Ceratizit-renster Van Dam reageert op haar rol bij val met Demi Vollering: “Ik kon nergens heen”
Video Na afloop van de derde etappe van de Tour de France Femmes werd massaal gewezen naar de rol van ‘die ene renster van Ceratizit’ bij de valpartij op ruim 3 kilometer van de finish. In de meeste analyses was zij de veroorzaker van de crash, door op hoge snelheid binnendoor te komen. Ze miste de bocht en nam veel rensters mee, onder wie Demi Vollering en Puck Pieterse. Het ging om de Canadese Sarah Van Dam, die voor de camera van WielerFlits haar kant van het verhaal doet.
“We draaiden met zijn allen die rotonde op”, reageerde Van Dam voor de start van de vierde etappe. “Er was ook een versmalling daar en ik werd ingesloten van beide kanten, dus toen de meiden voor mij de bocht indraaiden, kon ik nergens meer heen.”
Rechts van Van Dam kwamen ook nog rensters ‘onderdoor’, die uiteindelijk nog wel de bocht haalden, waaronder iemand van Picnic PostNL. “De deur stond nog open op rechts en er waren nog rensters die daar langs mij kwamen. Dat zorgde ervoor dat de groep wat naar links moest uitwijken, terwijl rensters links van mij al instuurden naar rechts. Dan is er geen ruimte meer, dus ja…”
“Iedereen wist voor de etappe dat de laatste vijf kilometer stressvol en technisch zouden worden, met de rotondes en scherpe bochten. Het was heel nerveus, maar je kan niet overal op anticiperen. Niemand wil vallen, natuurlijk”, vertelde de Canadese wielrenster. “Je wil dat niemand valt, en als je ziet dat Vollering dan is gevallen, dan is dat het laatste wat ik wilde zien. Ik hoop echt dat iedereen in orde is na de crash.”
Luister ook het begin van de WielerFlits Podcast over het incident en de valpartij van Vollering
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcast-app.
iTunes
Spotify
RSS-feed
(Advertorial)

Met je oogleden gaan knijpen i.p.v. met je handen - en alles ontkennen, want je hebt niks gezien.
Vollering hoefde daar overigens niet te zitten, ofwel zit je helemaal vooraan ofwel dieper in het peloton. Plaatsen 20-30 zijn de gevaarlijkste.