Bradley Wiggins stelt zich vragen bij tactiek Visma | Lease a Bike: “Het waren halve aanvallen”
foto: Cor Vos
dinsdag 15 juli 2025 om 12:49

Bradley Wiggins stelt zich vragen bij tactiek Visma | Lease a Bike: “Het waren halve aanvallen”

Bradley Wiggins is het nog niet helemaal eens met de tactiek van Visma | Lease a Bike om de Tour de France te winnen. De Brit zag een aantal bedenkelijke dingen in de rit naar Le Mont-Dore. “Op papier ziet het er goed uit dat ze de rit winnen, maar als ze dalijk in Parijs de Tour niet hebben gewonnen, dan maken die ritzeges niks meer uit”, vertelt hij in THEMOVE.

“Ik snap dat ze vertrouwen nodig hebben”, aldus de oud-Tourwinnaar. “Maar ze vertellen onze dat ze hier zijn om de Tour te winnen. Ze vertellen precies wat ze aan het doen zijn, dat ze Tadej Pogacar willen isoleren, maar gebruiken hun overwicht niet in de tactiek. Ze waren echt all over the place maandag.”

“Toen Sepp Kuss aanviel, stelde ik me wel wat vragen bij de tactiek. Jonas Vingegaard en Pogacar zaten daarna achter een breukje. Als je zoiets doet, dan zit je toch gewoon strak in het wiel? Kuss laat zich daarna afzakken, waarna Matteo Jorgenson ging… Het waren halve aanvallen, ze testten het water. Het maakte de groep niet kleiner.”

Volgens Johan Bruyneel hadden de aanvallen als doel om ervoor te zorgen dat Pogacar geen lead-out meer had op de Puy de Sancy – Jhonatan Narvaez en Adam Yates kregen het namelijk lastig, maar volgens Wiggins maakte dat uiteindelijk weinig uit voor de verspilde moeite, concludeerde hij.

RIDE Magazine
13 Reacties
15-07-2025 14:14
Dan hebben ze al meer aangevallen dan de saaiste Tourwinst in de afgelopen 20 jaar met Wiggins. Twee tijdritten winnen en vervolgens Froome aan de hondenriem gehouden met 0 spektakel.
15-07-2025 13:46
"Op papier ziet het er goed uit dat ze de rit winnen, maar als ze dalijk in Parijs de Tour niet hebben gewonnen, dan maken die ritzeges niks meer uit"

Wat een onzin. Tuurlijk maken die ritzeges uit. Alleen een tweede plek (het meest waarschijnlijke resultaat) zou een matig resultaat zijn, een tweede plek achter een betere Pogacar met ook nog een paar ritzeges erbij een goed resultaat.
15-07-2025 13:25
ik begrijp ook niet waar mensen vandaan halen dat pogi echte bergen niet goed verteerd .

we hebben vorige jaar gezien dat pogi in de giro op lange beklimmingen waardes halen die zelden tot niet zijn gezien .

en dat deed hij dunnetjes over in de tour met de giro in de benen . als hij die waardes dit jaar weer haalt is er niks aan te doen dan wint pogi gewoon
    15-07-2025 14:21
    Dit dus. Mensen blijven praten alsof het nog 2022 of 2023 is. Pogi is sindsdien veranderd en een heel stuk gegroeid. Hij verteerd die langere cols prima. Bij visma blijven ze maar lullen over die 3e week want dat zal pogi wel uitgeput zijn. Die leven dus ook nog in 22 en 23
    15-07-2025 14:25
    Wat zou jouw plan dan zijn, @bryan S? Van tevoren zeggen "We gaan voor plek twee en leggen Pogacar geen strobreed in de weg" of zo? Zou wel een beetje saai zijn.
    15-07-2025 16:59
    @Poeksel waarom dat geviseer op Pogi? Ga eens uit van eigen kracht. Daarmee hebben ze in 2022 gewonnen en in 2023 zelfs 3 rondes. Visma heeft dit helemaal niet nodig
    15-07-2025 18:50
    @Boomie, ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat. Het team is niet zo goed als in 22 of 23. Ze hebben geen Roglic al back up. Tuurlijk een Jorgensen, maar die schat ik niet op waarde als Roglic in ‘22. En omdat het team niet sterk genoeg is, fixeren ze zich op UAE, wat begrijpelijk is en ik zal niet weten hoe ze het anders moeten doen
15-07-2025 14:52
Voor mij was er één moment dat ik dacht 'doe het dan!' namelijk toen Vinegaard terug op het wiel van Pogi kwam net voordat ze bij Martinez aanmeerden. Maar dat is mijn eigen fout, er was daar niet veel afstand tot de meet meer, als je Pogacar lost moet het op minimaal 3-4 k van het einde zijn zodat je tijd bijeen fietsen kan.

Volgens mij was Visma verder vooral de sterkte van team UAE aan het testen, het lijkt er op dat ze 2 tot 4 tegen 1 kunnen overhouden. Ook Adam is nog niet helemaal op topniveau.
    15-07-2025 17:01
    Kuss en S Yates zijn ook te wisselvallig. Jorgenson-Vingo vs Pogi is de realiteit. Pogi mist vooral Almeida. Adam Yates rijdt dit seizoen sowieso niet op z'n hoogste niveau
15-07-2025 13:09
Het klopt wel wat Wiggins zegt, deze tactiek moet je eigenlijk toepassen in een echte bergrit, met cols van boven de 10km, dit zijn speldenprikken die Pogacar geen pijn doen, jammer dat Jonas niet het lef had om er over te gaan toen Jorgenson werd teruggepakt of hij kon het niet.
15-07-2025 13:46
@redactie
dalijk* (behalve als Bradley het precies zo uitsprak zou ik voor de officiële schrijfwijze gaan)
Maar ze vertellen onze dat ze hier zijn om de Tour te winnen*
15-07-2025 12:58
Ik stel alleen maar vragen
16-07-2025 16:29
Ik zou liever eens van hem horen wat er in dat pakketje voor Team Sky zat..

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine