Bakelants niet onder de indruk van transfers Soudal Quick-Step: “Ik blijf op mijn honger zitten”
Soudal Quick-Step is al enkele jaren bezig om de kern rond klassementskopman Remco Evenepoel te versterken, maar volgens Jan Bakelants is er nog altijd werk aan de winkel. De oud-renner is niet onder de indruk van het transferbeleid van de Belgische formatie.
Bakelants blikt als analist voor Het Laatste Nieuws terug op de voorbije transferperiode. Zo gaat het onder meer over Soudal Quick-Step, de ploeg van Remco Evenepoel. Is de formatie van manager Patrick Lefevere er sterker op geworden, in vergelijking met afgelopen seizoen? “Ik val achterover van de vaststelling dat COO Jurgen Foré er, ondanks zijn ongetwijfeld extensief groot zakelijk netwerk, niet in slaagt om nieuwe sponsors binnen te halen.”
“Sponsoren die de situatie binnen de ploeg kunnen verbeteren en de financiële slagkracht bieden om renners aan te trekken die effectief hun impact kunnen hebben. Dat dat niet lukt, heeft onvermijdelijk zijn weerslag op de transferpolitiek bij Soudal Quick-Step. Want laat ons eerlijk zijn: warm worden we niet van de komst van Valentin Paret-Peintre, Ethan Hayter, Maximilian Schachmann en co. Ik blijf op mijn honger zitten. En mét mij ook Remco zelf, denk ik.”
“In de Tour wordt het een heel moeilijk verhaal”
“In de wedstrijden, waarin hij in hoofdzaak is aangewezen op zijn eigen fysieke kwaliteiten, zal hij riant en veelvuldig blijven scoren”, vervolgt de voormalig beroepswielrenner. “Maar in de grote ronden en in het bijzonder de Tour de France, waar hij alle hulp keihard nodig heeft, wordt het een heel moeilijk verhaal. En is het vurig hopen op ‘the next step’ van types als Ilan Van Wilder of een snellere ontbolstering van jonge jongens als William junior Lecerf om de leemte op te vullen.”
“Want van de inkomende transfers moeten we het volgens mij niet verwachten. Je kan je ook afvragen: komen die renners voor Remco? Of voor zichzelf? Je kon veronderstellen dat er heel veel transferbudget vrijkomt met het vertrek van Julian Alaphilippe en Kasper Asgreen. Maar dat geld is wellicht gebruikt om Evenepoel verder aan de ploeg te binden. Om ervoor te zorgen dat hij niet inging op aanbiedingen van teams als Red Bull-BORA-hansgrohe en zijn lopende contract tot eind 2026 verder uitdient.”
“Eigenlijk is de strafste, meest opzienbarende transferbeweging bij Soudal Quick-Step dan ook dat ze Remco langer bij zich konden houden”, meent Bakelants. “Niet door zijn verbintenis open te breken en te verlengen, maar door er een loonsverhoging op toe te passen. Remco is dat ook volledig waard. Hij is er ‘de koning’, hé. En vooral: de tweede beste wielrenner ter wereld na Tadej Pogacar.”
De klassiekerkern wel met het vertrek van Asgreen en Alaphilippe, maar dat is een verhaal dat prijs/kwaliteit wat uit verhouding is gaan lopen.
Jongens als Van Wilder, Lacerf, Lamperti en Magnier gaan ongetwijfeld weer stappen zetten komend jaar.
“Je kunt veilig stellen dat dit niet de ploeg is die Jonas Vingegaard en Tadej Pogacar rond zich zullen hebben”, is Bakelants van mening. “Als die ploegen in een etappe die overladen is met cols heel vroeg al een bom smijten, dan zou het goed kunnen dat Remco Evenepoel daar voor de rest van de dag zit met alleen nog Mikel Landa bij zich. Dat hoop ik dan voor Remco, dat Landa zijn beste benen bij heeft in Frankrijk. Als Ayuso en Almeida op kop rijden of als Laurens De Plus echt doortrekt – zoals hij in de Dauphiné deed – en Landa geeft niet thuis, dan zit Remco op de voorlaatste col alleen. En moet hij zelf zijn bidons ophalen.” Uiteindelijk zat Remco in de laatste week steevast met 2 of 3 ploegmaats in het uitgedunde peloton, zelfs bij de laatste 20. Alle andere kopmannen (uitgezonderd Pogacar, uitgezonderd een blok van Ineos dat lager stond in het klassement, maar incl. Vingegaard) zaten geïsoleerd.
Natuurlijk is het een luxe om zoals bij UAE zowel A.Yates, Almeida en Ayuso voor je te hebben. Maar als 1 vd renners uitgereden is, hoeveel overschot heeft de volgende nog?
Vorige tour heeft Landa er telkens zeer lang bijgezeten en kon altijd iets gedaan hebben voor REV (wat eigenlijk nooit nodig was, UAE maakte tempo, Pogacar viel aan en iedereen viel alleen op zijn plekje).
Een Paret-Peitre, Cattaneo, Van Wilder en Lecerf kunnen gerust ook eindje mee.
Remco en Landa moeten eigenlijk allebei geen trap teveel geven en moeten zich gwn altijd zoveel mogelijk sparen en enkel als het écht nodig is in actie schieten.
Op dat vlak zit SQS zelfs in een luxesituatie want zowel Cattaneo, Van Wilder als Paret-Peintre zijn in staat om tot de laatste 10-20 renners te volgen/werken, zolang ze dat niet elke dag opnieuw moeten doen en elkaar kunnen afwisselen om af en toe eens een snipperdag te kunnen nemen tussendoor.
Renners als Vervaeke, Schachmann, Lecerf, Vansevenant, ... kunnen ook afwisselend een lange tijd meegaan als eerste klimknecht in de rij.
Dat is een heel andere insteek dan bij bv UAE waar Ayuso, Almeida, Yates etc echt een lanceerplatform voor Pogacar moeten uitrollen om Vingegaard te kraken, en tussendoor ook zelf nog (moeten) proberen een klassement/jongerentrui mee te nemen en dus elke bergrit opnieuw 110% moeten zijn.
Dan ben je, als analist (zoals hij zichzelf graag noemt), toch wel heel erg wereldvreemd bezig.
Ik laat me graag verrassen, maar ik zien niet in waarin P-P Evenepoel kan helpen. Zelfs al komt hij in de situatie dat P-P iets recht mag zetten, dan zit Revket nog steeds half in de wind achter die vlo. En hoeveel power heeft die vlo nog met zij/tegenwind?
Ik zie ook geen 'vrije renners' die dit hier wel in gespecialiseerd zijn. En de beste zitten al bij de rijkste ploegen.