zaterdag 15 juli 2023 om 08:00

‘Berg van Lance Armstrong biedt Jonas Vingegaard kansen’

Video Welgeteld 450 meter duurde de krachtsexplosie van Tadej Pogacar op de Grand Colombier. Het leverde hem net als op de Puy de Dôme acht seconden tijdwinst op ten opzichte van Jonas Vingegaard. Maar het secondespel lijkt vanaf nu voorbij met de Alpen in zicht. Hoe liggen de kaarten nu op tafel? Dat en meer in een gloednieuwe WielerFlits Update.


Spoorboekje
00:04 Intro
00:28 Wat hebben we gezien op de Grand Colombier?
01:50 UAE maakt een betere indruk dan Jumbo-Visma
05:57 De grote angst voor de bonificatieseconden
07:30 De grootheid die Michal Kwiatkowski is
09:27 INEOS Grenadiers groeit in de ronde: wat kunnen zij?
12:22 Maxim Van Gils heeft een prachtige naam
14:15 We gaan de Alpen in!
14:37 ‘Mister Joux Plane’, het respect van Lance Armstrong 1
15:22 Een monsterrit op komst: opnieuw oorlog voor vlucht én klassement
16:39 Belangrijke afdaling: wie kan dat beter, Pogacar of Vingegaard?
17:43 In welke Alpenrit valt de beslissing?

Waar Jumbo-VIsma donderdag het initiatief in handen nam, was het UAE Emirates dat in de rit naar de top van de Grand Colombier het commando voerde. De vluchters zouden uiteindelijk strijden om de dagzege, maar UAE-kopman Pogacar pakte wel opnieuw bonificatieseconden. De vrees van Jumbo-Visma kwam daarmee uit. “Tot op heden is het echt een secondespel en doen de beide kemphanen niet voor elkaar onder”, onderstreept Raymond. “Alleen op de Marie Blanc toonde Pogacar een moment van zwakte, maar een dag later beet hij meteen van zich af.”

“De vrees voor die bonificatieseconden is ook niet ongegrond”, merkt Youri op. “Pogacar pakte tot op heden dertig bonificatieseconden, tegenover elf voor Vingegaard. Dat verschil is nog niet groot, maar we zijn ook pas halverwege. Als je dit hypothetisch verdubbelt, zou het aan het einde van de Tour een minuut ten opzichte van 22 seconden zijn. Dat is het verschil in een grote ronde best aanzienlijk.” Waarbij Maxim toevoegt: “Ze waren ook opnieuw tevreden. Behoudens die ene rit naar Cauterets, zijn ze tot nu toe steeds tevreden. Terwijl ze wel steeds opnieuw verlies lijden.”

Zaterdag wacht er een loodzware Alpenrit met drie cols van de eerste categorie en eentje van de buitencategorie. Die laatste is de Joux Plane, waarna er een afdaling volgt naar Morzine. “De Joux Plane was de minst favoriete klim van Lance Armstrong”, herinnert Raymond zich. “Dat is echt een verschrikkelijke col. Maar wel eentje waar Vingegaard normaal gesproken in het voordeel is ten opzichte van Pogacar.” Daar moet Jumbo-Visma een slag slaan, denkt Youri. “Ze moeten uit hun hok komen, want dit is een rit waarvan ze denken dat Vingegaard beter is dan Pogacar.”

En verder…
Bespreken de mannen de daalcapaciteiten van Pogacar en Vingegaard, analyseren ze de sterkte van zowel Jumbo-Visma als UAE Emirates en wat kan INEOS Grenadiers nog? Met Carlos Rodríguez en Tom Pidcock hebben ze nog twee mannen die hoog in het klassement staan, terwijl ritwinnaar Michal Kwiatkowski en ook Jonathan Castroviejo een goede indruk maken. Niemand verwacht ze, maar juist daarin schuilt het gevaar. Voorts komen ook Dylan van Baarle en Matxin Fernández (sportief directeur UAE Emirates) in de show aan het woord. Dat en meer kijk en hoor je in de WielerFlits Update!


Ook te beluisteren als podcast in je favoriete app, of gewoon hieronder via WielerFlits.

iTunes
Spotify
RSS-feed

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
22 Reacties
15-07-2023 08:05
Goed dat de video niet automatisch begint te spelen. Nu nog hetzelfde op de hoofdpagina, waar helemaal onderaan de stille terreur verder gaat.
14-07-2023 23:56
In de afdaling van de Joux Plane wist Stephen Roche in 1987 een verrassende aanval op Pedro Delgado te plaatsen en zo'n 20 sec te pakken. Mede daardoor pakte hij toen de Tourzege. Was toen ook een epische tweestrijd.
    15-07-2023 08:01
    Als 7-jarig ukkie was ik grote fan van Pedro Delgado (voor die naam alleen al) dus dat was toen hartverscheurend :-)
    15-07-2023 12:16
    Ik was dan weer meer gecharmeerd van Delgado’s ploeggenoot Angel Arroyo, die in 1983 op de Joux-Plane bolletjestruidrager Van Impe wist te verschalken en solo naar de zege in Morzine kon afstevenen. In tegenstelling tot Perico kon Arroyo het niet helemaal waarmaken en deemsterde weg in de tweede helft jaren 80.
    Arroyo maakte op mij zo’n indruk omdat ik via hem voor het eerst werd geconfronteerd met het fenomeen ‘daalkunst’. De stijl die Arroyo introduceerde was uit het zadel, met holle rug en de kont omhoog, en het hoofd licht naar achteren gebogen met de kin over het stuur. De handen rustten op het stuur, de ellebogen zoveel mogelijk richting de lendenen. Is redelijk wat jaar in de mode geweest in het peloton.
14-07-2023 23:03
Armstrong had hier ook gewoon een slecht moment in 2000 omdat die gans de dag achter kamikaze pantani aan moest, die nadien op 18 minuten binnen kwam dacht ik. Ik weet dus niet of het aan de berg of aan de omstandigheden lag toen.
    15-07-2023 09:42
    Ja,met doping ga je vliegen.
14-07-2023 23:15
VerdubbelT

De Joux Plane berg van vele "helden" ja. Armstrong z'n inzinking, Landis z'n huzarenstuk, Pantani z'n beklimming in 97 (of sprint, die beelden zijn geweldig, guidon onderaan, grote plateau en en danseuse tot boven, om dan in de afdaling met z'n buik op z'n zadel te gaan liggen) en Carlo Tonon die in de afdaling op een wielertoerist botste, gehandicapt uit de coma ontwaakte en later zelfmoord zou plegen.
    15-07-2023 00:13
    Kende het tragische lot niet van Carlo Tonon. Bedankt @Cochise om dit uit de vergetelheid te ontrukken.
    15-07-2023 11:18
    Armstrong,Lamdis en Pantani. Dan heb je ook gelijk 3 zondaar doping gebruikers. Ik begrijp niet dat aan deze personen nog aandacht wordt besteed terwijl zij zoveel schade hebben berokkend aan de wielersport.
    15-07-2023 12:14
    Goed punt, laten we vanaf nu enkel nog spreken over het wielrennen na 2010 en doen alsof de sport voordien niet bestond. Als we alle dopingzondaars, euh zondaar doping gebruikers, doodzwijgen kunnen we helaas niet veel meer vertellen.
    15-07-2023 13:03
    Precies, laten we dan ook nooit en te nimmer meer over Joop Zoetemelk en Eddy Merckx praten aangezien beiden ook minstens drie keer betrapt zijn op doping…
14-07-2023 23:26
De berg waar Peter Winnen Johan van de Velde loste, episch!!
15-07-2023 01:41
Ik blijf me verbazen over Youri zijn bijdrage en kennis, die hij deelt in wielerflits update. Het is geen journalistieke inbreng maar zijn eigen mening en totaal niet onderbouwd. Daarnaast blijkt dat de werkelijkheid vaak anders is. Ik luister juist naar de update wielerflits om de verhalen van en over de koers te horen. ( zie dit eens als opbouwende kritiek, voordat mijn reactie direct weer verwijderd wordt )
    15-07-2023 09:17
    Dank voor de goed onderbouwde kritiek.
    15-07-2023 09:34
    ‘Jij hebt niet onderbouwd!’
    ‘Jij hebt zelluf niet onderbouwd’
    ‘Ja, maar jij begon met niet onderbouwen’
    ‘Ja, maar jij hebt meer niet onderbouwd’
14-07-2023 22:55
Wat te denken van de berg van Thijs Zonneveld?
15-07-2023 13:31
Onbegrijpelijk dat deze topwielerjournalist namen van dopingzondaars en leugenaars als Armstrong blijft noemen als referentie. Ja, de Joux Plane is een rotklim.
15-07-2023 18:25
Helemaal eens Bert, het zou verboden moeten zijn om de naam van die Amerikaan nog een keer te noemen, zelfs niet, of ook niet, door ex Mart Smeets
15-07-2023 18:27
Weten jullie het nog, ……aan de voet van de berg, ja ja daar gaat hij, tik tik tik tik en niemand kan volgen, Smeets is alles vergeten
15-07-2023 12:17
Niets wijst erop dat er nog een etappe gaat komen waar Pogacar de mindere zal zijn.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine