Cauberg verdwijnt uit finale Amstel Gold Race
woensdag 15 februari 2017 om 13:20

Cauberg verdwijnt uit finale Amstel Gold Race

De Cauberg maakt dit jaar geen deel uit van de finale van de Amstel Gold Race. De organisatie van de Limburgse heuvelklassieker maakte vandaag bekend dat het de beklimming van de Valkenburgse scherprechter in de finaleronde schrapt. Het hoopt hiermee op een minder voorspelbaar koersverloop.

“Door de laatste klim van de Cauberg uit ons parcours te halen hopen we op een meer open wedstrijd, waarbij er meer kanshebbers zullen zijn en de aanvallers meer kansen krijgen”, legt koersdirecteur Leo van Vliet uit.

Na de start in Maastricht rijden de renners drie lussen door Zuid-Limburg. De laatste beklimming van de Cauberg ligt nu op 19 kilometer van de aankomst. Na een derde passage volgt een finaleronde met een beklimming van de Geulhemmerberg en de Bemelerberg, waarna het peloton koers zet richting de aankomst in Vilt. De wedstrijd staat op de kalender op Paaszondag 16 april.

[poll id=”435″]

Amstel Gold Race 2017

RIDE Magazine
92 Reacties
15-02-2017 14:41
Telkens verandering aanbrengen maakt dat de koers geen eigen identiteit krijgt en dat vind ik nu juist zo belangrijk aan een klassieker. Best wel slap eigenlijk, maar er zal vast een commercieel belang meespelen.
15-02-2017 14:42
Dit gaat het problem mijns inziens niet oplossen. Ze hadden de aanloop naar de Amstel aan moeten pakken, niet de Amstel zelf. nu verdwijnt alle karakter van de gold race en vindt ik het geen heuvelklassieker meer waardig
15-02-2017 14:54
Dat je nooit een grote klassieker wordt als je het parcours regelmatig wijzigt is onzin. Lombardije verandert bijna ieder jaar. De ronde van Vlaanderen, Gent Wevelgem, Milaan Sanremo, Luik, hebben allemaal regelmatig grotere en kleinere aanpassingen in het parcours. Op Roubaix na weet ik eigenlijk geen klassieker te noemen waar de laatste jaren geen belangrijke klimmen uit zijn verwijderd of aan zijn toegevoegd.

Ik denk dat het slim is dat ze dit een keer proberen. Al ben ik niet zo te spreken over dat eeuwige rondje over de bemelerberg in de finale. die lange rechte wegen in dat rondje zijn niet bevorderlijk voor een mooie finale.
15-02-2017 14:56
Ik ben dezelfde mening toegedaan als plaggie. Na de Keutenberg volgt nog de Cauberg en dan finish in Vilt.
15-02-2017 14:57
Een verandering om de gesloten koers wat open te breken is goed. Want afwachten tot de laatste keer Cauberg is ook niets. Ik hoop dat dit het probleem gaat oplossen maar gevaar is dat dit een sprint wordt met een redelijk grote groep..
15-02-2017 15:06
Dit gaat toch niet werken?! De Cauberg moet wél plaats maken, maar dat akelige rondje met de Bemeler en Geulhemmerweg blijft wel in stand? Zo krijgt de route van de Gulpenerberg tot en met de Keutenberg nog steeds te maken met een afwachtend koersverloop. Schrap nou gewoon dat lusje Leo, en laat de Cauberg, die mooie trekpleister, gewoon staan.
15-02-2017 15:13
Plaggie +1
Die WK lus is al de dood voor een selectieve finale. en dan de Bemelerberg en Geulemerberg als finale hebben, daar schrikt geen enkele wielrenner van. De Finale moet de kortst mogelijke weg zijn na de Keutenberg zodat aanvallen kan lonen en er maar heel weinig tijd is om een achtervolging op te zetten.
(hoewel ik de Fromberg ook heel mooi vind)

Ik denk dat Leo van Vliet de finale van de ronde van Vlaanderen wil nabootsen, maar daar zijn de klimmen voor de laatste 12 km met al die kasseien echt wel selectief. dat geld niet voor deze laatste 2 klimmetjes.

Dit maakt het tevens een koers voor de van Avermaets, en Sagans en ook van Marcke moet op deze manier mee kunnen. met dien verstande dat ze geen kasseien hebben om iemand uit het wiel te kletsen = grote kans op een massa sprint.
15-02-2017 15:42
Dat je aan het parcours sleutelt, vind ik wel prima. Alleen krijg ik bij Van Vliet het idee: we proberen maar wat. Toen het WK een succes leek, dacht Van Vliet: hé, dat is leuk, die lus rijden we met de AGR ook. Toen Wellens het vorig jaar tot de Cauberg redde, moet Van Vliet gedacht hebben, laten we dat eens proberen. Beetje, trial and error. Er wordt weinig wezenlijk gekeken wat er wel en niet nodig is voor een spannende en lange finale. Terwijl je in tegenstelling tot LBL veel meer parcoursvrijheid hebt (geen geografische verplichtingen.

Als je kijkt welk deelnemersveld er altijd komt, en welk landschap/wegennet je tot je beschikking hebt, moet je concluderen dat er meer uit te halen is.

Wat eerder al gezegd is: die lus is een groter probleem dan de Cauberg. Maar nogmaals, het heeft er alles van dat er maar iets gedaan wordt, waar iets veel beters kan bereikt worden.
15-02-2017 15:42
Dat wordt een peleton van 40 man om te sprinten. Zelfs Greipel kan nu winnen als ie in topvorm is.
15-02-2017 16:00
Wordt inderdaad een sprintkoers zo.
Net als eerdere al aangeven, weg met die laatste lus
15-02-2017 16:09
Laten we het een kans geven! De agr was de afgelopen jaren een slaapverwekkende koers. Het is goed dat het nu veranderd wordt. Zoals je vaak ziet levert een parcourswijziging de eerst volgende keer altijd een onvoorspelbare finale op (denk bv. aan LBL 2016). Dus des te meer reden om mij op 16 april met een koud biertje op de bank te parkeren!
15-02-2017 16:11
Als er een Nederlander wint vinden we het met z'n allen een gouden zet van Leo.
15-02-2017 16:11
Alsjeblieft Leo. Gratis en voor niks;

http://www.gpsies.com/map.do;jsessionid=3874CBF5547639FACD73C182B9F636B0.fe3?fileId=pdqprpmksanskfgu
15-02-2017 16:12
Alles om Groenewegen een kans te geven.
15-02-2017 16:13
@ Melkzuur: nope. Want ondanks dat Poels LBL 2016 won, was 98% van de koers slaapverwekkend.
15-02-2017 16:15
Een sprint met een groepje van vijf of zes is ook mooi
15-02-2017 16:18
Het is niet erg om eens iets nieuws te proberen. Al zou ik er zelf voor zijn om dan eens in Simpelveld te eindigen. De Eyserbosweg ligt dan mooi in de finale en je kunt boven in Huls eindigen.
15-02-2017 16:28
@ girardengo: inderdaad. Gulpen zou ook nog kunnen. Als ze maar een finale bedenken waar achtervolgen moeilijk wordt gemaakt.
15-02-2017 16:30
Ik zeg, gooi dr nog wat kasseien in, desnoods laten invliegen vanuit Frankrijk... dan heb je helemaal geen eigen identiteit meer!
15-02-2017 16:34
Op een dag trok Jantje naar Leo'tje, zijn vroeger ploeggenootje: 'Ik ben weer bang van Flipke, nu die bij Patrickske van de Snelle Dansvloer gaat rijden. Zorg jij even dat dat bergje op het slot verdwijnt, zodat ik zeker Mr Amstel kan blijven?' Leo'tje knikte, en zo geschiedde.
15-02-2017 16:37
Ach, wellicht gaan de tijden van Jan Raas herleven. Die won de AGR, weliswaar in een ander tijdperk, 5 keer.
15-02-2017 16:43
Dit illustreert het probleem van de amstel, geen "identiteit", behalve dan slecht geparkeerde auto's en vluchtheuvels. Nederland verdient een eigen klassieker, maar dan moet men daar eens goed over nadenken hoe dat in te vullen, in plaats van naar een uithoek te gaan om dat er daar wat "bergop" te vinden is. Ik begrijp dat je niet over ijs kan rijden maar de tour etappe naar Neeltje-jans heeft m.i. aangetoond dat er "unieke" omstandigheden zijn in Nederland om er een "unieke" en "oranje-eigen" koers van te maken.
15-02-2017 16:45
ps : zet Gaviria al maar bij de favorieten
15-02-2017 17:03
@jungle man
Idd, Jantje, die zich op het WK 1979 op diezelfde Cauberg door zijn ploegmaats (was Leo'tje erbij?) naar boven liet slepen...
15-02-2017 17:32
De Amstel zoals toen Boogerd won was op een mooi parcours.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine