Campenaerts pleit voor tijdritstart vanuit startblok
foto: Cor Vos
zaterdag 11 mei 2019 om 12:40

Campenaerts pleit voor tijdritstart vanuit startblok

Een hostess die de fiets van de tijdrijder vasthoudt op het startpodium: het is een vertrouwd beeld in het wielrennen. Maar als het aan Victor Campenaerts ligt, komt daar binnenkort een einde aan. De renner pleit namelijk voor een tijdritstart vanuit een startblok.

Vertrekken vanuit een startblok: helemaal nieuw is het niet. Zo doen baanwielrenners op de piste niet anders. Maar waarom wil Campenaerts dit nu ook op de weg? “Nu mag je vertrekken als de official vijf seconden heeft afgeteld”, zo vertelt Campenaerts aan Het Nieuwsblad.

“Geen enkele tijdrijder wacht echter daadwerkelijk tot de go, maar vertrekt al één seconde daarvoor”, aldus Campenaerts. “Helemaal omdat er bij mijn weten nog nooit een boete daarvoor is uitgedeeld. Als je weet dat sommige tijdritten beslist worden met honderdsten van een seconde, dan is een hostess niet meer van deze tijd.”

“Vorig jaar verloor Jonathan Castroviejo het EK tijdrijden met een halve seconde. Die moet achteraf ook hebben gedacht: was ik maar een halve seconde vroeger vertrokken.” Tijdritcollega Jos van Emden laat aan hetzelfde nieuwsmedium weten voorstander te zijn van een startblok.

RIDE Magazine
37 Reacties
11-05-2019 12:44
Goed plan, meteen invoeren vanaf de Tour
11-05-2019 12:46
Gewoon onderaan het startplatform een oogje die de begintijd registreert. Hoe moeilijk kan het zijn?
Bij skieën doen ze hetzelfde, maar dan met een poortje dat als schakelaar fungeert.
    11-05-2019 13:09
    Dit dus.

    Is dat überhaupt nog niet zo?
    11-05-2019 16:11
    Veel beter dan een startblok!
11-05-2019 12:48
Tijdmeting gaat toch via een transponder?
    11-05-2019 13:33
    Is die er dan bij de start?
11-05-2019 12:54
Ik vind alles best zolang de hostess maar in beeld blijft.
    11-05-2019 13:03
    Ook een hostess voor iedere renner na de finish zou de koers goed doen.
    11-05-2019 13:25
    Ja met natte T-shirts graag.
    On: tijdwaarneming moet zo nauwkeurig mogelijk gebeuren in TT. Als dat met bok is, dan zal het zo moeten gaan. Anders met foto-elektrische cel is voor mij ook oké. Ongeveer 1 meter vanaf voorwiel geplaatst, kan ik mij zo voorstellen.
11-05-2019 13:00
Vroeg me altijd al af waarom dat zo amateuristisch moet. Dumoulin won in Apeldoorn met 22 duizendste van Roglic. Met zulke verschillen is het raar dat die start dan maar nattevingerwerk is.
11-05-2019 13:04
Eigenlijk bizar dat dit nog altijd zo gaat wanneer je er over nadenkt.
11-05-2019 13:12
Ik was in de veronderstelling dat onderaan de startramp een sensor voor de transponder ligt. Of weet Campenaerts dit niet? ;-)
11-05-2019 13:12
Er staat toch altijd gewoon een transponderoogje voor/onder het voorwiel?
11-05-2019 13:15
Vraag mij al een jaartje of tien af waarom de start niet nauwkeuriger kan. Het zullen altijd dezelfde renners zijn geweest die misbruik hebben gemaakt van die ene extra seconden terwijl degenen die keer op keer trouw het aftellen volledig hebben afgewacht er meermaals de dupe van zijn geweest. Tuurlijk heeft Campenaerts gelijk met zijn startblokken. Laat komen, laat komen!
    11-05-2019 13:21
    Ik denk het dus niet... Volgens mij rijden ze over/ langs een transponder en die gaat lopen op nul of als je er eerder doorrijd... Denk dat iedereen in een profpeloton behalve ons Victor dat vrij makkelijk kan uitvinden. Zal ook ergens beschreven staan neem ik aan...
11-05-2019 13:19
En wat als het startblok hapert. Dan heb je de poppen aan het dansen.
    11-05-2019 13:35
    De spreekwoordelijke poppen neem ik aan?
11-05-2019 13:21
De meningen zijn hier dus verdeeld. De helft van de mensen denkt dat er een sensor is die de begintijd registreert, de andere helft vraagt zich af waarom het niet nauwkeuriger kan.
Wie weet hoe het nu werkelijk gaat? Wielerflits?

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze het zonder sensor doen, dat zou toch bizar zijn.
    11-05-2019 13:23
    Als het uit het vuistje gaat dan had er toch allang iemand aan de bel getrokken die op een honderdste een tijdrit verloren had?
    11-05-2019 13:28
    Ik snap er ook helemaal niks meer van, starten uit het vuistje? Dat kan toch niet zo vaak tijdritten verloren binnen een seconde.

    Dit jaar nog eindwinst Tirenno bepaald binnen een seconde, ook proloog romandie binnen de seconde. En vast nog meer die ik me niet herriner
11-05-2019 13:25
Transponders zijn niet betrouwbaar omdat ze a) minder precies zijn in de meetgegevens b) niet overal bereik hebben. Ongeschikt dus voor professionele profsport in wedstrijdomstandigheden die beslissend zijn. Het lijkt mij dan ook heel goed om weer een stap te maken binnen de conservatieve wegwielrennerij.
11-05-2019 13:27
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.uci.org/docs/default-source/rules-and-regulations/part-ii---road-races.pdf%3Fsfvrsn%3D448068eb_10&ved=2ahUKEwjDxomzr5PiAhUEIMUKHdyABskQFjAAegQIBxAC&usg=AOvVaw1p_J72Xa2MvVADGyN-4mbz

Daar dus. pagina 43; sensorstrip voor het voorwiel.
    11-05-2019 13:30
    Er staat "if", blijkbaar is het dus niet verplicht.
    11-05-2019 13:34
    Neem aan dat die if voor 2.2 koersen is die ook geen startblok kunnen betalen. Lijkt me sterk dat de World tour daar ook mee omgaat alsof het optioneel is...
11-05-2019 13:28
Ik was ervan overtuigd dat dit gecorrigeerd werd, iemand die hier verstand van heeft?
11-05-2019 13:31
Ik wil Campenaerts trouwens wel eens binnen een minuut een fiets in een startblok doen...
11-05-2019 13:37
Ik heb in sommige tijdritten wel iets gezien onderaan de startheuvel dat een oogje voor de tijd zou kunnen zijn. In andere tijdritten heb ik daar helemaal niets van gemerkt. Niet onderaan heuvel, niet bovenaan. Dan gaat misschien een deel van de wedstrijden uit het vuistje?
Echt onbegrijpelijk. Meermalen toch al discussie gehad hierover op het forum.
11-05-2019 14:01
Off: niks mooier op Wielerflits dan een peiling invullen met 1 vraag en dan “geen mening” invullen...
11-05-2019 14:02
Zou een leuk item zijn voor WF om uit te zoeken hoe de tijdwaarneming nou echt werkt bij een tijdrit op WT-niveau. Misschien kan jullie man in Italië eens informeren bij de jury, organisatie etc. en ons informeren? Ik ben best nieuwsgierig eigenlijk en blijkbaar meer mensen.
11-05-2019 14:09
En Campenaerts wil ook alleen maar bochten naar links.
11-05-2019 14:41
De renners starten op een bepaald tijdstip. Bijvoorbeeld om de 2 minuten. Dus precies om 16.00, 16.02, 16.04 enz. Dan gaat de tijd lopen, dus inderdaad is het loslaten van de renner zeer bepalend.

Zeker als vervolgens bij de finish op duizendsten wordt gemeten. Die duizendsten zijn in die zin dus ook zonder waarde.

Er zijn voorbeelden dat renners te laat bij de start zijn. De tijd begint dan "gewoon" al te lopen. Het is niet zo dat later de netto tijd wordt bepaald of berekend.

https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=48170
11-05-2019 15:01
Inderdaad absurd dat de start niet nauwkeuriger verloopt. Nooit begrepen en hier op WF al veelvuldig door menigeen aangekaart. Als wij als leken dit zien dan zal dit toch ook in het peloton moeten leven?
11-05-2019 15:05
Ik heb hier al verscheidene malen dit onderwerp ter sprake gebracht. Hoe is het mogelijk dat niemand tot nu toe in staat is om te vertellen hoe de tijdmeting op dit moment exact plaatsvindt. Tot nu toe slechts gissingen, maar er is toch een realiteit! Niet door een "oog" kennelijk om reden van de vaststelling van @opdekant1.
@WF Inderdaad zoek dit eens terdege uit. Moet toch niet zo moeilijk zijn. OT Volkomen eens met Victor!
11-05-2019 16:29
Bij Delgado liep de tijd toch ook gewoon toen hij 10 minuten te laat was. Wij moesten vroeger op een exact tijdstip op het podium staan, zodat de tijd precies begon te lopen op het moment dat de starttijd op de klok stond. Daar werd 5 seconden naar toe geteld. Lijkt me geen rocket science, maar ik snap de discussie.
11-05-2019 19:40
Prima idee ! Sommige fietsvasthouders lijken rechtstreeks uit een café te zijn getrokken.
11-05-2019 20:13
Een systeem met startstrip zou het meest nauwkeurig zijn.

https://alge-timing.com/AlgeTiming_V2/en/road-cycling.html

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine