Johan Bruyneel is streng voor Visma | Lease a Bike: “Ze verliezen de essentie van het wielrennen”
foto: Cor Vos
maandag 31 maart 2025 om 19:04

Johan Bruyneel is streng voor Visma | Lease a Bike: “Ze verliezen de essentie van het wielrennen”

Visma | Lease a Bike maakt voorlopig nog geen indruk in de voorjaarsklassiekers. Waar de Nederlandse ploeg de voorbije week wel succesvol was in het rondewerk, kon de ploeg niet meespelen om de overwinning in de E3 Saxo Classic en Gent-Wevelgem. Johan Bruyneel ziet dit ook en steekt in de podcast TheMove zijn mening niet onder stoelen of banken.

“Er gaat iets niet goed bij Visma | Lease a Bike”, geeft de oud-renner en ploegleider aan na het tweeluik E3 Saxo Classic-Gent-Wevelgem. “In de voorjaarsklassiekers gaat het te vaak mis. We mogen dus wel de conclusie trekken dat het niet werkt. In andere wedstrijden presteren ze wel goed, maar het komt er niet uit in de klassiekers. Ik weet niet wat het is.”

Normaal heeft Visma | Lease a Bike met Wout van Aert een kandidaat-winnaar in de gelederen, maar de Belg kwam er afgelopen vrijdag in de E3 Saxo Classic niet aan te pas. Zijn mindere optreden in deze klassieker was volgens sommige analisten te wijten aan het gebrek aan koersritme, maar de ploeg zag geen reden om alsnog Gent-Wevelgem toe te voegen aan zijn wedstrijdprogramma.

Bruyneel is het hier duidelijk niet mee eens. “Wout van Aert had altijd aan de start moeten verschijnen van Gent-Wevelgem, dat is mijn persoonlijke mening. Bij Visma | Lease a Bike werken ze met een plan en daar wijken ze niet van af. Ze zijn niet in staat om zich aan te passen aan de omstandigheden. Dat zie ik overigens bij meer ploegen.”

Wout van Aert speelde een bijrol in de E3 Saxo Classic – foto: Cor Vos

“Ze zijn bij Visma | Lease a Bike erg rigide. De focus ligt op het plan en de details. Neem nu de extreem korte 150-cranks. Ze focussen zich op zoveel kleine details dat ze de essentie van het wielrennen verliezen. Als je dan kijkt naar Alpecin-Deceuninck en Lidl-Trek, dat is het tegenovergestelde. Ze kijken daar uiteraard ook naar de details, maar ze koersen en weten zich aan te passen aan de omstandigheden. Bij Visma lukt dat niet.”

“Wonderen bestaan niet”
Is de Nederlandse ploeg nog in staat om de situatie om te draaien, met de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix voor de boeg? “Wonderen bestaan niet in de wielersport. Bij Visma zijn Jorgenson en Van Aert de kopmannen, maar ik geloof niet dat zij het niveau van Van der Poel, Pogacar, Pedersen en Ganna nog gaan aantikken in Vlaanderen en Roubaix. Van Aert heeft momenteel gewoon de benen niet”, aldus Bruyneel.


RIDE Magazine
32 Reacties
31-03-2025 19:22
Het gaat al tijdenlang véél te veel over van Aert die simpelweg niet fit genoeg is om voor de podia mee te doen. Strontvervelend en nergens op slaand, net alsof het iets raars is dat een renner tekort komt, verleg je focus eens stelletje ... Het komt nogal vals, bitchy en gespeeld onnozel over allemaal.
    31-03-2025 19:33
    Hele Bruyneelverhaal niet geluisterd, maar z'n relaas is wel te extrapoleren naar jaren (Jumbo-) Visma in de klassiekers.

    De focus leek altijd te liggen op het rondewerk. Op die ene klassieke rit waarin Pogacar gepiepeld werd na, hebben we daar ook geen groot tactisch vernuft gezien, maar vooral veel overmacht.

    In de grote voorjaarskoersen werd er verkeerd gepiekt, gevallen of was men niet in staat ook maar een geniepig vuistje te maken - zoals bijvoorbeeld het Wolfpack dat zonder topfavoriet wel vaak kon.

    Die overmacht in koersen als de E3 en GW in sommige jaren komt (nu nog meer) klungelig over.

    Misschien hebben ze de komende weken dus plots gelijk en moet Johan z'n kwaakbaak houden.
    31-03-2025 21:44
    Vergeet niet dat Wout ook geen ideale winter heeft gehad door die val in en knie issues na de Vuelta. Die kan in de cross op een redelijke basis nog wel doen, maar 200+ km op de weg is wat anders. Diens kaarsje zal na 220km doven
31-03-2025 19:22
Ja, is geen speld tussen te krijgen.
31-03-2025 20:10
Dat focussen op innovaties (die korte cranks, die lelijke helm) en het rigide programma was ook wel gewoon hun succesformule toen ze een jaar of 3-4 geleden op én over de andere ploegen gingen in de vorm van voedingsmiddelen afwegen, ketonen pakken en uitgekiende hoogtestagestrategie. Dat gaf hen een vertrouwensboost en vleugels in de koers.

Die voorsprong zijn ze nu duidelijk kwijt (iedereen kent ketonen en weegt z'n eten, iedereen wil het beste materiaal, iedereen gaat op hoogtestage/hoogtekamer/hoogtehotel of doet gewoon aan hittetraining). Het momentum ligt nu bij enkele andere ploegen.

Dat maakt het erg moeilijk: moet je het geweer van schouder veranderen of erop vertrouwen dat je aanpak uiteindelijk terug zal lonen? Maar toegegeven, op zo'n moment is een baby-crank of een pispothelm even geen uithangbord van je innovatieve imago maar net het voorwerp van spot.
    31-03-2025 20:21
    Het lijkt er vooral op dat de hele spontaniteit uit de ploeg (of uit Wout) gehaald is. Stick to the plan.

    Wout heeft daar vast vertrouwen in, maar ik vraag me af of dat goed is. Uiteindelijk moet je ook als ploeg om gaan met een boel variabelen die je niet in de hand hebt.

    Maar misschien zeg ik dat wel omdat ik het jammer vind dat we Wout niet zien op zijn oude niveau, en ook niet in koersen als MSR of GW
31-03-2025 20:16
essentie van het wielrennen.....? Een goed dopingprogramma??? (just asking).
    31-03-2025 20:47
    Onder anderen ja. Iets wat bij iedere topploeg anno 2025 zeker niet mag ontbreken.
    01-04-2025 05:23
    Als je iedereen op gelijkwaardige manier zou behandelen met een dopingverleden, zou er nu geen wielrennen nog zijn. Je kunt afgeven op 1 poppetje die al gestraft is en blind blijven vertrouwen op de poppetjes die niet zijn gestraft, je neemt zo alleen jezelf in de maling. Valsspel is sinds het begin een ongeschreven spelregel van de sport. Valsspelen is ook niet strafbaar in hun ogen, alleen gesnapt worden.
31-03-2025 20:42
Johan heeft juist de essentie van het wielrennen jarenlang verloren. Besteed nou toch geen aandacht aan de visie van deze man. Onbegrijpelijk iedere keer weer. Bederft persoonlijk mijn plezier in deze website nogal.
    31-03-2025 21:28
    Misschien ook maar stoppen met de naam Peter Winnen te gebruiken dan ? Die staat immers ook gelijk aan structureel dopinggebruik... Of Hij nu voor Godefroot of Post reed, overal heeft Peter gebruik gemaakt van verboden middelen... Letterlijk zijn hele loopbaan bestaat uit dopinggebruik...

    Of kan je er dan ineens wel vreugde uithalen ?

    Zomaar een vraagje uiteraard...
    01-04-2025 17:59
    Goh Primoz. Hij stopte in ieder geval toen EPO kwam. Voor Bruyneel begon het toen pas.
31-03-2025 20:12
Van Aert verdient meer krediet dan Bruyneel.
31-03-2025 19:29
Van aert is de kassei klassieker renner van kasseien gek Vlaanderen. Niet zo gek dat het daar over gaat deze tijd van het jaar lijkt me. Hij is ook al ruim 10 haar in duel met vdp, telkens zette ze om de beurt of tegelijk stappen. Daar gaat het telkens over vdp en van aert al die jaren lang. Nu lijkt van aert echt weg te deemsteren terwijl de verwachtingen zo hoog waren. 3 jaar terug rijgde zijn ploeg bijna alle semi klassiekers achter elkaar door aaneen, van aert won er zoveel dat ie ze uut ging delen. Dat is nog niet lang geleden, dat hij wereldtop was of iig leek, dus logisch dat een deel van de mensen dat nog weet en veel hoopt op terugkeer aan de top. Er zijn renners voor minder de nieuwe merckx of nieuwe leeuw of nieuwe boonen genoemd
31-03-2025 19:35
En toch zeg ik dat er nog geen fatsoenlijke meetmomenten zijn geweest om met zekerheid te zeggen dat WVA te laat in vorm is voor RVV en PB. We gaan het zien. Ik houd rekening met een verrassing (maar dat is het al gauw als iedereen je afschrijft voordat je grote doelen starten).
31-03-2025 19:45
Van Aert is gewoon niet goed genoeg meer
31-03-2025 20:21
Tijd om door te selecteren na dit seizoen. Contracten van o.a. Van Baarle en Benoot lopen af. In geval van Van Baarle zuur door de valpartijen, maar het is uiteindelijk topsport. Investeren in opwaarderen contracten groeibriljantjes indien ze de lijn doorzetten (Brennan, Tulett, Kooij en Behrens afhankelijk van zijn ontwikkeling). Van Aert aan boord houden als 'boegbeeld', maar accepteren dat kans op RVV of PR winst klein is en als ploeg nederiger communiceren over winstkansen.
    01-04-2025 08:18
    Van Aert verdient veel te veel om als boegbeeld aan boord te houden, zeker aangezien je ook nog vriendjes/persoonlijke knechten als Vermote en Van der Sande voor hem in dienst hebt. Zal of een flinke salarisverlaging moeten accepteren, of je moet er in 2026 afscheid van nemen.
31-03-2025 23:39
Beweren dat Bruyneel niets van wielrennen weet, is gepalaver. Hij komt uit een tijd dat halve peloton illegale middelen gebruike..nu is dat met hulp van wetenschap wat meer legaal maar natuurlijk net zo goed lichaam manipuleren...waarom anders op die berg ..alles kan in RVV en PR...maar normaal gezien zal VA tekort komen. Ook geen schande. Andere podiumkandidaten zie ik niet bij VLB. En zelfs mocht er succes zijn dan maskeert dat niet de zwakke klassieke koersen tot nu toe...en waarschijnlijk rest van seizoen. Overkomt meer ploegen zie QS dat zich na jaren van dominantie nu ook op de grote rondes richt met Evenepoel. Verschil is alleen dat VLB geen sterke ploegleiders heeft en doet alsof het niet aan hun renners ligt maar aan pech en andere omstandigheden. En inderdaad zijn ze te rigide in hun trainingsprogramma..maar ja de resultaten bewijzen gelijk en ongelijk en dan moet je toch maar eens het geweer van schouder veranderen.
    01-04-2025 03:32
    Ik zie Jorgenson echt wel als een podiumkandidaat voor RVV.
31-03-2025 21:32
Waar slaat dit op? Conclusies trekken nog voordat de Ronde en Roubaix zijn verreden. En hij heeft geen recht van spreken gezien het verleden.
31-03-2025 21:44
Bah..!!!!
31-03-2025 21:46
Merijn Zeeman wordt gemist..

Die zwemmer is tamelijk onzichtbaar.. Niermann is een gedreven coach, maar zijn nieuwe functie lijkt wat te hoog gegrepen voor hem.. En daaronder kom je dan types als Arthur en Addy tegen, laten we het daar maar helemaal niet over hebben..
    31-03-2025 22:32
    Als Wva rvv of roubaix wint is het een masterplan van visma waar de A team jaloers op zou kunnen zijn.

    Maar gaat dit gebeuren?Eerlijk zie het persoonlijk niet gebeuren. Hij heeft de vorm niet.
31-03-2025 19:25
Einde maart lijkt me een beetje voorbarig om eindconclusies te trekken.
31-03-2025 19:44
@nico ja ploegleider visma gaf na e3 ook al aan dat hij net van hoogte kwam, de afgelopen jaren dan meteen goed was maar dat het ook heel normaal is voor renners dat een week later je dan pas heel goed bent. Daar zou je hoop uit kunnen putten
31-03-2025 21:10
"Als je dan kijkt naar Alpecin-Deceuninck en Lidl-Trek, dat is het tegenovergestelde. Ze kijken daar uiteraard ook naar de details, maar ze koersen en weten zich aan te passen aan de omstandigheden. Bij Visma lukt dat niet."

Dit is echt een schoolvoorbeeld van het misverstand waar analisten te vaak in stranden. De winnaar heeft natuurlijk altijd gelijk, maar dat vertalen dit soort opportunisten vervolgens naar hun verhaal alsof de winnaar aanhalen maalt dat jij ook gelijk hebt.
31-03-2025 21:50
Een mening is een mening is een mening. Er zal vast een goede reden zijn waarom Johan in Spanje woont. Denk niet dat ze dit in Vlaanderen pruimen.
    01-04-2025 12:54
    Als je het mij vraagt zijn het vooral de Nederlanders die altijd keihard afgeven op Bruyneel.....check even de comments op alle artikels die over Bruyneel gaan...
01-04-2025 08:23
Dat gezeur over Gent-Wevelgem…

Als je E3, Gent-Wevelgem en Dwars door Vlaanderen gaat rijden, terwijl Pogacar aan het rusten en trainen is, ben je compleet kansloos. Niet voor niets dat Van der Poel het plan om nog een keuze te maken tussen Wevelgem en Dwars stilletjes heeft laten varen.
01-04-2025 09:11
Feit is gewoon dat andere teams de boel professioneler zijn gaan aanpakken, zoals Visma in het verleden al deed. En Visma heeft juist een stapje terug gedaan, doordat Van Aert uit vorm is, Laporte ziek is en er allerlei andere mannen geblesseerd zijn door valpartijen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine