Bardet: “Ik ben uitgeput en gebroken”
foto: ASO
zaterdag 22 juli 2017 om 18:30

Bardet: “Ik ben uitgeput en gebroken”

Romain Bardet kende een offday op de voorlaatste dag van de Tour de France. De Franse hoop van AG2R La Mondiale werd slechts 52e in de tijdrit en staat met de slotrit voor de boeg derde in het klassement, met één seconde voorsprong op Mikel Landa. “Ik ben uitgeput en gebroken”, zegt Bardet na afloop.

“Ik heb alles gegeven wat ik had”, aldus Bardet. “Het is de Tour de France. Sommige dagen voel je je goed, sommige dagen niet. Vandaag was dat niet het geval. Een paar dagen voelde ik mij al niet heel gezond. Ik heb daarvoor de prijs betaald.”

“Vanaf de start voelde ik dat ik niet mee kon strijden. Ik was alleen maar aan het denken aan zo snel mogelijk de finish halen. Ik ken mijn lichaam goed, maar werd gedwongen te rijden met mijn hoofd”, aldus de AG2R La Mondiale-kopman, die zegt met een immuuntekort te hebben gekampt na de finish op de Izoard. “Ik werd niet goed wakker en had niet mogen buigen in deze laatste confrontatie.”

Toch heeft Bardet nog een positief punt overgehouden aan de tijdrit door Marseille. “Ik ben blij dat ik mijn podiumplaats nog heb met één seconde. Ik dacht aan het team, aan alle mensen die mij steunen, aan mijn ploeggenoten. Ik had het recht niet om op te geven. Ik gaf alles en was een beetje gelukkig”, zegt hij.

RIDE Magazine
48 Reacties
22-07-2017 21:04
@dickh
Ze mogen eten zoveel als ze willen maar het wordt pas een probleem als je het niet binnen kan houden. Martin heeft afgezien door zijn buiteling(en) waarschijnlijk.
22-07-2017 21:04
@ Dick,
Zoiets denk ik ook. De renners zijn te mager. Ik zag Bennet na de Tour of Californie op TV en schrok hoe mager hij was. Dat hij ziek uitvalt verbaast mij dan ook niet.
22-07-2017 21:08
Misschien ziet de ASO in Dumoulin de grootste kans om Froome van een 5e zege te houden. Dan moet er alleen wel 50km + aan tijdritten in de Tour. Nog minder tt kms dan dit jaar en Tom komt niet eens.
22-07-2017 21:09
@stablinky als de fransen zo slim zijn in hun chauvinisme en daarmee parcours, waarom is het dan al eeuwen geleden dat een franse renner de tour won?
22-07-2017 21:16
Ik vond het echt prachtig, toen ik dat beeld zag waar ook deze foto genomen was. Hoe kapot hij daar op grond zat. Een sportman waarbij het niet loopt, maar toch alles geeft. Toen ik het Franse publiek bij Froome hoorde, kreeg ik anti-Fransen gevoelens en ook anti-Bardet. Toen hij klaar was en ik dit beeld zag, ben ik heel blij dat hij net derde gebleven is.

@Roelieman
Niet mee eens. Uitfluiten van de tegenstander vind ik alleen horen bij bepaalde acties van die tegenstander. Je fluit bij een negatieve actie, niet op de persoon. Dus als je de ploeg machinaal en saai vindt en je dit negatief vindt, fluit je als ze dit machinale uitvoeren. Niet op het moment van een tijdrit.

@Dick
Dat zou heel goed kunnen. Maar als hij zwaarder was aan het begin zou hij waarschijnlijk niet zo goed kunnen klimmen. Je moet toch ergens de juiste balans vinden. Aan de andere kant is zijn positie(52e) niet veel slechter dan andere tijdritten van hem.
22-07-2017 21:26
Volledig mee eens Stablinksy. Chauvinisme is een verschrikkelijk gegeven. Ik walg ervan. Je eigen mensen aanmoedigen : prima. Eventueel enkel beleefd applaudiseren voor de tegenstanders van een andere origine. Zo moet het. En vooral, respect tonen. In Frankrijk uit het chauvinisme zich zelfs zo erg, dat dopinggebruikers zoals Virenque en Jalabert, nog steeds op handen gedragen hebben. Hoewel hun loopbaan enkel op bedrog gestoeld is. Verder herinner ik mij dat ene Jan Raes ooit tijdens een WK in Nederland de hele wedstrijd bergop door zijn ploegmaats naar boven geduwd werd onder het oog van de tv-camera's, de jury en het publiek. Fris als een hoentje won hij dan de eindspurt, die hij nooit had kunnen winnen in normale omstandigheden, laat staan dat hij nog in de kopgroep had gezeten als niet allrounder en niet-klimmer. Niemand greep in, en Raes werd nadien de hemel ingeprezen door de Nederlandse pers en door zijn landgenoten. Op enkel kritische stemmen na. Wel, dit heeft niets meer met sport te maken.
22-07-2017 21:29
@ Stablinksy
Mooie gebruikersnaam, hoewel verkeerd gespeld. Reed voor mijn tijd maar scheen een verdienstelijk coureur te zijn geweest.

“…de fransen rijden clean, de buitenlanders zijn gedopeerd.”
Nu was 'le sorcier' van Poolse afkomst maar werd in 1962 wereldkampioen uitkomend voor zijn geboorteland Franrijk.
Wist je dat Stablinski het verscheidende keren aan de stok heeft gekregen met de anti-doping-autoriteiten? Werd zelfs de Tour uitgekegeld in 1968 wegens een positieve plas.

Misschien is een andere gebruikersnaam een idee?
22-07-2017 21:57
@Lightning
[quote]Verder herinner ik mij dat ene Jan Raes ooit tijdens een WK in Nederland de hele wedstrijd bergop door zijn ploegmaats naar boven geduwd werd onder het oog van de tv-camera’s[/quote]

Wel de feiten kennen hè , in die jaren hing iedereen aan elkaars broeken en truien , dit werd door de NOS uitstekend in beeld gebracht omdat de NOS en de Nederlandse wielerploeg in 1979 hooglopende ruizie hadden en de renners de afspraak hadden gemaakt geen interviews te geven aan de NOS.

Verder over Jan Raas de niet klimmende en geen alrounder , Jan Raas winnaar van 5 keer de Amstel Gold Race , 24e plaats eindklassement in de Tour van 1978 met een 18e plaats in de etappe naar Alpe d'Huez . In 1977 zonder aan broekjes trekken op de Poggio wegreed van het peloton en winnaar van Milaan San Remo, winnaar van de Grote Herfst Prijs 1978 na een solo van ongeveer 50 kilometer , eerst even 30 kilometer met Gregor Braun die gewoon moest lossen en Jan dus verder alleen voor 50 kilometer.

Voor Jan zijn 24e plaats in de Tour 1978 en 18e plaats op de Alp d'Huez zie ;
http://www.dewielersite.net/db2/wielersite/ritfiche.php?ritid=81724
22-07-2017 22:01
Haha, wie aan Jan komt, komt aan US! ;)
22-07-2017 22:04
@lightning,
Zijn er beelden van Jan Raas die naar boven wordt geduwd?
22-07-2017 22:16
[url=http://wielersport.slogblog.nl/post/1/5892]Hoe zat het ook al weer met het WK van Raas?[/url]
22-07-2017 22:39
En deel 2 van Hoe zat het ook al weer met het WK van Raas.
http://wielersport.slogblog.nl/post/1/5893

Dit stukje over dat WK is leuker dan deze afgelopen tour
Tnx US
22-07-2017 22:45
@Lightning: Jan Raes is een Belg!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Raes
22-07-2017 22:46
Komt allemaal door de helm. Bardet was beter dan Froome.
22-07-2017 23:20
Dus uitfluitten hoort erbij? Dan snap je geen reet van wielrennen.
22-07-2017 23:39
@UrbanSteel en Retro Lex,
Wat een heerlijk mooi verhaal. De Nederlandse regisseur die de Nederlandse kopman op het WK in Nederland een hak zet. De Neel die erger voorkomt. Mart Smeets die live wordt aangereden. De telepathische gedachten naar de patser.

[url=https://ronnydeschepper.com/2014/08/26/onwaardig-wereldkampioenschap-1979/]Dit verhaal[/url] van een ontgoochelde journalist vond ik ook lezenswaardig.
22-07-2017 23:45
Amai, wat een Calimero-artikel is me dat zeg!
23-07-2017 00:10
Voor eenieder die de Fransen chauvinisme toedicht obv Jalabert en Virenque: vergeet niet dat wij hetzelfde doen met Boogerd (wielerflits?), Nelissen en alle anderen. Ook al klinkt chauvinisme Frans, wij Nederlanders doen hier net zo hard aan mee.
En zo erg is dat niet. Hoort bij de emotie van de sport....
23-07-2017 00:31
Ik ben het eens met de mening van retro lex. Toen ik Bardet zag zitten na zijn tijdrit viel pas echt op hoe mager hij is. Zeker toen zijn shirt open ging. Ik denk zeker dat hij te erg vermagerd is en daarom ook geen vermogen meer kon leveren. Wel vraag ik me af of hier geen grenzen moeten worden getrokken om de renners tegen zichzelf te beschermen. In het schansspringen is sinds een aantal jaar een minimale bmi als eis gesteld om aan wedstrijden te mogen deelnemen, omdat de springers daar ook (te) ver gingen met het afvallen en lichter worden.
23-07-2017 00:49
Ik ben nu benieuwd naar beelden van een aan broeken hangende Raas. Ik heb redelijk wat gezocht, maar niet gevonden. Alleen een beeld van Fignon die door De Wolf wordt voortgeduwd. Maar dat is in de giro en ook pas in 1992 en ik heb geen idee of ze uberhaupt nog op het parcours zijn. [url]https://www.youtube.com/watch?v=TCRUsHhon98[/url]
23-07-2017 06:00
@Jacco van Stierop, on topic blijven hé. Bij gebrek aan argumenten speel je op de man. Flauw. Hoe kan je nu een naam fout spellen die je zelf gekozen hebt ... De renners die je bedoelt heeft trouwens Stablewski.
@chassepatate, die wel on topic blijft, (bedankt daarvoor), de Fransen kunnen er zelf niet aan doen dat ze geen eindzege meer kunnen halen. Alle stukken van de puzzel moeten juist vallen. Het is wel een feit dat parcoursen getekend worden om de thuisrenners te bevoordelen.
23-07-2017 10:44
Bijzonder eigenaardig dat zo weinig Nederlanders zich 'herinneren, ' hoe Raas wereldkampioen werd. Zelfs als zij daarvoor te jong waren of nog niet geboren waren. Dat was indertijd een enorm schandaal en een schandvlek op het UCI-gebeuren. Net zoals het bewust toelaten van dopingtoestanden door de Fransen, Riis, Armstrong e.a. Collectief en selectief geheugenverlies ?
@UrbanSteel
Je reactie slaat nergens op en ontkracht op geen ogenblik mijn stelling. Er zijn voorbeelden legio van niet-klimmers/spurters die goed scoren in een bergrit, als ze hiervoor de toelating kregen van de toprenners die een dagje vrij namen. In een echt stevig verreden bergrit, werd Raes steeds op (tientallen) minuten gereden. Dan nog naar boven geduwd, zodat hij op tijd binnen kwam. De Amstel Gold Race was in die jaren een veredelde en verlengde kermiskoers, met veel minder hellingen. Maar blijkbaar weet je dat niet. Zelfs Museeuw won ooit de Amstel, terwijl hij enkel over korte kasseiklimmetjes geraakte. Wat Raas ook kon, voor alle duidelijkheid. Museeuw zelf kon, als absoluut niet-klimmer, enkel wereldkampioen worden op een selectief parcours, door aan de EPO te zitten, zoals nadien bleek.
23-07-2017 12:58
@Ligthning

Droom jij maar lekker verder , ik heb alles van Jan en zijn ploeg meegemaakt en jij schijnt je iets te herinneren . Een renner wordt niet zomaar 24e in de Tour of 18e in een etappe naar Alpe d'Huez waar Michel Pollentier iedereen naar de kl*ten reed , helaas voor hem met een verboden produkt (doping) wat iedereen pakte.
btw , Jan raas werd al zowat vanaf 1977 de hemel in geprezen. Om het verder te hebben over [b] In Frankrijk uit het chauvinisme zich zelfs zo erg, dat dopinggebruikers zoals Virenque en Jalabert, nog steeds op handen gedragen hebben. Hoewel hun loopbaan enkel op bedrog gestoeld is. [/b] Al vergeten dat grootheid Merckx de Giro in 1969 is uitgegooid en voor een maand geschorst omdat hij met naalden zat te spelen en dat zelfs de regering en de Koning opdraafden om hem toch maar in de Tour van 1969 te mogen laten starten ? Grootheid Merckx is nog steeds niet uitgekotst door België en wordt op handen gedragen.
Droom maar fijn verder van een mooie wereld

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine