Bruyneel: “We hebben er nog niks van gebakken”
dinsdag 21 augustus 2012 om 16:29

Bruyneel: “We hebben er nog niks van gebakken”

foto: Sirotti

Johan Bruyneel is niet tevreden over het eerste seizoen van RadioShack-Nissan-Trek. De beoogde superploeg, ontstaan uit een fusie tussen RadioShack en Leopard, behaalde dit seizoen pas 12 overwinningen. “Sportief gezien is dit mijn slechtste seizoen ooit.”

Met de blessure van Andy Schleck voor de Tour, en daarbovenop de positieve dopingplas van broer Fränk, ging ook het grootste doel van het seizoen verloren. “Maar in tegenstelling tot de geruchten blijven ze ook volgend seizoen bij ons. Dat is een uitgemaakte zaak”, stelt de Belg in onder andere de Gazet van Antwerpen. “Ze zijn moeilijk te coachen, dat heb ik ondervonden. We zullen ons allebei moeten aanpassen, want het zal anders moeten.”

Bruyneel heeft de oudste Schleck-telg dus nog niet afgeschreven. “Ik hoop op een gunstige uitspraak van de Luxemburgse federatie. Ik kan geloven dat hij niet weet hoe het product in zijn lichaam is geraakt. Het is hoe langer hoe meer perfect mogelijk dat zoiets gebeurt. De zaak is perfect vergelijkbaar met die van Contador.” De Spanjaard werd echter ook niet vrijgesproken.

Hoewel RadioShack in de CQ teamranking de 12e plaats bezet, staan ze met 12 zeges in 2012 pas 24e in de zegeranking. Bovendien komen ze niet verder dan een 10e plaats op de UCI WorldTour ranking. BMC Racing, dat met de komst van onder meer Philippe Gilbert en Thor Hushovd veel investeerde, doet het iets beter (respectievelijk 8e, 22e met 13 zeges en 6e).

“Op papier hadden we een topploeg, net als BMC”, vergelijkt Bruyneel. “Maar we zijn nu half augustus en we hebben er allebei niks van gebakken. Op sportief vlak is 2012 mijn slechtste seizoen tot nog toe.”

“Er zijn verschillende oorzaken, maar de belangrijkste reden voor het falen is wellicht de fusie tussen Leopard en RadioShack. Die is bijzonder moeizaam verlopen. Ik heb dat zwaar onderschat. Het verschil is sportcultuur was groot. De aanpassingsperiode is eigenlijk nog altijd niet voorbij.”

RIDE Magazine
RIDE Magazine