Bjarne Riis geeft ‘dom’ Visma | Lease a Bike er van langs: “Ze doen bijna alles fout”
foto: Cor Vos
zondag 13 juli 2025 om 08:50

Bjarne Riis geeft ‘dom’ Visma | Lease a Bike er van langs: “Ze doen bijna alles fout”

Titelverdediger Tadej Pogacar gaat na acht etappes aan de leiding in de Tour de France, maar de Sloveen werd in de eerste week wel onder druk gezet door concurrent Visma | Lease a Bike. De Nederlandse ploeg probeert de koers zo hard mogelijk te maken, maar Bjarne Riis begrijpt hier niks van. De oud-Tourwinnaar spaart de formatie niet in zijn analyse voor BT.

De voormalig wielrenner en ploegleider was na de door Ben Healy gewonnen etappe naar Vire-Normandie van afgelopen donderdag zeer kritisch op de geel-zwarte brigade van zijn landgenoot en kopman Jonas Vingegaard. “Ze doen naar mijn mening niet veel goed in deze Tour. Ze doen bijna alles fout. Ze koersen gewoonweg te dom”, houdt de inmiddels 61-jarige Riis zich niet in.

“Het slaat nergens op”
“Ik probeer de koerswijze van Visma | Lease a Bike te begrijpen, maar wat ze daadwerkelijk willen bereiken, is voor mij nog steeds een raadsel. Ze reden echt slecht. Het is gewoon niet slim om zo agressief te koersen, als je over een renner beschikt die in staat is om de Tour te winnen. Het slaat nergens op om vanaf kilometer nul zo aanvallend te rijden, terwijl het hele peloton wil aanvallen.”

Riis is ook kritisch op Wout van Aert – foto: Cor Vos

Riis haalt vervolgens het rijden van Wout van Aert aan. Dit is volgens de Deen exemplarisch voor het gedrag van Visma | Lease a Bike in deze Ronde van Frankrijk. “Hij rijdt er als een kip zonder kop vandoor, in plaats van te wachten op de juiste vlucht. Een man met zijn ervaring en klasse zou dat moeten kunnen. Hij reed zichzelf volledig over de kop en eindigde als 117e in de rit, op bijna twintig minuten van Ben Healy. Goed gedaan, Wout”, klinkt het cynisch.

Pogacar lacht in zijn vuistje
Dit speelt gele trui Pogacar alleen maar in de kaart, zo is Riis van mening. “Pogacar had alles volledig onder controle. Ik denk dat hij stiekem toch wel zat te lachen om Visma | Lease a Bike. Het maakt ook helemaal niet uit dat Simon Yates voorop reed. Tadej hoeft zich alleen maar te richten op Jonas. Visma | Lease a Bike moet zich echt gaan focussen op strategisch rijden, zodat Jonas de verloren tijd nog kan goedmaken.”

“Mijn advies? Gebruik je verstand en spaar je krachten tot de ritten waar je een voordeel hebt, de etappes die niet zijn gemaakt voor de explosieve Pogacar. Je moet in deze fase van de Tour slim koersen. Spaar je krachten en gebruik het om Pogacar straks in de bergen te isoleren, of door mensen vooruit te sturen. Je kunt als ploeg nog zo sterk zijn, als je niet slim koerst, heb je er weinig aan.”


Shirt for OIC AK
RIDE Magazine
62 Reacties
13-07-2025 09:03
Verbaast me niets. Bjarne was indertijd één van die ploegleiders die als makke lammetjes achter de skytrain aanreden zonder ze ook maar een strobreedte in de weg te leggen.
    13-07-2025 10:15
    Als Visma wint was het dan wel een goede taktiek? En dat zegt iemand die aan de doping zat. Dat was pas dom Bjarne...
13-07-2025 09:16
Het zal niet allemaal slim zijn wat Visma doet maar met niks doen heb je zo in zo geen kans Pogi te kraken.
    13-07-2025 13:00
    Ah, begrijp het : wat VLab doet kost minder energie dan dat het UAE kost. Das een logische redenering. Zo van we gaan lekkur op kop beuken met UAE int wiel. Snapt het nu.
13-07-2025 09:34
Ik vind dat Visma het collectief net goed gedaan heeft tot dusver. Pogacar is de beste klassieke renner van het peloton en toch heeft hij in al die ritten buiten wat boni nergens tijd gepakt op Vingegaard.

Ze reden altijd goed gegroepeerd en zowel Jorgenson als de Deen kwamen nooit in de problemen. Dit terwijl UAE bijvoorbeeld het vaak vooral van een verbluffende Wellens moest hebben en meesterknecht Almeida al een breukje heeft opgelopen.

Laat ons wel wezen: in deze tricky eerste week was het vooral zaak voor Vingegaard om er heelhuids door te komen. Enkel in de tijdrit was het minder, maar dat ligt dan niet aan de ploegtactiek.

Zijn geliefkoosde terrein komt nog. Daar is Pogacar natuurlijk ook top, maar Vingegaard is een klimmer. Geen klassiek renner.

‘Ze doen bijna alles fout’ klinkt dan raar, want als team de koers in handen nemen is net precies wat ze moeten doen om Vingegaard te beschermen in het gedrum. Ja, dat kost wat krachten. Maar daar hebben ze ook de ploeg voor mee. En beter wat inspanningen leveren dan al een minuut of 4 in het krijt te staan voor de eerste berg nog moet beginnen.
    13-07-2025 11:21
    Ze koersen al een hele week zonder serieuze valpartijen, dat is in het verleden wel anders geweest. Kuss en Yates hebben zich nog amper ingespannen, alles leunt op Victor en Tiesj.
    13-07-2025 12:29
    En op Affini.
13-07-2025 09:44
Ach, het is altijd makkelijker hakken op wat er 'slecht' gaat tov 'haalbare' oplossingen bedenken. Zie ook het populisme in de politiek. Aangezien Visma minimaal 1 tour vanuit underdog positie met Vingegaard heeft gewonnen geef ik ze het voordeel van de twijfel. Ongeacht de uitkomst hrb ik dagelijks meer kijkplezier dan in de skytrain tijd
13-07-2025 09:02
Den Bjarne was als ploegleider een goede tacticus dus ga ik hierin mee.
De enige ploeg die onnodig krachten heeft verbruikt is Vlab. En ook Vingegaard heeft dat gedaan door vaak alleen naar voren te rijden in het peloton. De tijdrit was natuurlijk niet goed dus alles moet in de bergritten gebeuren.
    13-07-2025 09:52
    @Attenoje UAE reageert alleen maar op Visma-LaB. De overige ploegen interesseert ze niet. Als Visma-LaB niet aanvallend had gereden, had UAE nog niets hoeven te doen. Wellens geeft zelfs aan dat het voor UAE lastig is om alles in de gaten te houden als ze maar bijven demarreren.
    13-07-2025 11:23
    @Attenoje Bij UAE zijn ze er gewoon niet gerust op door het rijden van Visma-LaB. Ze zijn bang voor hetzelfde scenario als in de Giro. Ook toen dachten ze fluitend de Giro te winnen. Het liep alleen anders door het tactisch vernuft van Visma-LaB.
    13-07-2025 12:35
    Eens met Attenoie.
    Denk dat VLab Pogacar en UAE de 1e week onder druk wilde zetten door agressief en aanvallend te koersen. 'Zo van wat hebben we nu aan onze fiets hangen'. Of de beste verdediging is de aanval.
    Iig, kijken hoe Pogacar en UAE reageren en of het iets oplevert.
    Feit is, dat het niets heeft opgeleverd. UAE en Pogacar hoefden alleen maar te volgen. En vervolgens te counteren. Resultaat, VLab staat achter.
    Wat betreft Van Aert heeft Riis gewoon een punt. Almeida is een aderlating, maar niet dankzij VLab. Nervaez btw ook zeer sterk.
    13-07-2025 14:34
    Pietspeed heb je al berekent wat de effecten zijn van de acties van VLAB in deze eerste week op de vermoeidheid van Pogi en zijn knechten in week 3? Zo nee, kun je helemaal niet weten of ze voor of achter staan. Qua tijd wel, maar dat hebben we vaker gezien, en is dus absoluut geen goede graadmeter voor de eindwinst.

    Overigens Attenoje, het argument van Bjarne heeft gelijk, want hij Bjarne was een tactisch goede ploegleider, (waaruit blijkt dat overigens? Heeft weinig tactische hoogstandjes uitgehaald voor zover ik weet) is best komisch in deze context.
    Vlab heeft afgelopen Giro nog bewezen dat ze tactisch sterk zijn, evenals in 2 vorige Tours, dus volgens jouw logica hebben die ook mooi gelijk met hun huidige tactiek! ;-)
13-07-2025 09:19
TVL heeft in etappes in lijn geen tijd verloren en is tot nu toe schadevrij. Dat is slim, meneer Riis!
    13-07-2025 14:25
    Schadevrij rijden is niet echt iets wat je aan slim zijn kunt toerekenen, daar komt ook een flinke factor geluk bij kijken.
    En technisch gezien heeft Vingegaard wel 12 seconden verloren in de ritten in lijn.
    13-07-2025 15:12
    Ik begreep altijd dat veel vallen geen pech was? Andersom is het wel geluk dus?
13-07-2025 09:26
Ik zeg het liever niet, want het gaat toch over een mens, maar het is denk ik heel goed voor anderen dat deze man geen ploeg meer aanstuurt.
13-07-2025 10:00
Mooi dat Bjarne het ook niet begrijpt
13-07-2025 09:51
En mocht Pogacar onverwacht toch kraken na drie weken beukwerk van Visma-LAB, dan roept hij dat hij dit altijd al voorspeld had.
    13-07-2025 12:05
    En je hebt ook het scenario dat Pogacar in week drie kraakt, maar Vingegaard geen hulp meer heeft aan bijv. Yates (zinloos mee in etappe 6) omdat hij al opgesoupeerd is in de eerste 16 dagen. Dat laatste is namelijk de discussie die Riis aanzwengelt.
    13-07-2025 12:46
    Yates en Kuss hebben nog nauwelijks inspanningen geleverd. Waarom zouden die twee in de derde week dan opeens opgesoupeerd zijn?
13-07-2025 09:54
Het gaat trouwens niet om het afmatten van Pogacar, maar om het afmatten van de ploeg
    13-07-2025 10:06
    Idd vind het raar dat iemand als riis dat niet inziet
    13-07-2025 11:03
    Inderdaad.Het gaat erom welke ploeg het sterkst is in de laatste week en dat Pogi alleen komt te zitten zodat Visma om de beurt Pogi kunnen aanvallen met zoals Primoz en Jonas deden. Maar het zijn allemaal theoriën. We moeten het afwachten dat maakt het ook zo spannend.
13-07-2025 10:12
Wat een tactisch vernuft: wachten tot het moment dat je beter zou moeten zijn (wanneer dat ook mag zijn met Tadej) en dan win je het. Ik had beter verwacht van Riss. TVL heeft geen alternatief behalve de gegarandeerde slachtbank.
13-07-2025 10:57
Oneens, je mogelijke winst ligt in ausdauer , niet in wachtwachtpoef, gezien ook de irritatie bij UAE gaat het goed
13-07-2025 09:38
Is Vlab bashen nu populair geworden .....ofzo
13-07-2025 09:55
Laten we na afgelopen giro de ploegleiding van VLAB even het voordeel van de twijfel geven tov van UAE. VLAB heeft er de afgelopen dagen gewoon voor gezorgd dat Pogi in het geel rijdt met bijbehorende verplichtingen. Hadden zij rustig aan gedaan in die rit die Healy wint, dan had
    13-07-2025 09:55
    ... dan had Mathieu misschien wel 2 minuten gepakt en nu nog in het geel gereden.
13-07-2025 12:12
Ik vind de opties van de poll nogal eenzijdig. Vraag is niet alleen of afmatting van Pogacar/UAE de juiste tactiek is, maar ook of die momenteel efficient wordt toegepast, maar die optie is er niet.
13-07-2025 12:02
Vrijwel iedereen is het er over eens dat de koers hard maken en Pogacar uitputten een strategie is die misschien kan lonen in de 3e week.
Waar het om gaat: Visma zit agressief te koersen op momenten dat het peloton zelf al agressief koerst.
Wat Riis dus zeg: op die momenten maakt het gedrag van het peloton Pogacar (en alle anderen) al moe en hoeft Visma niet er een schepje bovenop te doen wat vooral de eigen renners in het rood laat rijden.
Spaar de eigen renners als het peloton toch al op hol is geslagen en gebruik de opgespaarde energie om die in te zetten op de momenten dat het er toe doet.
    13-07-2025 14:23
    Zit wat in Pananche, maar er kwam van de week ook kritiek op de aanval van Jorgensen die Pogacar vervolgens zelf moest terughalen. Juist toen de koers al hard gemaakt was door andere renners, waardoor Pogacar heel even alleen kwam, deed Visma er nog een klein schepje bovenop, zodat Pogacar ook een extra inspanning moest leveren. Dat lijkt me juist tactisch sterk. Maar nee, dan hoor je bv. Boogerd klagen dat Visma te lang door blijft gaan met aanvallen en de kopgroep niet weg wil laten rijden, terwijl het daar natuurlijk helemaal niet om ging.

    De aanval van Wout die zo lang duurde was tactisch niet heel sterk, maar om dan (zoals in dit artikel gebeurt) te doen alsof het dan nog uitmaakt dat Wout op 20 minuten ipv bv. 2 minuten eindigt is ook heel raar, want dat laat juist zien dat die op gegeven moment besloot energie te gaan sparen.

    Ps: In de reacties hieronder zijn er nog duidelijk genoeg mensen die denken dat het het beste is om tot etappe 18 en 19 niks te doen als VLAB, en dan proberen toe te slaan, dus
13-07-2025 11:03
Riis moet zwijgen, want kon zelf met een hematocriet van 60 % ocharme slechts 1 Tour winnen. Dan doe je toch wel heel veel fout :-)
13-07-2025 09:57
In de rit die Healey won was UAE toch niet handig bezig? Waarom geen grotere groep laten wegrijden die voor het AK geen risico vormen? Een ploegmaat vooruit in die rit had weinig voordeel in de finale. Ze zorgden er zelf voor dat het lang duurde door te achtervolgen en daarmee ook grotere namen gingen meespringen.
13-07-2025 12:33
Nog een geluk dat het Lance Armstrong niet was die het zei, anders stonden hier al -tig reacties in de zin van:"jij moet je kop houden, zondaar/Dat die überhaupt nog zijn mening mag geven, enz..."
13-07-2025 12:48
Bjarne is van het oude wielrennen dus vandaar dat hij waarschijnlijk wegloopt met de 'taktiek' van UAE en niet met die van Visma. Ik quote een andere renner: "We shall see what happens, huh?!" Het feit dat ook Tadej als vanouds met zijn krachten smijt daar hoor ik Riis niet over.
13-07-2025 14:03
Zeker niet per se een Visma fanboy maar als er 1 ploeg tot in de puntjes uitgedachte tactieken heeft zijn hun het wel. UAE bijvoorbeeld heeft 3 tactieken: is A. de benen van Pogi, B. de Benen van pogi, C. de benen van Pogi

Daarnaast redelijk makkelijk als Pogi straks de tour wint kan hij zeggen: Zie je nu wel.
13-07-2025 14:43
Riis, de man die op tactiek (als ploegleider) 1 tour wist te winnen (Sastre) en 1 tour wist te verliezen (2006, waar ze zowel Landis als Pereiro Sio lieten rijden zonder te achtervolgen).
Zelden kunnen betrappen op strategische meesterzetten, veel van zijn team draaide om de individuele kracht van de renner.
13-07-2025 09:24
Aan de meet worden de prijzen verdeeld
13-07-2025 10:53
Kleuterflits..
13-07-2025 11:40
Het brein achter de successen van Jumbo-Visma was Zeeman. Nu hij vertrokken is zie je duidelijk dat de ploeg minder is geworden. Het ziet er ook allemaal rommeliger uit. Eerlijk gezegd denk ik dat ze geen kans maken om het Pogacar lastig te maken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine