Boze Mads Pedersen geeft ploegmaats uitbrander in Parijs-Nice: “Niet goed genoeg gewerkt”
foto: Cor Vos (archief)
maandag 10 maart 2025 om 08:17

Boze Mads Pedersen geeft ploegmaats uitbrander in Parijs-Nice: “Niet goed genoeg gewerkt”

Mads Pedersen gold als een van de favorieten voor de eerste etappe in Parijs-Nice, maar kwam pas als twaalfde over de streep. Achteraf was de Deen diep teleurgesteld. En moesten zijn ploeggenoten van Lidl-Trek het ontgelden.

“Er valt niet veel te analyseren. Het was gewoon verschrikkelijk”, zei Pedersen na afloop bij TV2. “Er is vandaag gewoon niet goed genoeg gewerkt. Veel meer valt er niet te zeggen. Je kan analyseren wat je wilt, maar het was gewoon niet goed genoeg.”

Ryan Gibbons
Eén ploegmaat in het bijzonder kreeg een veeg uit de pan van Pedersen: zijn laatste man Ryan Gibbons. De Zuid-Afrikaan had de sprint aan moeten trekken voor de kopman, maar liet de nodige steken vallen, volgens Pedersen.

“Ryan verscheen veel te laat”, uit Pedersen zijn frustraties. “Ik liet hem ertussen, maar in het gevecht om de posities verloor ik hem weer. Toen stopte Ryan in de finale met rijden. Het is een fout van hem om dat te doen. Als hij in het wiel van Alex (Kirsch, red.) was gebleven na de bocht, had ik ze weer teruggevonden.”

Nieuwe kans
Maandag krijgen Pedersen en zijn ploeggenoten gelijk een nieuwe kans in Parijs-Nice. De 184 kilometer lange tweede etappe, met start Montesson en finish in Bellegarde, is gemaakt voor de sprinters.

RIDE Magazine
23 Reacties
10-03-2025 09:55
Ik veronderstel dat er ook onderliggende frustratie is omdat de A-trein voor Milan gespaard wordt en hij het met de B-garnituur moet doen.
    10-03-2025 11:03
    Wat ook terecht is.
    Milan kan (als enige) Merlier op snelheid kloppen.
    De rest, Pedersen inclusief, niet.
    10-03-2025 14:28
    Pedersen moet naar een ploeg die helemaal voor hem rijdt.
10-03-2025 11:09
Leuk, een renner die zegt hoe het is in plaats van het standaard riedeltje waarin de ploeg wordt bedankt voor het goede werk… als er slecht werk is geleverd mag je dat best zeggen. Verfrissend.
    10-03-2025 12:58
    Helemaal eens, kritiek op knechten moet kunnen. Hoe gaan ze anders beter worden?
    10-03-2025 13:27
    Knechten worden er niet beter van wanneer ze publiekelijk worden afgebrand. Interne met opbouwende kritiek komen werkt dan toch echt beter.
    10-03-2025 13:38
    Intern is inderdaad wel wat sjieker wellicht.
    10-03-2025 13:43
    Klopt, intern houden is wellicht beter. Maar er niets van zeggen is ook onzin toch? Denk niet dat renners echt beter worden als ze elke keer horen dat het team weer amazing was.... dat kan je een keer zeggen, maar nu zegt elke winnaar het in zijn flash-interview.... en dan is het nietszeggend geworden (vind ik dan hè....).
10-03-2025 10:08
Moest ik een andere ploeg zijn dan zou ik toch eens polsen bij het management van Pedersen.
Toch duidelijk wat frustraties over z'n programma (lees Tour) en nu over z'n gebrekkige ondersteuning.
    10-03-2025 11:59
    Pedersen lijkt inderdaad ontevreden en stuurt aan op een vertrek. Ik zie dat zijn contract ook afloopt eind 2025. Er zullen vast mooie aanbiedingen komen van andere grote ploegen.
10-03-2025 08:57
Vraag me af of dit ze gaat helpen, kun je dit niet beter intern houden?
    10-03-2025 10:14
    Wellicht wel ja, maar de titels hier "geeft uitbrander" en "boos op eigen team" (IDL) laten het ook erger klinken dan wat hij daadwerkelijk zegt.
10-03-2025 12:45
Ik vraag me dan af waarom iemand (JIm Dean) zulke totale onzin (presteert al jaren vrij weinig meer) post. Willen provoceren? Slechte dag afreageren? Of is het echt gewoon heel slechte feitenkennis?
10-03-2025 15:27
In het algemeen geef je kritiek persoonlijk 1 op 1 en achter gesloten deuren en complimenten met iedereen erbij en publiekelijk. Als je iemand wil demotiveren en wrok tegen je krijgen, moet je dat dus zo doen als Mads nu deed.
10-03-2025 08:39
Pedersen kan beter kritiek hebben op de ploegleiders dan op z’n teamgenoten. Tactiek is al jaren helemaal kut, een aantal sportief directeuren moeten er gewoon uitgegooid worden. Zelfde geldt overigens voor Red Bull Bora. Het is zo enorm zonde dat deze relatief rijke teams het stelselmatig verkloten op het gebied van tactiek en vooral ook de rennersprogramma’s.
    10-03-2025 08:47
    Nooit vergeten dat een ‘sportdirecteur’, en, komt ie, ‘performance-manager’ maar zo goed zijn als zijn als hun atleten..
    10-03-2025 09:23
    Het zijn ook gewoon maar mensen die hun werk doen he, ook al zijn het prutsers. We weten ook niet wat er intern wordt besproken en blijkbaar hebben ze toch voldoende meerwaarde voor hun werkgever.
    10-03-2025 09:45
    Dat zie je vaak bij ploegen die een vlucht naar boven maken door geld (net als UAE de afgelopen 5 jaar had). Eerst is het: als we goeie renners kopen dan winnen we!. Daarna komt de realisatie dat deze goeie renners ook goeie trainingen, stages en voeding nodig hebben en als laatste het inzicht dat ze ook goeie tactieken in de wedstrijden nodig hebben.
    10-03-2025 09:59
    Sinds Lidl bij de ploeg kwam zijn de prestaties nochtans enorm veel verbeterd hoor. Dat zie je bijvoorbeeld rechtstreeks terug in de overwinningen:

    2021: 19 overwinningen
    2022: 19 overwinningen
    2023: 27 overwinningen
    2024: 42 overwinningen

    Daarnaast maken heel wat renners daar toch een prachtige ontwikkeling door. Denk bijvoorbeeld aan Milan die op zijn terrein gewoon absolute wereldtop is geworden, Pedersen die echt nog wel een stapje heeft gezet, Skjelmose die net onder de wereldtop zit en Skujins die op late leeftijd nog mooie stappen heeft gemaakt. Daarnaast maken ook jongeren als Nys en Vacek een geweldige ontwikkeling door het laatste jaar en lijken zij ook tot enorm goede renners te gaan uitgroeien.

    Het binnenhalen van met name Albert Withen Philipsen geeft ze mogelijk ook weer een opstapje naar een echte wereldtopper, terwijl bij de beloften met Alvarez en Soderqvist ook daarachter nog leuke namen rondrijden.

    De tactieken vind ik overigens vaak ook helemaal niet zo slecht, Skjelmose is een beetje een ouderwetse sleper, dat kan nog wel eens ergerlijk zijn, maar verder valt het allemaal wel mee. Maar in een peloton waar er gewoon een aantal grote veelvraten zijn, en waar kwaliteit veel vaker dan vroeger de doorslag geeft kan je maar beter gewoon de beste renners hebben, want op tactiek win je hooguit een handjevol kleine koersen extra.
    10-03-2025 10:48
    Ik neem aan dat ongeveer elke ploegleider hetzelfde zegt tegen hun sprinttrein.

    Het probleem is gewoon dat er 10 sprinttreinen zijn die dat willen doen en de ruimte daarvoor is er gewoon niet.
10-03-2025 12:13
Waardeloze renner die Pedersen. Presteert al jaren vrij weinig meer. Voordat Pogacar, Van Aert en Van der Poel op hun top waren, kon hij nog uitslagen behalen, maar nu is hij gewoon te langzaam. En te dik, die stelling zou ik ook wel aandurven. Sprinten kan hij sowieso niet. Misschien in de Ronde van Luxemburg als de grote sprinters niet meedoen ofzo.
    10-03-2025 12:22
    Laat je vooral niet hinderen door enige kennis van wielrennen bij dit soort meningen…

    Op alle rankings waren 2022, 2023 en 2024 de beste jaren in de carrière van Pedersen. Ongeveer precies gelijk aan de dominante periode van Pogacar en Mathieu.

    Juist sinds 2022 is Pedersen ook veel meer een veel winnaar geworden dan in de jaren ervoor. En die overwinningen bevatten dan ook nog eens gewoon etappe zeges in alle drie de grote rondes, een klassieker als Gent-Wevelgem en bijvoorbeeld de Bemer classic.
10-03-2025 13:32
Pedersen is einde contract, mag niet naar de Tour en uit kritiek op zijn ploeggenoten via de media. Tegelijk speculeert Kristoff openlijk over zijn wielerpensioen en moet Uno-X dus op zoek naar een nieuwe kopman. Er hangt een transfer in de lucht...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine