Bakelants kritisch op Evenepoel en zijn ploeg na Parijs-Nice: “Er mocht meer verwacht worden”
Een ritzege, twee nevenklassementen en een tweede plaats in de eindafrekening: Remco Evenepoel liet zich nadrukkelijk zien in zijn allereerste Parijs-Nice. Jan Bakelants plaatst in de podcast Wuyts & Vlaeminck echter ook enkele kritische kanttekeningen.
“In alle eerlijkheid, er mocht meer verwacht worden van Evenepoel”, begint Bakelants. “Ik ben ervan overtuigd dat hij zelf ook meer had verwacht. Dit jaar staat in het teken van de Tour de France. En dan hoop je ofwel om niet te winnen en een belangrijke les te leren in Parijs-Nice ofwel om te winnen.”
“Van de drie belangrijke rittenkoersen die hij dit jaar zal rijden, was dit de eerste. Het was ongetwijfeld ook de makkelijkste koers om te winnen, zeker als je naar de tegenstanders kijkt”, aldus Bakelants. Evenepoel moest na acht dagen zijn meerdere erkennen in de Amerikaan Matteo Jorgenson van Visma | Lease a Bike.
“Ik stel me echt vragen bij de manier waarop ze alles managen”
Bakelants kijkt ook met een kritische blik naar het functioneren van Soudal Quick-Step, de ploeg van Evenepoel. “Remco was lovend over zijn ploegmaats, maar ik stel toch vast dat op cruciale momenten niet werd gebracht wat er eigenlijk verwacht moet worden. Ik vraag me dan af waarom je een transfer gaat afronden van Mikel Landa voor 1 tot 1,5 miljoen euro, om die uiteindelijk niet mee te nemen naar een van de drie belangrijkste wedstrijden.”
“Ik stel me echt vragen bij de manier waarop ze bij die ploeg alles managen. Dat staat eigenlijk nog los van Remco”, klinkt het scherp. “Dat kan gewoon beter.”

Of ligt zijn ambitie hoger en wil hij meestrijden met Pogacar en Vingegaard? Op basis van zijn koersgedrag, ploegenwerk en zijn praatjes in de pers, denk ik wel dat hij die ambitie heeft. Dan ga ik zeker mee met Bakelants' mening. OK, hij reed niet slecht rond, maar om in de Tour bij de beste te horen, dan zou je Jorgenson er echt af moeten kunnen rijden.
Als Pogacar hier meereed, dan had hij 3 etappes gewonnen. De manier waarop hij en Vingegaard tegenwoordig rondrijden in bergetappes, heb ik Evenepoel nog niet zien doen. Buiten een aantal straffe solo's in heuvelklassiekers, heb ik Evenepoel nog niet zo zien domineren als Pogacar en Vingegaard in zware bergetappes.
Eerste grote ronde (21jaar) met matige voorbereiding - 2weken meegedaan aan de top voordat hij erdoor zakte en later opgaf.
Tweede grote ronde (22j) - Vuelta gewonnen met 2 etappes
Derde grote ronde (23j), uitgevallen met corona als leider en met 2 etappes.
4de grote ronde (23j), mee aan de top tot hij in 1 etappe erdoor zakte. Daarna nog 3 etappes gewonnen+bollen.
Dit valt toch wel allemaal goed mee zou ik durven zeggen. 1 ronde gewonnen, 1 ronde aan de leiding tot opgave, 2x erdoor gezakt (maar toch goed gereden).
Ik ben nog altijd van mening dat Evenepoel niet groot en niet constant genoeg is in grote rondes om daar een heel team aan op te offeren. Je hoeft de koers in basis niet te dragen als QS zijnde, dus zorg dat je een plan B hebt. Zodat je ook op andere fronten mee kunt doen mocht plan A niet werken.
Ik zou dus Merlier (of eventueel een andere sprinter) mee pakken, met 1 leadout man. Voor als Evenepoel weer niet thuis geeft.
Tegenargumenten:
- weinig vlakke ritten in de tour, ik tel twaalf kansen waar Evenepoel een kans maakt en drie kansen waar merlier een kans maakt.
- merlier zal zelfs geen drie kansen hebben want hij overleeft de bergen slecht. Hij heeft te weinig inhoud en haalt zelfs het einde niet van de Tirreno omwille van een slechte dag (geen blessure of ziekte)
- 1 leadout is echt te weinig om je in de laatste 5km in positie te houden EN goed af te zetten
- “weer” niet thuisgeeft: Evenepoel zorgde de laatste anderhalve ronde die hij reed voor vijf ritzeges
- Evenepoel tevreden houden is nu eenmaal belangrijk voor de ploeg aangezien hij hun uithangbord is en de voor het voortbestaan van de ploeg van levensbelang is
Het was juist Evenepoel en zijn onvrede die bijna de doodsteek waren voor de ploeg. Om nog maar te zwijgen hoe Remmie het hele DNA van de ploeg compleet heeft verziekt met zijn droom om de Tour te winnen. Een droom waar Patlef veel te makkelijk in mee is gegaan.
12 kansen voor Evenepoel? In een wedstrijd waarin hij voor een klassement wil gaan, tegen een Pogacar en Vingegaard in vorm? Wat heb jij gerookt?
Merlier+1 leadout is natuurlijk al een compromis in een ploeg die gaat voor plek 5 in het AK. Maar in de Tourploeg zelf zal ook nog wel een mannetje zitten (type Asgreen) die je multifunctioneel kunt inzetten. Treintjes zijn toch overrated in een tijd dat iedereen probeert een treintje te maken. Sprinters moeten vooral in de laatste KM gebracht worden, en daarna moeten ze zelf het goede wiel en de goede plek zien te vinden. Zeker als je geen luxe leadout hebt zoals Philipsen afgelopen jaar.
Ach ja, je mag best blijven dromen. En hopen dat er ooit een dag komt dat je je gelijk kunt halen.
Je kan Evenepoel met alle zonden van Israël beladen (en dat zijn er tegenwoordig veel), hij is het uithangbord van de ploeg en heeft het de afgelopen jaren afgedwongen om een ploeg in zijn dienst te krijgen.
Ik weet niet goed waar ik aan het dromen ben want ik zie hem ook niet voor Vingegaard of pogacar eindigen.
Word je gewoon zelf niet moe van dertig keer het verhaal merlier te verkondigen? 4 maanden voor de Tour?
Van de 60 min heeft men er 30 over (aan) evenepoel (gerelateerde zaken) gesproken. De ingesteldheid dat Evenepoel altijd zal (moeten) winnen en de obsessie daarmee, vertroebelt hun kijk op het wielrennersveld en het plezier dat de vlamingen zouden kunnen hebben. Altijd maar op hun honger zitten.. het is me wat.
Verder schat ik de ploegleiders ook niet al te hoog in. Bij Quick-Step is niemand in de auto het echt gewend om een grote ronde te rijden voor het AK, niet als ploegleider, niet als renner en ook niet als knecht van een kopman. Een Van Hooydonck zou op dat vlak al heel wat ervaring brengen die ze missen. Ook de sturing zowel tijdens als voor/na de koers is niet optimaal. Zo moeten ze hem echt beschermen van zichzelf zodat hij geen energie verliest aan Declercq-achtige akkefietjes. En na rit 6 zeggen van "wij kunnen geen aanwijzingen geven, want wij voelen zijn benen niet" is wel heel makkelijk. Als ploegleider moet je daar zeggen van, Jorgenson weg is gevaarlijk, probeer om ernaartoe te springen of mee te gaan als iemand dat doet. Eén iemand alleen hou je met een groep wel nog onder controle, omdat er ook veel meer ploegen willen rijden. Een groep van 3, die een paar ploegmaats hebben zitten erachter, is veel sterker. Dat moet je toch kunnen inzien en ook zeggen.
De prestatie van Jorgenson moet daarentegen wel naar waarde geschat worden. Die heeft denk ik nog nooit beter gereden dan de voorbije week, en er zijn toch een hoop gepatenteerde klimmers ver achtergelaten door beiden. Evenepoel zonder hoogtestage is trouwens ook geen echte klimmer zoals Pogacar of Vingegaard dat zijn, maar veel meer een tijdrijder. Op dat vlak heeft hij wel al stappen gezet, want een Tirreno twee jaar geleden zonder hoogtestage was vooral opmerkelijk door een inzinking.
