Axel Zingle naar Visma | Lease a Bike: “Heel groot talent met nodige groeimarge”
foto: Mathilde Lazou/Cofidis
donderdag 1 augustus 2024 om 11:00

Axel Zingle naar Visma | Lease a Bike: “Heel groot talent met nodige groeimarge”

Visma | Lease a Bike heeft de komst van Axel Zingle wereldkundig gemaakt. De 25-jarige Fransman komt over van Cofidis. De puncheur is een laatbloeier, want hij werd in 2022 als eerstejaars elite pas prof. Pas in het coronajaar 2020 pakte hij het wielrennen serieus op. Intussen boekte hij 5 profzeges. Zingle tekent tot eind 2027 bij de ploeg.

Bij de Nederlandse formatie beschouwen ze de Fransman daarom als iemand die nog lang niet aan zijn plafond zit. “Axel is een groot talent voor de klassiekers”, vindt ploegleider Grischa Niermann. “Bovendien heeft hij een goede eindsprint die vooral aan het einde van lastige koersen tot zijn recht komt. Op die manier heeft hij al talloze ereplaatsen behaald. We geloven dat hij nog de nodige marge heeft om te groeien en zijn dan ook blij dat hij het avontuur bij ons durft aan te gaan.”

Zingle zelf – die vanwege zijn overstap even buiten de Tour-selectie van Cofidis dreigde te belanden – is superblij met de kans om voor Visma | Lease a Bike te kunnen rijden. “Voor mij is het echt een droom. Dit is in mijn ogen de beste wielerploeg van de wereld. Ik ben heel erg gemotiveerd om me volgend seizoen bij het team te voegen en hoop mijn steentje bij te kunnen dragen in de klassiekers. Ik verwacht veel te kunnen leren van de beste renners van de wereld en de rest van het team om zo de beste versie van mezelf te zijn.”

Zingle in de gravelrit rond Troyes in de jongste Tour – foto: Cor Vos

Pas in 2020 de overstap naar wegwielrennen
De Fransman komt uit Mulhouse en richtte zich in zijn jeugdjaren vooral op skiën en mountainbiken. In die laatste discipline eindigde hij op het EK voor junioren in het Zweedse Husqvarna (2016) als derde, net als op het Frans kampioenschap datzelfde jaar. Toen hij in 2019 geen goede resultaten meer boekte, besloot hij in 2020 zich voor 100% op de weg te focussen. Direct met resultaat, want in dat coronajaar werd hij in oktober zeer verrassend Frans kampioen bij de beloften.

Het jaar erop bleef hij voor het bekende Franse clubteam CC Étupes rijden, maar bood Cofidis hem wel een stagecontract aan. Hij verzamelde in dat shirt een bulk ereplaatsen, waarna de Franse ploeg hem meteen vastlegde voor de toekomst. In zijn eerste profjaar boekte hij meteen drie profzeges en opnieuw legio ereplaatsen. Daar ging de Fransman de laatste twee seizoenen mee door. Vorig jaar werd hij bovendien vijfde in de Brabantse Pijl en tiende in de Amstel Gold Race.

RIDE Magazine
20 Reacties
01-08-2024 11:27
Renners weten dat als ze groeimarge hebben, Visma LAB het vermoedelijk uit ze kan halen. Voorbeelden zijn Laporte en dit jaar Jörgensen. Goede renners die bij deze ploeg tot wasdom zijn gekomen.
Ik begrijp gewoon niet zo goed waarom ze de Van Dijke's niet behouden en meer ruimte geven i.p.v. dit soort net niet renners aan te trekken.
    01-08-2024 11:28
    Je kan zoveel niet begrijpen maar het is al langer bekend dat Visma de gebroeders van Dijke graag had willen behouden en contractvoorstellen hebben gedaan.
    Deze hebben de gebroeders echter afgewezen om ergens anders meer voor eigen kansen te kunnen rijden. In dit geval dus Redbull-Bora.
    01-08-2024 11:29
    Deels ook geld denk ik. Er zijn een aantal ploegen, waaronder Red Bull-Bora die momenteel met geld smijten.
    In het andere stuk over Visma wordt aangegeven dat de ploeg o.a. de Van Dijke's niet interessant genoeg vond om meer ruimte te maken in met hun programma/salarishuis.
    01-08-2024 12:03
    @Wim Kieft

    Waar staat dat dan? Want dat klopt gewoon niet. Ze hebben de gebroeders zeker wel een aanbod gedaan, omdat TVL ze graag wilde behouden. Maar als er andere partijen zijn die dat (ruimschoots?) overbieden, dan is het het goed recht van de gebroeders om daarop in te gaan toch?

    Dat kan je TVL niet verwijten verder.

    Als ik naar de tekst in het andere artikel kijk, dan lijk ik dat ook anders te interpreteren dan jij.

    “ Allen kregen volgens onze informatie – behoudens Gesink – wel een contractverlenging aangeboden, maar was dat financieel en/of sportief minder dan wat zij elders konden krijgen.”
    Dat staat hier: https://www.wielerflits.nl/nieuws/visma-lease-a-bike-is-nog-niet-klaar-op-de-transfermarkt-dit-is-de-status/
    01-08-2024 13:10
    Dus stel, de broers Van Dijke willen een jaarsalaris van 2 miljoen en gegarandeerd kopmanschap in de voorjaarsklassiekers, dan interpreteer jij dat als dat de ploeg ze daar niet interessant genoeg voor vindt. Dat klopt dan ja.
01-08-2024 11:40
Zingle heeft inderdaad veel groeimarge en is bovendien een renner in de categorie heuvelpuncher, daar missen ze echt nog iemand. Hopelijk vult hij dat in.
01-08-2024 11:06
Een renners als Zingle heeft Visma hard nodig. Vermoed dat ze hem gaan inzetten als kopman voor de Waalse klassiekers. Maar dat dacht ik bij Tulett ook en dat is toch niet echt gebeurd.
    01-08-2024 11:30
    Leek me sowieso een onlogische gedachte voor een 22-jarige zonder uitslagen in dat werk. Niet te vergelijken met uitslagenrijder Zingle.
    01-08-2024 11:40
    @ronellenfitsch: hij werd op 19 jarige leeftijd onder meer 17e in de Amstel en 12e in de pijl. De potentie is zonder meer daar!
01-08-2024 18:07
Een oud renners gezegde is dat je van een ezel geen renpaard kan maken maar dat je hem wel een eind op weg kan helpen. En dat kunnen ze bij Vlab als geen ander.
01-08-2024 11:04
Ik vraag het me toch af hoe Visma het voor elkaar krijgt om jaar na jaar dit soort renners aan te trekken. Ploegen als Tudor, Red bull- Bora, Astana en Ineos zullen toch een veel beter salaris kunnen bieden? Staan die ploegen nou gewoon te slapen of kiezen de renners bewust voor Visma en nemen ze een lager salaris voor lief?
    01-08-2024 11:08
    Blijkbaar een beter verhaal... het lijkt me niet alleen zwaaien met een zak geld, maar ook het aanspreken op het sportershart van de profs: we zien deze en deze potentie en op deze en deze wijze willen we je nog beter gaan maken! Heb je zelf ideeeen etc etc. Hoe doe je het nu? Wij doen het zo (veel beter en professioneler).
    01-08-2024 11:56
    Het is inderdaad zo dat er momenteel veel renners zijn die kiezen voor de professionele begeleiding bij TVL en niet voor de grootste zak geld.
    01-08-2024 12:54
    Lijkt me hetzelfde als overal, voor veel mensen is geld niet de doorslag gevende factor. In de topsport is dat wellicht nog belangrijker, het gevoel dat je beter kunt worden in een bepaalde ploeg en dus meer kunt winnen zeker als je jong bent. Dus VL zal een beter totaal pakket kunnen bieden blijkbaar?
    01-08-2024 17:46
    Ik denk ook dat ze renners kiezen waar zij meer potentie in zien dan andere ploegen. Omdat ze nog geen enorme uitslagen hebben, maar wel goed voor de dag komen.
    Dat soort renners zijn vast (op papier) goedkoper qua salaris dan renners zoals de Yates broers, Almeida, Carapaz, Vine, Jakobsen etc die allemaal al world tour overwinningen en of top 10 in grote rondes hebben.
    02-08-2024 13:13
    Bewust. Zijn ook allemaal gasten die echt wel voor het sportieve gaan. En daar ook resultaat in boeken!
02-08-2024 07:58
Mooie aanwinst! Kan 'ie Kelderman leren bunnyhoppen?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine