Tour 2016: Protest Trek-Segafredo niet gehonoreerd door wedstrijdjury
Foto: Sirotti
vrijdag 15 juli 2016 om 12:35

Tour 2016: Protest Trek-Segafredo niet gehonoreerd door wedstrijdjury

Bauke Mollema was vandaag onderdeel van een bizarre finale in de Tour de France. De Nederlander ging samen met Chris Froome onderuit, nadat Richie Porte tegen een motor was geklapt. “Dit slaat nergens op”, aldus de kopman van Trek-Segafredo tegenover de NOS.

“Er was geen plek daar”, stelt Mollema. “Het was super druk met mensen. Ik dacht eerder al: als dat maar goed gaat. Porte viel, Froome viel en ik ging er overheen. Ik heb geen idee wat er is gebeurd, iets met een motor. Bizar. Dit mag eigenlijk niet gebeuren.”

De Nederlander kwam als eerste klassementsrenner over de streep. “Ik voelde me echt goed vandaag. Ik merkte het al op de eerste klimmetjes. Op een gegeven moment dacht ik dat het nog wel twee, drie kilometer klimmen was, maar opeens waren we al boven. Toen dacht ik: ik voel me wel goed vandaag!”

Update 19:25
Bauke Mollema had in eerste instantie de tweede plaats in het klassement na de etappe, maar staat inmiddels vierde. Chris Froome (Sky) heeft dezelfde tijd gekregen als de Nederlander en later wipte ook Nairo Quintana over Mollema heen, nadat hij in de groep van Adam Yates (Orica-BikeExchange) werd gezet en daarmee zeven seconden won.

Mollema verbaast zich op Twitter over de gang van zaken. “Wat is er aan de hand? Het lijkt erop alsof iedereen tijdsbonussen krijgt”, schrijft hij. “Ik vraag me af wat er zou zijn gebeurd als ik de enige was die ten val komt.”

Update 15-7-16:
Het protest van Trek-Segafredo is door de wedstrijdjury niet gehonoreerd. De ploeg van Mollema schrijft op haar website ontevreden te zijn over de beslissing om Quintana een tijdsbonus te geven.

Na de beslissing van de jury dook onderstaand filmpje op.

RIDE Magazine
226 Reacties
14-07-2016 21:51
Morgen wraak met een goede tijdrit Bauke!
14-07-2016 21:53
Uiteraard krijgt Froome compensatie. Het is de gele trui, hét symbool van de Tour en de belangrijkste man in de hele karavaan. En zo'n symbool hoort gewoon onaantastbaar te zijn, en dan moet je op dergelijke momenten als organisatie/jury gewoon even paal en perk stellen en duidelijk maken dat je niet aan de leider moet sjorren. Anders is het hek van de dam.

Hoe ze de rest van de tijdsverschillen hebben opgelost is dan ietwat vreemd. Maar goed, ze moeten iets en in die drukte is het moeilijk om de finish te vervroegen vanwege lastig te tracken renners.
14-07-2016 21:53
Sinds vandaag (en eigenlijk sinds het incident met Yates) is wielrennen een jury-sport geworden. Helaas.
Beetje wrang ook voor alle renners in het verleden die met aan zekerheidgrenzende waarschijnlijkheid koersen hebben verloren door incidenten buiten hun schuld. Bv GvA in San Sebastián.
14-07-2016 22:09
Stop toch eens met dat gezever over van Avermaet, die lag 10 meter voor en de koers was zeker nog niet beslist.
14-07-2016 22:12
Plaggie, blijft in alle gevallen wrang. Zit wel een verschil in een grote ronde is en San Sebastián als eendagskoers. Bij een eendagskoers valt dit niet te herstellen/corrigeren.... en bij een grote(re) ronde is er meer mogelijk. Maar waar leg je als jury de scheidslijn. Ik vind de gevallen instortende laatste kilometerboog- en de stilstaande motor (en motor die fiets aan puin rijdt) overmacht....
14-07-2016 22:20
Schandalige beslissingen van de directie en jury. Ronduit onsportief gedrag van Froome deze tour (elleboogstoot in de Pyreneën, schandalige plaspauze vandaag en overtreden regels met loopactie). En beslissing om Quintana tijd te geven om hem zoet te houden ivm de bevoordeling van Froome. Lijkt wel of we 15 jaar terug in de tijd zijn, toen UCI en Tour-directie en US Postal er belang bij hadden elkaar de handen boven het hoofd te houden. Maar ondertussen zijn anderen de dupe (Mollema en de groep daarachter).
14-07-2016 22:27
Is er eigenlijk een officieel statement van ASO/UCI waarom ze die bonussen hebben gegeven? Met name die van Quintana.
14-07-2016 22:27
Toen ik de tweet van ene Lance Armstrong las, dacht ik: "heeft sky de uci geld aangeboden?"
Het is in het verleden al gebeurd en de uci-voorzitter komt uit Engelse stal.
14-07-2016 22:33
@John Bidon Prudhomme zei voor de tv dat alle renners die er last van hadden, gecompenseerd zijn en renners die geen last hadden niet. Helaas vroeg de verslaggever niet door naar Mollema...
14-07-2016 22:33
Ik ben heel erg benieuwd wat er gebeurd was als Bauke (1) niet vol door was gereden of (2) als hij ook op achterstand was binnen gekomen. Had waarschijnlijk nog meer spektakel opgeleverd.
14-07-2016 22:36
Knap interview van Bauke, ik zou enorm boos zijn geweest. Die staat er morgen!
14-07-2016 22:38
Klasse reactie van Bauke -NOS-. Zijn tweet ligt toch wat genuanceerder. Laat de renners maar spreken... En Bauke gaat nog een overwinning pakken deze tour!
14-07-2016 22:41
Ik zie nu een klassement staan waar Quintana als 4e wordt gegeven op 1:01!
14-07-2016 22:41
Bauke is gelukkig realistischer dan veel volgers.
14-07-2016 22:48
@Krypton, +1
14-07-2016 23:05
Schandalig besluit. Alles wat je onderweg tegenkomt hoort bij de koers.
Klasse justitie put sang.
14-07-2016 23:12
De tijden van de achterliggende groepjes zijn inderdaad redelijk raar, maar stel dat ze Mol nu echt 1.30 geven op Froome, en Mol wint de Tour met 15 seconden voor (ik weet het, het is maar een verhaal), wat moet Chris Froome dan zeggen? "Ik verloor de Tour omdat een neutrale motor plots remde waardoor ik viel, waarna een andere neutrale motor mijn fiets naar de vaantjes hielp." Dit is geen voortrekkerij van de gele trui, dit is gewoon het logische verstand van de jury.
14-07-2016 23:13
De Tourorganisatie heeft zojuist alsnog Frankrijk tot winnaar van het EK uitgeroepen.
14-07-2016 23:15
@flashke, dat is wel hoe de jury tot nog toe altijd is omgegaan met dergelijke ongevallen. Bovendien krijg je nu ook de situatie dat als Quintana straks met 5 secondes voorsprong op Mollema eindigt dat je een scheve situatie hebt. En het kromste vind ik nog wel dat Mollema volle bak naar de streep is gereden, en dat Porte en Froome daar het meeste voordeel uit halen. Waarom wordt iedereen gecompenseerd behalve Mollema?!
14-07-2016 23:17
@janjanssen

Mogen we het dan hebben over Contador in 2011?

Klassejustitie.

Die kerel deelt ellebogen uit. Doet het peloton inhouden om te plassen. Ontzegt Bodnar de zege gisteren.

En wordt niet gestraft voor lopen zonder fiets. Porte kreeg 2 minuten straf voor t krijgen van een wiel!

Nu ja, wat baten kaars en bril...
14-07-2016 23:20
Als er sprake van is dat "de Gele trui" wordt bevoordeeld, doen de renners daar vrolijk aan mee..
Twee helpers van Froome gaan onderuit, hij moet z.g. plassen en iedereen houdt de benen stil.
Wat een tenenkrommende wanvertoning!
14-07-2016 23:23
Goeie reactie van Bauke. Hij voelt zich benadeeld, maar gaat er ook geen punt van maken. De tour gaat verder.
14-07-2016 23:24
@mrsjaakbraak een situatie zoals vandaag, waar je als renner op zo'n manier tijd verliest, waar je niets aan kunt doen, maar die te wijten is aan de eigen staff van de tour (en toeschouwers) viel in mijn geheugen niet echt vaak voor. (Yates kreeg ook terecht tijd na een organisatorisch probleem).

Alhoewel nu ik dit schrijf, was er geen renner die buiten tijd aankwam enkele jaren geleden omdat een seingever hem de verkeerde kant uitstuurde? Die mocht ook gewoon verder rijden. Organisatorische fouten moeten niet de last van een renner worden.

Je punt met Quintana begrijp ik wel, maar een oplossing voor deze situatie is niet gemakkelijk (waarmee ik niet wil zeggen dat ik met de huidige oplossing akkoord ga).
14-07-2016 23:29
Froome hadden ze uit koers moeten halen. Nadat 'n motorrijder zijn frame middendoor reed moest hij lopen en dat mag niet ! Zou het dan nog iets worden met deze Tour? De hele Sky ploeg naar huis einde verhaal ! Volgens ex TVM renner Rob Harmeling was dat de regel !!!!
Wat 'n onbenul !
14-07-2016 23:38
[quote]
Janjanssen98765 - 14 juli 2016 om 22:09

Stop toch eens met dat gezever over van Avermaet, die lag 10 meter voor en de koers was zeker nog niet beslist.[/quote]

Nu wel dan?

I rest my case.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine