Belgian Cycling: “Berichtgeving afgelasting Belgische koersen voorbarig”
Zdeněk Štybar zal zijn titel niet kunnen verdedigen in de E3 BinckBank Classic -foto: Cor Vos (archief)
donderdag 12 maart 2020 om 14:33

Belgian Cycling: “Berichtgeving afgelasting Belgische koersen voorbarig”

Update Ben Weyts – de Vlaamse minister van Sport – heeft aangekondigd dat alle sportmanifestaties in Vlaanderen tot 31 maart worden afgelast vanwege het coronavirus. Dit zou voor de wielerwereld betekenen dat onder meer de E3 BinckBank Classic en Gent-Wevelgem niet doorgaan, al doet Guy Vermeiren van Belgian Cycling dit af als ‘voorbarig.’

De minister van Sport hield vanmiddag een crisisoverleg met de Pro League, de Koninklijke Belgische Voetbalbond, Voetbal Vlaanderen, Cycling Vlaanderen, de Vlaamse Sportfederatie, de Gymnastiekfederatie en Sport Vlaanderen. Weyts en de verschillende sportfederaties hebben beslist om tot zeker 31 maart alle publieksevenementen te schrappen.

Deze beslissing zal gelden voor zowel indoor- als outdoorevenementen. “Gelet op de verdere verspreiding van het coronavirus en op de huidige inzichten en aanbevelingen van gezondheidsdeskundigen, wil de sportwereld uitdrukkelijk en proactief haar maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen”, zo luidt het in een verklaring.

De sportwereld neemt deze drastische beslissing om een verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen.” “Het is de grote kracht van sport dat het veel mensen samenbrengt. Maar die kracht wordt een kwetsbaarheid, wanneer een virus zich verspreidt waar grote groepen samenkomen”, delen de sportorganisaties mee.

Wat met de Ronde van Vlaanderen
“Dit was geen makkelijke beslissing, maar het kan niet anders.” Het betekent concreet dat Nokere Koerse, de Bredene Koksijde Classic, Dwars door de Westhoek, de Driedaagse Brugge-De Panne, de E3 BinckBank Classic en Gent-Wevelgem niet zullen doorgaan op de geplande data.

Het is nog niet bekend of de Ronde van Vlaanderen (zondag 5 april) zal worden verreden, aangezien de overheid heeft besloten om alle sportmanifestaties in maart te schrappen. Eerder werden in Italië al Strade Bianche, Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo geannuleerd, terwijl er ook steeds meer koersen in Frankrijk en Portugal niet doorgaan.


Update 16.00 uur

Guy Vermeiren – de persverantwoordelijke van Belgian Cycling – laat weten dat er nog geen definitieve beslissing is genomen wat betreft het afgelasten van Belgische wedstrijden in de maand maart. “De berichtgeving dat alle koersen zijn afgelast is voorbarig en klopt nog niet.”

“We wachten op de federale regering die vanavond met een nood- en interventieplan komt om de knoop door te hakken. Het gaat op dit moment nog wel door, maar ik spreek met twee woorden. Op dit moment is alles afgelast wat betreft Cycling Vlaanderen, maar niet wat betreft Belgian Cycling.”

De Belgische wielerbond voert op dit moment overleg over de toekomst van de aankomende profkoersen. De federatie kijkt of de wedstrijden al dan niet kunnen doorgaan. “We wachten op het noodplan van de regering. Eerder neemt Belgian Cycling geen maatregelen”, aldus Vermeiren.

RIDE Magazine
91 Reacties
12-03-2020 14:36
Logisch...
12-03-2020 14:36
België ≠ Vlaanderen.
    12-03-2020 14:38
    Klopt helaas helemaal
12-03-2020 14:38
En wat daarna blijft een grote vraag natuurlijk. RVV en DDV zouden misschien wel kunnen doorgaan dan? Het zal vooral afwachten worden. Welke renner kan zich nog motiveren moest er toch nog gereden worden? Moeilijk hoor...
    12-03-2020 15:01
    'Tot zeker 31 maart'
    Kans lijkt me groot dat dat verlengd gaat worden
12-03-2020 14:39
Begrijpelijk maar ontzettend jammer.
12-03-2020 14:39
Gewoon alle voorjaarskoersen met Zwift rijden dan maar?
12-03-2020 14:42
Zo jammer, maar misschien wel het enige juiste besluit.
Vrees dat er zeker tot de zomer een streep zal gaan door alle koeren en alle andere sporten.
12-03-2020 14:48
Kom dr maar in Fred...
    12-03-2020 15:01
    Tja, je kan nu toch nog moeilijk zeggen dat ie overdrijft, die Fred? Ik acht de kans groter dat de Giro niet doorgaat dan dat ie wel plaats vindt. Dit is nog maar het begin, zit er dik in dat deze maatregelen worden verlengd: RvV, PR, LBL...
12-03-2020 14:59
Meer dan terecht

Lezen jullie mee ASO?
12-03-2020 15:02
Met dit besluit zou je toch denken dat Parijs-Nice ook stopgezet moet worden.
Die rijden zelfs dichter naar de haard in N. Italie toe.
In Nederland vanmiddag ook crisisoverleg.
Misschien wel alle scholen dicht.
Ik denk ook dat je dit niet per geval moet doen. Maar collectief.
Wat stelt Nederland nou eigenlijk voor als werelddeel. En dan gaan ze bijvoorbeeld alleen maar N. Brabant dichtgooien. Een 12e deel . Waar slaat dat op denk ik dan.
    12-03-2020 15:11
    Vind het ook vreemd dat in brabant niet gevoetbald mag worden, maar nac of nec(geen voetballiefhebber) tegen cambuur mag gewoon gespeeld worden in friesland met de brabantse fans..
    12-03-2020 15:19
    Helemaal mee eens. Als er nu toch maatregelen genomen moeten worden dan maar ook meteen goede. Hier in Noorwegen gaan bijvoorbeeld ook alle scholen dicht. Leuk is anders maar met pappen en nathouden bereik je niet veel.
    12-03-2020 15:46
    Inmiddels axhterhaald; het hele voetbalprogramma staat in de ijskast.
    12-03-2020 15:47
    Ja, scholen en uni's dicht... vervolgens gaan alle studenten met elkaar in de stad of, nu waarschijnlijker, thuis met elkaar biertjes drinken. Dit zijn maatregelen die niet helpen. Bescherm alleen de ouderen en mensen in kritieke toestand, voor de rest zal niemand (op 1 dagje griep na) er last van hebben.
    12-03-2020 16:18
    Volvie Je hebt waarschijnlijk een indrukwekkende medische carriere achter de rug??
    12-03-2020 16:43
    @Emergo: correct.
12-03-2020 15:04
De organisatie van de Vuelta wrijft zich al in de handen, dat wordt een prachtspektakel.
12-03-2020 15:06
Als je een pandemie goed wil bestrijden zijn deze maatregelen helaas noodzakelijk. Overigens is het normale leven in China alweer bijna opgepakt, als je het goed doet kan je de pandemie in 1 a 2 maanden stilleggen.
    12-03-2020 16:02
    En ééntje die door de mazen glipt en het hele circus begint weer van voren af aan.
12-03-2020 15:10
Nee laat Parijs Nice aub doorgaan. Is de laatste koers van dit jaar.
    12-03-2020 17:21
    NEEN. Ik ben altijd erg pessimistisch geweest over Covid19. Maar in de zomer draait alles weer.

    Er tussenin hebben we wel een akelig dal...
12-03-2020 15:10
Bijzonder om te zien:
2 weken geleden was er weinig begrip, maar het lijkt alsof de publieke opinie toch is gekeerd...

Ik woon zelf in Italie. En ook daar is verrassend veel begrip voor de ontzettend ingrijpende maatregelen die zijn genomen. En dat gaat nog veel verder dan een stukje wielrennen of een potje voetbal.
    12-03-2020 15:31
    Ik heb zelf mijn mening ook bijgesteld. 2 weken geleden vond ik het allemaal nog fel overdreven voor een griepje. En mochten ze mij vooral 'mijn' koersen niet afpakken.
    Maar op basis van wat ik sindsdien van experts gelezen heb, kan ik wel begrip opbrengen voor de maatregelen.
12-03-2020 15:24
Wat een dwaze beslissing.
Die Weyts heeft alvast een dode op zijn geweten want ik spring zo dadelijk door het raam.
    12-03-2020 15:32
    Wel de rolluiken openen...…..(gratis tip)

    Vrees dat wielerseizoen 2020 compleet wordt geschrapt!
    12-03-2020 15:47
    @Gibi Ruim je wel zelf de troep op ??
12-03-2020 15:39
Begrip voor maatregelen ? Zoiets als het kalf verdronken is, dempt men de put.
Volgens mij is dit handelen geboren uit paniek, en om de gewone mensen te laten zien dat de overheid iets doet, maar in feite raakt het kant noch wal.
Gisteren een vol stadion gezien met Engelse en Spaanse supporters, waarbij die Spaanse supporters ook allemaal weer terug gereisd moeten hebben naar Spanje.

Laat evenementen gewoon doorgaan, zieke en zwakke mensen zullen daar toch niet zijn. De kans op besmetting is vermoedelijk zelfs kleiner als dat je in quarantaine zit.
    12-03-2020 15:45
    Jij snapt er echt helemaal niets van.
    12-03-2020 15:48
    Het bekende lied uit showroom: Bla, blalbla, bla etc.
    12-03-2020 15:49
    Ik snap het tegoed en daar heb ik geen man met de hamer voor nodig. Nooit blind vertrouwen op wat er door overheden allemaal beslist wordt.
    12-03-2020 15:49
    Misschien de parallel met Italie:
    Als daar vader en zoon naar het voetbal gaan, en ze komen terug thuis met het virus, dan komen ze daar in veel gevallen in huis bij opa of oma. Want die wonen vaak in huis bij 1 van de kinderen.
    Resultaat: vader en zoon hebben misschien wat koorts, keel en neusklachten. Maar hoe zit het met opa of oma; die overleeft het misschien niet. En dat allemaal door een potje voetbal (of een wielerwedstrijd)

    En dat is precies waarom deze maatregelen worden genomen. Niet voor de gezonde jonge mensen, maar juist voor deze hele kwetsbare groep.

    Snap je hem nu wel?
    12-03-2020 15:52
    Skylimit, je snapt er doodgewoon de ballen van en je maakt je hier wereldwijd hopeloos belachelijk met je kortzichtigheid.
    12-03-2020 16:11
    Zou zo’n aluhoedje nou ook tegen het virus werken?
    12-03-2020 16:32
    Weet iemand hoeveel doden er in 1 week in Nederland zijn gevallen in februari 2018 als gevolg van de Hollandse griep?
    En hoeveel in totaal in de winter van 2018?
    Hoeveel tekst hebben we daaraan besteed?
    De verwachting is dat ca. 10% van de mensen in Brabant al Corona heeft. De meesten overigens zonder symptomen.
    Wat wil je dan nog bereiken met al deze maatregelen?
    12-03-2020 16:33
    De antwoorden zijn overigens 500 in 1 week en 9000 in totaal.
    Nogmaals alleen in Nederland.
    Psychologisch zeer interessant waarom we daar geen of nauwelijks aandacht aan besteed hebben.
    12-03-2020 17:09
    De mortaliteit van dit coronavirus (als percentage van het aantal geinfecteerden) is een stuk hoger dan bij de griep. Wat ze proberen te bereiken is dat niet iedereen tegelijk een ziekenhuisbed nodig heeft. Kijk maar eens wat er in Italie aan de hand is. Meer informatie hier: https://www.flattenthecurve.com/#Yes_This_is_Bad. Ik raad vooral skylimit en Henk aan even een kijkje te nemen.
    12-03-2020 20:17
    De mortaliteit van Corona weten we helemaal niet.
    Als inderdaad 10% in Brabant besmet is dan ligt de mortaliteit van Corona stukken lager dan van een gewone griep.
    Natuurlijk zijn doden schrijnend. Ik nodig welles nietes uit het ziekbed van een stervende grieppatient te gaan bezoeken.
    Nogmaals vele malen meer doden door een gewone griep. Het verschil is dat we dat geaccepteerd hebben en Corona niet.
    Voorlopig vind ik 750.000 jaarlijkse doden aan de griep een stuk erger dan 4.000 Corona doden.
    12-03-2020 20:46
    @henk, wat je voor het gemak even vergeet is dat het totaal aantal doden bij een gewone griep over het hele griepseizoen gemeten is en corona voorlopig nog niet weg is.
    Ik weet ook niet welke ziekte nu erger is, maar afgaand op de verhalen over de manier waarop de gezondheidszorg in noord italie is overspoeld (en daarmee het tempo waarin corona zich verspreid) zegt toch wel wat over de impact die het virus heeft als je te laat probeert om de verspreiding af te remmen. Of is het een jaarlijks terugkerend gebeuren dat ziekenhuizen overspoelt worden en mensen toegang tot de zorg ontzegd wordt omdat ze te oud zijn of anderszins een lage levensverwachting hebben. Komt mij niet bekend voor, maar laat me graag overtuigen dat ik het verkeerd heb
    12-03-2020 21:00
    @Henk
    “De mortaliteit van Corona weten we helemaal niet.”

    Nou, met een rekenmachientje kom je al een heel eind.
    Cijfers zijn per regio verschillend, maar laten we Lombardije nemen tot 11 maart 17.00.
    Er waren 7280 besmettingen geconstateerd; daarvan zijn er 900 personen genezen, liggen er 4412 mensen in ziekenhuizen waarvan 560 op de IC, en zijn er 617 personen aan de gevolgen overleden. Kom je op een mortaliteit van bijna 8,5 %.
    In geheel Italië ligt de mortaliteit zo rond de 6,5 %. Dat is een stuk hoger dan dat van gewone griep.
    (bron: corriere della sera)
    12-03-2020 21:45
    @jacco
    Ik vind het een lastige. Eigenlijk zou je continue heel Nederland moeten testen/monitoren om de werkelijkheid in kaart te krijgen. De getallen die we her en der over ons heen krijgen gestrooid vind ik dan ook ontzettend moeilijk te duiden. Want wie testen ze? Is dat een selectieve groep of is het aselect? Als mijn buurvrouw het heeft, testen ze de buurman vast ook. Maar hoe zit het met die aardige man 3 straten verder en de pastoor drie dorpen verderop?

    En hoeveel mensen waren er bijvoorbeeld zonder Corona ook doodgegaan?
    12-03-2020 22:21
    @ProfrondeZevenbergen
    Het is inderdaad lastig die cijfers goed te duiden. Zo zal een land met een relatief groot ‘grijs’ bevolkingsdeel vermoedelijk een hogere mortaliteit hebben vergeleken met een land waar de gemiddelde leeftijd een stuk lager ligt.
    Wel denk ik dat je op basis van de cijfers een redelijk vergelijk kunt maken tussen het coronavirus en gewone influenzavirussen. Enige bezorgdheid is dan wel op z’n plaats.
    12-03-2020 23:28
    @Henk De mortaliteit van coronavirus weten we inderdaad niet, maar de schattingen zijn dat het tussen 0.5 en 4% ligt, wat een stuk hoger is dan de meeste griepepidemieen. Maakt verder ook niet uit welke "erger" is, het is sowieso de moeite waard om de impact van deze nieuwe ziekte te beperken. Ben het wel met je eens dat de ernst van de griep onderschat wordt en dat daar meer aandacht voor zou mogen zijn. Ik ben dokter en heb genoeg mensen aan vanalles en nog wat zien doodgaan, maar toch bedankt voor je uitnodiging.
12-03-2020 15:41
sporza houdt nog een slag om de arm omtrent de profkoersen

"Ook koersen afgelast?

Vooral in het wielrennen staan de komende weken mooie koersen op het programma. Nokere Koerse (18 maart), de Bredene Koksijde Classic (20 maart), de Driedaagse Brugge-De Panne (25 maart), de E3 BinckBank Classic (27 maart) en Gent-Wevelgem (29 maart) vormen een mooie aanloop naar de Ronde van Vlaanderen op zondag 5 april.

Momenteel is er topoverleg aan de gang over de profkoersen deze maand. De Belgische wielerbond Belgian Cycling bekijkt of de wedstrijden al dan niet kunnen doorgaan."
    12-03-2020 15:48
    Alle koersen (en zeker de profversies) in België zijn tot en met 31 maart afgelast!
    12-03-2020 15:52
    Klopt niet. Op dit moment gaan de profkoersen gewoon door. Amateur sporten worden allemaal afgelast tot einde maart
    12-03-2020 16:21
    Precies: ze zijn nog (nog) niet afgelast.
    12-03-2020 18:07
    In België is alles afgelast, maar in Vlaanderen, Brussel en Wallonië nog niet.
12-03-2020 15:48
De Vlaamse kasseikoersen eind oktober dan na de Ronde van Lombardije?
    12-03-2020 17:32
    Koersen die worden afgelast kunnen beter niet meer worden verreden in dit seizoen. Dan ben je meteen af van het moeizame zoeken naar alternatieve data. Volgend jaar beter.
    Overigens vind ik het ongelofelijk dat er nog steeds mensen zijn die maatregelen overbodig vinden (en dat alle wedstrijden door moeten gaan).
12-03-2020 15:48
Tja ..... hopen op hogere temperaturen en de tour evt.
Tot en met mei zie ik geen koers meer gereden worden sowieso
    12-03-2020 16:06
    Hogere temperaturen omdat virus daar niet tegen kan?
    12-03-2020 16:19
    Dat is een lulpraatje, want als het virus niet tegen hogere temperaturen kan, waarom is het dan in Spanje waar het al rond de 25 graden is in sommige delen. Als je koorts krijg, stijgt je temperatuur ook, dus dan moet het Coronavirus binnen 3 of 4 dagen je lichaam verlaten lijkt mij.
    12-03-2020 16:22
    Heeft hij van het Very Stable Genius Trump gehoord.
    12-03-2020 17:42
    @nickt : de meeste virussen hebben een seizoen waarin ze het meest voor komen. Het is helemaal geen gekke gedachte dat dit ook voor dit virus geldt. Alleen is er niemand die weet of dat ook voor corona op gaat. Met griep krijg je toch ook flinke koorts? En dat komt ook vooral in de winter voor.
    12-03-2020 18:09
    @nickdt
    Buiten het lichaam gaan virussen, en zeker coronavirussen, vrij snel kapot. Hoge temperaturen dragen daaraan bij. In het lichaam is dat een ander verhaal.
12-03-2020 15:51
Spijtig maar terechte beslissing en gelukkig snel genomen. Hier is ook alles afgelast zelfs bijeenkomsten van jeugdverenigingen. Hopelijk kan de benefiet op 25 april voor dde cross van Merksplas kolonie nog wel doorgaan anders hebben die dubbel pech ...
12-03-2020 15:54
Zoals gezegd profkoersen zijn op dit moment nog niet afgelast. Kan natuurlijk nog wel komen
12-03-2020 15:55
Goed besluit van de overheid in Nederland.
    12-03-2020 16:34
    Wel veel te laat besluit.
12-03-2020 15:59
Als ze nu alles aflassen kan de ronde op 5 april mss nog net. Goede beslissing!
    12-03-2020 16:13
    Nu je het er toch over hebt: is dat stadion van AZ eigenlijk al afgelast?
    12-03-2020 16:13
    Ik denk niet dat ze genoeg las-apparaten hebben...
    12-03-2020 16:24
    Jullie mogen niet zo bijdehand over het taalgebruik van reageerders doen; vinden ze niet leuk.
12-03-2020 16:15
Zou wel wat raar zijn Nokere Koers alleen voor junioren te schrappen en de rest laten doorgaan natuurlijk, dus je mag toch wel van uitgaan dat de koersen effectief zijn afgelast. IJdele hoop denk ik van Belgian Cycling.
    12-03-2020 16:35
    Inderdaad is dat een ijdele hoop. Beslissing van de overheid is gelukkig bepalend voor wat er in de maatschappij plaatsvindt.
    Behalve Rutte uit NL is niet zo bijster bijdehand lees ik. Hij is van mening dat basis- en MBO scholen in NL open moeten blijven, omdat anders de ouders thuis moeten blijven voor hun kinderen en daardoor, komt ie !, de ziekenhuizen, brandweer met politie hun werk niet meer kunnen doen. Haaaaaaaaaaaaaaaaaa !
12-03-2020 16:46
Kut.
12-03-2020 16:55
Flink Belgian Cycling...de prijs voor de achterlijkste reactie hebben ze met ruime voorsprong gewonnen...ga jullie nu schamen....

Reacties zijn gesloten.