Axel Zingle naar Visma | Lease a Bike: “Heel groot talent met nodige groeimarge”
Visma | Lease a Bike heeft de komst van Axel Zingle wereldkundig gemaakt. De 25-jarige Fransman komt over van Cofidis. De puncheur is een laatbloeier, want hij werd in 2022 als eerstejaars elite pas prof. Pas in het coronajaar 2020 pakte hij het wielrennen serieus op. Intussen boekte hij 5 profzeges. Zingle tekent tot eind 2027 bij de ploeg.
Bij de Nederlandse formatie beschouwen ze de Fransman daarom als iemand die nog lang niet aan zijn plafond zit. “Axel is een groot talent voor de klassiekers”, vindt ploegleider Grischa Niermann. “Bovendien heeft hij een goede eindsprint die vooral aan het einde van lastige koersen tot zijn recht komt. Op die manier heeft hij al talloze ereplaatsen behaald. We geloven dat hij nog de nodige marge heeft om te groeien en zijn dan ook blij dat hij het avontuur bij ons durft aan te gaan.”
Zingle zelf – die vanwege zijn overstap even buiten de Tour-selectie van Cofidis dreigde te belanden – is superblij met de kans om voor Visma | Lease a Bike te kunnen rijden. “Voor mij is het echt een droom. Dit is in mijn ogen de beste wielerploeg van de wereld. Ik ben heel erg gemotiveerd om me volgend seizoen bij het team te voegen en hoop mijn steentje bij te kunnen dragen in de klassiekers. Ik verwacht veel te kunnen leren van de beste renners van de wereld en de rest van het team om zo de beste versie van mezelf te zijn.”

Zingle in de gravelrit rond Troyes in de jongste Tour – foto: Cor Vos
Pas in 2020 de overstap naar wegwielrennen
De Fransman komt uit Mulhouse en richtte zich in zijn jeugdjaren vooral op skiën en mountainbiken. In die laatste discipline eindigde hij op het EK voor junioren in het Zweedse Husqvarna (2016) als derde, net als op het Frans kampioenschap datzelfde jaar. Toen hij in 2019 geen goede resultaten meer boekte, besloot hij in 2020 zich voor 100% op de weg te focussen. Direct met resultaat, want in dat coronajaar werd hij in oktober zeer verrassend Frans kampioen bij de beloften.
Het jaar erop bleef hij voor het bekende Franse clubteam CC Étupes rijden, maar bood Cofidis hem wel een stagecontract aan. Hij verzamelde in dat shirt een bulk ereplaatsen, waarna de Franse ploeg hem meteen vastlegde voor de toekomst. In zijn eerste profjaar boekte hij meteen drie profzeges en opnieuw legio ereplaatsen. Daar ging de Fransman de laatste twee seizoenen mee door. Vorig jaar werd hij bovendien vijfde in de Brabantse Pijl en tiende in de Amstel Gold Race.
🤝 Welcome, Axel. We’ll prepare a soft landing spot for you. pic.twitter.com/BPyxTKkZoc
— Team Visma | Lease a Bike (@vismaleaseabike) August 1, 2024
Deze hebben de gebroeders echter afgewezen om ergens anders meer voor eigen kansen te kunnen rijden. In dit geval dus Redbull-Bora.
Waar staat dat dan? Want dat klopt gewoon niet. Ze hebben de gebroeders zeker wel een aanbod gedaan, omdat TVL ze graag wilde behouden. Maar als er andere partijen zijn die dat (ruimschoots?) overbieden, dan is het het goed recht van de gebroeders om daarop in te gaan toch?
Dat kan je TVL niet verwijten verder.
Als ik naar de tekst in het andere artikel kijk, dan lijk ik dat ook anders te interpreteren dan jij.
“ Allen kregen volgens onze informatie – behoudens Gesink – wel een contractverlenging aangeboden, maar was dat financieel en/of sportief minder dan wat zij elders konden krijgen.”
Dat soort renners zijn vast (op papier) goedkoper qua salaris dan renners zoals de Yates broers, Almeida, Carapaz, Vine, Jakobsen etc die allemaal al world tour overwinningen en of top 10 in grote rondes hebben.