Caleb Ewan wil dit jaar winnen in alle grote rondes

zaterdag 9 januari 2021 om 18:42
Caleb Ewan wil dit jaar winnen in alle grote rondes

foto: Cor Vos

Caleb Ewan heeft zichzelf een doel gesteld voor 2021: de Australische sprinter wil winnen in de Giro d’Italia, Tour de France en Vuelta a España.

“Mijn grote doel is het winnen van een etappe in elke grote ronde”, vertelt Ewan in gesprek met CyclingPro.net. “Als ik een etappe win in de Giro, dan ga ik ook verder in de Tour en in de Vuelta. Als het me niet lukt om te winnen in de Giro, dan start ik misschien niet in de Vuelta.”

De kopman van Lotto Soudal weet nog niet of hij ze alle drie ook gaat uitrijden. “Normaal gesproken verteer ik de bergen wel goed. Ik ben nog nooit buiten de tijdslimiet geëindigd. Het parcours van de Giro weten we nog niet, maar als er in de laatste week te weinig kansen zijn dan maak ik de wedstrijd waarschijnlijk niet af. Niks is echter nog zeker. Mijn doel is om te winnen in alle grote rondes, niet om ze allemaal uit te rijden.”

Naast de grote rondes maakt Ewan ook een doel van Milaan-San Remo, waar hij in 2018 tweede werd. “Als ik realistisch ben, is Milaan-San Remo het enige monument dat ik kan winnen. Het is moeilijk om me op deze wedstrijd voor te bereiden, maar ik ga mijn best doen. Met renners als Wout van Aert, Julian Alaphilippe en Arnaud Démare wordt het niet gemakkelijk.

Verder zien we de Australiër ook nog aan de slag in de Ronde van Valencia, UAE Tour, Tirreno-Adriatico en de Scheldeprijs.

Programma flag-au Caleb Ewan
flag-es Ronde van Valencia
flag-ae UAE Tour
flag-it Tirreno-Adriatico
flag-it Milaan-San Remo
flag-be Scheldeprijs
flag-it Giro d’Italia
flag-fr Tour de France
flag-es Vuelta a España

Dit artikel delen:

12 Reacties

lander luypaert 9 januari 2021 om 19:08

Zou mooi zijn! Maar als hij met de intentie gaat zoals hij zelf zegt. “Ik ga voor een ritzege en niet om elke ronde uit te rijden.” Dan kan Lotto beter een renner meenemen die wel een hele ronde willen mee doen. Een jonkie laten debuteren bijvoorbeeld.

CeRo 9 januari 2021 om 19:19

Inderdaad, zou jammer zijn mocht Gerben Thijssen geen kans krijgen om zich te meten in een massasprint in een grote ronde.

Vinyakke 9 januari 2021 om 20:13

Ja en neen natuurlijk. Binnen de ploeg is de kans op ritwinst het grootst met ewan. En met het aantal Neo’s in de ploeg snap ik wel dat je er moeilijk 6 tegelijk kan opstellen. Het probleem zit hem vooral in zijn trein denk ik. Je kan moeilijk de buyst en kluge overal meesturen en ze samen laten afstappen. Dat wordt improviseren…

Massimo Bataille 9 januari 2021 om 21:45

De lead-out trein (De buyst) is inderdaad wat moeilijker. Maar ik denk dat een Degenkolb of Thijssen ook wel een lead-out kunnen doen moest het nodig zijn.
En het is inderdaad een zeer jonge ploeg met veel neo-profs. Zijn ze allemaal klaar om al grote rondes te rijden is inderdaad de vraag. Dan kan je Ewan ook voor etappezeges laten gaan.

S'mon 10 januari 2021 om 11:22

@CeRo, ze zouden ook met Ewan én Thijssen kunnen gaan (met Gerben Thijssen als lead-out). Als Ewan er dan uitstapt kan Gerben zich meten met de groten.

Vinyakke 9 januari 2021 om 20:10

Mo how seg, dat heb ik een sprinter nog nooit horen vertellen. Leuk! Maar wat vindt Thijssen daarvan? Al zijn er nog veel mooie koersen tussendoor ook uiteraard!

Gladiool 10 januari 2021 om 11:46

Volgens mij heeft Petacchi het daadwerkelijk gepresteerd om in één jaar een massasprint in alle drie de grote rondes te winnen, dus ja :p.

Frank V 9 januari 2021 om 21:52

Lijkt me toch een beetje teveel van het goeie. Starten in 3 grote rondes, toch wat langer blijven dan voorzien voor die volgende sprintkans…

Verweggistan 9 januari 2021 om 22:09

Uitstappen zodra hij een etappe gewonnen heeft :)

Romāns Vainšteins 9 januari 2021 om 22:36

Het doel is leuk, doelen moet je hebben. Op tijd afstappen in de giro wanneer hij er een heeft, in de tour niet per se Parijs halen is het devies dan.

jappe666 9 januari 2021 om 23:10

Waar is de tijd dat Petacchi er 6 in de Giro, 4 in de Tour en 5 in de Vuelta haalde… :-D

koos1 10 januari 2021 om 11:04

Met Ewen hebben ze haast zekerheid op het winnen van etappes in de grote rondes. Zal wel een halve Giro worden (voor de zware bergen naar huis), Tour uitrijden en in de Vuelta in de eerste week een rit proberen winnen en dan kijken hoever hij nog verder gaat rijden.

Headlines

Materiaalzone

Populair