Bouwbedrijf Nippo is vanaf volgend jaar sponsor van Toscana Factory Racing
Good old Yukiya Arashiro komt uit voor de Italiaanse formatie - foto: Fotopersburo Cor Vos
woensdag 3 december 2025 om 08:50

Bouwbedrijf Nippo is vanaf volgend jaar sponsor van Toscana Factory Racing

Nippo was als hoofdsponsor van de ploeg Nippo-Vini Fantini jarenlang actief in het peloton. Het bouwbedrijf maakte vervolgens de overstap naar Nippo Delko One Provence en vervolgens Intermarché-Wanty en diens ontwikkelingsteam. Het Japanse bedrijf zal in 2026 echter weer een Italiaanse ploeg sponsoren: het voormalige Solution Tech-Vini Fantini.

Voor deze ploeg, die momenteel als Toscana Factory geregistreerd staat bij de UCI, is het aantrekken van Nippo een belangrijke impuls. Het Japanse bedrijf heeft in een persbericht aangekondigd dat het niet alleen de ProTeam-structuur zal ondersteunen, maar ook zijn schouders zal zetten onder een nieuw, continentaal team.

Met deze samenwerking wil oud-renner en teammanager Serge Parsani het project nieuw leven inblazen. De ploeg kende een tegenvallend 2025. De sportieve prestaties bleven uit, waardoor de formatie op een teleurstellende 31ste plaats eindigde op de UCI-ranking. Dit heeft verstrekkende sportieve consequenties: Toscana Factory komt nu namelijk niet in aanmerking voor een wildcard voor de Giro d’Italia 2026.

Deze sportieve tegenslag heeft de ploeg wel wakker weten te schudden. De voorbije weken was de formatie al zeer actief op transfermarkt, wat heeft geleid tot het aantrekken van Matteo Regnanti, Tilen Finkšt, Ben Granger en Michele Gazzoli. Die laatste stond ooit te boek als een groot talent en komt over van WorldTeam XDS Astana.

Met de komst van Nippo kan de formatie rekenen op een extra financiële impuls voor de komende jaren. Er staan voorlopig tien renners onder contract voor het komende wielerseizoen.

RIDE Magazine
1 Reacties
03-12-2025 13:39
Was het wel zo'n teleurstellend seizoen? Als je kijkt naar hoe zwak de selectie van 2025 was dan hebben ze het nog best aardig gedaan, zonde voor ze dat ze net een plek tekort kwamen. Het drukke programma in de jacht naar punten begon ze tegen het einde van het seizoen op te breken.

Maar gelukkig dat Parsani er ondanks het missen van de kans op wildcards toch in is geslaagd om sponsoren voor 2026 te vinden! Het seizoen 2026 zal er wel hetzelfde uitzien als dit jaar: veel op jacht naar punten in Azië, misschien nog wel meer nu ze een Japanse sponsor hebben.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.