Biniam Girmay spreekt zich uit over zijn toekomst
Biniam Girmay hield zijn lippen aanvankelijk stijf op elkaar, maar heeft zich nu toch uitgesproken over zijn toekomst. De Eritreeër zal volgend jaar niet uitkomen voor de fusieploeg Lotto-Intermarché. Althans, voor de start van het EFGH Singapore Criterium liet hij weinig aan de verbeelding over.
“De kans dat ik zal blijven bij de ploeg, was aanvankelijk nog fifty-fifty. Maar nu weet ik bijna zeker dat dit niet het geval is”, geeft de sterke sprinter aan bij Cyclingnews. Intermarché-Wanty ontbreekt zoals verwacht op de voorlopige UCI-lijst met WorldTour-licentieaanvragen voor aankomend seizoen. Lotto leverde wel op tijd de benodigde documenten in. Het zou gaan om een gezamenlijke aanvraag van de twee Belgische ploegen.
Het ontbreken van de registratie van de Waalse ploeg betekent volgens het UCI-reglement dat renners vroegtijdig hun contract mogen beëindigen. Voor kopman Biniam Girmay lijkt de weg zodoende open te liggen voor een vertrek naar een nieuwe ploeg, al zegt het Belgische arbeidsrecht – waar zijn huidige contract onder valt – wat anders.
De rappe man wordt al enige tijd in verband gebracht met Premier-Tech. Er zou zelfs sprake zijn van een mondeling akkoord tussen beide partijen.
Nog geen duidelijkheid
In het interview met Cyclingnews schetst Girmay echter een ander beeld. “Het is niet het juiste moment om erover te praten, aangezien het niet alleen mijn beslissing is”, doelt hij op zijn nakende(?) vertrek bij Intermarché-Wanty.
“We praten nog steeds met een aantal goede ploegen, maar voorlopig blijft het bij praten, want ik kan niets doen zonder te weten wat mijn huidige team van plan is. Ik weet op dit moment ook niet of ik vrij ben om voor een andere ploeg te tekenen. Er is nog niets getekend, er staat nog niets op papier”, besluit Girmay.

Dat is dan ook niet de reden van de fusie. De twee ploegen konden los van elkaar simpelweg gewoon niet genoeg sponsorgeld inbrengen om op WT niveau mee te doen. De fusieploeg gaat straks ook niet in het linkerrijtje meedoen, want daar zijn de budgetten nog steeds een stuk hoger, maar op deze manier maken ze tenminste kans of lijfsbehoud.
De reden waarom ze door niet genoeg sponsorgeld niet mee konden doen in WT is natuurlijk het gebrek aan kwaliteit dat daar een rechtstreeks gevolg van is. Dus ja, natuurlijk wilden ze een kwaliteitsimpuls, want uiteindelijk is dat wat er nodig is om niet gewoon terug uit de WT te zakken na 2028.
Zou hij bij de fusieploeg blijven dan staat hij denk ik toch achter de Lie in de rij.
Die is namelijk flink beter geworden en ook nog eens Belg.
Plus ik denk dat er ook genoeg ploegen zijn die niet echt fan zijn van zijn fans, die nogal heel heftig kunnen reageren.
Als er voor Girmay inderdaad een afkoopsom betaald zou moeten worden kon dat een transfer nogwel eens in de weg gaan staan: hij lag nog wel voor even vast en niet tegen een misselijk salaris ook, dat gaat dan een beste afkoopsom worden. Het is maar zeer de vraag wie dat EN een riant salaris willen gaan neerleggen voor een renner die toch niet bepaald een sterk seizoen achter de rug heeft.