woensdag 27 maart 2024 om 19:10

Aike Visbeek over schade bij hard gevallen Biniam Girmay: “Hij kon nauwelijks meer praten”

Video Biniam Girmay was een van de slachtoffers van de massale val in Dwars door Vlaanderen. De Eritreeër heeft geen breuken opgelopen, heeft zijn ploeg inmiddels laten weten via sociale media, maar was er aanvankelijk wel slecht aan toe. Dat vertelde Aike Visbeek van Intermarché-Wanty voor de camera van WielerFlits.

“De eerste scan heeft uitgewezen dat hij geen fractuur heeft”, aldus Visbeek. “Maar we moeten even kijken, want hij heeft wel echt een klap op zijn ribben gehad. Hij is wel hard gevallen. Het lijkt mee te vallen, maar het is nu belangrijk hoe die ribben reageren de komende dagen. We blijven hoop houden voor de Ronde van Vlaanderen. Het is fifty-fifty, denk ik.”

“Eén grote ellende”
Visbeek was snel ter plaatse na de val en zag de verschrikking. “Het was één grote ellende. Ze vielen écht hard allemaal. Vijf, zes renners lagen er echt slecht bij. Bini kon nauwelijks praten, ik denk dat hij op een stuur gevallen is. Het was hetzelfde als in de Ronde van Vlaanderen van vorig jaar, eenzelfde soort valpartij. Met zeventig, tachtig per uur, over een heel brede weg naar een klim toe. We hebben vandaag denk ik vier van zulke aanlopen gehad. Het is vragen om ellende.”

Vorig jaar was er enige kritiek op Intermarché-Wanty omdat ze hun kopman Girmay niet opstelden in Dwars door Vlaanderen. “Nu doen we dat wel. Maar als het parcours zo blijft, ga je volgend jaar niet dezelfde risico’s nemen. Het is vier keer een massasprint aan tachtig kilometer per uur voor één zo’n klimmetje. Dat verhoogt gewoon de risico’s. Ik denk dat je zulke aanlopen er zoveel mogelijk uit moet halen. In de Tour de France van 2021 hadden we zo’n zelfde brede weg, met tachtig, negentig kilometer in het uur, in een dorpje, met nog vijf kilometer te gaan. Het is vragen om problemen dan.”

Gevaarlijke aanlopen
De afdaling richting de Kanarieberg, de plaats waar de valpartij gebeurde, zit dit jaar niet meer in de Ronde van Vlaanderen. “Ik ben blij dat ze het daar aangepast hebben, maar ik denk dat we ook in Dwars door Vlaanderen en voor die Vlaamse koersen zulke aanlopen moeten vermijden. Ik denk dat je het daarmee een stuk veiliger maakt.”

“Ik heb zo niet in mijn hoofd zitten welke aanlopen dat zijn naast deze aanloop naar de Kanarieberg, maar in feite alle grote drie- of vierbaanswegen die afdalen naar zo’n klim toe. Dat is echt wel gevaarlijk. Als het anderhalve baan is, valt het nog wel mee, want dan zit iedereen in positie.”

RIDE Magazine
13 Reacties
27-03-2024 19:30
Kan iemand uitleggen waarom dus een vierbaansweg gevaarlijk is als tweebaans? In principe ligt dit toch aan de renners zelf? Ruimte is er genoeg
    27-03-2024 19:35
    Met meer ruimte manoeuvreren ze meer, op een lint minder. Dan krijg je zo’n compact, bol pelotonnetje waar je met een leuke move heel rap nog posities goedmaken kan.
    27-03-2024 19:37
    Hoe smaller de weg, des te meer rijden ze achter elkaar en kun je naar links/rechts uitwijken. Door de ruimte op een 4baans weg kan het op een bolletje. Uitwijken wordt moeilijker en kans op valpartijen groter. Daarnaast liggen er ook nog meer renners bij.
    Tenslot, kleine wegen met kronkelige afdalingen halen de snelheod eruit. Een 4baansweg is meestal recht naar beneden
    27-03-2024 21:13
    Je heb het goed uitgelegd
27-03-2024 19:33
Sta natuurlijk mooi als stuurman aan wal, maar zou deze jongen na zo'n klap toch echt de Ronde niet laten rijden.

Dit soort klappen kunnen een carriere breken. Van Bini of van een van die andere ongelukkigen.

Het lijkt me al een hele prestatie mocht hij er in Roubaix staan.
27-03-2024 19:45
Toch ook een hele lelijke klap voor Bini, de Ronde halen moet nu geen doel meer zijn op zich. Hij was sowieso nog wat zoekende dan kunnen ze misschien beter met hem mikken op de Brabantse Pijl.
27-03-2024 19:56
Kan het een optie zijn om een soort ‘funnel’ te creëren, met aangepaste dranghekken zodat ze de bereidbare weg langzaam versmalt tot de gewenste breedte? Bij de Hotond en de andere hellingen dan.
27-03-2024 19:35
Schade? Het is een mens hoor, geen brommer of een auto.
27-03-2024 19:47
En dan de benen stil houden op de klimmetjes. Wat heb ik daar een hekel aan.
27-03-2024 21:25
Als je zo als Girmay twee jaar na elkaar zo zwaar valt in dezelfde afdaling gaat dit toch wel serieuze sporen nalaten. Verleden jaar zorgde het ervoor dat zijn seizoen zo goed als om zeep was. De vraag is nog maar of het dit jaar ook die richting uitgaat. Misschien zijn de fysieke sporen dit jaar minder, maar mentaal gezien moet het toch een serieuze klap zijn ...
    28-03-2024 11:01
    Mja. Als een renner 2j op rij valt op dezelfde weg (en niet op dezelfde plek zoals jij zegt Marcus) dan kan ik begrijpen dat zijn omgeving daar niet vrolijk van wordt. Maar laat ons toch even de kalmte proberen te bewaren en even uit te zoeken. Misschien gaat het verstand het dan weer gaan halen ipv de emotie. Immers, de kanarieberg, en dus die nu vogelvrij verklaarde aanloop ernaartoe zt niet enkel in DDV en de RVV, maar ook al sedert mensenheugenis in de E3, ook KBK heeft daar al meermaals over getrokken in het verleden, net als bvb de Eneco Tour. Laat ons grofweg zeggen dat daar doorheen de jaren al een 75 tal keer een grote wielerwedstrijd is voorbij getrokken, maar omdat er nu (heel wellicht) toevallig 2j op rij een valpartij plaatsgevonden heeft, is het plots een schande dat er daar renners voorbij gestuurd worden...? Sorry maar dit slaat echt helemaal nergens op.
    28-03-2024 15:49
    @Velosol het gaat natuurlijk ook om wanneer in een koers je de Kanarieberg zet, met nog pakweg 120km is het gedrang minder dan bij nog 50km. In de Eneco gaat het om een meerdaagse wedstrijd, waarbij het koersgrdrag meestal gematigder is dan bij een eendaagse wedstrijd.
28-03-2024 07:56
Helaas gebeuren er te veel valpartijen maar ik zeg hoe gevaarlijke hoe beter lette de renners beter op tempo is lager en de renners mogen mekaar ook wel aanwijzingen geven dat er obstakels zijn enz. Ik zeg dat de renners strak moeten rijden al dat geslinger veroorzaakt ook val partijen en als iedereen denk dat ze te hard naar beneden gaan niet bij trappen rij met verstand.Hoe ze het ook oplossen er zullen altijd valpartijen zijn ook binnenkort weer bij de finish wordt te veel geslingerd niemand wordt er uit koers gehaald omdat de favoriete moet winnen.

Reacties zijn gesloten.