Biniam Girmay snelt in Surf Coast Classic naar eerste zege van 2024
foto: Cor Vos
donderdag 25 januari 2024 om 07:59

Biniam Girmay snelt in Surf Coast Classic naar eerste zege van 2024

Biniam Girmay heeft zijn eerste overwinning van 2024 al beet. De Eritreeër van Intermarché-Wanty won donderdag de tweede editie van de Surf Coast Classic. Girmay bleek in deze 1.1-koers de snelste in de sprint, voor Elia Viviani en Corbin Strong.

Heel wat renners die aan de start stonden van de Tour Down Under, maakten zich donderdag op voor een nieuwe wedstrijd op Australische bodem. In de tweede uitgave van de Surf Coast Classic (1.1) werd er gezocht naar een opvolger van Sam Bennett, die in 2020 de eerste editie op zijn naam wist te schrijven. In de drie daaropvolgende jaren ging de wedstrijd niet door vanwege de coronapandemie, maar van uitstel kwam dit keer geen afstel.

De deelnemers konden zich met andere woorden opmaken voor een koers van net geen 160 kilometer. In Lorne werd het startsein gegeven, terwijl de finishstreep was gelegen in Torquay. De organisatie had tussen deze twee plekken een parcours uitgetekend langs de Australische zuidkust, al was de omloop niet al te uitdagend. Een sprint met een omvangrijke groep, stond dan ook in de sterren geschreven.

Bauke Mollema reed zeker geen anonieme wedstrijd – foto: Cor Vos

Mollema kiest voor de aanval
Vijf renners lieten zich niet zomaar naar de sprintslachtbank leiden en trokken dan ook de stoute schoenen aan. Bauke Mollema, Natnael Tesfatsion (beiden Lidl-Trek), Jonas Rutsch (EF Education-EasyPost), William Eaves (ARA Skip Capital) en Zac Marriage (Team BridgeLane) sloegen de handen ineen en vormden zo de vlucht van de dag. Een dappere poging, maar wel eentje die stierf in schoonheid.

De vroege ontsnapping hield nog wel vrij lang stand, maar Mollema, Tesfatsion en Rutsch werden – als laatste overlevers van deze vlucht – met nog goed vier kilometer te gaan weer bij de lurven gegrepen. Het was vervolgens uitkijken naar een sprint. De meeste ogen waren gericht op Caleb Ewan, Elia Viviani en Biniam Girmay. Ewan kon zich uiteindelijk niet mengen in de strijd om de zege, Viviani en Girmay des te meer.

In het peloton knapt Israel-Premier Tech het vuile werk op – foto: Cor Vos

Viviani versus Girmay
Viviani kwam er met enkele machtige lendenrukken goed uit en leek even op weg naar de overwinning, maar de ervaren Italiaan werd in extremis toch nog voorbijgestoken door Girmay. De sprinttroef van Intermarché-Wanty bleek over de beste timing te beschikken en snelde zo naar zijn eerste zege van 2024, nadat hij in de Tour Down Under nog genoegen moest nemen met enkele ereplaatsen.

Viviani werd tweede, de van ziekte herstelde Corbin Strong kwam als derde over de streep. De Belg Milan Fretin – die uitkomt voor het Franse Cofidis – en Laurence Pithie (Groupama-FDJ) vervolledigden de top-5. Met Piet Allegaert (8e) finishte er nog een Belg bij de eerste tien.

RIDE Magazine
10 Reacties
25-01-2024 09:07
Goed nieuws.

Ik zou hem, net zoals Pedersen (die het al ís) De Lie en Philipsen, er graag bij zien komen als snelle bedreiger voor de toprenners in het voorjaar. Brengt lekker veel extra stress en tactiek mee.
    25-01-2024 09:21
    Weer helemaal mee eens en wat het extra mooi maakt is dat ze er alle vier niet vies van zijn mee te gaan koersen als het nodig is. Zo zijn ze echt multi inzetbaar als dreiging van achteren uit én als actor in attractieve koersen. Meerwaardes!
    25-01-2024 09:44
    Girmay staat toch juist wel bekend als een sleper?
    25-01-2024 09:49
    Girmay heeft inderdaad een stevig stigma van sleper opgelegd gekregen met het eens leep in de luren leggen van een hyperactieve MvdP in de giro. Echter rijdt hij nog niet lang genoeg rond om zoiets te verdienen en moet nog maar blijken in hoeverre hij er eentje is. Als voorbeeld kreeg Pedersen eenzelfde stigma opgedrongen in zijn jonge jaren en nuilt daar nu niemand meer over.

    Dat gezegd hebbende: snelle mannen zoals in mijn eerdere post genoemd moeten natuurlijk altijd een beetje slepen, duhuh, daarom zijn het ook sluwe snelle mannen natuurlijk.
    25-01-2024 12:54
    Van De Lie ben ik zeker dat hij dit zal worden in elke klassieker in de nabije toekomst (RVV, PR en strade als hij daar al start komen nog te vroeg dit seizoen denk ik), Philipsen moet het mijns inziens meer hebben van de klassiekers zonder teveel steile puisten maar dat kan mogelijks nog veranderen. Girmay zou volgens mij ook een bedreiging kunnen zijn in elke vlaamsachtige klassieker buiten PR maar dan moet het toch beter dan vorig seizoen, afwachten dus. Bij Pedersen is het eigenlijk ook meer niet dan wel, heel regelmatig is die niet in de klassiekers vind ik, en als er al eens een uitspatting is dan is dat vaak vanuit een anticiperende rol.
    25-01-2024 13:41
    Het aantal renners waar Van Aert tweede achter kan eindigen neemt elk jaar toe.

    Hoop dat hij dit jaar in elk geval één keer goud pakt in een echt grote race - Vlaanderen, Roubaix, Parijs of Zurich - anders zal het narratief rond hem pijnlijker worden dan hij verdient.
    25-01-2024 17:23
    Nou ja, gun dit Girmay gewoon enorm. Hij had dit nodig.

    Ga er maar aan staan, op jonge leeftijd uit het verre warme Afrika in Europa komen om te koersen. Familie ver weg. Onbekenden die je van die rare gefrituurde aardappelen geven met één of andere smerige gele substantie erop goed om de ketting mee te smeren. Het enigste wat vergelijkbaar met thuis is dat je die stengels met je handen mag eten maar voor de rest moet je met verket, mes en lepel eten, ook nog zoiets.
25-01-2024 08:08
Hopelijk helpt een (kleine) overwinning als deze om weer in de winning mood te komen!
25-01-2024 08:31
Geweldig, de kop is er weer af nadat hij in de Tour Down Under ook al liet zien dat het met de conditie en snelheid wel goed zit. Hopelijk vertrokken voor een echt topjaar!
25-01-2024 11:32
Sinds 2021 is de Jayco Herald Sun Tour (Aus) niet meer verreden en staat ie toch in PTM lijst, dan is deze 1.1 koers een fijne opvolger om op Australische bodem toch nog een extra koers te hebben naast de TDU en de Cadel Evens GORR.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine