Tour 2016: Protest Trek-Segafredo niet gehonoreerd door wedstrijdjury
Bauke Mollema was vandaag onderdeel van een bizarre finale in de Tour de France. De Nederlander ging samen met Chris Froome onderuit, nadat Richie Porte tegen een motor was geklapt. “Dit slaat nergens op”, aldus de kopman van Trek-Segafredo tegenover de NOS.
“Er was geen plek daar”, stelt Mollema. “Het was super druk met mensen. Ik dacht eerder al: als dat maar goed gaat. Porte viel, Froome viel en ik ging er overheen. Ik heb geen idee wat er is gebeurd, iets met een motor. Bizar. Dit mag eigenlijk niet gebeuren.”De Nederlander kwam als eerste klassementsrenner over de streep. “Ik voelde me echt goed vandaag. Ik merkte het al op de eerste klimmetjes. Op een gegeven moment dacht ik dat het nog wel twee, drie kilometer klimmen was, maar opeens waren we al boven. Toen dacht ik: ik voel me wel goed vandaag!”
Update 19:25
Bauke Mollema had in eerste instantie de tweede plaats in het klassement na de etappe, maar staat inmiddels vierde. Chris Froome (Sky) heeft dezelfde tijd gekregen als de Nederlander en later wipte ook Nairo Quintana over Mollema heen, nadat hij in de groep van Adam Yates (Orica-BikeExchange) werd gezet en daarmee zeven seconden won.
Mollema verbaast zich op Twitter over de gang van zaken. “Wat is er aan de hand? Het lijkt erop alsof iedereen tijdsbonussen krijgt”, schrijft hij. “Ik vraag me af wat er zou zijn gebeurd als ik de enige was die ten val komt.”
What’s going on? Seems like everybody gets time bonuses. I wonder what would have happened if I would have been the only one to go down…
— Bauke Mollema (@BaukeMollema) 14 juli 2016
Update 15-7-16:
Het protest van Trek-Segafredo is door de wedstrijdjury niet gehonoreerd. De ploeg van Mollema schrijft op haar website ontevreden te zijn over de beslissing om Quintana een tijdsbonus te geven.
Na de beslissing van de jury dook onderstaand filmpje op.
Opvallende beelden van Nairo Quintana in de hectiek op de Mont Ventoux. #TDF2016 pic.twitter.com/Pswf5b7jUO
— WielerFlits.nl (@WielerFlits) 15 juli 2016
op basis van wat moet quintana die 7 seconden krijgen dan? Hij gaat van de groep yates als eerste langs die motor en komt een kilometer later op 7 seconden binnen van diezelfde groep.
Schiet mij maar lek maar ik zie niet in waarom hij in hemelsnaam gecompenseerd moet worden.
Vermoedelijk zal de jury zich beroepen op 'uitzonderlijke omstandigheden', met alle bijbehorende vrijheidsgraden. Maar ook daar moet een reglementaire grond voor zijn.
Hier klopt helemaal niets van.
De afwijkende tijdsverschillen waren het gevolg van een vervelende botsing. Dat is niet eerlijk of oneerlijk, dat is gewoon zo. Den jury geeft er een waardeoordeel over waardoor de vraag wat eerlijk is en wat niet er ineens is.
Maar laten we het positief bekijken. Bauke reed gewoon als 3e klassementsman naar boven en lostte Quintana, Martin, Bardet etc en er zat zeker nog wat op.
Vorig jaar pakte Mollema 26 seconden op Yates in een tijdrit van 10 km.
Maar die correctie van Quintana, valverde en van garderen zijn zot, Mollema had veel meer nadeel van die motoren en zijn val. Zonder het incident had hij nu 2e achter froome gestaan, dat is wel zuur voor hem.
Waarom Quintana tijd terug krijgt, is mij ook niet duidelijk. En dat Bauke baalt, is ook te begrijpen..... Reactie van Yates was in ieder geval top!
Yates reed op een seconde of 17 toen hij aanviel in zijn groepje en aan de finish eindigde hij op 19 seconden achter Mollema. Dus jouw theorie was dat Mollema nog een goddelijke slotkilometer had gereden waarop de voorsprong nog verdubbeld zou worden terwijl die al een tijdje consolideerde?
En Yates kreeg gewoon zijn effectieve achterstand, daar is niets aan veranderd, Mollema heeft nooit echt of virtueel of whatever voor Yates gestaan in het klassement.
Vorig jaar zetten ze Sepulveda uit de Tour omdat hij 200m zijn fiets niet bijhad na lekke band[/quote]
Ah, het ging er toen helemaal niet om, dat hij die 200m als passagier van een auto aflegde? Dus hij had zijn fiets op schoot moeten nemen, dan was er niets aan de hand geweest!
Met dit soort beslissingen begeeft de Jury zich op hellend vlak. Men moet als UCI hier snel duidelijke richtlijnen in maken, zodat er minder ruimte ontstaat voor ruime interpretatie. Dit om te voorkomen dat de 'kleinere' renners of de niet-Fransen benadeeld worden omdat ze commercieel minder van belang zijn. Duidelijke universele richtlijnen A.U.B.!
Mollema heeft een seconde of 15 op de grond gelegen, dus dan had Yates op zijn wiel moeten zitten bij de finish. Gat was dus meer dan een halve minuut.