BMC gaat juridische mogelijkheden tegen organisatie San Sebastián bekijken
Greg Van Avermaet was na afloop van de Clásica San Sebastián duidelijk op Twitter: “Ik zou gaan winnen, totdat een motor me omver reed en ik op de grond terecht kwam.” Echter, lange tijd werden er geen beelden uitgezonden en dus had niemand dit voorval gezien. Na afloop kwamen er toch beelden naar buiten. BMC-ploegleider Yvon Ledanois vindt het onacceptabel wat er gebeurd is.
“Wij zijn helemaal niet blij met dit”, vertelt Ledanois. “Greg had een goed gat geslagen. Als dit niet gebeurt, dan wint hij de race en wordt Philippe Gilbert tweede. Er werd geen informatie gegeven op de radio over de crash, dus wij wisten niet eens dat er iets gebeurd was.”
Ploegmanager Jim Ochowicz was ook niet te spreken over de organisatie. Buiten de aanrijding van Van Avermaet was een groot gedeelte van de koers niet live op televisie te zien. “Waar is de UCI?”, vraagt de Amerikaan zich af.
Update
In een verklaring geeft Jim Ochowicz aan te gaan kijken welke stappen genomen kunnen worden tegen de organisatie.
“Greg is beroofd en BMC is beroofd toen dit gebeurde. Ik ben geschokt dat zoiets kan gebeuren in een WorldTour-wedstrijd”, schrijft de Amerikaanse manager. “Dit is de tweede keer dat we een incident hebben met de lokale organisatie van een WorldTour-koers waar zij op een schandalige manier gehandeld hebben.” Hiermee doelt Ochowicz op het ongeluk van Peter Stetina in de Ronde van het Baskenland, waar de coureur op paaltjes, die op het parcours stonden, knalde.
“De UCI was nergens om dit probleem op te lossen. Het gaat hier om veiligheid in koersen waar de lokale organisatie van WorldTour-evenementen en de UCI nalatig zijn geweest in het verstrekken van een veilige race-omgeving. Dit was geen sportief incident, maar werd veroorzaakt door pure nalatigheid. Dit kost het team miljoenen dollars aan verloren publiciteit. Daarom zijn we van plan om elke juridische mogelijkheid voor ons beschikbaar te bekijken.”
[poll id=”93″]
"Feitelijk had de jury direct de koers moeten neutraliseren. Zodat van Avermaet een nieuwe fiets had kunnen krijgen en met voorsprong had kunnen vertrekken.
Het zou de organisatie sieren om van Avermaet én Yates beiden tot winnaar uit te roepen".
Ik vind jouw "oplossing" eigenlijk te zot om serieus op in te gaan. Hoe zie je dit praktisch voor je in een koers waarbij de situatie en tijdsverschillen onduidelijk zijn? Kan je bij jouw oplossing wel spreken van een eerlijk koersverloop wanneer je 5 minuten na de crash met de verzuring uit de benen, de koers hervat?
Ik kan mij niet herinneren dag jouw "oplossing" ooit in praktijk is gebracht, gelukkig maar.
Maak je niet druk: Wij weten toch allang hoe de vork in de steel past. Volgens jou had Van Avermaet een verschroeiende demarrage in huis en in de afdaling miste hij een bocht. Volgens Mart Smeets eindigde hij in de achtertuin van de familie Dupont. Aangezien zijn winstkansen om zeep waren, besloot Greg aan te schuiven bij de barbecue.
Vervolgens meldden niet-officiële bronnen dus dat Greg , vele uren later en enkele kipburgers heimelijk opboerend, geprobeerd heeft er stilletjes tussenuit te muizen door als een dief in de nacht de woning van de Dupontjes te verlaten. Het nakende ochtendgloren gooide naar verluidt roet in het eten wat gezien het verleden van Greg als barbecuer nauwelijks verwondering mag oogsten.
Wat hier dus allemaal gepost wordt over “de zaak van Avermaet” is juridisch gezien lariekoek en dient overeenkomstig en met de nodige korrels zout, in om het even welke tuin dan ook, genuttigd te worden. Met of zonder Greg en ons.
Ik wordt onderhand moe van van Avermaet en BMC die maar blijven hangen in hun 'als, als' en daarin er blind vanuit gaan dat van Avermaet weggbleven was, komt ontzettend kinderachtig over, get over it.
Alaphilippe is nog 15 seconde achter Adam Yates geëindigd en veel anderen hebben hem gepasseerd. Dat kon van Avermaet ook nog overkomen. Dat wilt niet zeggen dat hij niet zou winnen en hij was op dat moment de leider, maar er was ook een reële kans dat hij niet zou winnen.
@ debarreman
Ik blijf erbij om te stellen dat het toelaten van publiek op dat gedeelte van het parcours de grootste fout was. Over de rol van de motards is in dit geval nog niets zinnigs te zeggen, er is daarover vooralsnog geen informatie.
Misschien was de bewuste motard wel een vertegenwoordiger van de jury, of was ingeschakeld om eventuele pech van de renners te verhelpen of deed hij direct voor de koersradio en daarmee indirect voor het tv-publiek verslag van het koersverloop want tv-beelden waren er niet en wij volgers willen graag op de hoogte worden gehouden.
De aanrijding volgde omdat de motard enigszins op de hielen werd gezeten door drie andere motoren. Ook hier is niet duidelijk wat hun functie was. Misschien zelfs dat de organisatie het aantal motards al tot het absolute minimum had beperkt. Geen idee. Het blijft gissen in deze, vergelijkbaar of Van Avermaet wel of niet zou hebben gewonnen.
Op een aankomst die geknipt was voor Greg. Hij had maar een seconde of 5 op het moment dat hij viel op Yates, terwijl hij maximaal zo'n 15 seconden nadat hij versnelde aan de voet van de klim. Conclusie: Greg was aan het stilvallen.
Als de organisatoren van om het even welk sportevenement geen garantie op een eerlijk verloop van de wedstrijd kunnen geven, stop dan met het organiseren.
Natuurlijk moet dit incident gevolgen hebben voor de wijze waarop koersen worden georganiseerd en het level-playing field voor iedere deelnemer wordt gegarandeerd.
Volgens jou "kan een wielrenner zich op niets beroepen. Oneerlijk, maar zo gaat het nu eenmaal". Dit is een garantie op oneerlijkheid en vals spelen. En daarmee als oplossing niet serieus te nemen.
Persoonlijk vind ik dat er te veel motoren rond wielerwedstrijden zijn. Ik zou bijvoorbeeld motoren met fotografen schappen. Laat die fotografen maar ergens langs de weg gaan staan voor een mooie foto of je laat ze allen alleen in de eerste 100 kilometer op motoren met het wielrenners meerijden.
In jouw optiek is er een probleem en moet dit opgelost worden. Naar mijn mening is er geen probleem en hoeft er dus ook niets opgelost te worden.
Aanrijdingen horen bij de koers. Voor het tv-verslag en de jury en de verzorging zijn vele motoren nodig. Auto's voor de ploegen. Etc.
Naar mijn mening is de tv-verslaglegging belangrijker dan de koers. Zonder media bestaat er immers geen koers, geen salaris, geen beroep als wielrenner.
Zo gauw je de noodzaak van verslaglegging en jury-motoren inziet, dan weet je dat het af en toe zal crashen (dat heet de wet van Murphey).
In iedere sport komen situaties voor die niet eerlijk zijn, of door de arbiter gemist worden. Doel moet zijn om zo'n incidenten tot het minimum te beperken. Echter is het streven naar NUL incidenten onrealistisch. Van Avermaet had gewoon botte pech. Net als Hoogerland en Fuglsang is de o zo professionele Tour.
Simon Yates @SimonYatess
Just so i'm clear - I'm not saying what happened is correct, it shouldn't have happened to ANYBODY or in ANY race......
but you cant say things like "we've been robbed" and " i was going to win" when the race wasnt over.
It just decredits the victory, and i think its quite disrespectful. #opinion
Inderdaad erg leuk voor Adam die volgens BMC's communicatie maar een niemendalletje is die toch zou verslagen worden (of door Van Avermaet of door Gilbert voor de 2e plek dus). Mag hopen dat BMC dit niet zo bedoelt...
Het gat was minder dan 10 seconden.
https://pbs.twimg.com/media/CLaEO7JWcAAlknF.jpg
Op zo'n onredelijk standpunt is geen redelijk antwoord mogelijk.
83% van de stemmers (op dit moment 344 stemmers) geeft BMC gelijk om de juridische stappen te ondernemen tegen de organisatie.
Tja, dat er hier een bovengemiddelde passie heerst voor straffen en vervolgen weten we inmiddels. Dat al die pogingen hopeloos kapot spatten op logica en uitvoerbaarheid ook.
De spijker op de kop. Het zou mij verbazen indien er een rechtszaak komt. En mocht die komen, dan zal BMC er niets mee winnen.
Greg reed ver genoeg voor alleszins zodat ie hem niet zag vallen, en ook de moto niet zag liggen.
@purito
Een sprint na zo'n rit lijkt mij nu nét iets voor Greg, maar dat zal dan weer mijn subjectieve interpretatie zijn zeker?
Suggereren wil ik niet, doch wanneer Ochowicz in een verklaring zegt dat Greg beroofd is, dan lijkt het aannemelijk dat die beroving tijdens de barbecue moet hebben plaatsgevonden. Opvallend is wel dat Ochowicz niet vermeldt waarvan Greg beroofd is. Dit zou er op kunnen duiden dat het iets is wat het daglicht wellicht niet kan verdragen en het nachtelijke vertrek van Greg zou kunnen verklaren. In kringen rond Ochowicz wordt gefluisterd dat het de koersbroek van Greg betreft en dat een jaloerse ex-minnaar van Francien, die in de namiddag voor die bewuste avond op een motorfiets op een nabijgelegen berg gesignaleerd is, hierbij betrokken zou zijn. In een verklaring n.a.v. deze netelige kwestie maakte broer Laurent Dupont gewag van het feit dat er, volgens niet bevestigde berichten, beelden zouden bestaan waarop Ochowicz en de motorfietser elkaar , een dag voor de barbecue, in eetcafé la Brassière, ontmoet zouden hebben.
Kortom: gezien de vele positieve reacties t.a.v. van dit voorval mogen we in alle ernst concluderen dat de aanleiding zeer vervelend is geweest, voor met name Greg en alle andere betrokkenen, maar dat het uiteindelijk wel de saamhorigheid onder de wielervolgers heeft versterkt