De meeste rondjes van een week bevatten vaak een tijdrit, en missen meerdere dagen hooggebergte. En met de kwaliteiten van Evenepoel, namelijk een uitstekende tijdrit (echt een wapen) en met de besten mee omhoog kunnen rijden in niet al te zware bergritten, doe je automatisch mee om de knikkers.
Voor 3 weekse rondes denk ik dat ie uiteindelijk echt tekort komt in de bergen. Hij heeft zijn kans gepakt in de Vuelta. Maar ik geloof eigenlijk meer in de klimcapaciteiten van Cian dan van Remco als het gaat om de echt zware bergritten, meerdere dagen achtereen.
Maar waarom REv dan maar 1 hoogtestage inplant dit jaar blijft mij een raadsel. Bij Visma zitten ze constant op hoogte..
Nu zal hij volgens mij het hele voorjaar iets minder zijn en niet perse alles winnen waar 'de 2' niet starten.
En al zeker niet met het team dat hem helpt.
op welke feiten is jouw gevoel gebaseerd?
Ik heb geen signalen gezien dat Evenepoel zich in grote rondes kan meten met Vingegaard en Pogacar. Het niveau wat die twee op de mat leggen heeft Evenepoel (ook een perfect voorbereide Evenepoel) niet gehaald. In de Vuelta van afgelopen jaar heb je de waardeverhoudingen kunnen zien. Een half voorbereide Vingegaard had geen kind aan een goed voorbereide Remco.
Ik denk dat Vlaanderen misschien het idee moet loslaten dat deze jongen alles kan en overal ook nog eens de beste in moet zijn. Bij zijn eigen ploeg lijkt dit besef in te dalen; nu nog bij de fanbase.
Vingegaard deed wat Pogi dit jaar gaat proberen met Giro/Tour. Goed proberen herstellen van de Tour en dan de vorige grote ronde als basis gebruiken om de Vuelta te doen.
Evenepoel had al de topvorm in San Sebastian en heeft dan de 2 (vlakke) WK's gedaan, om dan nog in de laatste 2 weken een paar kilo's te verliezen en er de Vuelta aan te breien.
Beide voorbereidingen lijken mij niet hét ideale traject maar ook niet goed (Evenpoel) vs. half (Vingegaard), zou ik denken.
Bovendien was Vingegaard gewoon goed in orde in de Vuelta. Dat zag je ook qua niveau t.o.v. Roglic, Ayuso en de rest van de concurrentie. Vergelijk het bv. met Parijs-Nice eerder dat jaar, waar Gaudu boven hem eindigde. Dit was gewoon een meer dan prima Vingegaard. Misschien niet het stratosferische niveau van de Tour, maar ook niet 'half voorbereid'.
Als Evenepoel top wil zijn, moet hij het doen zoals de Giro '23 of de Vuelta '22. Lange voorbereiding puur gericht op een grote ronde en het klimwerk. Niet eerst nog het vlakke eendagswerk of op een vlak WK Ganna op zijn nummer zetten, en dan in allerijl zich omvormen tot ronderenner.
Mijn gevoel komt van de manier hoe hij in '22 de Vuelta/SS/WK won en in '23 in Catalonie/Luik/Giro rondreed. Telkens na een goede trainingsperiode op hoogte.
Als hij dat niveau opnieuw kan halen zal hij, denk ik, het niveau van 'de 2' benaderen, wat nog niet wil zeggen dat hij ervan wegrijdt of overal meekan, maar misschien wel in de buurt blijven. En met wat geluk en zijn tijdrit, weet je nooit..
Al de periodes zonder die uitgekiende opbouw, zoals Zwitserland of Vuelta ' 23 of nu P-N is hij goed, maar niet buitengewoon.
Evenepoel wint een etappe, het punten en berg klassement en wordt 2e in het algemeen klassement. Als dat slecht is, wat moet je dan zeggen over de andere 153 renners die hier meededen? Zeg dan maar liever niks.
Ok, hij haalt het niveau van Vingegaard en Pogacar niet, so what? Stel nou dat hij dit niveau nooit zal behalen? Heeft hij dan gefaald? Nee, natuurlijk niet. Zelfs dan is het nog mogelijk om een keer de Tour te winnen. En wat nou als hij die nooit wint? Heeft hij dan gefaald? Nee, natuurlijk niet. Kijk eens naar zijn palmares op zijn leeftijd, en normaal gesproken gaat daar nog heel wat bijkomen.
Wielrennen is een hele vervelende sport om te volgen als je alleen maar kijkt naar wat er niet gewonnen wordt. Want dat gebeurt per definitie vaker dan dat je wel wint.
Als Evenepoel zelf “bescheiden” ambities uitspreekt (top 5 Tour, podium Parijs-Nice, olympische medaille) wordt hij niet geloofd. Nochtans leek hij me oprecht blij met zijn tweede plek en ritzege gisteren. Hopelijk beseffen analisten en flitsers na dit jaar weer wat beter dat het ook voor Evenepoel onmogelijk is om alles te winnen waar hij start, en dat één van je grote doelen behalen ook al voldoende is om te kunnen spreken van een geslaagd seizoen.
Gewoon verwachtingen bijstellen, top 10 ak tour, etappe toe. Dat is volstrekt haalbaar, al zijn er voor die top 10 vele kapers op de kust.
Ik denk dat in huidige condities, enkel Vingegaard de betere kopman is bij Visma (Kuss is nog joker). Want Kelderman duidelijk minder goed ( en Uijtdebroeks zou ook niet winnen in P-Nice).
Anderzijds eindigt REV nog altijd duidelijk voor mannen zoals Roglic, Vlasov en Almeida. Allen renners dia al top-5 in grote rondes hebben gereden.
Dan denk ik dat top-5 voor TdF echt wel niet onrealistisch is. Tuurlijk dat Vingegaard en Pogacar er bovenuit steken, maar ik vermoed dat Roglic op de terugweg is en dat REV met Hindley, Yates en Hart zal strijden voor die top-5.
Volgens mij heeft Evenepoel een uitstekende Parijs-Nice gereden. Maar is ie gebotst op iemand die sterker was. Dat kan gebeuren, is niet erg: sterker nog, het gebeurt mij ook wel eens. Ook al wil je nog zo graag, je kunt niet altijd en overal de beste zijn. Met al die mensen op deze wereld is de kans groot dat er iemand nog een beetje beter is dan jezelf. Ik denk dat Jan, net als veel anderen, gewoon zou moeten beseffen dat Evenepoel niet meer bij de Juniors rijdt, waar je iedere week en op ieder parcours zomaar iedereen naar huis rijdt.
Als je al lessen wilt leren richting Tour, dan zouden het voor mij de volgende lessen zijn:
1: Laat Klaas Lodewijck thuis. Voegt niks toe, behalve extra ruis en loze kreten. En ik heb nog wel 3 weekjes tijd deze zomer...
2: Laat grootspraak of andere ophefmakende uitspraken achterwege. Die kosten energie. Van jezelf, maar ook van alles en iedereen om je heen. En dan is PN qua media aandacht nog maar een fractie van de TdF. Daar staan honderden typetjes als Youri of Maxim iedere dag nieuws te maken; DeClercq achtige uitspraken zijn als nectar voor deze mannen en vrouwen.
3: Overdenk nog eens hoe hoog je wilt mikken. Zowel in je eigen hoofd, alsook wat je erover zegt in de media. Deze PN was, net als de Vuelta van afgelopen jaar, een reality check. Zeker als je ziet wat er tegelijkertijd te zien was in Italie. En vraag je dan ook af of je als enige speerpunt naar Frankrijk moet, of dat je misschien ook moet pleiten voor een plan B om de druk wat te verdelen. (dit is wat mij betreft ook een vraag voor de ploegleiding).
4: Verdwijn tussen de koersen zoveel mogelijk van de radar. Neem daarbij een voorbeeld aan die andere Poel; daar hoor je pas weer iets van bij de ploegpresentatie van MSR.
5: Het merk Evenepoel is inmiddels al lang en breed gemaakt. Misschien tijd om ook gewoon eens te zeggen dat dit het maximale was wat er in zat deze keer. In plaats van de eeuwige excuses zoeken waarom je iets niet gewonnen hebt. Dit geeft misschien de nodige rust in het hoofd.
6: Denk nog even heel goed na over les 1.
Bakelants is van mening dat alle druk op Evenepoel werkt als brandstof voor Revke. Maar ik denk eerder dat je door al deze druk juist veel sneller opgebrand bent. En, dat als je een lange en gezonde carriere wilt, dat je vooral deze druk moet gaan managen.
Persoonlijk hoop ik dar Evenepoel zich nog sterk verbeterd en Roglic ook
Zou de ultieme Tour de France zijn toch met 4 gelijkwaardige toppers
Toen hij een paar jaar geleden over kwam naar de profs had ik verwacht dat hij juist in dit soort wedstrijden (weekse rondjes) quasi onverslaanbaar zou worden, als klimmende tijdrijder.
Het grappige is dat zijn erelijst intussen uitpuilt van de grote eendaagse overwinningen, en dat hij buiten 1x de Vuelta nog geen aansprekende ronden heeft gewonnen.
Precies tegenovergesteld als wat ik verwacht had.
Ik had in het begin ook gedacht dat de rondjes van 1 week helemaal zijn ding zouden zijn, juist vanwege zijn tijdrit van wereldklasse en zijn goede bergop rijden. En dat hij moeite zou hebben in het eendaagse werk of het winnen van etappes vanwege zijn gebrek aan een scherpe punch of eindschot.
En dan is zijn erelijst eigenlijk ook helemaal niet wat ik destijds verwacht had. Waarbij hij volgens mij juist zijn punch en sprint heel goed heeft ontwikkeld (kan inmiddels gerust met types als Roglic naar de sprint), en dus ook etappes weet te winnen.
En als je dit beseft, dan is het o zo jammer dat het hele DNA van de QS ploeg is omgebouwd voor het grote ronde werk van Remco. Terwijl hij met zijn profiel eigenlijk perfect zou passen bij het "oude Quickstep".
Nee hij was niet de beste in koers, dat was Jorgenson. Nee zijn ploeg was niet top. Maar ze hadden anderzijds pech bij die ploegentijdrit, "verliezen" laatste man Van Wilder door het slechte weer en na Remco zelf kan je nog 10 toppers noemen die minuten aan hun broek kregen, met welk gevoel moeten die dan wel huiswaarts?
Met dat Landa-argument ben ik het helemaal niet eens. Door de afwezigheid van het echte hooggebergte en de aanwezigheid van die TTT zou z'n meerwaarde eerder klein geweest zijn. En een Landa die ook af en toe een ander programma krijgt dan Evenepoel zal veel loyaler zijn in de Tour, hét ultieme doel.
Beetje spijtig dat die analyses dan toch beetje met eigen agenda gebeuren. Sporza dat kritiek te verwerken kreeg omdat ze steeds minder rechten op andere sporten kunnen aankopen (voetbal kwijt en bv ook het afgelopen wk indoor atletiek) waardoor deze koers naar het schijnt een langgerekte goednieuws-show moest zijn (met Remco in de hoofdrol). Bakelants aan de andere kant van wie dan weer verteld wordt dat hij op wat meer interesse had gehoopt van bepaalde ploegen in het peloton en die z'n mooie woorden liever opspaart voor de gele bijtjes.
Ik denk eigenlijk dat een punt nog wel eens over het hoofd gezien wordt: zijn matige koers inzicht en -ervaring. Hij koerst nog niet zo heel lang en is vaak zoveel beter dan de rest geweest dat hij misschien nooit geleerd heeft om anders te winnen dan gewoon veel harder te fietsen dan alle anderen? Als je al zijn (ook zelf benoemde) fouten naast elkaar legt, maakt hij toch vaak de verkeerde keuze. Dat is achteraf makkelijker dan in het moment, maar juist daar kan de schoen nog wel eens gaan wringen als hij mannen van gelijke of iets betere kwaliteit tegenkomt (zoals Vingegaard en Pogacar). Van de sportvaardigheden tactiek, technisch, conditioneel en mentaal mist hij mijns inziens toch vooral de tactiek.
En Remco heeft gedaan wat hij moest doen: degradeerde de tegenstand in de slotrit en wurgde Vlasov op z'n gekende manier. Gewoon was Jorgenson niet te vermurwen. Wat mij betreft wordt er te makkelijk voorbijgegaan aan wat die gast hier presteert. Als je in die slotrit evenknie bent van Evenepoel en blijk geeft van volkomen controle: chapeau!
Mbt Landa heeft Bakelants wel een punt. Maar wat mij betreft maakt Evenepoel in deze PN de fout te afwachtend te rijden (mede door de aanwezigheid van Roglic). Als je ziet wat hij op zondag nog in de tank heeft, dan had hij perfect aggressiever kunnen koersen in de dagen daarvoor, maar daar bleef het bij speldeprikken en bonusseconden. PN is geen Dauphiné of grote ronde.
Hij had op die leeftijd welgeteld 1 overwinning geboekt, een ritje in Polen. Binnen 30 dagen bereikt Evenepoel pas de leeftijd waarop Vingegaard zijn 2de overwinning ooit boekte, en het zou eigenlijk nog een jaar duren vooraleer hij uitgroeide tot de onverslaanbaar geachte machine die hij nu is.
Evenepoel won al 14 eindklassementen, waaronder een GT, werd wereldkampioen op de weg en ITT en won al 2 monumenten.
Of Evenepoel ooit het GT-niveau van Vingegaard zal halen, zal de tijd moeten uitwijzen.
Maar met stelligheid beweren dat hij dat nooit zal doen, lijkt mij een stuk onzinniger, dan met stelligheid beweren dat hij dat zeker wel zal doen.
Dat is net het leuke aan koers voor ons als volgers, iedere renner volgt zijn eigen traject en ontwikkeling, en komt op een ander tempo tot de top van zijn kunnen.
De dominante figuur van vandaag, is de volger van morgen en andersom.
Wie een jaar geleden had georakeld dat Skujins op een Vlaamse helling Van Aert gladjes uit het wiel zou kletsen, was nog net niet in een dwangbuis afgevoerd.
De koers is en blijft nu eenmaal een wonderbaarlijke wereld, waar niets in steen gebeiteld is.
Zeker als die nieuw bij de ploeg is.
En eens met jou dat hij soms zelf voor resultaat mag/moet rijden. Maar om hem dan met Van Wilder naar Catalonië te sturen tegen Pogacar i.p.v. naar Parijs-Nice met Evenepoel, vind ik een vreemde keuze.
B. Lees de topics van vorig jaar even terug?
Als Nederlander (voor wat het uit maakt) zeg ik:
Evenepoel heeft een hele nette Parijs-Nice gereden. Zowel qua niveau als eindresultaat. Maar we hebben ook allemaal kunnen zien dat het niveau wat hij liet zien, niet in de buurt lijkt te komen van Pogacar of Vingegaard. Met zijn demarrages bleven veel renners nog in het wiel, en iemand als Jorgenson (de 3e luitenant van Vingegaard) gaf geen krimp. En dan had ie ook nog eens een parcours op zijn maat als je het mij vraagt: met een rondje van een week, met weinig hooggebergte, explosief klimwerk en korte ritten zodat zijn ploeg in feite lang mee zou moeten kunnen.
Natuurlijk gaat ie nog op hoogtestage, en komt er misschien nog iets bij. Maar ik heb geen enkele indicatie (ook niet vanuit de vorige seizoenen) dat dit "iets" hem gaat brengen op het niveau van Pogacar of Vingegaard. Hij hoort in het hele clubje daarachter, wat in basis vecht voor de plekken 3-10.
Dat kun je bashen of haten noemen. Of je kunt het zien als mensen die feiten benoemen, waarbij de feiten niet passen bij jouw "belief" in God Evenepoel. De renner die niet te verslaan is.
Ik blijf het jammer vinden dat het "rijden zonder verwachtingen" niet in zijn systeem zit. Want hij had een TdF kunnen rijden zoals hij nu deel 2 van de Vuelta had gereden. En hij had kunnen ervaren hoe het is om te fietsen in het grootste sportevenement ter wereld.
Zonder al te veel druk naar de Tour daarentegen gaat m nooit meer worden...
Ze maken bij Sqs zeker niet altijd de juiste keuzes maar die keuze bleek toch echt wel de juiste te zijn gezien het belang dat Evenepoel aan de wereldtitel tijdrijden hecht.