Cauberg verdwijnt uit finale Amstel Gold Race
woensdag 15 februari 2017 om 13:20

Cauberg verdwijnt uit finale Amstel Gold Race

De Cauberg maakt dit jaar geen deel uit van de finale van de Amstel Gold Race. De organisatie van de Limburgse heuvelklassieker maakte vandaag bekend dat het de beklimming van de Valkenburgse scherprechter in de finaleronde schrapt. Het hoopt hiermee op een minder voorspelbaar koersverloop.

“Door de laatste klim van de Cauberg uit ons parcours te halen hopen we op een meer open wedstrijd, waarbij er meer kanshebbers zullen zijn en de aanvallers meer kansen krijgen”, legt koersdirecteur Leo van Vliet uit.

Na de start in Maastricht rijden de renners drie lussen door Zuid-Limburg. De laatste beklimming van de Cauberg ligt nu op 19 kilometer van de aankomst. Na een derde passage volgt een finaleronde met een beklimming van de Geulhemmerberg en de Bemelerberg, waarna het peloton koers zet richting de aankomst in Vilt. De wedstrijd staat op de kalender op Paaszondag 16 april.

[poll id=”435″]

Amstel Gold Race 2017

RIDE Magazine
92 Reacties
15-02-2017 17:43
blijft de totale afstand wel hetzelfde, of komt er wat bij?
15-02-2017 17:53
[quote]blijft de totale afstand wel hetzelfde, of komt er wat bij?[/quote]
248.7 km in 2016, 261 kilometer in 2017
15-02-2017 18:19
Dank voor de info Martin!
15-02-2017 18:33
Tja, veel is al gezegd denk ik. Mooi dat er veranderd wordt, want de lol was er wel een beetje af...

Maar dan heb je zo'n prachtig pallet aan waanzinnig lastig te verteren kuitenbijters om iets uit op te bouwen, en dan kom je hier mee. Het voelt voor mij erg lukraak en gericht op die klotelus... De bemelerberg fietste ik op m'n tiende op een gewone stadsfiets omhoog tijdens een schoolreisje, en is nu een lekkere berg geworden om je benen op warm te draaien op het buitenblad, voor je via het plateau het geweld induikt. Zonde :/
15-02-2017 19:03
Alsof we zitten te wachten op nog een extra sprintkoers. Binnen enkele jaren wordt deze koers op deze manier meer afgewaardeerd.
15-02-2017 19:14
Zou de volgende journalist die Van Vliet spreekt de kritische vraag kunnen stellen waarom het niet de oude finale mag zijn met Keutenberg, Eyserbosweg etc vlak voor de finish? Persoonlijk zou ik iets van Camerig (vanuit Vaals), Eperheide evt, Gulperberg Kruisberg, Eyserbosweg, Dodeman, Cauberg ook mooi vinden, maar de traditie van de Keutenberg is zeker één om te respecteren :)
15-02-2017 19:21
Een sprintkoers zal t nooit worden dat is uitgesloten. Wel denk ik dat er niets veranderd aan het deel potentiele winnaars. Renners die een heuvel overkomen met een goed eindschot. En zolang daar teveel van zijn die erg aan elkaar gewaagd zijn zal er niets aan het koersverloop veranderen.
15-02-2017 19:37
Voor iedereen die weent over klassiekers die geen veranderingen mogen aanbrengen in parcoursen: Lombaria wordt door vrijwel iedereen hier gezien als een monument maar die gooien ieder jaar het volledige parcours drastisch om.
15-02-2017 19:39
@luiaard
Moet opeens - nogal off topic - denken aan mijn vader die in de jaren 60 op een loodzware stadsfiets zonder versnellingen en met één arm in het gips de Leuvense Keizersberg opreed (toen nog niet afgevlakt voor de uitbreiding van de stadsring met een viaduct).
15-02-2017 20:08
@soit
Dat lijkt mij ook een goed plan, kleinere teams (6 renners per ploeg of iets dergelijks) en minder communicatie zorgen voor meer kansen voor aanvallers en meer favorieten die eerder willen gaan.
Voor de rest is een wat vlakkere finish niet zo'n probleem, maar maak de finale dan wel een stuk zwaarder dan nu (bijvoorbeeld einde van ronde 3 of klimmen dichter bij belgie)
15-02-2017 20:58
@fondriest. Dit is zeker een betere variant, dan wat ze nu gaan doen.
Van Vliet wakker worden en neem deze finale van Fondriest.
15-02-2017 21:21
Ach, wie weet gooien ze het een paar weken voor de start nog een keer om. Alles is mogelijk. En qua verandering maakt dit de koersuitslag vermoedelijk totaal anders. Dat kun je van de wijzigingen in Lombardijen niet echt zeggen.
15-02-2017 22:13
Ik ben het wel eens met die wijziging. Een ander soort koers kan ook wel eens goed uitpakken. Het was een saaie voorspelbare koers geworden. Bijna het geval met al die Ardenne type koersen. Met meer kanshebbers (ook klassieke renners ?) misschien ook meer strijd. Veel renners met klimbenen laten de koers dit jaar toch al links liggen omdat deze koers niet in de voorbereiding past van de Giro.
15-02-2017 22:26
Dit is een goede zaak, de sterke renners zullen vroeger de koers moeten openbreken om een groepssprint te ontlopen. Ook zullen meer renners in aanmerking komen voor de overwinning, ook renners uit de Vlaamse klassiekers. Dit zal alleen maar het deelnemersveld en het koersverloop ten goede komen. Toen de gold race aankwam in Maastricht was er vaker niet dan wel een groepssprint.
16-02-2017 00:00
Dat er iets moet veranderen lijkt me duidelijk, het waren slaapverwekkende vertoningen de laatste jaren, maar of het nu gepresenteerde alternatief zoveel beter is waag ik te betwijfelen. Het liefst zie ik een minder zware aanloop en de finish niet ver na achtereenvolgens de Keutenberg, Kruisberg, Eyserbosweg en de Fromberg.
De Cauberg hoort wel in het parcours maar ik heb er geen enkele moeite mee als die veel verder van de aankomst komt te liggen.
16-02-2017 13:50
Het probleem in de finale is opzich niet de Cauberg, maar vooral de brede weg van Berg & Terblijt richting Maastricht waar elke vluchter probleemloos ingerekend wordt door het peloton.
18-02-2017 06:27
In de laatste 35 km zouden ze Dodeman, Gulperberg, Kruisberg, Eyserbosweg, Fromberg, Keutenberg en Cauberg kunnen doen. En dan mag van mij de finish best iets na de Cauberg zijn. Je kan ook afdalen naar Valkenburg via Sibbergrubbe, zodat een vluchter niet veel hoeft te verliezen op het peleton.

Doe dan in in de voorlaatste ronde de klim naar Epen, ga via het Drielandenpunt naar Vijlen en van daaruit rechtstreeks naar de Dodeman.

Er is zoveel mogelijk qua parcours in deze regio, maar wat Leo van Vliet er nu van maakt heeft niets meer met fietsen door Zuid-Limburg te maken. Als ik in Zuid-Limburg ga fietsen, dan ga ik niet voor het rondje Berg en Terblijt, Maastricht, Belemerberg, Berg en Terblijt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine