Cavagna doet open sollicitatie: “Ik zou heel graag de Tour de France rijden”

zaterdag 30 mei 2020 om 15:25
Cavagna doet open sollicitatie: “Ik zou heel graag de Tour de France rijden”

foto: Cor Vos (archief)

De 24-jarige Rémi Cavagna is in bijna vier jaar tijd uitgegroeid tot een van de sterkhouders bij Deceuninck-Quick-Step. De Fransman startte echter nog nooit in de Tour de France, maar daar hoopt Cavagna dit jaar verandering in te brengen. “Ik zou heel graag de Tour de France rijden.”

Het is een open sollicitatie van de rappe coureur, die in dienst van Sam Bennett en Julian Alaphilippe een plekje in de Tour de France-selectie wil bemachtigen. “Als ik de Tour de France mag rijden, dan zal ik vooral voor mijn ploeggenoten rijden”, laat hij doorschemeren in L’Equipe. “Ik wil weten hoe deze wedstrijd voelt.”

De afgelopen jaren reed Cavagna al de Giro d’Italia en de Vuelta a España. Niet zonder succes, want in de Vuelta won de Fransman vorig jaar de negentiende etappe naar Toledo. En alhoewel Cavagna bereid is om wederom een van deze rondes te rijden, gaat zijn hart toch uit naar de ronde in zijn vaderland. “Dat is wel de droom. Daarnaast voert de ronde langs huis (Clermont-Ferrand, red.). Ik ken dus de wegen en wil graag onderdeel uitmaken van dat avontuur.”

Uitgerekend de veertiende etappe, die vertrekt vanuit Clermon-Ferrand, zou wel eens interessant kunnen zijn voor Cavagna door de heuvelachtige finale rondom Lyon. Als knecht zal de coureur zich niet blindstaren op zijn eigen kansen, maar als deze zich dan toch voordoen, dan zal hij ze niet laten. Zo eindigt hij: “Als de kans zich voordoet, dan ga ik er natuurlijk alles aan doen om een etappe te winnen.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

hartstikkebedankt 30 mei 2020 om 15:34

Toch tussen veel knechtwerk al een aantal keren laten zien dat hij op zware parcoursen middels indrukwekkende solo’s zelf ook kan winnen. Daarnaast ook al een paar goede tijdritten laten zien

koos1 30 mei 2020 om 17:27

Logisch dat hij graag de Tour wil rijden. Alleen zal het dan een rol worden om vanaf kilometer 10 op kop achter vluchters aan te gaan rijden. Dan wellicht slimmer om naar Giro of Vuelta te gaan in een meer vrijere / aanvallers rol.

harryjohan71 30 mei 2020 om 17:40

Giro wordt geen vrijere rol voor hem. Daar moet hij rijden voor Evenepoel en Jakobsen als daar de keuze opvalt. Tour krijgt hij meer veel meer vrijheid, omdat maar een paar etappes voor Bennett geschikt zijn en DQS geen klassementskopman heeft waar ze voor moeten rijden.

De Brigadier 30 mei 2020 om 18:25

Troonopvolger van Thomas De Gendt. Ik zou de Giro (en podium) rijden, Rémi. Jongen lijkt het (net als de ongelovige) wat aan ambitie te ontbreken. Heeft veel meer in zn mars dan knechten voor B-kopmannen

harryjohan71 30 mei 2020 om 19:39

Wel een goeie! Evenepoel een B-kopman. Zo zien onze Belgen het niet.

boenk 30 mei 2020 om 22:59

En daarmee is het bewijs geleverd, harryjohan, dat jij niet kan lezen of een fantastische (niet in positieve zin) invulling geeft met bijhorende van de pot gerukte interpretatie, van wat je leest.

harryjohan71 31 mei 2020 om 10:36

@Boenk ik verwacht dat DQS volledig voor hun absolute Giro-kopman Evenepoel moet rijden. Zeker als hij de verwachte winst in de tijdritten boekt. Ik kan me niet vinden in de opmerking dat Cavagna in de Giro een vrijere rol krijgt als in de Tour. Ik vind het dan ook verstandig van Cavagna om voor de Tour te gaan. Hier krijgt hij wel de gelegenheid om in ontsnappingen mee te gaan. Maar jij zal dit wel anders zien.

Ligthning 30 mei 2020 om 23:43

Normaal dat hij als 24-jarige Fransman met heel wat talent, nu toch eindelijk de Tour wil rijden. Met het in dienst rijden, zal hij zeker veel bijleren. En wie weet, krijgt hij tijdens een of ander etappe wel zijn kans. Volgend jaar kan hij dan terugkomen als rittenkaper, tijdrijder, en wie weet, klassementsrijder.

boenk 31 mei 2020 om 02:13

Klassement? Als hij tegen dan een kilo of 12 verliest, wie weet. No biggie.

Kannibaal van Schepdaal 31 mei 2020 om 10:33

Het probleem is natuurlijk dat de kasseiklassiekers dit jaar tijdens de Giro én de Vuelta vallen, waardoor Jungels, Asgreen, Stybar en Lampaert wellicht al de Tour rijden. Alaphilippe en Bennett zijn ook zekerheden. Dan blijven er nog maar twee plaatsen over in het team, en die gaan wellicht naar lead-outs voor Bennett.

Volgend seizoen verdient hij misschien wel eens een plekje in het Tourteam als werkpaard in vlakke ritten en vrijbuiter in heuvelritten.

Ligthning 31 mei 2020 om 11:08

@boenk
Daarvoor moet hij net eerst een Tour rijden, zonder grote ambities, om te weten te komen of hij aanleg heeft om die drie harde weken door te komen. Dan pas kan zo’n talentvol renner beslissen of hij er in de toekomst voor gaat. Afvallen, lang klimwerk enz. Mijn inschatting is dat hij in de toekomst voor ritten zal gaan, in het middengebergte en bij aankomsten die licht bergop gaan.

Headlines

Materiaalzone

Populair