BORA-hansgrohe had meer verwacht van Parijs-Nice: “Primoz Roglic had niet zijn beste dagen”
foto: Cor Vos
zondag 10 maart 2024 om 16:03

BORA-hansgrohe had meer verwacht van Parijs-Nice: “Primoz Roglic had niet zijn beste dagen”

BORA-hansgrohe kijkt met dubbele gevoelens terug op Parijs-Nice. De Duitse ploeg wilde het algemeen klassement winnen, maar moest uiteindelijk vrede nemen met een vijfde plaats in dat eindklassement en een ritzege. “Dat is goed, maar niet wat we verwacht hadden”, vertelt ploegleider Patxi Vila. 

Via de officiële kanalen van het team vertelt de Spaanse oud-renner over de afgelopen week. “We wisten dat er veel ging gebeuren vandaag. We hebben dan ook agressief gekoerst. We deden het goed. Op het beslissende moment hadden we met Primoz Roglic en Aleksandr Vlasov twee renners in de kopgroep. Toen Remco Evenepoel en Matteo Jorgenson gingen kon alleen Vlasov nog aansluiten.”

Vila: “Roglic had het in zich om mee te zijn”
“Met Roglic hadden we dan nog iemand als back-up. Hij had deze week echter niet zijn beste dagen. We wilden vandaag nog het eindpodium halen, maar uiteindelijk was Vlasov te moe. Hij heeft wel getoond hoe goed hij was. Roglic deed dat ook, maar vandaag heeft hij veel tactische fouten gemaakt. Dat heeft hem veel tijd gekost. Hij had het wel in zich om voorop te zitten”, is Vila optimistisch.

“We gaan uiteindelijk naar huis met een vijfde plaats in het eindklassement en een ritzege”, concludeert Vila. “Dat is goed, maar niet wat we verwacht hadden.” Bij Europoort vulde Vlasov nog kort zijn ploegleider aan: “Ik heb er alles uitgehaald vandaag. Ik zat aanvankelijk nog mee met Jorgenson en Evenepoel, maar ik was te moe. Het was echt een zeer zware dag.”

RIDE Magazine
16 Reacties
10-03-2024 17:13
Van dit interview valt ook wel een kritische analyse te maken… Over tactische fouten spreken terwijl iedereen kon zien dat Roglic gewoon niet in staat was om te volgen vandaag... Het is wel duidelijk dat de ploeg hier al een hoger niveau van hem had verwacht, het heeft dus niets te maken met seizoensopbouw. Roglic kennende komt dit wel goed, misschien zelfs al in het Baskenland. Maar er is nog een lange weg te gaan richting zijn Grote Doel, de Tour.
10-03-2024 16:59
Als het volgens Roglic niet de afgelopen Vuelta is geweest en ook niet zijn ambitie de TdF te winnen om weg te gaan bij Visma, dan vraag ik mij af wat wèl de reden is geweest. Want bij Visma zat hij bij de beste ploeg, die hij door en door kent en die hem door en door kent. Hij kreeg er de beste begeleiding en de best mogelijke omkadering. En natuurlijk ook een meer dan goed inkomen. En dat alles geeft hij op voor wat? Op deze manier gaat het nog bijzonder moeilijk voor hem zijn om zijn lijstje overwinningen aan te vullen met de Ronde van Zwitserland. Laat staan die 4e x Vuelta, om maar niet te spreken over de TdF.
    10-03-2024 17:12
    Natuurlijk is het om de Tour (en/of Vuelta) te winnen en niet de 2e of 3e kopman te zijn dat hij bij Visma is weggegaan. Het is wel opmerkelijk dat hij nu nog niet in vorm is, dat is lang geleden. De ploeg is anders maar je zou toch denken dat hij na al die jaren bij Visma toch zelf zijn beste trainingsschema in de winter kan bepalen.
    10-03-2024 17:22
    Zelfde trainer ook nog, met Marc Lambrechts die mee de sprong naar Bora heeft gemaakt.
10-03-2024 16:46
Niet echt lekker voor Roglic. Dat hij PN niet wint is geen ramp, maar het was wel fijn geweest als hij Vlasov hier overduidelijk naar het tweede plan had verwezen.
    10-03-2024 16:54
    Helemaal eens. Dit is een voedingsbodem voor heel wat spanningen .. en die druk opvoeren op Roglic, is denk ik ook niet de manier om vertrouwen te kweken.
    10-03-2024 17:25
    Met Vlasov in je ploeg heb je geen tegenstander meer nodig.
10-03-2024 16:41
Kan iemand verduidelijken wat de tactische fouten waren? Verkeerd ontbeten dan ofzo want in de wedstrijd zat hij waar hij moest zitten en was duidelijk dat hij niet goed genoeg was. Vreemd om dan te beweren dat hij het in zich had om mee te zitten.
Vorig jaar won hij direct na zijn blessure met gebrekkige voorbereiding, nu met een rustige voorbereiding is hij nergens.
Terug naar de tekentafel!
    10-03-2024 17:16
    Vermoedelijk niet warm genoeg gekleed of genoeg gegeten dan?
    10-03-2024 17:21
    Ja koude lijkt me inderdaad. We zagen hem in volle finale plots terug een jasje aandoen.
10-03-2024 17:19
Vila toch wel rare uitspraken. Roglic deed mee, maar kwam er uiteindelijk niet aan te pas als het echt om de knikkers ging. Dat had denk ik weinig met tactiek te maken, maar vooral met de benen.

Waarbij ik de laatste KM's van vandaag misschien wat minder serieus neem: toen de witte vlag werd gehesen heeft hij laten lopen zo leek het.
10-03-2024 18:11
Parijs-Nice kan een gemene koers zijn, zeker bij slecht weer. Toen Roglic ‘m won was het Van Aert die hem over de bergen moest sleuren, dat was niet Primoz in z’n comfortzone.

Anderzijds komt er natuurlijk een moment dat de jeugd hem overvleugelt. En het had handig geweest om Vlasov in zijn zak te steken, die gelooft nu dat hij beter is.

Soit, Roglic is al van grotere tegenslagen teruggebounced.
10-03-2024 17:20
Primoz was hier niet goed genoeg. Heeft vandaag niks met tactiek te maken, maar een paar dagen geleden natuurlijk wel toen hij van veel te ver die aanval deed die een speldenprik bleek. Pijnlijk is het contrast met de Jumbo periode toen hij meteen goed was na een hoogtestage.
10-03-2024 19:10
Die zal nog wel ergens wat zelfvertrouwen moet gaan tanken. Maar goed als iemand mentaal weerbaar is dan is het Roglic wel. Voor de tour hoeft het natuurlijk helemaal niets te zeggen, maar qua omkadering blijven de vraagtekens staan
10-03-2024 21:23
Omkadering? Jai rijdt toch prima rond?
    10-03-2024 22:10
    Altijd gevaarlijk om renners binnen eenzelfde team over dezelfde kam te scheren. Je komt als renner toch altijd in een bepaalde tak van de ploeg terecht waarbij trainer, voedingsdeskundige, vertrouwenspersoon, sportdirecteur waarmee je vaakst in wedstrijd bent,... kunnen verschillen.
    Vila en Lamberts zijn even nieuw in deze ploeg als Roglic.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine