BMC zonder schijfremmen in Tour: “Porte wil er niet mee rijden”

Door , vrijdag 22 juni 2018 om 16:50
BMC zonder schijfremmen in Tour: “Porte wil er niet mee rijden”

foto: Sirotti

BMC zal de meeste etappes in de Tour de France afwerken zonder schijfremmen. De UCI staat alle ploegen toe om met het remsysteem te rijden in La Grande Boucle, maar de Amerikaanse ploeg doet dat niet vanwege Richie Porte. De Australische kopman weigert er namelijk mee te rijden.


BMC is al enige tijd bezig met het ontwikkelen van schijfremmen. “Onze renners hebben ook thuis een fiets met schijfremmen om zo veel mogelijk te wennen. Toch gaan we het systeem in de Tour zelden of nooit gebruiken, ondanks de voordelen”, legt hoofd mechanieker Marc Vandenberghe van BMC uit tegen Het Nieuwsblad. “Richie Porte is onze kopman en Richie wil niet rijden met schijfremmen. Aangezien hij de kopman is, moet iedereen op elk moment zijn wiel kunnen afstaan aan Richie. Dus rijdt iedereen met het gewone remsysteem.”

“In een vlakke etappe kunnen enkele renners het misschien wel eens proberen maar in de bergen zal het niet gebruikt worden”, verduidelijkt Vandenberghe. “Ook voor de kasseien-etappe heb ik afgeraden om met schijfremmen te rijden, aangezien de kans op een fiets- of wielwissel daar het grootst is.”

[poll id=”827″]

Dit artikel delen:

28 Reacties

nickdt 22 juni 2018 om 16:53

Tja, als de UCI het dan officieel doordrukt, einde carriere Porte.

Mathieu Moller 22 juni 2018 om 16:55

Als Porte weinig tot geen ervaring heeft met schijfremmen, kan ik me best voorstellen dat hij daar liever in een kleinere koers aan went dan meteen tijdens zijn seizoensdoel.

Myridley 22 juni 2018 om 16:57

Voegen totaal niets toe.

G99prblms 22 juni 2018 om 17:03

Beter had hij ermee geoefend, in de natte afdaling had het hem de zekerheid die hij daar mist kunnen geven. In elke andere situatie [voor een prof]; useless.

havana 22 juni 2018 om 17:15

Verstandige man die Porte, schijven hebben geen meerwaarde en al helemaal niet voor een prof van 65 kg.

japio 22 juni 2018 om 17:23

Ik kan me ook voorstellen dat hij ergens nog met schrik zit van zijn val van vorig jaar, en daarom liever bij het vertrouwde blijft.

Skedel 22 juni 2018 om 17:24

“ondanks de voordelen”
Zijn die er ook echt??
Voor zover ik weet is de extra remkracht evengoed een gevaar als een voordeel, ik kan me weinig situaties bedenken waarin schijfremmen objectief een puur voordeel opleveren.

dikkechaap 22 juni 2018 om 17:35

@Skedel
Natuurlijk zijn die er, als je er mee leert omgaan kun je veel beter doseren, en vooral bij natte omstandigheden sta je sneller stil (kortere remweg).

Logisch dat Porte het niet wil, de beste man heeft altijd pech gehad op cruciale momenten terwijl hij in bloedvorm was. Ik begrijp wel dat hij geen risico wil nemen en eerst de kat uit de boom kijkt.

Col du Bramont 22 juni 2018 om 17:36

Voegt althans op de weg niets tot weinig toe. Wordt vooral onder druk van de marketing afdelingen vd Fiets en onderdelen fabrikanten gepusht.
Op de ATB en in het veld ligt het verhaal wat genuanceerder, maar das een ander verhaal.

SteelHorseCowboy 22 juni 2018 om 17:45

BMC is bezig met het ontwikkelen van schijfremmen?
Wel van fietsen met schijfremmen. Maar ze gaan de remmen echt niet zelf maken, toch?

west 22 juni 2018 om 17:47

Heel apart dat ze dit soort dingen altijd doorvoeren in de belangrijkste wedstrijd van het jaar (ongeacht of schijfremmen een toevoeging zijn of niet)…. Probeer het even lekker vanaf Januar in Dubai uit in plaats van dat Porte hier straks in een natte afdaling volle bak achterop een Wanty klapt die accuut stil staat..
Net als die absurde gridstart die we er even op het moment supreme ingooien zonder dat iemand weet hoe het werkt…

limburgia 22 juni 2018 om 17:54

Een wielerwedstrijd is héél iets anders als een toertocht(je) dus weg met
die bromfietsremmen!

Jos84 22 juni 2018 om 17:56

Het is gewoon krom dat ze dit invoeren midden in het wegseizoen.

jooprioolpijp 22 juni 2018 om 18:43

toestaan is iets anders dan invoeren. en waarom zou je als prof beter doseerbare en hogere remkracht willen, nietwaar? zoals altijd viert het conservatisme hoogtij.

vanSpringel 22 juni 2018 om 18:47

Nee joh ! die schijfremmen zijn toch veel handiger bij het wisselen van een wiel. Duurt alleen een eeuwigheid voordat die remschijf volledig recht in de vork staat. Dus bij wedstrijden met grotere risico’s op lekrijden zul je die schijfremmen minder vaak zien.

Polleke 22 juni 2018 om 19:17

Er is weinig animo voor schijfremmen in het profpeloton, je ziet ze amper en zij die ermee rondrijden doen dat ‘onder zachte dwang’ van hun materiaalsponsoren…als het echt revolutionair beter zou zijn ( vgl klikpedalen, elektrisch schakelen,…) dan waren de velgremmen nu al onderweg naar het museum…

TomDJ 22 juni 2018 om 19:57

En ze zijn gewoon lelijk.

mark vv 22 juni 2018 om 20:02

Groot gelijk Porte. Punt 1 levensgevaarlijk in het peloton. Als de man voor je remt die staat meteen stil. Levensgevaarlijk met valpartijen en zijn spuuglelijk. Totaal geen meerwaarde.

Manuel Beltran 22 juni 2018 om 20:56

Ik lees een hoop reacties als zou dit de eerste keer zijn dat er met schijfremmen gereden wordt. Er zijn volgens mij al zat ritjes gereden met schijfremmen, waar iedereen heeft kunnen wennen en testen. Was het niet zo dat ze voorlopig geband werden door een flinke jaap in de kuiten van een Italiaan? Tijdens Roubaix? Ik kan er naast zitten hoor…

SteVwonder 22 juni 2018 om 21:04

Pure marketing van fabrikanten zodat mensen allemaal weer een nieuwe fiets gaan aanschaffen. Net zoiets als de wijziging van de wielmaat bij mountainbike van 26 naar 29 inch. Ineens wilde iedereen zo’n fiets met reuzen wielen en de fabrikant lacht in zijn vuistje

Mike1973 22 juni 2018 om 21:16

Schijfremmen worden er inderdaad door de industrie doorgedrukt. Beter voor hun omzet. De direct mount velgremmen geven al zoveel meer remkracht dat schijfremmen weinig toevoegen op de weg. De klimmers zullen er ook niet om te staan springen vanwege het hogere gewicht van fietsen met disc brakes.

maklukzat 22 juni 2018 om 21:29

Die halve kilo meer zitten de renners echt niet op te wachten in de bergen. En schijfremmen zijn nog lelijk ook.

FondriestTF3 22 juni 2018 om 22:00

Een wielwissel met schijfremmen is dramatisch veel trager. En het probleem dat het oplost, is geen echt probleem.

arjando.ooms 22 juni 2018 om 23:08

@SteVwonder
VAn 26 naar 29 op de mtb scheelt anders toch wel een pak in snelheid op de m.t.b. weet ik uit eigen ervaring.

dikkechaap 23 juni 2018 om 00:19

@arjando.ooms
Natuurlijk.
Sommige mensen willen alleen graag doen alsof ze het allemaal veel beter begrijpen dan de rest van ons, wij dommerds die in de trucs van de fabrikanten trappen.
We zullen zien hoeveel profs er nog met velgremmen rijden over 5 jaar.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair