Bart Wellens kijkt na rel tussen Iserbyt en Kamp naar UCI: “Moet een signaal afgeven”
foto: Cor Vos
zondag 13 oktober 2024 om 10:46

Bart Wellens kijkt na rel tussen Iserbyt en Kamp naar UCI: “Moet een signaal afgeven”

Het houdt de gemoederen flink bezig in het veldritwereldje: het incident tussen Eli Iserbyt en Ryan Kamp. Ook Bart Wellens heeft een mening en steekt deze – in zijn column voor Het Nieuwsblad – niet onder stoelen of banken. “Een uitsluiting volstaat niet, de UCI zal toch een signaal moeten afgeven”, is de tweevoudig wereldkampioen van mening.

Lars van der Haar zegevierde zaterdag in de eerste Belgische cross van het seizoen, maar na afloop ging het vooral over een opvallend incident tussen Eli Iserbyt en Ryan Kamp. De Belg kwam samen met Kamp ten val, raakte gefrustreerd en uitte deze frustratie door op het wiel van Kamp te stampen. Nadat de Belg was gediskwalificeerd, betuigde hij direct spijt. Maar daarmee is voor Wellens de kous nog niet af.

“Misschien ben ik de laatste die mag oordelen nadat ik ooit, in Overijse, een toeschouwer een karatetrap uitdeelde”, begint hij zijn relaas. “Maar opzettelijk het materiaal van een collega – als ik het bruut mag zeggen – naar de kloten stampen, dat doe je gewoon niet. In welke opwelling het ook gebeurt, zoiets hoort niet onder collega’s. Elke crosser weet hoeveel elke andere crosser ervoor moet doen om goed te zijn.”

“Hij had genoeg tijd om na te denken”
“Ok, Kamp heeft niet de naam een zacht eitje te zijn. Ryan is iemand die vaak in de clinch gaat. Maar dat hoort bij de cross. Ik vind zelfs dat het te weinig gebeurt. Ryan is een beetje de peper en zout die de cross de laatste jaren mist. Hij vecht voor zen plekske, deelt al eens een kwak uit. En waarom niet? Zolang hij zijn handen thuishoudt, vind ik dat het kan. Moest het in een opwelling gebeuren, dan zou ik het nog kunnen begrijpen vanuit Eli’s kant.”

“Maar er zitten verschillende seconden tussen de val en het trappen op het achterwiel. Hij had tijd genoeg om na te denken. Zijn er dingen geroepen, zoals Eli beweert. Simpel: roepen doen ze allemaal. Fuck you, aan de kant… Het rechtvaardigt Eli’s reactie nog altijd niet. En als het echt te grof was, dan zou Eli er goed aan doen om wel te zeggen wat er geroepen is. Dan zou het zijn reactie wel kunnen verantwoorden.”

Natrappen
Volgens Wellens is enkel een diskwalificatie een te lichte straf. “Eerlijk gezegd: ik denk dat hier nog een staartje aan zal komen. Een uitsluiting volstaat niet, de UCI zal toch een signaal moeten afgeven. Stel dat je een mindere dag hebt, iemand rijdt je in de kant en wat doe je? Even op de fiets van die collega stampen zodat ook die niet verder kan. Zelf word je dan uitgesloten, maar wat maakt het uit?”

“De UCI zal goed moeten nadenken over wat ze hiermee gaan doen. Voor mij moet er geen sanctie komen, maar iedereen moet beseffen dat dit soort gedrag niet kan. Op de weg zijn er al andere dingen gebeurd, die wel tot een sanctie hebben geleid. Als je de – misschien wel foute – vergelijking maakt met het voetbal, dan was wat Eli deed natrappen. Fel natrappen zelfs. Niet omdat het Eli is en niet omdat ik het wil, maar de UCI moet kort op de bal spelen”, aldus Wellens.

RIDE Magazine
19 Reacties
13-10-2024 11:05
Ik ben niet van het "signaal afgeven". Maar wel van flinke schorsingen bij misdragingen, zodat sancties ook echt pijn doen. En een DQ in een losse cross doet geen pijn.

Dit is gedrag wat je niet in de sport wilt zien. Of eigenlijk misschien ook wel, aangezien dit de cross van gisteren een stuk leuker maakt dan het laatste monument bij het wegwielrennen. Maar het is onsportiviteit van het laatste soort, door het meest laagbijdegrondstaande mannetje (letterlijk) in de cross. En daar hoort wat mij betreft ook gewoon een flinke sanctie bij. Maandje langs de kant of zo.

Maar waar je met vermeend dopinggebruik 2 jaar langs de kant staat, zou je hiermee wegkomen? Lijkt me niet wenselijk.
    13-10-2024 11:45
    Is hij kleiner dan van der haar?
    13-10-2024 12:00
    Laat ik het anders zeggen: Van der Haar is als mens een stuk groter dan Eli.
    13-10-2024 13:41
    Nu ben ik wel benieuwd waar je jezelf plaatst (zowel letterlijk als figuurlijk dan).
    13-10-2024 14:42
    Een stuk boven de doorsnee Vlaming, Cochise. En ook een stuk boven elk UCI jurylid.
    13-10-2024 15:11
    Dat is nog steeds niet erg hoog.
    Maar klopt wel aardig bij het beeld dat de meeste hier van jou hebben.
13-10-2024 11:25
Bart is natuurlijk ook weer belanghebbende vanuit een (tegen-)partij, al dan niet direct betrokken, maar zegt precies waar het op staat. Het 'een signaal afgeven' interpreteer ik dan als 'hier een duidelijke grens trekken'.
13-10-2024 10:52
Wat een onzin zeg. De UCI moet geen signaal afgeven. Ze moeten zich aan het reglement houden en beslist geen signaal afgeven. Vergelijkbare daden moeten altijd hetzelfde gestraft worden. En alsjeblieft niet de ene keer wel schorsen om 'een signaal af te geven' en de andere keer niet. Er moeten goed getrainde FULL-TIME referees komen in het wielrennen die zonder eigen belang kunnen handelen. Rot alsjeblieft op met die gepensioneerde bobos met cowboy hoed, die hun beslissingen laten afhangen van hoe goed het hotel is waar ze in hebben geslapen of hoe duur het restaurant was waar ze in gegeten hebben
    13-10-2024 11:11
    Want een signaal afgeven is iets dat buiten het reglement valt? Dat kan toch gewoon hand in hand gaan…
    13-10-2024 11:27
    Misschien eerst het artikel begrijpend lezen voordat je reageert.

    Een signaal afgeven slaat hier duidelijk op dat er nog vervolg maatregelen moeten komen.
    Zodat het voor iedereen die denkt van ik stamp gewoon het materiaal van een collega kapot, weet dat ze een maandje andere dingen kunnen gaan doen omdat ze niet mogen crossen.
    13-10-2024 11:44
    Eerlijk gezegd vraag ik me af of er renners zijn die dat nu gaan denken. Lijkt me niet en zodra dat lijkt te gebeuren kun je daarnaar handelen. Enige wat je nu zou moeten doen, is niet per se nu een signaal afgeven vanwege dit argument, maar kijken of de regels handelen toestaan indien het lijkt dat renners inderdaad zo gaan denken als Wellens suggereert, zodat je daar wel mee om kan gaan mocht dat ooit gebeuren. Misschien is signaal nu wel op z'n plaats, ik vind de straf ook licht, maar denk nu dat Wellens zijn argument dat renners dit in hun voordeel gaan gebruiken erg sterk is.
13-10-2024 12:29
Wat een lacher, 100 Zwf boete... Een gelletje laten vallen kost al het dubbele.
Hij brengt de wielersport ernstig in diskrediet - promotie is het zeer zeker niet-, en daar worden renners zwaarder voor gestraft. Maar ja... we meten met 2 -of meer- maten natuurlijk.
13-10-2024 12:21
Nog nooit zo’n duidelijke poll gezien op de flits hierzo.
13-10-2024 13:51
Eli needs to be sat for at least one World Cup race. Pulling him from a race that does not have a series standing does nothing. 100CHF Fine? Please, he probably has that under the seat in his Porsche as loose money.
There will always be bumping, bar banging and foul language in cyclocross- that's fine, these are grown men, and supposedly professionals. However when you purposely disable a competitor's machine, you have crossed a line too far and must pay the price.
13-10-2024 13:59
Het was een grote jongen als hij was doorgegaan, en achteraf met Kamp over het voorval was gaan zitten. Nu blijft het een verongelijkt jochie die hiermee geen punten heeft gescoord. En volgens mij is hij al niet de meest populaire renner in het pak. Moedwillig de fiets van je tegenstander vernielen kan gewoon niet.
Die boete van de UCI slaat natuurlijk nergens op, hiermee geef je een slecht voorbeeld af naar de rest.
13-10-2024 12:16
Aldus 'Karate Bart'.
    13-10-2024 14:45
    Haha wat een goeie!
13-10-2024 13:49
UCI heeft daadkrachtig geantwoord: 100 frankjes boete.
13-10-2024 14:48
Hopelijk is Bart Wellens tevreden met het signaal dat de UCI hier heeft afgegeven.

Reacties zijn gesloten.