelt !!