BMC gaat juridische mogelijkheden tegen organisatie San Sebastián bekijken
foto: Sirotti, archief
zondag 2 augustus 2015 om 11:40

BMC gaat juridische mogelijkheden tegen organisatie San Sebastián bekijken

Greg Van Avermaet was na afloop van de Clásica San Sebastián duidelijk op Twitter: “Ik zou gaan winnen, totdat een motor me omver reed en ik op de grond terecht kwam.” Echter, lange tijd werden er geen beelden uitgezonden en dus had niemand dit voorval gezien. Na afloop kwamen er toch beelden naar buiten. BMC-ploegleider Yvon Ledanois vindt het onacceptabel wat er gebeurd is.

“Wij zijn helemaal niet blij met dit”, vertelt Ledanois. “Greg had een goed gat geslagen. Als dit niet gebeurt, dan wint hij de race en wordt Philippe Gilbert tweede. Er werd geen informatie gegeven op de radio over de crash, dus wij wisten niet eens dat er iets gebeurd was.”

Ploegmanager Jim Ochowicz was ook niet te spreken over de organisatie. Buiten de aanrijding van Van Avermaet was een groot gedeelte van de koers niet live op televisie te zien. “Waar is de UCI?”, vraagt de Amerikaan zich af.

Update
In een verklaring geeft Jim Ochowicz aan te gaan kijken welke stappen genomen kunnen worden tegen de organisatie.

“Greg is beroofd en BMC is beroofd toen dit gebeurde. Ik ben geschokt dat zoiets kan gebeuren in een WorldTour-wedstrijd”, schrijft de Amerikaanse manager. “Dit is de tweede keer dat we een incident hebben met de lokale organisatie van een WorldTour-koers waar zij op een schandalige manier gehandeld hebben.” Hiermee doelt Ochowicz op het ongeluk van Peter Stetina in de Ronde van het Baskenland, waar de coureur op paaltjes, die op het parcours stonden, knalde.

“De UCI was nergens om dit probleem op te lossen. Het gaat hier om veiligheid in koersen waar de lokale organisatie van WorldTour-evenementen en de UCI nalatig zijn geweest in het verstrekken van een veilige race-omgeving. Dit was geen sportief incident, maar werd veroorzaakt door pure nalatigheid. Dit kost het team miljoenen dollars aan verloren publiciteit. Daarom zijn we van plan om elke juridische mogelijkheid voor ons beschikbaar te bekijken.”

[poll id=”93″]

RIDE Magazine
100 Reacties
02-08-2015 11:40
Wim, dikke foei!
02-08-2015 11:42
Knap van Ledanois om met zo'n knullige reactie de aandacht te kunnen afleiden van dit schandalige voorval. Past helemaal bij de koers van gisteren.
02-08-2015 11:42
Het is niet zeker dat GvA gewonnen had. Dat weet je pas als je echt over de streep bent. Hij had ook nog lek kunnen rijden of zo. Maar hij lag wel op kop. En als je dan zo moet verliezen, is dat wel heel triest. En BMC heeft alle redenen om hier heel boos over te zijn.
02-08-2015 11:44
Update, ze gaan de juridische mogelijkheden bekijken. Misschien kunnen ze eisen dat de koers overgedaan wordt, dan zien we er wellicht nog wat van.
02-08-2015 11:47
"Dit kost het team miljoenen dollars aan verloren publiciteit."

Ha, die is fantastisch!
02-08-2015 11:50
Miljoenen aan publiciteit ?? Hahah give me a break.. net zo overdreven als dat Gilbert Yates dan nog terug zou pakken... kunnen wel overdrijven hoor.. stom ongeluk, helaas pindakaas valt niets aan te doen. Waar je in het voetbal menselijke fouten hebt, heb je dat hier uiteraard ook!
02-08-2015 12:03
hoe zouden jullie reageren moest het gesink ofzo zijn die werd aangereden als hij bijna zeker was van de winst . ik denk niet op deze manier dan was het een wereldschande
02-08-2015 12:05
@den OPQS
Dan zou ik het zelfde reageren, dan zou het wel wat moeilijker zijn omdat Gesink niet snel iets wint ;-( .. maar fouten zijn menselijk.. erg lullig dit voor Greg maar je kan er niets meer aan doen. Volgende wedstrijd weer knallen.!
02-08-2015 12:06
@ den OPQS
Moord en brand zou ik schreeuwen!
02-08-2015 12:06
Even buiten alle randzaken om die hier blijkbaar belangrijk worden gevonden, is het punt toch gewoon dat veiligheid in het wielrennen ver te zoeken is en dit voorkomen kan worden met duidelijke regels. In die zin is deze discussie en wellicht rechtzaak wel ok. Zorg gewoon als uci voor een professionele organisatie in koersen, dit voor de bescherming van wielrenners. Als dit soort amateur organisaties het niet kunnen opbrengen dan houdt het op en verlies je je status in mijn optiek.
02-08-2015 12:11
@wheely ik wil juist zeggen dat het bij iedereen erg is maar hier is dat niet
hoe zou jij reageren moest het een nederlander zijn
02-08-2015 12:12
Misschien is Lars Boom een beter voorbeeld dan Robert Gesink.

Exact hetzelfde namelijk.
02-08-2015 12:20
Ik vind het echt schandelijk hoe met de veiligheid van renners wordt omgegaan. Denk eens terug aan het aanrijden van Johnny Hoogerland en de nasleep daarvan. Denk aan wat er onlangs gebeurde in de Tour met Fuglsang en Hesjedal. Het paaltje van Stetina is al geregeld genoemd.

Het lijkt me de hoogste tijd dat de renners en hun ploegen zelf gaan opstaan tegen dit soort incidenten. De UCI zou het moeten doen, maar die is alleen maar met zichzelf bezig en de machtsstrijd met de ASO, dus die doet het niet, evenmin als de ASO zelf (what's in a name).

Dus renners, organiseer je, en beslis per wedstrijd:
Geen veiligheidsprotocol = Niet rijden
Geen door de renners(vakbond) goedgekeurd parcours = Niet rijden
Maar dan wel consequent, en met allen, anders word je tegen elkaar uitgespeeld.

En de commerciële belangen dan? Je moet er een keer doorheen, totdat de zaken eindelijk eens duidelijk liggen. Uiteindelijk zijn het de renners die de wedstrijd maken, niet de organisatoren.
02-08-2015 12:21
Dat de aanrijding schandalig is, daar zal iedereen het wel over eens zijn. De reacties vanuit BMC maken echter niet bepaald effectief gebruik van de sympathie die dat voorval zou kunnen opleveren.
02-08-2015 12:22
Het youtubefilmpje van de valpartij van Van Avermaet is inmiddels al 8 miljard keer bekeken dus ik denk dat het met met die miljoenen aan publiciteit wel goed zit.
02-08-2015 12:24
@ vlek:
inderdaad. de arrogantie druipt er van af, maar natuurlijk moet BMC stappen ondernemen. overigens had van Avermaet nog geen 2 seconden voorsprong.
02-08-2015 12:27
Op het filmpje zie ik Yates al komen zit maar 50 meter tussen, terwijl ik hoorde dat het laatste gerapporteerde verschil tussen de twee 15s was. als ik dan denk aan de beelden even later en hoe hard Yates dan gaat en met welk gemak en GvA hier zie slingeren had Yates GvA voor de top gepakt en achter gelaten.

BMC is kampioen overdrijven en dit ongeluk had echt overal kunnen gebeuren, wat dat betreft had hij bij dat geval van Stetina meer gelijk over serieuze nalatigheid.
02-08-2015 12:30
Natuurlijk is het schandalig wat er gebeurd is, maar BMC is fors aan het overdrijven. Wel moet de UCI eens met de organisatoren om tafel gaan zitten om de veiligheid van de renners beter te waarborgen.
02-08-2015 12:31
Yates is goed uit de Tour gekomen, dat is duidelijk. Van Avermaet is na twee weken Tour er uit gestapt en was ook in zeer goede doen, en heeft meer rust gehad. Ergens logisch dat hij dan zeer goed voor de dag kan komen hier.
Hij had een gat, of een beginnend gat gezien de beelden. Wat Yates daar heeft gedaan, kan Greg zéker, en indien niet alleen weg, dan maar samen. Dan klopt hij hem wel in de sprint.
Gilbert kan ook in dit geval tweede zijn geworden als iedereen die er tussen bengelt ook zou zijn gegrepen zoals gisteren. Won tamelijk overtuigend van Valverde, wat veel belooft voor het najaar.
Zij die er niet zo zeker van zijn dat GVA zou hebben gewonnen...met wat boerenverstand kan je je wel inbeelden dat de kans zo'n 95% zou zijn geweest.
Het is hoe dan ook een schande, al reden ze een of andere onbekende Kazach in het publiek.
Het moest een een NLer zijn en er zou wel weer anders gesproken worden hier. Jullie gunnen het Greg echt niet he?
02-08-2015 12:32
BMC heeft gelijk, al is dit bericht wat vreemd (als het juist is vertaald). Als Gesink dit overkomt, ligt wf idd plat. Dat is dan ook wel weer logisch op een nederlandse site.

Wanneer later in het jaar Astana in de Vuelta domineert en er geen nederlander hoog staat, wordt je hier weer plat gebombardeerd met dopinginsinuaties. Man, wat was ik blij met het goede presteren van Gesink en Mollema in de Tour! Dat scheelde een hoop ergernis.
02-08-2015 12:33
@Wakkie
Ik ben niet 'jullie'. Ik gun het Greg wel. Ik gun het iedereen die op een faire manier aan de wedstrijd wil deelnemen.
02-08-2015 12:34
Fout van de organisatie was om publiek toe te laten op de smalle weg van de Bordako Tontorra; op de Keutenberg tijdens AGR zijn toeschouwers al jaren niet meer welkom en in de afgelopen Tour was er op de Lacets de Montvernier ook geen sterveling te zien. Zonder publiek had die motard wat meer ruimte gehad en had dit betreurenswaardig accident niet plaatsgevonden.
02-08-2015 12:40
Het probleem is wat mij betreft vooral dat er tegenwoordig voor elke groep renner 10 motoren rijden. Ik snap dat er 3 of 4 nodig zijn om de koers thuis te brengen en in de gaten te houden, maar wat hebben die andere 6 dan voor functie? en als het dan niet eens lukt om de beelden uit te zenden zijn de motoren al helemaal nutteloos.
02-08-2015 12:43
[quote]Als Gesink dit overkomt, ligt wf idd plat. Dat is dan ook wel weer logisch op een nederlandse site.[/quote]
Uiteraard, maar wat is het punt van die vaststelling? Het is niet overdreven om te stellen dat er dan veel meer mensen op deze site zouden reageren op het incident, aangezien ze meer hebben met Gesink dan met Van Avermaet. Het oordeel zou echter niet veranderen neem ik aan en de aanrijding zou nog steeds 'schandalig' en 'belachelijk' genoemd worden. Tegelijkertijd zou er meer gesproken worden over de vreemde reactie van de ploegleiding. Daar zijn we hier ook wel goed in.

De reservefiets van Rick Zabel had trouwens ook minstens dertig reacties opgeleverd wanneer het een Bianchi was geweest.
02-08-2015 12:53
MaxvanHeeswijk, je hebt een paradox verstopt in jouw post van 12.33 uur.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine