‘CCC betaalt renners half jaarloon in 2020, maar haakt af voor 2021’

dinsdag 12 mei 2020 om 08:58
‘CCC betaalt renners half jaarloon in 2020, maar haakt af voor 2021’

© Cor Vos

Goed en slecht nieuws voor de renners van Team CCC. De renners hebben een overeenkomst met het management dat iedereen dit jaar minstens vijftig procent van zijn loon krijgt. Maar zoals verwacht trekt de schoenenfabrikant zich eind dit jaar terug als hoofdsponsor.

De lonen van maart zijn nog maar voor de helft betaald. Die van april nog helemaal niet. En ook voor mei en juni is het bang afwachten. Maar volgens Het Nieuwsblad hebben de renners wel een deal met de ploegleiding en daarop reageerden ze vrij opgelucht. Er is immers gegarandeerd dat minstens vijftig procent van de lonen van 2020 zou worden uitbetaald. Dat is een stuk beter dan het moeten inleveren van 80 procent van hun wedde, zoals oorspronkelijk voorzien.

Enkel over het betalen van het achterstallige deel van de maand maart zitten de renners en het management nog niet op dezelfde golflengte, maar dat is een kwestie van punten en komma’s. Het slechte nieuws is de bevestiging van wat eerder al werd gesuggereerd: CCC zal in 2021 niet meer actief zijn als hoofdsponsor.

Dat de hoofdsponsor zich terugtrekt, hoeft daarom niet het einde van de ploeg te zijn, maar het wordt in coronatijden wel een helse klus om een nieuwe geldschieter te vinden. CCC zou eventueel nog als cosponsor kunnen fungeren, maar die piste is weinig waarschijnlijk. Fietsconstructeur Giant zou wel nog bereid zijn om door te gaan, maar niet als titelsponsor.

Dit artikel delen:

28 Reacties

LB108 12 mei 2020 om 09:04

Dus dit is tweede ploeg die momenteel geen hoofdsponsor heeft voor 2021..

theking 12 mei 2020 om 09:26

Ik snap dat de toppers wel 50 % kunnen missen die hebben dan nog steeds een heel behoorlijk loon. Maar hoe zit dit met de renners die een minimaal contract hebben? In de worldtour is er toch sprake van een minimaal loon? Mag daar zomaar 50% af? De ploeg voldoet dan namelijk niet aan de criteria.

A.M.M. Jonkers 12 mei 2020 om 09:27

Dit zag je bij de presentatie al aankomen……

Peetvader 12 mei 2020 om 11:18

Sterk dat jij de Coronacrisis al zag aankomen.
Gelieve in het vervolg de rest van de wereld ook te waarschuwen.

SoloSlim 12 mei 2020 om 11:43

Jonkers woont in China, er is daar zwijgplicht over virussen..

FDJ 12 mei 2020 om 19:52

Zag je al aankomen? CCC is al bijna 20 jaar sponsor van een wielerploeg en deed in 2003 al mee aan de Giro. Altijd trouw hun centjes betaald. Wat een bijzondere reactie.

Beekman 12 mei 2020 om 09:31

Ik vraag mij toch af wat dat voor een contracten zijn, volgens Poolse wetgeving? Deze crisis had niemand voorzien maar ik vraag mij wel af of vooral grootverdieners hun contract niet op een of andere manier dicht timmeren voor het geval van, ja zoals nu dus.

LightPhoenix 12 mei 2020 om 09:39

Giant is hoofdsponsor geweest in het verleden van een ploeg, wellicht kunnen ze dat nu weer doen. Vooral in Nederland en Belgie kan ik me voorstellen dat er meer fietsen verkocht zijn door corona omdat fietsen iets is wat nog wel mag.

04398 12 mei 2020 om 11:09

“Fietsconstructeur Giant zou wel nog bereid zijn om door te gaan, maar niet als titelsponsor.”

Charlie33 12 mei 2020 om 10:07

Ik snap het woord ‘maar’ niet in de titel.

Verweggistan 12 mei 2020 om 10:11

Dat ze niet dit jaar afhaken als sponsor, zoals de geruchten waren. Zonder de ‘maar’ staat er echter hetzelfde en is het duidelijker.

Johnny7 12 mei 2020 om 10:23

Lullig voor de renners maar kan me niet voorstellen dat ze daadwerkelijk die 50% gaan krijgen allemaal dit jaar.

Verweggistan 12 mei 2020 om 10:56

Waarschijnlijk haken ze precies na het wielerseizoen af en kunnen de renners de laatste maand betaald worden uit het UCI potje voor dit soort gevallen.

Romāns Vainšteins 12 mei 2020 om 11:03

Dit gaat zeer waarschijnlijk grote gevolgen hebben voor het % oranje in het peloton aankomend jaar, hoewel we natuurlijk niet weten welke carousselgangers klaar staan om de leegte op te vullen en welk bedrijf een frisse nieuwe branding met deze kleur in de planning heeft staan.

Glorious 12 mei 2020 om 11:19

Jumbo moet echt proberen Bevin aan te trekken.

Dr op en dr over 12 mei 2020 om 11:41

Zo’n Attila Valter daar ben ik ook wel van gecharmeerd, pas 21 jaar en die heeft zich in 2019 al een aantal keer goed getoond. Maar waarschijnlijk zullen er wel meer kapers op de kust liggen. ;)

Beter zou het zijn als het management een andere hoofdsponsor kunnen vinden, maar dat zal vast niet meevallen.

Het zou mooi zijn als bijvoorbeeld een Pools bedrijf als Comarch de fakkel van CCC zou willen overnemen. Comarch is een Pools ICT multinational met oa bedrijven als BP als klant, bestaan al zo’n 20 jaar en zijn zich de laatste paar jaren flink aan het uitbreiden in de rest van Europa. En de ICT sector is nu juist een sector die niet echt geraakt is door de corona malaise.

Baik-Baik 12 mei 2020 om 11:28

Tijd voor 3M om weer in het peloton terug te keren. Ik vermoed dat daar het geld inmiddels tegen de plinten aan klotst.

limburgia 12 mei 2020 om 12:28

Er moet toch ook een financiële garantstelling bij de U C I zijn ingediend voordat men
een licentie krijgt als ploeg.
Wat wordt er dan mee gedaan ?

Voorgeborchte 12 mei 2020 om 13:02

Verbreken ze op die manier niet hun sponsorcontract? Wat is zo’n contract nu waard? CCC heeft zich gecommit om X euro’s in de ploeg te investeren, als ze dat geld niet kunnen leggen zijn ze gewoon niet solvabel genoeg en moeten ze de boeken maar sluiten.

Panache 12 mei 2020 om 13:45

Hoe weet jij dat? Ik neem aan dat het contract niet alleen vertelt wat CCC moet betalen, maar ook wat het voor dat geld terug krijgt (aan o.a. exposure). Zonder het contract te kennen kan jij niet zomaar hard maken dat er sprake is van contractbreuk.

Voorgeborchte 12 mei 2020 om 20:07

Vandaar het vraagteken natuurlijk.

Panache 13 mei 2020 om 08:35

Nee hoor, dit is geen vraag >>> “CCC heeft zich gecommit om X euro’s in de ploeg te investeren”

guyremgabdel 12 mei 2020 om 15:20

Pijnlijk voor bepaalde renners die al in andere WT ploegen “afgedankt” waren maar bij CCC toch in de WT konden blijven. Als er niet gekoerst kan worden in het najaar omwille van een 2e golf en ze zich niet kunnen bewijzen , dan ziet het er voor die renners niet goed uit.

LB108 12 mei 2020 om 15:24

Kunnen ze misschien gewoon gaan surfen, de golven blijven volgens jou toch steeds komen

guyremgabdel 12 mei 2020 om 22:16

Dan verdrinken ze wellicht in Scheveningen tenzij gij u aan de regels houdt want dan komt er geen 2e golf.

Cyclinglife 12 mei 2020 om 17:35

Een mooie kans voor alpecin fenix om de licentie over te kopen

LB108 12 mei 2020 om 18:56

Kom je al snel met het gevecht Giant – Canyon en weet ook niet of VDP – GVA – Trentin zo ideale ploegmaten zijn ;)

Bikeage 12 mei 2020 om 21:08

Licentie overkopen is niet hetzelfde als fuseren he?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair