Bizarre valpartijen in slotkilometer Tour of Oman
foto: screenshot
zondag 9 februari 2025 om 12:23

Bizarre valpartijen in slotkilometer Tour of Oman

Louis Vervaeke zal op de finishfoto later zien dat het chaos in het aanstormende peloton achter hem was. In de laatste 300 meter vonden er namelijk twee grote valpartijen plaats in het peloton.

De eerste valpartij vond achterin het peloton plaats, de tweede juist in volle sprint. Bij die tweede val werd de rest van het peloton gebarricadeerd, waardoor alleen de eerste zeven renners achter Vervaeke er nog door konden.

Van de gebarricadeerden kwam Adam Yates als eerste over de meet met een achterstand van zeven seconden. Hij, en de rest van peloton, zal dezelfde tijd krijgen als nummer twee Valentin Paret-Peintre.

RIDE Magazine
20 Reacties
09-02-2025 12:47
Waarom zouden Yates, en de rest van het peloton, dezelfde tijd krijgen als Paret-Peintre? Volgens het routeboek is deze etappe niet aangemerkt als een verwachte massasprint, dus geldt de 3-kilometerregel niet.
    09-02-2025 12:54
    Oké, ze zijn weer lekker consequent. De betrokkenen hebben inderdaad dezelfde tijd als de rest van de groep gekregen.
    09-02-2025 13:15
    Voor zover ik weet maakt het niet uit of het een verwachte massasprint is voor die regel. Sowieso is het vanaf dit jaar ook 5 kilometer in plaats van 3
    09-02-2025 13:27
    Je snapt zelf toch ook wel dat dit perfect volgens we geest van die regel is afgehandeld?
    09-02-2025 14:21
    @Yannick gelukkig heeft de jury nog de mogelijkheid om de gevallenen in dezelfde tijd te zetten. Ik snap echt niet dat er wielerfans zijn die het hier niet mee eens zijn
    09-02-2025 19:52
    Wielrennen moet in mijn beleving zo min mogelijk worden beïnvloed worden door jurry besluiten, ben je er niet bij dan is dat jammer dan.
    09-02-2025 19:54
    Staan die twee Muppets al klaar met hun hersenspinsels ?
09-02-2025 13:46
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil….

Het maakt echt niet meer uit wat de omstandigheden zijn, een manier om elkaar overhoop te knallen vinden ze toch… het grootste probleem van de sport aan het worden…
    09-02-2025 14:39
    Er zal inderdaad introspectie nodig zijn bij organisatoren, ploegen, UCI én renners.
    09-02-2025 16:58
    Wat een flagrante onzin. Renners zitten in een klassieke tegenstelling tussen algemeen bekang (veiligheid) en risico's nemen om zelf resultaat te pakken. Daar kun je nog zoveel introspectie tegenaan gooien, met teveel introspectie rijdt je achteraan en win je niet. Dat kun je renners nauwelijks verwijten, of het heeft iig geen zin want het veranderd de situatie niet. Het enige dat renners zou helpen, is duidelijk gevaarlijke handelingen consequent bestraffen ook als het niet tot valpartijen lijdt. Dan is de prikkel om risico's te nemen namelijk minder want het leidt nooit tot resultaat.
    09-02-2025 18:09
    Dus jouw punt is eigenlijk "als ze zich niet als onverantwoorde gekken gedragen tegenover mekaar, dan winnen ze niet" en je vindt het dan niet nodig (sterker nog, je vindt het onzin) om daar als renners eens over te reflecteren? (Verbeter me gerust indien ik je verkeerd begrijp, het is soms moeilijk om rond de dt en ei/ij-fouten te lezen).

    Gewoon ter info: jij zou tegen 100km/h door de bebouwde kom kunnen knallen met de wagen (want anders ben je later op jouw bestemming) maar doet dit niet omdat er strenge straffen op staan?
09-02-2025 13:29
Schandalig van de wedstrijdorganisatie dat dit kon gebeuren, morgen is er een staking aangekondigd.
    09-02-2025 15:33
    De weg was breed genoeg om een Parijs-Roubaix chicane aan te leggen op 400m voor de streep. De organisatie gaat hier inderdaad zwaar in de fout. Het zou me verwonderen dat ze morgen nog starten.
09-02-2025 12:37
Namen van gesneuvelden?
    09-02-2025 12:59
    Inmiddels in de uitslag te zien wie op achterstand er toch op 2 sec is gezet.
    09-02-2025 13:26
    Thanks, mannetje of 7.
09-02-2025 13:10
Dit lijkt op de Roglic regel uit TdF die hier is toegepast.
    09-02-2025 13:26
    Totaal niet te vergelijken…
09-02-2025 13:14
Hoe krijgen ze het voor elkaar zou je zeggen? Kleine groep, rechte baan...

Misschien toch gewoon eens wat lijnen op de weg spuiten in de laatste 200 meter. Dan kun je zien wie er grof van zijn lijn af wijkt zonder rekening te houden met mensen die er naast zitten.
09-02-2025 17:10
Zo bruusk van je lijn afwijken in de laatste 150 meter doen ze zelfs in een dorpsrondje niet. Schorsen die handel.
“Sprinten in rechte lijn” schalt er overal waar je rijdt door de speakers.
Hang er dan ook vooral consequenties aan vast wanneer je dit niet doet.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine