Bart Wellens kijkt na rel tussen Iserbyt en Kamp naar UCI: “Moet een signaal afgeven”
Het houdt de gemoederen flink bezig in het veldritwereldje: het incident tussen Eli Iserbyt en Ryan Kamp. Ook Bart Wellens heeft een mening en steekt deze – in zijn column voor Het Nieuwsblad – niet onder stoelen of banken. “Een uitsluiting volstaat niet, de UCI zal toch een signaal moeten afgeven”, is de tweevoudig wereldkampioen van mening.
Lars van der Haar zegevierde zaterdag in de eerste Belgische cross van het seizoen, maar na afloop ging het vooral over een opvallend incident tussen Eli Iserbyt en Ryan Kamp. De Belg kwam samen met Kamp ten val, raakte gefrustreerd en uitte deze frustratie door op het wiel van Kamp te stampen. Nadat de Belg was gediskwalificeerd, betuigde hij direct spijt. Maar daarmee is voor Wellens de kous nog niet af.
“Misschien ben ik de laatste die mag oordelen nadat ik ooit, in Overijse, een toeschouwer een karatetrap uitdeelde”, begint hij zijn relaas. “Maar opzettelijk het materiaal van een collega – als ik het bruut mag zeggen – naar de kloten stampen, dat doe je gewoon niet. In welke opwelling het ook gebeurt, zoiets hoort niet onder collega’s. Elke crosser weet hoeveel elke andere crosser ervoor moet doen om goed te zijn.”
“Hij had genoeg tijd om na te denken”
“Ok, Kamp heeft niet de naam een zacht eitje te zijn. Ryan is iemand die vaak in de clinch gaat. Maar dat hoort bij de cross. Ik vind zelfs dat het te weinig gebeurt. Ryan is een beetje de peper en zout die de cross de laatste jaren mist. Hij vecht voor zen plekske, deelt al eens een kwak uit. En waarom niet? Zolang hij zijn handen thuishoudt, vind ik dat het kan. Moest het in een opwelling gebeuren, dan zou ik het nog kunnen begrijpen vanuit Eli’s kant.”
“Maar er zitten verschillende seconden tussen de val en het trappen op het achterwiel. Hij had tijd genoeg om na te denken. Zijn er dingen geroepen, zoals Eli beweert. Simpel: roepen doen ze allemaal. Fuck you, aan de kant… Het rechtvaardigt Eli’s reactie nog altijd niet. En als het echt te grof was, dan zou Eli er goed aan doen om wel te zeggen wat er geroepen is. Dan zou het zijn reactie wel kunnen verantwoorden.”
Here’s the reason Eli Iserbyt was disqualified from Exact Cross round 1 in Beringen today 😳 pic.twitter.com/EoajX4VHHO
— Eurosport (@eurosport) October 12, 2024
Natrappen
Volgens Wellens is enkel een diskwalificatie een te lichte straf. “Eerlijk gezegd: ik denk dat hier nog een staartje aan zal komen. Een uitsluiting volstaat niet, de UCI zal toch een signaal moeten afgeven. Stel dat je een mindere dag hebt, iemand rijdt je in de kant en wat doe je? Even op de fiets van die collega stampen zodat ook die niet verder kan. Zelf word je dan uitgesloten, maar wat maakt het uit?”
“De UCI zal goed moeten nadenken over wat ze hiermee gaan doen. Voor mij moet er geen sanctie komen, maar iedereen moet beseffen dat dit soort gedrag niet kan. Op de weg zijn er al andere dingen gebeurd, die wel tot een sanctie hebben geleid. Als je de – misschien wel foute – vergelijking maakt met het voetbal, dan was wat Eli deed natrappen. Fel natrappen zelfs. Niet omdat het Eli is en niet omdat ik het wil, maar de UCI moet kort op de bal spelen”, aldus Wellens.
Dit is gedrag wat je niet in de sport wilt zien. Of eigenlijk misschien ook wel, aangezien dit de cross van gisteren een stuk leuker maakt dan het laatste monument bij het wegwielrennen. Maar het is onsportiviteit van het laatste soort, door het meest laagbijdegrondstaande mannetje (letterlijk) in de cross. En daar hoort wat mij betreft ook gewoon een flinke sanctie bij. Maandje langs de kant of zo.
Maar waar je met vermeend dopinggebruik 2 jaar langs de kant staat, zou je hiermee wegkomen? Lijkt me niet wenselijk.
Maar klopt wel aardig bij het beeld dat de meeste hier van jou hebben.
Een signaal afgeven slaat hier duidelijk op dat er nog vervolg maatregelen moeten komen.
Zodat het voor iedereen die denkt van ik stamp gewoon het materiaal van een collega kapot, weet dat ze een maandje andere dingen kunnen gaan doen omdat ze niet mogen crossen.
Hij brengt de wielersport ernstig in diskrediet - promotie is het zeer zeker niet-, en daar worden renners zwaarder voor gestraft. Maar ja... we meten met 2 -of meer- maten natuurlijk.
There will always be bumping, bar banging and foul language in cyclocross- that's fine, these are grown men, and supposedly professionals. However when you purposely disable a competitor's machine, you have crossed a line too far and must pay the price.
Die boete van de UCI slaat natuurlijk nergens op, hiermee geef je een slecht voorbeeld af naar de rest.