ASO wil Montmartre ook in de toekomst blijven aandoen
maandag 28 juli 2025 om 19:56

ASO wil Montmartre ook in de toekomst blijven aandoen

De toevoeging van de beklimming van de Montmartre leverde het verwachte spektakel op in de slotrit van de Tour de France. Wat Pierre-Yves Thouault, adjunct-directeur van de ASO, betreft was de toevoeging van de beklimming niet eenmalig.

Aan Le Parisien laat Thouault weten dat de Montmartre een vaste waarde wordt in het slotakkoord van de Tour de France. “Natuurlijk willen we Montmartre blijven bezoeken. Het succes heeft onze verwachtingen overtroffen en we hebben de wens om dit succes op lange termijn door te zetten”, liet hij weten.

Overleg met stadsbestuur
“Binnenkort hebben we een overleg met de vertegenwoordigers van de stad en de prefectuur. We zullen kijken naar mogelijk verbeterpunten. Ik denk met name aan de toegankelijkheid voor het publiek in bepaalde gebieden”, ging de Fransman verder.

De Côte de la Butte Montmartre, zoals de beklimming voluit heet, was dit jaar voor het eerst opgenomen in het parcours van de slotrit, nadat deze al de scherprechter was van de Olympische wegrit van 2024. De beklimming moest drie keer bedwongen worden. Wout van Aert won de slotrit door Tadej Pogacar uit het wiel te rijden op de beklimming.

RIDE Magazine
28 Reacties
28-07-2025 20:04
Mooi zo. De val van Vollering vandaag en talloze voorbeelden afgelopen Tour hebben maar weer eens aangetoond dat het bannen van volledig vlakke sprintetappes de beste manier is om de veiligheid in het wielrennen te verbeteren.
28-07-2025 21:19
Ik vond het sowieso vreemd dat de koers werd geneutraliseerd vanwege de regen. Doen ze ook niet als ze een Parijs-Roubaix-achtige etappe opnemen en het regent de hele dag…..daar kun je ook de Tour verliezen als het tegenzit
    28-07-2025 22:41
    Precies, als je als organisatie kiest voor een parcours moet je er ook achter staan. Dat rare neutraliseren laatste 3/5 km’s, last-minute optrekken van tijdslimieten, tijdsopnames een uur (!) voor de finish… dit is de grootste wedstrijd in de sport, laat het niet verzanden tot een GranFondo…
28-07-2025 20:09
Sowieso moeten ze de Tour interessant genoeg houden voor sprinters. Massasprints horen nou eenmaal bij de wielersport en dus ook bij het belangrijkste evenement van het jaar
    28-07-2025 20:55
    Vervang massasprints voor valpartijen en je bericht 'klopt' nog.

    Minder massasprints is op termijn ook minder sprinters. De sprinters die er dan nog zijn zullen af en toe heus nog wel eens aan sprinten toekomen, maar niet meer na een bezopen stampede.

    En dat er dan wellicht helemaal geen plek meer is voor van die figuren als Merlier is dat zo erg? Het contrast van het spektakel en diens mismoedige pruillipinterview bij de start kon niet groter zijn. Altijd moeten ze met alle gevaren van dien op 300 meter afgezet worden, maar íets zelf opknappen ho maar.

    Philipsens en Girmays worden vast nog meegenomen.
    28-07-2025 21:51
    Lange (team)tijdritten hoorden ook bij de tour. Etappes van 300km+ ook…
    28-07-2025 22:13
    Elementen veranderen. Het is goed dat de wielersport goed kijkt naar de aantrekkelijkheid en tegelijkertijd de veiligheid. Er zullen minder sprintetappes komen. Goed voor de kijksport, goed voor de veiligheid.
    29-07-2025 09:36
    Sommige spurters hebben ook al genoeg bewezen dat ze klassieke of heuveletappes aankunnen en winnen. Nu wachten ze de spurt af als deze gelegen komt .
    Maar als die vlakke etappes er niet meer zijn , dan zullen ze ook moeten meegaan in ontsnappingen en hebben ze ook kans.
    De tijden van de witblauw pure spurter (verwijzing naar het gespierde witblauw runderras) welke 500 meter snel kunnen rijden maar niet over een brug kunnen zijn voorbij.
    Die zullen zich moeten specialiseren in het baanwerk.
28-07-2025 20:40
Wordt dan nog wel leuk als de nr2 in het klassement geen 4 minuten maar een halve minuut achterstand heeft. Of andere kleine verschillen in de top. Meteen ook het einde van de champagne en line up momenten neem ik aan.
28-07-2025 20:16
Goed nieuws. Op de Franse radio en in gans Parijs is het de talk of the town dus geen ontkomen aan.
28-07-2025 21:24
Slim gespeeld van de ASO. Een na tour criterium met alle grote namen die gratis komen opdagen!
    28-07-2025 23:07
    Mwoah, dat is het altijd geweest, nu niet meer lijkt het.
28-07-2025 21:09
Dan wél blijven koersen tot het gaatje. Ook in de regen.
Ik heb 10 jaar in Montmartre gewoond, voelt nog steeds als 'thuis', maar dat vrijblijvende nep van gister kon en kan ik toch niet waarderen.
Kom lekker naar Montmartre om een hele verscheidenheid aan dingen te waarderen (b.v. Musée de l'art Naif) maar kom er alleen voor de koers als het echt voor het echie gaat.

Fignon / Lemond revisited, count me in !
28-07-2025 21:56
Maak er dan een eendagskoers van de dag na de Tour, in een rittenkoers moeten de tijdsverschillen gewoon tellen. Voor de mensen die geen sprintrit willen op de laatste dag kan de Tour perfect eindigen met een tijdrit of zelfs eens met een bergrit.

Ik begrijp trouwens niet wat mensen hebben tegen de vorige rondjes op de Champs-Élysées. Ja, het eindigt zo goed als altijd in een sprint, maar er wordt toch iedere keer opnieuw koers gemaakt vanaf ze het circuit opdraaien. Het saaiste aan die rit is het eerste deel met de foto's en champagne, maar dat was dit jaar niet anders en daar werd nu zeer weinig over geklaagd. Er waren dit jaar 5 andere sprintritten die aangepast konden worden, waarvan 4 in de eerste week. Daar werd dan geen moeite voor gedaan terwijl zulke sprintritten vaak veel saaier en gevaarlijker zijn dan de Champs-Élysées.

Een betere optie voor leukere koersen dan de tijden neutraliseren is gewoon met minder renners starten. Als de selecties worden teruggenomen tot 6 renners per ploeg is er minder controle en wordt de kans op succesvolle ontsnappingen in vlakke ritten groter.
    28-07-2025 22:08
    Amen.
    Knoei een beetje in die eerste week maar geef de sprinters hun reden om ook door te gaan tot Parijs.
    Verder een leuk rondje voor 30 renners maar had het wel eens willen zien hoe ze daar met 150 man zouden manoeuvreren.
    28-07-2025 23:05
    Met een volledig peloton zou dat een ramp geweest zijn, zeker in de regen maar ook als het droog was geweest. Daarom dat er vooraf zoveel kritiek op kwam. En ik vind het vreemd dat zovelen nu die kritiek in een keer laten vallen omdat het toevallig goed af liep. Gisteren was 1 scenario (en misschien wel het enige) waarbij er geen zware valpartijen gebeurden, dat zou de volgende keer compleet anders kunnen zijn.
    29-07-2025 09:58
    "Maak er dan een eendagskoers van de dag na de Tour"
    Dat is het in feite al jaren. Alles is toch altijd al beklonken, heel soms een enkele uitzondering in de marge daargelaten.
28-07-2025 20:06
Dan zullen ze wel iets moeten verzinnen om de sprinters tegemoet te komen. Als ze niet op de Champs Elysees kunnen sprinten stappen ze na etappe 12 vrolijk allemaal uit de Tour.
    28-07-2025 20:18
    Des te beter voor de koers.
    28-07-2025 21:35
    Los van de vele valpartijen is er nog een reden om zo veel mogelijk de sprintetappes te bannen. Het businessmodel van het profwielrennen is vooral gebaseerd op TV kijkcijfers. Hoe meer saaie vlakke ritten met de voorspelbare massasprint des te lager zullen de kijkcijfers op termijn worden
    28-07-2025 21:49
    Dan gaan ze maar naar de baan
    29-07-2025 09:27
    Dan verliezen ze ook het groen !
28-07-2025 23:00
Weet er overigens iemand wat er zou gebeurd zijn als Pogacar in de afdaling van Montmartre zou vallen, iets breken en niet meer over de meet geraken. Was hij dan alsnog Tourwinnaar (voorbij de tijdsopname) of moest hij daarvoor ook nog daadwerkelijk "finishen". Ik vermoed het tweede?
    28-07-2025 23:30
    Het tweede; ook bij neutralisatie moet je alsnog met je fiets over de meet komen.
    29-07-2025 09:50
    Kijk , als een renner (klassementsrijder) het nodig acht om in een afdaling als een gek omlaag te rijden en daarbij het decor ingaat, is of kan zijn Tour ook over zijn.
    Als diezelfde klassementsrijder te gek doet in de laatste regenetappe over Montmartre kan hij ook het decor invliegen en zijn klassement teniet zijn gaan.
    Het is kiezen tussen één plaatsje winnen of verliezen om dergelijke risico's te nemen.
    Het is aan hun om te beslissen hoever ze willen gaan in het nemen van risico's.
    Dus hou de reële tijden aan , geen "neutralisaties" bij regenweer, doen ze ook niet bij een natte Paris Roubaix !
    Dergelijke ritten zorgen dan voor memorabele wedstrijden waar we jaren/decennia later nog over praten, dit zorgt voor de heroïek van deze sport waardoor we zo van het wielrennen houden
    Enkel in een eventuele massaspurt welke zich aandient, om zo een overbevolking van de spurtende massa te voorkomen, zou ik die drie km. regel handhaven.
29-07-2025 03:42
De neutralisatie was raar. De verschillen in het klassement waren groot. Zodanig groot dat men toch al of safe naar de finish kon. Maar voor de dag overwinning werd niet geneutraliseerd. Terwijl daar wel op het scherpst van de snede voor gekoerst werd.
    29-07-2025 06:34
    Neuh, niet raar. Zo werkt het altijd bij grote rondes met dit soort laatste etappes, in de Giro en Vuelta ook wel eens gebeurd.
29-07-2025 09:21
Het heeft veel potentie: een volksfeest in combinatie met de meer 'elitaire' aankomst op de Champs.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine