Bauke Mollema: “Zelfs in Bessèges wordt gekoerst alsof we in de Tour zitten”

maandag 8 februari 2021 om 11:01
Bauke Mollema: “Zelfs in Bessèges wordt gekoerst alsof we in de Tour zitten”

Mollema besloot de slottijdrit in de Ster van Bessèges als zestiende - foto: Cor Vos

Bauke Mollema keerde afgelopen week terug in koers, nadat hij de Tour de France na een val met meerdere breuken vroegtijdig moest verlaten. Voor de Nederlandse renner, die geen rol speelde in het klassement, was de Ster van Bessèges vooral een goede test voor zijn vormpeil.

“Ik moest wennen weer in het peloton te zijn. Iedereen is gemotiveerd bij zo’n openingskoers, iedereen is nerveus. Renners nemen risico’s waardoor er veel is gevallen”, liet Mollema na de etappewedstrijd aan Trouw weten. Volgens de renner van Trek-Segafredo, die de slottijdrit in de Ster van Bessèges als zestiende besloot, is het een trend van de laatste jaren, die is versterkt door de huidige omstandigheden in de wereld.

“Het peloton is echt veranderd, heb ik het idee”, gaat Mollema verder. “Zelfs hier wordt gekoerst alsof we in de Tour zitten. Op vijftig kilometer van de finish is het al lastig om op te schuiven naar voren. Elke renner wil zich laten zien aan de ploeg. Voorheen was er vooral een strijd om de eerste plek, nu wordt dat ook gedaan om plek tien. Kansloze sprinters laten zien door hun complete ploeg naar voren rijden.”

Linkerpols
In koers had de Nederlandse klimmer weinig last meer van zijn linkerpols, die hij bij zijn val in de Tour brak. “Ik kan gewoon vanuit het zadel sprinten, dat is een goede graadmeter voor wielrenners”, zei hij. “Ik voel het af en toe als er kracht op komt te staan, maar in koers hoef ik de pols niet te ontlasten. Er zit nog een ijzeren plaatje met schroeven in mij arm, die gaan er na het seizoen uit.”

Dit artikel delen:

12 Reacties

antilek 8 februari 2021 om 12:04

Deed Mollema mee dan????

De Brigadier 8 februari 2021 om 12:08

“Ik word een dagje ouder.”

vincenzo 8 februari 2021 om 12:39

“Voorheen was er vooral een strijd om de eerste plek, nu wordt dat ook gedaan om plek tien. ” Hij doelt blijkbaar op Danny van Poppel.

Idske 8 februari 2021 om 12:59

Waarom die plaat eruit? Nodeloos gewicht?

Derierre de la course 8 februari 2021 om 15:59

Als je zonder kan is dat altijd beter. Het zit toch “in de weg”.

r525 8 februari 2021 om 13:00

Tja de sterrenverdeling riep vele vragen op, en dat blijkt ook wel terecht.

Arie den Blanken 8 februari 2021 om 13:12

Van dit soort organisaties mogen ze ook niet verwachten dat de veiligheids maatregelen van het niveau zijn als van een topwedstrijd. Daarom zouden zulke trainingskoersjes de renners en ploegen beter oppakken als een oefenwedstrijdje. Dat is in het kleine wereldje gemakkelijk af te spreken. Het hele profwegwielrennen is gewoon van het maken van afspraakjes en deals. Het zou ook al helpen dit soort kleine koersen niet rechtstreeks te brengen op TV.

Michelangelo 8 februari 2021 om 13:20

Snap dat helemaal Arie. Ineens een profpeloton met ambities in een klein koerske. Drie tourwinnaars aan de start, enkele wereldkampioenen, live op TV in heel veel plaatsen: dat heeft deze koers volgens mij nog nooit meegemaakt.

Renners maken de koers, en bepalen de veiligheid in belangrijke mate. Dat blijkt ook wel uit de getuigenis van Mollema. Maar je zou een kleine organisatie als deze ook wel helpen met enkele duidelijke richtlijnen over hekken, fotografen etc. En daar ligt toch ook een schone taak van de UCI….

Romāns Vainšteins 8 februari 2021 om 13:31

Het is gewoon als 20 gekgemaakte pitbulls in een kooi schoppen en dan sst, sst, rustig rustig! vanaf de zijkant toelispelen. Totaal nutteloos.

Niemand weet hoe vaak ze mogen aantreden dit seizoen dus iedere koers proberen ze de verantwoording om t3r1ngveel geld te krijgen voorveel te hard rondfietsen te kunnen binnenharken. Daar helpt geen zinnige ingeving ook maar iets aan.

Panasonic 9 februari 2021 om 10:30

Afspreken om er een oefenwedstrijdje van te maken? Dan kun je toch gewoon lekker gaan trainen in Lanzarote? Het is nu eenmaal wat het is: een wedstrijd. En wilt de één noodzakelijke kilometers malen zoals Geraint Thomas dan zie ik geen probleem. Willen andere renners als Ganna en Wellens rijden om te winnen? Ook geen probleem, eerder logisch zelfs. Beetje respect voor dit soort kleinere koersen mag immers wel. Gelukkig heeft de tv-wereld dit wel begrepen.
Met het vingertje zwaaien, wanneer dan iemand een tuimeling maakt is al te makkelijk. Wat Bessèges betreft, ook al treft de organisatie geen enkele schuld aan schuivers als die van Boasson Hagen, leek het wel alsof de hele wereld dat kleintje even over de bol wilde aaien om te zeggen hoe het moet. Heel denigrerend, nergens voor nodig.

Marveloke 8 februari 2021 om 13:16

Ik denk dat de coronacrisis ook meespeelt in dit onrustige koersgedrag. Bij elke renner is na vorig jaar het besef binnengedrongen dat het niet evident is om te kunnen blijven koersen, dus elk goed resultaat vroeg in het seizoen is dan weer mooi meegenomen