ASO wil Montmartre ook in de toekomst blijven aandoen
De toevoeging van de beklimming van de Montmartre leverde het verwachte spektakel op in de slotrit van de Tour de France. Wat Pierre-Yves Thouault, adjunct-directeur van de ASO, betreft was de toevoeging van de beklimming niet eenmalig.
Aan Le Parisien laat Thouault weten dat de Montmartre een vaste waarde wordt in het slotakkoord van de Tour de France. “Natuurlijk willen we Montmartre blijven bezoeken. Het succes heeft onze verwachtingen overtroffen en we hebben de wens om dit succes op lange termijn door te zetten”, liet hij weten.
Overleg met stadsbestuur
“Binnenkort hebben we een overleg met de vertegenwoordigers van de stad en de prefectuur. We zullen kijken naar mogelijk verbeterpunten. Ik denk met name aan de toegankelijkheid voor het publiek in bepaalde gebieden”, ging de Fransman verder.
De Côte de la Butte Montmartre, zoals de beklimming voluit heet, was dit jaar voor het eerst opgenomen in het parcours van de slotrit, nadat deze al de scherprechter was van de Olympische wegrit van 2024. De beklimming moest drie keer bedwongen worden. Wout van Aert won de slotrit door Tadej Pogacar uit het wiel te rijden op de beklimming.
Minder massasprints is op termijn ook minder sprinters. De sprinters die er dan nog zijn zullen af en toe heus nog wel eens aan sprinten toekomen, maar niet meer na een bezopen stampede.
En dat er dan wellicht helemaal geen plek meer is voor van die figuren als Merlier is dat zo erg? Het contrast van het spektakel en diens mismoedige pruillipinterview bij de start kon niet groter zijn. Altijd moeten ze met alle gevaren van dien op 300 meter afgezet worden, maar íets zelf opknappen ho maar.
Philipsens en Girmays worden vast nog meegenomen.
Maar als die vlakke etappes er niet meer zijn , dan zullen ze ook moeten meegaan in ontsnappingen en hebben ze ook kans.
De tijden van de witblauw pure spurter (verwijzing naar het gespierde witblauw runderras) welke 500 meter snel kunnen rijden maar niet over een brug kunnen zijn voorbij.
Die zullen zich moeten specialiseren in het baanwerk.
Ik heb 10 jaar in Montmartre gewoond, voelt nog steeds als 'thuis', maar dat vrijblijvende nep van gister kon en kan ik toch niet waarderen.
Kom lekker naar Montmartre om een hele verscheidenheid aan dingen te waarderen (b.v. Musée de l'art Naif) maar kom er alleen voor de koers als het echt voor het echie gaat.
Fignon / Lemond revisited, count me in !
Ik begrijp trouwens niet wat mensen hebben tegen de vorige rondjes op de Champs-Élysées. Ja, het eindigt zo goed als altijd in een sprint, maar er wordt toch iedere keer opnieuw koers gemaakt vanaf ze het circuit opdraaien. Het saaiste aan die rit is het eerste deel met de foto's en champagne, maar dat was dit jaar niet anders en daar werd nu zeer weinig over geklaagd. Er waren dit jaar 5 andere sprintritten die aangepast konden worden, waarvan 4 in de eerste week. Daar werd dan geen moeite voor gedaan terwijl zulke sprintritten vaak veel saaier en gevaarlijker zijn dan de Champs-Élysées.
Een betere optie voor leukere koersen dan de tijden neutraliseren is gewoon met minder renners starten. Als de selecties worden teruggenomen tot 6 renners per ploeg is er minder controle en wordt de kans op succesvolle ontsnappingen in vlakke ritten groter.
Knoei een beetje in die eerste week maar geef de sprinters hun reden om ook door te gaan tot Parijs.
Verder een leuk rondje voor 30 renners maar had het wel eens willen zien hoe ze daar met 150 man zouden manoeuvreren.
Dat is het in feite al jaren. Alles is toch altijd al beklonken, heel soms een enkele uitzondering in de marge daargelaten.
Als diezelfde klassementsrijder te gek doet in de laatste regenetappe over Montmartre kan hij ook het decor invliegen en zijn klassement teniet zijn gaan.
Het is kiezen tussen één plaatsje winnen of verliezen om dergelijke risico's te nemen.
Het is aan hun om te beslissen hoever ze willen gaan in het nemen van risico's.
Dus hou de reële tijden aan , geen "neutralisaties" bij regenweer, doen ze ook niet bij een natte Paris Roubaix !
Dergelijke ritten zorgen dan voor memorabele wedstrijden waar we jaren/decennia later nog over praten, dit zorgt voor de heroïek van deze sport waardoor we zo van het wielrennen houden
Enkel in een eventuele massaspurt welke zich aandient, om zo een overbevolking van de spurtende massa te voorkomen, zou ik die drie km. regel handhaven.