Bjarne Riis geeft ‘dom’ Visma | Lease a Bike er van langs: “Ze doen bijna alles fout”
Titelverdediger Tadej Pogacar gaat na acht etappes aan de leiding in de Tour de France, maar de Sloveen werd in de eerste week wel onder druk gezet door concurrent Visma | Lease a Bike. De Nederlandse ploeg probeert de koers zo hard mogelijk te maken, maar Bjarne Riis begrijpt hier niks van. De oud-Tourwinnaar spaart de formatie niet in zijn analyse voor BT.
De voormalig wielrenner en ploegleider was na de door Ben Healy gewonnen etappe naar Vire-Normandie van afgelopen donderdag zeer kritisch op de geel-zwarte brigade van zijn landgenoot en kopman Jonas Vingegaard. “Ze doen naar mijn mening niet veel goed in deze Tour. Ze doen bijna alles fout. Ze koersen gewoonweg te dom”, houdt de inmiddels 61-jarige Riis zich niet in.
“Het slaat nergens op”
“Ik probeer de koerswijze van Visma | Lease a Bike te begrijpen, maar wat ze daadwerkelijk willen bereiken, is voor mij nog steeds een raadsel. Ze reden echt slecht. Het is gewoon niet slim om zo agressief te koersen, als je over een renner beschikt die in staat is om de Tour te winnen. Het slaat nergens op om vanaf kilometer nul zo aanvallend te rijden, terwijl het hele peloton wil aanvallen.”

Riis is ook kritisch op Wout van Aert – foto: Cor Vos
Riis haalt vervolgens het rijden van Wout van Aert aan. Dit is volgens de Deen exemplarisch voor het gedrag van Visma | Lease a Bike in deze Ronde van Frankrijk. “Hij rijdt er als een kip zonder kop vandoor, in plaats van te wachten op de juiste vlucht. Een man met zijn ervaring en klasse zou dat moeten kunnen. Hij reed zichzelf volledig over de kop en eindigde als 117e in de rit, op bijna twintig minuten van Ben Healy. Goed gedaan, Wout”, klinkt het cynisch.
Pogacar lacht in zijn vuistje
Dit speelt gele trui Pogacar alleen maar in de kaart, zo is Riis van mening. “Pogacar had alles volledig onder controle. Ik denk dat hij stiekem toch wel zat te lachen om Visma | Lease a Bike. Het maakt ook helemaal niet uit dat Simon Yates voorop reed. Tadej hoeft zich alleen maar te richten op Jonas. Visma | Lease a Bike moet zich echt gaan focussen op strategisch rijden, zodat Jonas de verloren tijd nog kan goedmaken.”
“Mijn advies? Gebruik je verstand en spaar je krachten tot de ritten waar je een voordeel hebt, de etappes die niet zijn gemaakt voor de explosieve Pogacar. Je moet in deze fase van de Tour slim koersen. Spaar je krachten en gebruik het om Pogacar straks in de bergen te isoleren, of door mensen vooruit te sturen. Je kunt als ploeg nog zo sterk zijn, als je niet slim koerst, heb je er weinig aan.”
Ze reden altijd goed gegroepeerd en zowel Jorgenson als de Deen kwamen nooit in de problemen. Dit terwijl UAE bijvoorbeeld het vaak vooral van een verbluffende Wellens moest hebben en meesterknecht Almeida al een breukje heeft opgelopen.
Laat ons wel wezen: in deze tricky eerste week was het vooral zaak voor Vingegaard om er heelhuids door te komen. Enkel in de tijdrit was het minder, maar dat ligt dan niet aan de ploegtactiek.
Zijn geliefkoosde terrein komt nog. Daar is Pogacar natuurlijk ook top, maar Vingegaard is een klimmer. Geen klassiek renner.
‘Ze doen bijna alles fout’ klinkt dan raar, want als team de koers in handen nemen is net precies wat ze moeten doen om Vingegaard te beschermen in het gedrum. Ja, dat kost wat krachten. Maar daar hebben ze ook de ploeg voor mee. En beter wat inspanningen leveren dan al een minuut of 4 in het krijt te staan voor de eerste berg nog moet beginnen.
De enige ploeg die onnodig krachten heeft verbruikt is Vlab. En ook Vingegaard heeft dat gedaan door vaak alleen naar voren te rijden in het peloton. De tijdrit was natuurlijk niet goed dus alles moet in de bergritten gebeuren.
Denk dat VLab Pogacar en UAE de 1e week onder druk wilde zetten door agressief en aanvallend te koersen. 'Zo van wat hebben we nu aan onze fiets hangen'. Of de beste verdediging is de aanval.
Iig, kijken hoe Pogacar en UAE reageren en of het iets oplevert.
Feit is, dat het niets heeft opgeleverd. UAE en Pogacar hoefden alleen maar te volgen. En vervolgens te counteren. Resultaat, VLab staat achter.
Wat betreft Van Aert heeft Riis gewoon een punt. Almeida is een aderlating, maar niet dankzij VLab. Nervaez btw ook zeer sterk.
Overigens Attenoje, het argument van Bjarne heeft gelijk, want hij Bjarne was een tactisch goede ploegleider, (waaruit blijkt dat overigens? Heeft weinig tactische hoogstandjes uitgehaald voor zover ik weet) is best komisch in deze context.
Vlab heeft afgelopen Giro nog bewezen dat ze tactisch sterk zijn, evenals in 2 vorige Tours, dus volgens jouw logica hebben die ook mooi gelijk met hun huidige tactiek! ;-)
En technisch gezien heeft Vingegaard wel 12 seconden verloren in de ritten in lijn.
Waar het om gaat: Visma zit agressief te koersen op momenten dat het peloton zelf al agressief koerst.
Wat Riis dus zeg: op die momenten maakt het gedrag van het peloton Pogacar (en alle anderen) al moe en hoeft Visma niet er een schepje bovenop te doen wat vooral de eigen renners in het rood laat rijden.
Spaar de eigen renners als het peloton toch al op hol is geslagen en gebruik de opgespaarde energie om die in te zetten op de momenten dat het er toe doet.
De aanval van Wout die zo lang duurde was tactisch niet heel sterk, maar om dan (zoals in dit artikel gebeurt) te doen alsof het dan nog uitmaakt dat Wout op 20 minuten ipv bv. 2 minuten eindigt is ook heel raar, want dat laat juist zien dat die op gegeven moment besloot energie te gaan sparen.
Ps: In de reacties hieronder zijn er nog duidelijk genoeg mensen die denken dat het het beste is om tot etappe 18 en 19 niks te doen als VLAB, en dan proberen toe te slaan, dus
Daarnaast redelijk makkelijk als Pogi straks de tour wint kan hij zeggen: Zie je nu wel.
Zelden kunnen betrappen op strategische meesterzetten, veel van zijn team draaide om de individuele kracht van de renner.