Baloise Belgium Tour pakt uit met luchtkussen om veiligheid renners in massasprints te verhogen
Foto: Golazo
Niels Bastiaens
vrijdag 20 juni 2025 om 08:35

Baloise Belgium Tour pakt uit met luchtkussen om veiligheid renners in massasprints te verhogen

Interview Organisator Golazo pakt in de Baloise Belgium Tour uit met een opvallende innovatie die de veiligheid van de renners ten goede moet komen. Bij de aankomst van de tweede rit in Putte werd voor de eerste keer de zogenaamde ‘Safe Cycling Finish Barrier’ getest, ofwel een lang luchtkussen dat bij eventuele ongelukken voor een zachte landing moet zorgen én voor de organisatoren bijzonder gebruiksvriendelijk is.

De veiligheidsinstallatie is het gevolg van een samenwerking tussen de Noorse firma Safe Cycling, waar Golazo al in 2023 in investeerde, het sportbedrijf zelf, de Nederlandse producent Metec en Baloise. “We hebben deze Safe Cycling Finish Barrier de voorbije maanden samen ontwikkeld”, zo vertelt Christophe Impens van Golazo voor de camera van WielerFlits.

“Zoals het woord zelf zegt, is het een installatie om de aankomst – zeker bij massasprinten – nog veiliger te maken. Uiteraard weten we dat er al allerlei toepassingen bestaan, maar we zijn op zoek gegaan naar een toepassing die niet alleen veilig is, maar ook logistiek heel gemakkelijk te verwerken. Het is een mooie uitvinding van onze Noorse vrienden”, zegt Impens.

Het grote voordeel van het luchtkussen, is dat ze voor organisatoren zoals Golazo zeer gemakkelijk te transporteren en op te stellen zijn. De elementen zijn modulair, en in opgeblazen toestand weliswaar elk zo’n tien meter lang, een meter hoog en twintig centimeter dik, maar nemen eens afgelaten alles samen geen kubieke meter in beslag.

“In totaal gaat het over 250 meter aan veiligheidsmaterialen, die allemaal in de koffer van een wagen passen. Met een stationwagen of kleine bestelwagen en twee mensen, kan je voortaan de volledige finishstraat van een wielerwedstrijd beveiligen.”

En juist dat laatste is voor koersorganisatoren tamelijk revolutionair. Ook de gele infrastructuur die het West-Vlaamse bedrijf Boplan de afgelopen jaren ontwikkelde, draagt bij tot het verhogen van de veiligheid voor de renners, maar deze is niet altijd even gemakkelijk te verwerken omdat het zwaardere materialen zijn, die veel transportruimte vergen. Het vele opstelwerk, transport en afbreekwerk wordt met deze toepassing tot een minimum herleid.

De Safe Cycling Finish Barrier – foto: Golazo

Het tweede grote voordeel aan de materialen van Safe Cycling is het comfort dat het luchtkussen biedt bij een eventuele valpartij. “Uiteraard hopen we dat het nooit zal moeten gebeuren, maar als je dan toch in de hekken valt, dan beland je als het ware in een heel dikke luchtmatras. Je valt zo een beetje zachter, alhoewel tegen de grond gaan in een massasprint aan 70 kilometer per uur nooit comfortabel zal zijn.”, aldus Impens.

Het veiligheidsmateriaal van Safe Cycling is nog gloednieuw en werd in Putte pas voor de eerste keer als Finish Barrier gebruikt. “In Knokke-Heist hadden we het materiaal ook al onopvallend getest in de laatste bochten. We zijn de materialen dinsdag pas bij de douane gaan ophalen. Maar de eerste test bij de aankomst in Putte is zeer goed verlopen.”

Voor Golazo smaakt deze ontwikkeling naar meer. “Misschien is die grote luchtmatras een begin van nog veel meer opblaasbare ontwikkelingen die de veiligheid van de renners kunnen verhogen, maar tegelijk ook logistiek gemakkelijk te verwerken zijn”, besluit Impens. “Het is onze bedoeling om dat ook toe te passen bij gevaarlijke bochten, op een kruispunt met obstakels of in afdalingen. Het enige wat je nodig hebt is een generator, dat maakt het sowieso multi-inzetbaar.”

Metec investeert mee
Het Nederlandse bedrijf Metec van Michel Megens (eigenaar van het gelijknamige Continental-team investeert ook in de luchtkussens van Safe Cycling. In totaal is er 800 meter geproduceerd, waarop een deel ook reclame van Metec is te zien. Het bedrijf stak daarnaast ook een fors bedrag in extra beschermingen voor obstakels en richtingaanduidingen waar da naam van het bedrijf ook op staat.
RIDE Magazine
9 Reacties
20-06-2025 08:19
Wielrennen zal nooit 100% veilig zijn maar elke verbetering is meer dan welkom. Proficiat!
19-06-2025 19:48
Ik kan me nog herinneren dat ik als kind op springkussens altijd een aanloop nam om dan volle bak tegen die muur te springen.
Dan stuiterde je als een gek terug.

Gaat dat nu niet gebeuren als ze er met 60 per uur invliegen?
    19-06-2025 20:36
    Als ze een beetje handig zijn hebben ze daar over na gedacht. Veel luchtkussens zijn ontworpen om juist te klap op te vangen, denk bijvoorbeeld aan filmstunts.
    20-06-2025 00:29
    Als er niet tevéél lucht in zit stuiter je niet terug.
20-06-2025 01:22
2 dagen te laat. Krankzinnige val die Abrahamsen z’n Tour kost
    20-06-2025 08:48
    Dat daar geen felkegkleurde iets is neergezet dat je het zit. Want ik kan best begrijpen dat je een betonnen vangrail, die schuin naar boven loopt over het hoofd kan zien als wielrenner.
20-06-2025 11:41
Nu de deuren van de auto’s van Bpost hiermee bekleden en het komt in orde
20-06-2025 08:54
Nu nog op de grond een enorme rubberen mat. ;)
    20-06-2025 10:32
    En uiteraard een geribbeld pakje en de opblaasbare boarding voorzien van klittenband.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine