Brent Copeland: “Scheelde slechts dagen of Jayco AlUla had niet meer bestaan”
Jayco AlUla en Liv AlUla Jayco zijn vorige week door het oog van de naald gekropen. Nadat beide teams vanwege het missen van een bankgarantie ontbraken op de voorlopige lijst met volledige licentie-aanvragen voor de WorldTour vanaf 2026, ontstond er flinke onrust door geldproblemen. Afgelopen donderdag werden alle plooien door teammanager Brent Copeland echter gladgestreken.
Vrijdag kregen renners en staf het verlossende woord dat de Australische ploeg de tweede deadline van de UCI (maandag 3 november) zou halen en dat de bankgaranties in orde zijn. De geruchten dat de ploeg zelfs zou ophouden te bestaan, konden daarmee definitief de ijskast in. “Al waren we wel heel dichtbij het einde van onze ploeg”, vertelt teammanager Brent Copeland in een interview met de Britse journalist Daniel Benson.
“Het was echt een kwestie van een paar dagen. Ik denk dat de UCI heel ondersteunend is geweest, omdat ze niet wilden dat wij zouden ophouden te bestaan. Maar dat is echt dichtbij geweest. Een paar dagen verder en alles was voorbij geweest”, benadrukt de Zuid-Afrikaan nog maar eens. “Wel zijn wij als management enorm dankbaar voor het vertrouwen van onze renners en staf tijdens deze moeilijke weken. Ze hebben geloof gehouden in het proces.”
De UCI-regels schrijven voor dat als een team ontbreekt op de lijst met voorlopige volledig ingediende licentie-aanvragen, renners en staf vrij zijn om te onderhandelen met andere partijen. “Legaal gezien had iedereen op zoek mogen gaan naar een andere ploeg”, beaamt Copeland. “Desondanks besloten ze allemaal bij ons te blijven. Dat laat zien hoeveel deze ploeg voor iedereen betekent. Intussen heb ik met Giant, AlUla en Gerry Ryan een overeenstemming gevonden voor het budget en de bankgarantie.”
Daaruit blijkt dat de ploeg in ieder geval de komende WorldTour-cyclus tot het einde van 2028 bestaanszekerheid heeft. “Alle drie de sponsorcontracten lopen nu tot het einde van 2028. De lengte van de overeenkomsten was niet eens het probleem, wel dat alle handtekeningen er voor de deadline op stonden en dat de bankgarantie er was. Dat duurde langer dan verwacht, voorbij de eerste deadline van 15 oktober. We zijn erg dankbaar voor de steun en hulp van alle drie de partijen.”
Nog drie plekken vrij
Nu er geen geldzorgen meer zijn, kan Copeland verder met het vormgeven van zijn selectie bij de mannen. “Momenteel hebben we 26 renners gecontracteerd. Dat betekent dat er nog vier plekken openliggen, maar waarschijnlijk blijft het bij ons bij 29 coureurs. Ik zal niet zeggen dat we de tactiek van XDS Astana van dit jaar gaan kopiëren. Maar als je ziet wie we hebben vastgelegd en welke renners we wilden hebben, zijn dat jongens die Michael Matthews kunnen helpen en ook zelf UCI-punten kunnen scoren in veel koersen.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.