Bakelants: “Geen zin meer in Giro door start in Israël”
Het ziet ernaar uit dat de Giro volgend jaar in Israel van start gaat. Jan Bakelants is geen voorstander van de eerste start van een grote ronde buiten Europa. “Of ik zin heb in die trip? Niet echt”, vertelt hij aan Sporza.
“Ik had wel zin om nog eens de Giro te rijden, maar als het in Israël is, hoeft het voor mij al niet echt meer. Het kan misschien een mooi land zijn, maar volgens mij is het toch niet echt een uitstekend fietsland. Dus op voorhand zeg ik, liever niet.”Het stoort Bakelants dat er niet met de renners overlegd is. “Het stoort me ook al langer dat er vooraf geen enkele ploeg of renner geconsulteerd wordt: ziet het peloton zo’n oversteek wel zitten?”, vraagt hij zich af. “Er is nu een akkoord met de Israëlische overheid of de stad Jeruzalem. Die hebben geld op tafel gelegd om de start naar daar te halen. Maar de acteurs, de mensen die daar toch voor het spektakel zullen moeten zorgen, worden voor de ondertekening van zo’n overeenkomst niet gehoord”, stelt hij vast.
[poll id=”577″]
Qua veiligheid zullen ze het daar wel op orde hebben denk ik, daar hebben ze heel veel ervaring in. Plantechnisch geloof ik het niet zo, renners vliegen tijdens grote rondes vaak genoeg. Je kunt je nu alleen wel afvragen wat is de volgende stap.. Aan de overkant van de Atlantische Oceaan? Nog verder in het Midden Oosten?
Nu kan je stellen dat Bakelants de enige is die iets zegt en dus alleen staat, maar het is niet de eerste keer dat die een grote bek heeft en gewoon zegt wat de meerderheid van het peloton denkt (maar niet luidop durft zeggen).
Trouwens opvallend dat renners altijd moeten gehoord worden als ze zich tegen de UCI keren, maar als ze zich afzetten tegen onrealistische spektakelzoekers als Zomegnan, dan moeten ze maar zwijgen en in de pas lopen.
Logisch ook dat de renners dit aanvoelen. Giro 2019 Mosul-Milaan als het zo doorgaat?
Terrorisme is niet plaatsgebonden. En als paar onverlaten beslissen een aanslag op een 3 weekse wiellerronde te plegen kan ik een dozijn etappes aanwijzen waarin ik ze meer kans van slagen toedicht. Het blijft een moelijk te beveiligen verhaal duizenden kilometers parcours, maar in en om Jeruzalem zal het het best beveiligde dagen van de Giro zijn
Dat klinkt mooi, politiek en sport scheiden, jammer alleen dat politici zich daar niet aan houden. Dat loopt van onze keurige Marc Rutte die 'onze' sporters komt aanmoedigen tot Adolf H die ariërs op de OS in Berlijn kwam aanmoedigen. Waarom denk je dat Israel zo graag die Giro wil? Da's echt niet omdat ze zo van fietsen houden.
Ik ben het met je eens dat er een enorm grijs tussengebied is, en dat wat de een prima vindt, de ander onacceptabel vindt. De 'oplossing' om daarom dan maar structureel de andere kant uit te kijken is mij echter te gemakkelijk. Voor mij is het organiseren van een groot internationaal evenement in Jeruzalem een stap te ver, maar is het okee dat er individuele Russen meedoen. Ik heb er overigens geen enkele moeite mee als andere mensen de grens ergens anders leggen.
Het zal een geweldige boost geven voor het wielrennen, net als in Qatar. Oh wacht…
Ze mogen opdraaien in een mooie media-stunt van Israël, en er zal wel een boel geld verschuiven (maar niet naar de renners).
Israel, mooi land.
Jeruzalem, flinke onderneming om dat te beveiligen.
De giro is daar ter promotie van het land. Als renner verdien je dan je brood met de promotie van een land dat de internationale rechtsorde consequent en al jaren schoffeert. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand daar gewetensbezwaren bij heeft.
Logistiek hebben ze geen enkele ervaring met een wedstrijd op niveau. Laat ze eerst een test evenement houden. Dit is vragen om onveilige situaties want geen motoragenten en seingevers met enige serieuze ervaring.
@ jooprioolpijp, ik ben het wel met je eens dat landen elkaar moeten aanspreken op hun verantwoordelijkheden en gedrag, maar ik zie daar alleen geen taak voor het wielrennen in. Sterker nog, ik denk dat er moet worden ingegrepen als het misbruikt wordt om politieke redenen. Maar dat zie ik hier niet gebeuren, Israel wil gewoon positieve publiciteit, zoals Utrecht dat ook beoogde met de tourstart. Daarom zag je ook die 'fraaie kont' tijdens de afgelopen editie zoals Romāns Vainšteins dat mooi verwoord.
Dan maak je er een politiek verhaal van, dat heb ik met opzet niet aangehaald. Ik concentreer me voornamelijk op het wel en wee van de renners zelf.
Elke losse sport alleen heeft te weinig impact, maar het bleek in Zuid Afrika dat een algehele sport- en cultuurboycot toch wel stevig pijn deed. Wat je misbruik om politieke redenen noemt is de vraag: in mijn wereldbeeld misbruikt Israel nu de Giro om z'n imago op te poetsen dat door politieke oorzaken een tikkie in het ongerede is geraakt. Nogmaals, regeringen zien politiek niet los van sport, al zullen ze dat zelden toegeven.
hebben ze daar nog nooit van gehoord.
Als ik professioneel renner zou zijn, zou ik mij opstellen als Dumoulin doet, in overleg met de ploeg kiezen voor het parcours dat sportief het beste bij mij past. En de politieke statements voor anderen laten. Bakelants doet dan eigenlijk ook, al vind ik (als prive persoon) wel dat hij daarbij onnodig zit te klagen. Dat laatste heeft hij helemaal niet nodig.