‘Bahrain Merida wil ASO aanklagen na val Nibali’
foto: Sirotti
zaterdag 21 juli 2018 om 12:06

‘Bahrain Merida wil ASO aanklagen na val Nibali’

Bahrain Merida is volgens La Gazzetta Dello Sport bereid om gerechtelijke stappen te ondernemen tegen de ASO na het uitvallen van zijn kopman Vincenzo Nibali. De Italiaan kwam ten val op Alpe d’Huez, nadat zijn stuur in aanraking kwam met de riem van een fotocamera van een toeschouwer.

Nibali wist de etappe nog wel uit te rijden. Sterker nog: hij wist de schade met een zevende plaats – op dertien seconden van ritwinnaar Geraint Thomas – te beperken. Na onderzoek in het ziekenhuis van Grenoble bleek de 33-jarige renner bij de val echter een gebroken ruggenwervel te hebben opgelopen.

Paolo Slongo – de coach van Nibali – wilde gisteren niet teveel kwijt over de zaak. “Ik weet niet precies wat er gebeurd is en ik wil er niet te diep op ingaan. Ik heb de video’s gezien die rond gingen. Er waren mensen op de weg en de hekken waren niet genoeg om ze tegen te houden. Om op deze manier naar huis te gaan is heel triest”, zo liet hij weten aan Cyclingnews.

Teammanager Brent Copeland: “Gebrek aan controle en investeringen”
Volgens de Italiaanse sportkrant is Bahrain Merida bereid om de Tourorganisatie aan te klagen voor de geleden schade. Teammanager Brent Copeland ergert zich aan de manier waarop de Tourorganisatie omgaat met de veiligheid. “Het is duidelijk dat er niet genoeg controles zijn. Er moet meer geïnvesteerd worden in het verbeteren van de veiligheid. Dit is onacceptabel”, is de Zuid-Afrikaan streng.

“De Tourorganisatie doet gewoon niet genoeg. Hoe anders is dit in de Giro, waar de veiligheid wel wordt gewaarborgd. Exemplarisch is de valpartij van Nibali. De toeschouwers hadden de hekken weggeduwd, waardoor de valpartij kon ontstaan.”

Daarnaast ergert Copeland zich aan de dubbele standaard van de UCI. “Toen Chris Froome twee jaar geleden viel op de Ventoux, werd hij in dezelfde tijd geplaatst als de andere klassementsrenners. Volgens de UCI omdat er iets aan de hand was met zijn fiets, en er sprake was van een abnormale situatie. Maar de situatie met Vincenzo was ook abnormaal!”, zo besluit Copeland.

RIDE Magazine
37 Reacties
21-07-2018 14:09
Wat de organisatie wel is aan te rekenen, is de willekeur van de focus. In het begin van de klim en vooral bij bocht 7 is veel beveiliging geposteerd. In het bovenste gedeelte was dit niet het geval. Er wordt dus makkelijk gescoord door te zeggen dat alleen de Nederlanders in bocht 7 zich misdragen. Feitelijk gezien is de hele berg vergelijkbaar met bocht 7.
Als er (subjectief) veiligheidsmaatregelen worden genomen en renners vallen door toedoen van een supporter, dan moet de organisatie een gepaste vergoeding moet geven.
Kijkend naar het geval Froome dan is de dubbele maat pijnlijk zichtbaar bij de ASO. Wel zorgt dit voor een sterk argument van Copeland voor de mogelijke rechtzaak tegen de ASO.
21-07-2018 14:11
De frustratie is begrijpelijk, maar in mijn ogen lukt een aansprakelijkheidsstelling niet. Typisch geval van overmacht. Hoe houd je een meute in bedwang over zo’n lange afstand. Nee, het zelfcorrigerend vermogen zal vanuit het publiek moeten komen en dat zie je al volop gebeuren. En van mij mag er streng gestraft worden als het lukt toch iemand te pakken die bv Froome probeert te slaan. En helaas houd je altijd van die onbenullen die zichzelf belangrijker vinden dan de sport.
21-07-2018 14:14
Indien ASO de weg naar de top niet veiliger kan maken voor de sporter, dan gewoon die berg voortaan links laten liggen. Zo interessant is de koers meestal ook niet naar Alpe d'Huez voor het AK. Misschien ook maar eens stoppen met de fabel dat het een ' Nederlandse ' berg is. Dat ding staat gewoon in Frankrijk en zoveel Nederlanders hebben er nu ook weer niet gewonnen. De mythe rond Alpe d' Huez is is dan ook veel te veel opgeklopt.
21-07-2018 14:15
En als iemand zijn jasje over de hekken legt, en Sagan haakt in dat jasje, gaan we dan ook de organisatie voor de rechtbank slepen? Hoe kun je nu de veiligheid over 3000+km garanderen? Dat is een inspanningsverbintenis, geen resultaatsverbintenis.
21-07-2018 14:35
Zo lang iedereen toch wel blijft komen, is er voor ASO weinig prikkel de situatie te verbeteren.
21-07-2018 14:45
Wie bepaalt de regels de ASO of de UCI??
De UCI onthoudt zich van ieder commentaar, zitten ze aan de leiband van de ASO?? Tijdstraffen of compensaties zijn toch verantwoording van het instituut UCI?
21-07-2018 14:57
Zoals ik al voorspelde. Volkomen logisch dat ze hiermee dreigen. Alleen de dreiging gaat al het nodige opleveren voor Bahrein-Merida.
21-07-2018 15:15
Voor de wielrensport zijn juridische procedures denk ik de enige weg om vooruitgang en/of verbetering te boeken.

We zitten met kromme jury's, bijzonder wisselvallige naleving van spelregels, instanties die zelf onvoldoende zeggenschap hebben over dopingregels, steeds meer motards en volgauto's bij het peloton en er worden parkoersen gekozen die veel gevaar met zich meebrengen.

Het is dat ik van fietsen op de openbare weg houd en er gen alternatief is qua organisatie, want voor de rest is het een amateuristisch en bovenal corrupt zooitje.
21-07-2018 15:49
Zever, gezever wat ik hier lees. Als het elk jaar hommeles is op bepaalde cols (Ventoux, D Huez,...) dan MOET er iets gebeuren. Argumenten als hij heeft pech gehad, dat kan nu eenmaal gebeuren of het hoort erbij is klinkklare onzin. Als organisator ben jij verantwoordelijk ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid van de renners en natuurlijk kan je dat niet garanderen over 3000 km, maar je MOET wel lessen trekken uit de vorige edities en dat gebeurt niet.
21-07-2018 17:18
"maar je MOET wel lessen trekken uit de vorige edities en dat gebeurt niet."

argumenten?
21-07-2018 18:32
@Skele
Zie jij dan wel maatregelen? In tegendeel, het wordt elk jaar erger.
21-07-2018 22:05
Goed zo, aanpakken die aso's!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine