Raymond Kerckhoffs
donderdag 16 mei 2024 om 09:00

Koos Moerenhout na verkenning olympisch parcours: “Zeker iets voor Mathieu van der Poel”

Interview Bondscoach Koos Moerenhout is blij dat Mathieu van der Poel een duidelijke keuze voor de komende Olympische Spelen heeft gemaakt. De wereldkampioen zal in Parijs 2024 alleen in actie komen op de wegwedstrijd en rijdt ter voorbereiding de Tour de France.

“Eigenlijk is het wel een logische keuze”, benadrukt Moerenhout in gesprek met WielerFlits. “Voor Mathieu zal het een moeilijk besluit zijn geweest, omdat zijn hart bij het mountainbiken ligt. Persoonlijk als bondscoach van de wegwielrenners ben ik hier echter blij mee.”

De olympische wegwedstrijd vindt plaats twee weken na het einde van de Tour de France. Precies eenzelfde programmering als vorig jaar toen op het zogenaamde Super WK de wegwedstrijd van de profs in Glasgow ook twee weken na de slotrit van de Ronde van Frankrijk plaats vond.

“Vorig jaar heeft dat uitstekend uitgepakt. Niet alleen qua resultaat, maar Mathieu heeft zelf ook aangegeven dat hij toen de beste vorm ooit heeft gehaald. Als je richting de Olympische Spelen de Tour de France rijdt en vervolgens de combinatie mountainbike en wegwedstrijd doet, dan zou dat in mijn ogen de nodige onzekerheden met zich mee brengen. Zoiets wil je liever niet voor een belangrijke wedstrijd als de olympische wegwedstrijd.”

Moerenhout geeft aan dat het nu voor ‘MVDP’ prettig zal zijn dat hij eenzelfde programmering als vorig jaar kan volgen. “Het is als topsporter altijd geruststellend wanneer je op een schema dat je goed ligt kunt terugvallen. Natuurlijk is het altijd een beetje anders, maar de voorbereiding zal in grote lijnen hetzelfde zijn.”

Verkenning
Een paar weken geleden heeft Moerenhout het olympische parcours in Parijs gedetailleerd verkend. “Het is zeker een parcours dat Mathieu goed zal liggen”, onderstreept de bondscoach. “Al kan Mathieu natuurlijk op veel terreinen goed uit de voeten. Zeker de lokale ronde rond Montmartre met drie klimmen biedt een echte aanvaller zoals hem kansen.”

Foto: Cor Vos

Hoewel Glasgow ook een stadsparcours was, vindt Moerenhout niet dat beide omlopen met elkaar vergeleken kunnen worden. “Richting Parijs zijn er in de buitengebieden zoals Issy-les-Moulineaux genoeg klimmen, maar ook rotondes en drempels die het tempo eruit halen, waardoor het tempo er vaak uitgehaald wordt. En ook in de stad is het voldoende draaien en keren. Toch is het niet zoals in Glasgow waar je op de plaatselijke continue moest draaien, keren, klimmen en dalen. Dus continue vol moest aanzetten. In Parijs is het parcours overzichtelijker. Al biedt het naar mijn ogen voldoende kansen voor de aanvallers.”

Drie jaar geleden voor de Olympische Spelen in Tokyo selecteerde Moerenhout als vijfde renner pistier Yoeri Havik, om zodoende een extra startplaats voor de baanploeg te garanderen. Dat zal komende zomer niet het geval zijn. “We gaan nu met drie specifieke wegwielrenners van start. Yoeri heeft zijn taak perfect volbracht, laat dat duidelijk zijn. We starten nu echter met drie in plaats van vijf renners. Het gaat een wedstrijd van 275 kilometer worden waar een peloton van 90 renners aan de start staat.”

Om die reden verwacht Moerenhout dat de wedstrijd moeilijk gecontroleerd kan worden. “Er zijn vijf toplanden (waar Nederland volgens de UCI ranking net niet bij behoort, red.) die met vier renners mogen starten. Wij starten dan met drie renners. Dat betekent dat er tegenover een gewoon WK heel weinig ploegen zijn die de koers in handen kunnen nemen, zoals de Belgen en Noren dat in Glasgow wel deden. Het parcours in Parijs mag dan wel overzichtelijker zijn, maar met deze kleine ploegen gaat de koers dat zeker niet zijn. Ik zal dan ook één renner selecteren die een volledig ondersteunende rol zal hebben.”




Olympische Spelen
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) lees je alles over de Olympische Spelen 2024 in Parijs en alle wieleronderdelen. Over de favorieten en het programma van de belangrijkste olympische wielerkoersen. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2024 van RIDE Magazine hier!

Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
16 Reacties
16-05-2024 09:59
Zou juist drie renners die het ook kunnen afmaken selecteren en aanvallend koersen. Niet achtervolgen en op geen enkel moment het gewicht van de koers dragen.
15-05-2024 17:27
Voor die rol als ondersteuning lijkt Daan Hoole de aangewezen man, die kan dan ook nog de tijdrit rijden.
15-05-2024 18:17
Mits in topvorm etc zou ik gaan met van der Poel, Kooi en van Baarle. Met die laatste in een dienende rol-indien-echt-nodig en bewezen ook de afstand aan te kunnen en er goed harde finale van een koers als deze aan te kunnen. Kooi als backup plan voor een sprint en kan als het echt moet ook nog werken.
15-05-2024 19:43
Van der Poel, Kooij en Marijn van den Berg lijken me wel zekerheidjes.
16-05-2024 06:46
Van der Poel + 3 weken voordien op basis van vorm de andere 3 aanwijzen zou mijn selectie zijn.
    16-05-2024 07:42
    Andere 2
16-05-2024 10:36
Tim van Dijke, Mathieu van der Poel en Marijn van den Berg op basis van hun kwaliteiten, daadwerkelijke kansen, en op basis van wat ze hebben laten zien...

Voor de vierde plek een tijdrijder, die daarnaast als tractor kan fungeren. En het hoeft in principe niet eens iemand te zijn die kan tijdrijden, want in de buurt van een top vijf notering zie ik geen enkele Nederlander in de ITT rijden eerlijk gezegd. Met mannen als Tarling, Ganna, Mc Nulty, Küng, Evenepoel/van Aert, Ayuso, Pogacar/Roglic en nog een handvol anderen, zie ik dat echt niet gebeuren. (Arensman zou wellicht nog een optie kunnen zijn ?)

De tijdrijder/knecht moet tevens wel iemand zijn die hoogtemeters kan overwinnen, want anders heb je er ook niets aan. Normaal zou ik voor knecht kiezen voor iemand als van Baarle, Oomen, Kelderman, Bax enz enz enz, maar die zijn voor mijn geen opties zolang ze niet minstens één fatsoenlijke race hebben gereden in 2024.
    16-05-2024 11:11
    Er is geen vierde plek
    16-05-2024 11:22
    @A.Westie ..> Ach ja natuurlijk je hebt helemaal gelijk.

    In dat geval bestaat mijn selectie uit de eerst drie genoemde.
16-05-2024 11:17
De sukkelende Van Baarle is zijn beschermde positie kwijt, zo dunkt me. Levert structureel te weinig als kopman en is ook niet de ideale knecht om bijvoorbeeld achter ploeggenoot Van Aert aan te rijden. Marijn van der Berg een betere optie inderdaad.
15-05-2024 16:34
Met Koos aan het roer kan het gewoonweg niet meer foutgaan.
15-05-2024 17:06
matje, kooij/baarle en poppel?
15-05-2024 18:13
MvdP, Kooij en Hoole. Of vBaerle moet de ondersteunende rol willen bieden en in vorm zijn…
16-05-2024 10:58
Kooij en Van Baarle dus niet samen waarschijnlijk.
16-05-2024 11:18
"Dat betekent dat er tegenover een gewoon WK heel weinig ploegen zijn die de koers in handen kunnen nemen, zoals de Belgen en Noren dat in Glasgow wel deden."

Denen?

Reacties zijn gesloten.