Astana Qazaqstan heeft nieuwe versterking voor sprinttrein Mark Cavendish binnen
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 25 oktober 2023 om 11:06

Astana Qazaqstan heeft nieuwe versterking voor sprinttrein Mark Cavendish binnen

Rüdiger Selig zal in 2024 uitkomen voor Astana Qazaqstan. De 34-jarige Duitser was de voorbije twee seizoenen de sprintaantrekker van Caleb Ewan bij Lotto Dstny, maar hoopt volgend jaar Mark Cavendish naar zeges te piloteren.

De ervaren Selig staat te boek als een uitstekende lead out-man. In het verleden werkte hij bij Katusha al samen met sprinttopper Alexander Kristoff en in dienst van BORA-hansgrohe was hij een belangrijke pion in de sprinttreinen van respectievelijk Sam Bennett en Pascal Ackermann. De laatste twee seizoenen was hij bij Lotto Dstny de sprintaantrekker van Caleb Ewan en Arnaud De Lie.

De Duitser zal volgend jaar aan de zijde koersen van een andere sprintbom: Mark Cavendish. “Het is voor mij een mooie kans om te laten zien wat ik kan in de sprints. Ik geloof dat we, met ook Michael Mørkøv en Cees Bol, een uitstekende ploeg kunnen vormen voor wielerlegende Mark Cavendish. Om samen met hem grote overwinningen te boeken en wie weet zelfs wel geschiedenis te schrijven.”

Selig doelt in een persbericht op de komende Tour de France. Cavendish zou na dit jaar eigenlijk een punt zetten achter zijn carrière, maar gaat vanwege zijn valpartij en opgave in de voorbije editie van de Ronde van Frankrijk toch nog één jaar door. De 38-jarige Brit hoopt in 2024 alsnog zijn 35ste ritzege in de Tour te behalen en alleen-recordhouder te worden wat het aantal etappezeges betreft. Cavendish deelt het record nu nog met Eddy Merckx.

Samenwerken met Max Kanter
“Ik denk dat we een geweldige mix hebben van ervaring en kracht”, aldus Selig, die niet alleen zal optrekken met Cavendish. “Ik wil ook graag de nieuwe sprinter binnen de ploeg, Max Kanter, helpen in zijn ontwikkeling als spurter. Ik heb er echt zin in en kijk nu al uit naar de start van het nieuwe seizoen.”

RIDE Magazine
10 Reacties
25-10-2023 11:59
Het valt voor Astana te hopen dat Cavendish volgend seizoen nog wat presteert, anders hebben ze veel volk aangetrokken met weinig waarde.
    25-10-2023 12:11
    Klopt. De grote gok van Vino... Punten scoren met Cav en Kanter. Ik vind het gewaagd.
    Voor Cavendish z'n eventuele record krijgen ze helaas geen bonus aan WT-punten in ruil.
    25-10-2023 13:18
    Ja en neen, met een paar sprinters ga je al gauw méér punten binnenhalen dan met wat ze nu aan boord hebben aan net-niet aanvallers…kan ze zomaar een paar plaatsjes in de WT ranking opleveren…
    25-10-2023 14:09
    Nee hoor. Cavendish, Bol en Syritsa hebben alleen ondersteuning nodig, nog los van Kanter en Ballerini, dus ik denk dat mensen halen voor de sprintvoorbereiding nuttig is. De vraag wordt vooral of Selig zelf nog wat presteert op zijn 34e.
25-10-2023 12:31
Weer zo'n 'grote naam' voor in de sprinttrein van Cav. Op papier lijkt het heel wat, maar ik denk dat de andere dedicated sprinttreinen sterker zijn.
25-10-2023 14:12
Bij Lotto was Selig een ontzettende tegenvaller. Ooit de man die Ackermann en Bennett naar menig overwinning sleurde, maar net als hen nog maar een schaduw van de renner van 4/5 jaar geleden.
25-10-2023 12:33
Zelfs al zou Cav die 35ste ritoverwinning niet pakken en die kans is natuurlijk heel reëel, dan nog is de ploeg verzekerd van een enorme berg publiciteit. Vino's investering betaalt zich hoe dan ook terug.
    25-10-2023 14:38
    Ik denk dat dat tegenvalt hoor. Als hij die 35ste niet pakt levert hij Astana (en Willier) bar weinig op.
    25-10-2023 16:11
    Hij won dit jaar ook die 35e niet en was alsnog zowel publicitair als sportief een sterkhouder van de ploeg. De enige die een WT-koers won. En zelfs de enige die 2e of 3e eindigde in een WT-koers.
25-10-2023 14:17
Ze hadden er dan misschien beter ook nog Ackermann of Bennett bijgehaald voor een aantal klassiekers en de Giro. Ze hebben inmiddels een sprinttrein van een renner of 10. Uiteraard zullen Kanter en Bol ook wel uitgespeeld worden, maar ik zie hen niet meteen (meer) meedoen voor zeges in WT-wedstrijden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine