Burgemeester baalt van nieuws over Kuurne-Brussel-Kuurne: “Een zwarte dag”
Afgelopen maandag kwam het nieuws naar buiten dat Kuurne-Brussel-Kuurne de komende drie jaar niet meer van start zal gaan in Kuurne. Die eer is vanaf 2024 weggelegd voor Kortrijk. Deze stad heeft een overeenkomst getekend met de organisatie. Francis Benoit, de burgemeester van Kuurne, spreekt van een ‘zwarte dag voor onze gemeente.’
Volgens de Vlaamse krant Het Nieuwsblad heeft Kortrijk de voorbije jaren al flink wat geld betaald om de stad door een helikopter in beeld te brengen tijdens de koers. Dat bedrag zal nu gradueel stijgen, van 75.000 euro in 2024 tot 85.000 euro in 2025 en 90.000 euro in 2026. “De verhuis van de start zorgt voor een meerwaarde op verschillende vlakken”, is KBK-voorzitter Geert Penez van mening.
“Om te kunnen blijven concurreren met de andere voorjaarskoersen moest er iets veranderen. De nieuwe startplaats moet het mogelijk maken om een sterkere vip-werking te organiseren, op termijn een internationale dameskoers toe te voegen aan het programma en meer beleving te creëren. Het zal bovendien de uitstraling van de koers alleen maar goed doen en ook de financiële slagkracht verhogen.”
Oproep
De burgemeester van Kuurne heeft echter een andere mening en uit via Facebook zijn ongenoegen. “We hebben er als gemeente alles aan gedaan om de start van Kuurne-Brussel-Kuurne hier te houden, maar dat is niet gelukt. En dat doet pijn. De organisatie van Kuurne-Brussel-Kuurne koos voor Kortrijk als startplaats. Zij geloven in een breder netwerk van sponsors en mogelijkheden.”

Tiesj Benoot won dit jaar KBK, voor zijn ploeggenoot Nathan van Hooydonck – foto: Cor Vos
“Het is een zwarte dag voor onze gemeente. Hoe moeilijk ook, moeten we ons neerleggen bij deze beslissing. We kijken ook vooruit en doen een oproep aan alle actoren in de regio, met name de private sector, om te blijven investeren in onze openingsklassieker. Dat zal nodig zijn als we die op lange termijn willen behouden. Willen we de koers hier houden, dan moeten we samenwerken. Hoe moeilijk deze omslag is. Ook voor ons.”
“Toch blijft Kuurne zich, als koppige ezel, engageren om van deze voorjaarsklassieker een volksfeest te maken. We moeten loyaal blijven als Kuurne. De koers blijft hier en blijft internationaal. Het gaat niet over een gevecht tussen steden, maar om koers op het hoogste niveau.”
“De happy few of is de koers van ons?”
Benoit trekt in een post op LinkedIn ook stevig aan de bel, en doet een oproep aan de regio om te investeren. “Zodat deze voorjaarsklassiekers als Kuurne-Brussel-Kuurne niet verdwijnen in de regio. Want de plekken op de internationale kalender worden kleiner en kleiner. Als we een openingsklassieker willen houden, moeten we samenwerken op diverse vlakken.”
“En laat ons niet zoals in het voetbal aan navelstaarderij doen en schrikken als er straks geen enkele club nog in de hoogste afdeling speelt. Onze regio heeft dringend nood aan investeerders die in sterke merken investeren. Dit is niet de taak van de overheid alleen. Het is een kleine gemeente niet meer gegund bij de grote bonzen van de wielersport….”
En straks zal misschien ook zelfs Kortrijk moeten passen als anderen in het opbod meedoen. Over de grenzen moeten we de handen in elkaar slaan om dit te bewaken. Elkaar iets gunnen en tegelijkertijd investeren in de toekomst. De wetten van de sporteconoom. Zo kan de koers enkel blijven bestaan. Of zijn we echte flandriens ? En kiezen we de moeilijkste weg? Die van de ziel? Of toch die van het geld? De happy few of is de koers van ons?
Start én aankomst betekent van 's ochtends vroeg tot het einde van de dag een dorpsfeest, waarbij niet alleen de lokale bevolking maar ook de horeca en handelszaken hun topdag beleven.
Als je enkel de aankomst hebt, komt het hele gebeuren toch pas veel later op gang. KBK wàs Kuurne, maar bv. de Ronde van Vlaanderen is niet Oudenaarde.
Snap ook best de bezorgdheid over de toekomst van de koers, want een wedstrijd als Gent-Wevelgem (waar ik vroeger nog vaak bij aan de start ben geweest in het Citadelpark in Gent) heeft een totale identiteitsverandering ondergaan met nu het zwaartepunt rond startplaats Ieper en de plug streets, enz. De gezelligheid van KBK hoeft wat mij betreft geen plaats te ruimen voor de grote commerciële machine.
Misschien dat ze zelfs nog uit nostalgische overwegingen er door Kuurne heen-en-terug passeren kunnen? Met dan bloemen en gedichten ter hoogte van de oude finish?
Ik sta overal voor open hoor, vooral met die eindlussen er uit als wisselgeld.
Zowel Paris-Roubaix, Paris-Tours, Paris-Bourges als Paris-Camembert starten niet in Parijs (paris-camembert eindigt zelfs niet in Camembert).
Gent-Wevelgem start ook al niet meer in Gent. En zo zullen er wel nog velen zijn wss.
En op basis van dit bericht kreeg ik de indruk dat de start he-le-maal naar het verre Kortrijk was verplaatst,, maar Kuurne is godbetert een voorstad/dorp van Kortrijk.